Jump to content

Koło pachnące iemczyzną"


bjar_1

Recommended Posts

Pisząc współczesna mam na myśli lata powojenne, koledze chodziło o to czy ma coś wspólnego z niemieckim wojskiem jak sądzę.
A koło mam prawie identyczne, tylko środek nie znacznie się różni. No i u mnie nie ma opony tylko całe z drewna+plus akucie na powierzchni jezdnej.
Moim zdaniem jest to jakaś modyfikacja chłopska, starego drewnianego koła.
Link to comment
Share on other sites

okucie*
Opon także mam sporo podobnych, nawet jeśli dobrze widzę bieżnik taki sam.Stan zachowania podobny, niektóre dużo gorsze. Mieszkam na wsi w mazowieckim i to dla mnie dość pospolity widok, oczywiście nie w tym zestawieniu.
Link to comment
Share on other sites

...czy CHRYSLER 72 z r. 1928-1931. Było sporo firm samochodowych wykorzystujących tak skonstruowane koła. Być może, gdy producenci aut zaczęli wypuszczać samochody na pełnych stalowych obręczach lub na szprychach stalowych, zmagazynowane koła posłużyły jako wyposażenie wozów konnych. W każdym razie nie jest to chłopska samoróbka" tylko produkt fabryczny.

C.

Link to comment
Share on other sites

niestety tylko zapachniało - Jak przypatrzeć się szprychom wozu telefonicznego to przy metalowej osi każda szprycha ma też jakąś śrubeczkę - a rozpoznawane koło niestety tych śrubeczek nie ma . Tylko na piaście jest ich 6 a na szprychach brak. poza tym mniej więcej się wizualnie zgadza . przydało by się tylko dowiedzieć o wymiary koła wz 39K i podać wymiary te do rozpoznania.
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście, bardzo nęcące rozpoznanie. Teraz, nawet jeśli nie uda się ustalić pochodzenia tego koła, też bym optował za jego polskim pochodzeniem. W końcu nie wszystko musimy zawdzięczać Amerykanom, Niemcom czy Ruskim.

C.
Link to comment
Share on other sites

Nawet jak nie jest, to będzie. A tak na poważnie, różni się od samochodowego tym, że przy piaście blacha trzymająca szprychy jest nitowana. W samochodach jest na śruby. A od wozu telef. również jest nitowana.

C.
Link to comment
Share on other sites

Te śruby na szprychach służą do zamocowania bębnów hamulcowych.
Wóz wz.39K na fot. od boku prawego ma hamulce na kołach półwozia tylnego uruchamiane ręczną dżwignią widoczną na tym zdjęciu w położeniu przednim. Widoczny jest również drążek hamulcowy. Na przednich kołach nie ma hamulców.
Natomiast wóz wz.38A prawdopodobnie wyposażony jest w hamulce wszystkich kół. Na tylnym półwoziu widoczny jest drążek hamulcowy i dżwignia ręczna w położeniu tylnym (zahamowane koła), a na półwoziu przednim drążek hamulcowy i prawdopodobnie dżwignia uruchamiana nogą powożącego (rodzaj pedału).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information