bjar_1 Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Proszę o pomoc od czego może pochodzić - w obejściu walała się masa niemieckich gratów, więc może mieć coś z nimi wspólnego... Niestety dysponuję tylko taką fotką... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAGLE11 Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Z jakiego materiału są wykonane szprychy" ? Opona oczywiście pospolita, współczesna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Drewno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Niestety. dysponuję tylko tym zdjęciem oraz informacją, że szprychy" są wykonane z drewna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAGLE11 Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Pisząc współczesna mam na myśli lata powojenne, koledze chodziło o to czy ma coś wspólnego z niemieckim wojskiem jak sądzę.A koło mam prawie identyczne, tylko środek nie znacznie się różni. No i u mnie nie ma opony tylko całe z drewna+plus akucie na powierzchni jezdnej. Moim zdaniem jest to jakaś modyfikacja chłopska, starego drewnianego koła. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAGLE11 Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 okucie*Opon także mam sporo podobnych, nawet jeśli dobrze widzę bieżnik taki sam.Stan zachowania podobny, niektóre dużo gorsze. Mieszkam na wsi w mazowieckim i to dla mnie dość pospolity widok, oczywiście nie w tym zestawieniu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Ja tam nigdy takiego a chodzie" nie widziałem, dlatego proszę speców o identyfikację. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catadero Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 W taki sam sposób skonstruowane koła miał np. CHRYSLER 70 z 1926 r. (do 1930)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catadero Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 ...czy CHRYSLER 72 z r. 1928-1931. Było sporo firm samochodowych wykorzystujących tak skonstruowane koła. Być może, gdy producenci aut zaczęli wypuszczać samochody na pełnych stalowych obręczach lub na szprychach stalowych, zmagazynowane koła posłużyły jako wyposażenie wozów konnych. W każdym razie nie jest to chłopska samoróbka" tylko produkt fabryczny.C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 O.K. dzięki. Może jeszcze ktoś coś dopowie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kopijnik2 Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 małe drewniaki - były stosowane również w dużych młocarniach Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 A może to jest koło od wozu łączności? http://www.rkd.friko.pl/woztel.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman1984 Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Brawo polsmol!!!idealnie pasuje do kawaleryjskiego wozu telefonicznego wz.39K.Pozdro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Hm. Czyżby zapachniało polszczyzną"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
landszaft1 Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 niestety tylko zapachniało - Jak przypatrzeć się szprychom wozu telefonicznego to przy metalowej osi każda szprycha ma też jakąś śrubeczkę - a rozpoznawane koło niestety tych śrubeczek nie ma . Tylko na piaście jest ich 6 a na szprychach brak. poza tym mniej więcej się wizualnie zgadza . przydało by się tylko dowiedzieć o wymiary koła wz 39K i podać wymiary te do rozpoznania. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catadero Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Oczywiście, bardzo nęcące rozpoznanie. Teraz, nawet jeśli nie uda się ustalić pochodzenia tego koła, też bym optował za jego polskim pochodzeniem. W końcu nie wszystko musimy zawdzięczać Amerykanom, Niemcom czy Ruskim.C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Koło namierzył kumpel. Jeśli to rzeczywiście RKD, to pewnie mu się humor polepszy ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catadero Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Nawet jak nie jest, to będzie. A tak na poważnie, różni się od samochodowego tym, że przy piaście blacha trzymająca szprychy jest nitowana. W samochodach jest na śruby. A od wozu telef. również jest nitowana.C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 To może być koło od wcześniejszej wersji wozu telefonicznego. Tam nie było tych wzmocnień o których pisze landszaft1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjar_1 Posted March 5, 2010 Author Share Posted March 5, 2010 Trzeba wyrywać od chłopa ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupo55 Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Te śruby na szprychach służą do zamocowania bębnów hamulcowych. Wóz wz.39K na fot. od boku prawego ma hamulce na kołach półwozia tylnego uruchamiane ręczną dżwignią widoczną na tym zdjęciu w położeniu przednim. Widoczny jest również drążek hamulcowy. Na przednich kołach nie ma hamulców.Natomiast wóz wz.38A prawdopodobnie wyposażony jest w hamulce wszystkich kół. Na tylnym półwoziu widoczny jest drążek hamulcowy i dżwignia ręczna w położeniu tylnym (zahamowane koła), a na półwoziu przednim drążek hamulcowy i prawdopodobnie dżwignia uruchamiana nogą powożącego (rodzaj pedału). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.