Skocz do zawartości

Wűrzburg Reise -


Lobo26

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Kolego Beaviso
trafilem na stronkę: http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/oldies2/wuerzburg.html
czy mozesz mi powiedziec czy te dane są prawidłowe ?
cos mi sie z zasięgiem nie zgadza. niektóre zródla podają 50-60km a tu 70-90 km ; czy to zalezy od wersji ???
  • Odpowiedzi 144
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Zobacz ciut niżej, w pomarańczowej ramce, tam już zjechali ze 20 km z zasięgiem :)))

A tak na serio to zależy on od wysokości lotu obiektu i jego wielkości (ściślej: skutecznej powierzchni odbicia). Lancastera wykryje ciut szybciej niż Bf-110.

Co do zasięgu w zależności od wysokości - nie znam dokładnych danych. Uśredniając, myślę że można założyć, iż W-R wykrywał duży bombowiec na wysokości ok. 5 km z odległości ok. 70 km. Natomiast przechodził na jego ciągłe śledzenie w odległości ok. 50 km.
(radary zawsze wykrywają z większej odległości niż śledzą, tzn. scanning jest na większy zasięg niż tracking).

Kolejne wersje W-R raczej nie różniły się specjalnie, przynajmniej nie na tyle, aby zastosowano inne oznaczenia. Modyfikowano przede wszystkim zdolność radaru do odróżniania celu przybliżającego się / oddalającego się, w celu uodpornienia go na efekt działania Windows" (pasków folii).

pozdr,M
Napisano
do Beaviso
poszukuje równiez fotek sprzętu radarowego oraz radarów konstrukcji radzieckiej i polskiej.
w sieci ciezko o takie zdjecia - znasz mooze jakies strony z tym sprzetem ?
Napisano
W którymś Lotnictwie Wojskowym" z 2 i 3/2002 był świetny artykuł z fotkami i danymi sprzętu używanego po wojnie przez polskie wojska radiotechniczne i służby zabezpieczenia lotów. Mam tylko cz. I (2/2002) i nie mam skanera...

Ale niektóre z tych sprzęciorów są tutaj:
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/kart_101.html

  • 1 month later...
Napisano
:]

troche czasu minęło ale w koncu sie dowiedzialem (z pomocą ludzi z innego pokrewnego forum) danych odnośnie typów radarów uzywanych przez ruskich w Bagiczu.

radar P-37
radar P-18
dwa wysokościomierze (PRW-16 i PRW-11)

a teraz prosba do Beaviso : mianowicie czy cos wiecej wiesz o w/w sprzęcie ???

pozdrawiam !!
Napisano
A wystarczyło kliknąć w link podany przeze mnie w poprzednim poście!!!

Masz tam tekst i fotki odnośnie:

P-18
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/kart_105.html
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/p-18-de.html

P-37
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/kart_114.html
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/p-37-de.html

PRW-11
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/kart_123.html
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/prw-11.html

PRW-16
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/kart_126.html
http://mitglied.lycos.de/radargrundlagen/kartei/form_nva/prw-16-de.html

pozdrawiam, M
Napisano
dzieki Beaviso :]

tak powiem szczerze ze sam tez przeszukalem siec z poszukiwaniu tych radarów. znalazlem wiele stron nawet kilka zakrzaczonych - chińskich. ale bardziej by mi chodzilo o polskie lub inne w naszym rodzimym języku :)

ale jeszcze raz dziękuję za chęci !!! :]

i pozdrawiam !!!!!!
  • 1 month later...
Napisano
Witam
powrót do radarowego tematu :]

w ostatnim odkrywcy nr.5(64)`2004 w artukule agadka Rosochy" str16;
mozna przeczytać że w Stanisławiowie (niedaleko Legnicy) dzialala niemiecka radiostacja prawdopodobnie typu Wűrzburg Riese. Obiekt zbudowany na stoku góry Rosochy (464m.n.p.m.) posiadał maszt ok. 50-cio metrowy.
Istnieją wersje że przekazywano stąd informacje do okrętow podwodnych operujących na Bałtyku czy Atlantyku.

czy choć teoretycznie jest to mozliwe ?? przesył danych na taką duża odległość ??

pozdrawiam !
Napisano
Radiostacja typu W-R" - pomieszanie z poplątaniem!!!!!!!!
Na Rososze jest ta wielka radiostacja, której dotyczy artykuł. To raz.
A dwa? W-R ??? Ciepło, ciepło, gorąco! Wszelkie znaki na niebie wskazują na to, że całkiem niezależnie od tej radiostacji powinny być tam i radarki jednej ze stacji rlok.! Ja ponad 600 km nie pokonam aby to sprawdzić, więc niech ktoś inny je odszuka :)

pozdr,M
Napisano
owszem przyznam ze to i dla mnie jest spora odległość ok 500 kilosów. ale nie w tym rzecz.

zastanawiam sie czy przy odpowiednim wykorzystaniu fal długich(?) był (na tamte warunki i technologie) mozliwy przesył informacji i meldunków na odległości rzędu 1000 kilosów i więcej.
choćby teoretycznie ?

Pozdrawiam !
Napisano
Witam
Teoretycznie i praktycznie oczywiście były, przecież kontakt z okrętami na oceanie odbywał się w łaśnie w ten sposób, fale długie mają najlepszą propagację do takich celów, pozostaje inna kwestia, czy rzeczywiście była tam taka radiostacja, dlaczego wybudowana tutej a nie w rejaonach mniej oddalonych od morza, dlaczego nie w rejonach położonych blizej centrum Niemiec, co mogło sprawić że właśnie taka lokalizacja. Z drugiej strony mogła być to po prostu radiostacja dalekiego zasięgu nie związana z marynarką, a bardziej z systemem opl, co wydaje się bardziej logiczne.

Pozdrawiam K(?)
Napisano
Krzysztofie OK zgodze się ze musiała istnieć forma komunikacji między lądem a okrętami na morzu.
Ale załózmy ze nawet stacja na Rososze była tego typu to jaki sens miala lokalizacja w tym miejscu? Pezecież na Pomorzu są też spore wzniesienia. Cóż ktos mial w tym ukryty" cel.
A moze niemcy wierzyli ze nawet po zakonczeniu (czytaj: przegraniu) wojny śląsk bedzie ich.
Teraz raczej tego sie nie dowiemy...
Napisano
Witam
Dlatego właśnie dziwi mnie lokalizacja. Co do użyteczności formy komunikacji to sprawa jest praktycznie bezsporna, fale długie byly wykorzystywane do komunikacji dalekosiężnej. Faktem jest że niemcy mieli nadzieję, że nawet w sytuacji gdy przegrają wojnę obszary do Odry pozostaną w granicach ich kraju, nawet po okupacji. Dlatego bardziej skłaniam się, że jest to obiekt związany z systemem opl niż wyłącznie osrodek komunikacyjny.
Pozdrawiam K(?)
Napisano
Funkmeßgerät Stellung 1. Ordnung Kondor, Kolberg - to mi sie caly czas mota po głowie.
Najdziwniejsze jest to ze w żrodlach niemieckich opisującyc walki nie ma o nim wzmianki.

czy znacie moze inne jednostki tego typu?
Napisano
Do łączności radiowej dalekiego zasiegu służą fale krótkie. Wykorzystuje się odbicie fal o jonosferę.
Pozdrowienia
Napisano
Witam
Fakt fale krótkie mają tą zaletę, że sygnał porusza sie szybciej fakt, ale ... ale fale długie są z kolei lepsze jeśli chodzi o niezawodność łączności, do dnia dzisiejszego łączność z okrętami podwodnymi przebywającymi w zanużeniu jest prowadzona za pomocą fal długich, najpopularniejsze są dwie metody, pierwsza z nich, to długi pas anten rozmieszczonych na powierzchni ziemi, druga to długa antena wysuwana z samolotu, który krąży po okręgu. Dlatego mimo wszystko wątpię by w tym miejscu znajdowała się taka stacja łączności, powody jak wyżej, natomiast bardziej prawdopodobnym jest istnienie ośrodka związanego z opl.

Pozdrawiam K(?)
Napisano
co do przypuszczeń Krzysztofa to się zgodzę.
Owszem niemcy posadali silne radiostacje w festung Breslau" - czyli Wrocławiu, na Śnieżce (1602 mnpm), oraz w Górach Sowich.
prawdopodobnie Rosocha tez byla tego typu radiostacją choc istnieją hipotezy że nie tylko radiostacją. choc dokladych źródeł na ten temat nie ma...
  • 2 months later...
Napisano
Witam
czas na odgrzanie starego" tematu.

dorwałem ostatnio książkę śladami niemieckich tajnych broni na wyspach Wolin i Uznam". jest tam sporo o niemieckich radarach na w/w terenie.

otóż w Świnoujsciu eksperymentowano z dwoma radarami FuMG65 Wurzburg aby naprowadzić własne samoloty na samoloty nieprzyjaciela. Może w kołobrzegu było podobnie?

Głównym wyposazeniem stacji radiolokacyjnych był FuMG Wurzburg i Freya. Oprócz radarów była tez obrona p.lot.

Czy coś wiadomo o jednostkach p.lot. stacjonujących na wybrzeżu?

Pozdrawiam
Lobo26
Napisano
Wg mnie to jakaś śliska teoria stworzona przez człowieka, który nie ma pojęcia o całości systemu niemieckiej oplot. Stacja w Świnoujściu była jedną z bardzo wielu identycznych stacji stanowiących od końca 1942 system niemieckiej obrony plot. Obsadzała ją regularna kompania, z regularnego pułku. Nic nie wskazuje na jej eksperymentalny charakter. Powstała w momencie, gdy podobnych stacji powstawały już w całej Europie nie dziesiątki, lecz setki (!)
Naprowadzanie myśliwców na bombowce było standardowym zadaniem stacji wyposażonych w 2 W-R: jeden z nich śledził cel, drugi własnego nocnego myśliwca. Zmieniło się to w poł 1943 od czasów pamiętnej hamburskiej nocy, kiedy to cały niemiecki system dał dupy oślepiony paskami folii.
Stacja w Kołobrzegu i stacja w Świnoujściu to regularne stacje radarowe, z tym że ta w Kołobrzegu była ważniejsza w hierarchii.
To tyle. A Ty Lobo weź się machnij do Ustronia poszukać pozostałości, chętnie zobaczę efekty!
Napisano
Witam
wrzesień za pasem wiec bedzie mozna spokojnie ruszyć w teren - co z tego wyniknie zobaczymy - ale jakiekolwiek efekty (fotki czy dane) tu zamieszczę.

owszem zgodzę się ze system zawiódł ale pozniej niemcy wycwanili sie i ulepszyli radary.

cały czas mi chodzi po głowie to Funkmeßgerät Stellung 1. Ordnung Kondor, Kolobrzeg"....

mam pytanie do Beaviso: czemu twierdzisz ze ta stacja w Kołobrzegu była ważniejsza ?

Pozdrawiam !
Lobo26
Napisano
1. Zakłócenia
Owszem, stosowali w radarach odpluskwiacze" polegające z grubsza na takich technikach:
- przełączanie między kilkoma częstotliwościami
- wykrywanie jakiś drobnych niuansów w odbitym sygnale powodowanych przez śmigła
- efekt Dopplera: paski folii nie przybliżały/oddalały się od radaru, można więc było odróżnić je od ruchomego celu
Ale generalnie Window (folia) był skuteczny. Zresztą nie tylko on, także zakłócenia emitowane aktywnie... Dlatego Niemcy przestali bezgranicznie polegać na radarach W-R, co miało być pierwotnie podstawą systemu! Z chwilą powszechnego wprowadzenia radarów pokładowych powstały nowe metody naprowadzania bazujące na tworzeniu ogólnego obrazu sytuacji w obszarze i wykorzystaniu namierników oraz radiolatarni do kierowania myśliwców w pobliże strumienia bombowców (metoda oswojonej świni").

2. Dlaczego Kołobrzeg ważniejszy od Świnoujścia?
Ano dlatego, że jak sam widzisz w tej nazwie, która Tobie chodzi po głowie, jest napisane 1. Ordnung". Kołobrzeg był stacją 1. kategorii podczas gdy Świnoujście 2. kategorii. Pojedyncza stacja 1. kat. przypadała przeciętnie na 3-4 stacje 2. kat. Na zachodzie Europy stacje 1. kat. miały zazwyczaj lepsze wyposażenie, w tym potężne radary, a ponadto były wyżej w hierarchii tworzenia obrazu sytuacji powietrznej w obszarze. Polska to zaplecze, nie spodziewałbym się zatem po Kołobrzegu rewelacji, ale podstaw pod W-R możesz z powodzeniem poszukać. A czy coś wyjdzie przy okazji - zobaczymy. Mam tylko nadzieję, że nie ma tam jakiś ogrodzonych terenów wojskowych?

pozdr, M
Napisano
Owszem zgodze sie tylko ze przed wojną zarowno Kołobrzeg jak i Świnoujscie nie były polskie.

Zastanawia mnie to że w Kołobrzegu była 1. Ordnung - przecież zarówno w miescie ani w okolicach nie bylo niczego ważnego dla gospodarki lub tez pod wzgledem militarnym.

co do Świnoujscia... to nie znalazłem nic o 2. Ordnung * - jedynie pobliskie - oto one:
Funkmeßgerät Stellung 2. Ordnung Dobbermann, Dziwnow
Funkmeßgerät Stellung 2. Ordnung Greif, Greifswald
Funkmeßgerät Stellung 2. Ordnung Schnepfe, Usedom/Bansin/Heringsdorf
Funkmeßgerät Stellung 2. Ordnung Stieglitz, Szczecin/Wielgowo/Stettin
Funkmeßgerät Stellung Languste, Nowogard (bez oznaczenia)
Funkmeßgerät Stellung (nicht Einstatsbereit) Wachtel, Chojna

* znalazłem tylko bez oznaczenia: Funkmeßgerät Stellung Delphin, Swinemünde - moze by to świadczyło o innej hierarchii ?

co do Kołobrzegu - to myślisz aby szukać czegoś w mieście (na wydmach) czy w okolicach ??


Napisano
Lobo26, pozwól że przejdziemy na priv jeśli chcesz wyjaśnienia Twoich pytań, ok? Napisze coś do Ciebie dziś wieczorem. Tutaj sobie darujmy ;-)

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie