Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Jaco71

Sznur naramienny

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mój dziadek służył w 21 PAL w 1939. Może ktoś zidentyfikuje sznur naramienny? Cokolwiek o tym zdjęciu mile widziane. Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z dokumentów (powojenna książeczka wojskowa) wiem że był zamkowym i brał udział w walkach w 1939. (medal za udział w wojnie obronnej 1939)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sznur z dwoma chwastami, czyli sznur strzelca bardzo dobrego.

Dla kompletu:
Sznury te wprowadzono w 1926 r. Zgodnie z regulaminem miały być noszone chwastami przy guzikach, z reguły jednak noszono je odwrotnie z chwastami pod naramiennikiem.
jeden chwast = 1926-1931 sznur strzelca celnego, po 1931 sznur strzelca dobrego,
dwa chwasty = 1926-1931 sznur strzelca wyborowego, po 1931 strzelca bardzo dobrego,
trzy chwasty = wprowadzone dopiero w 1931 sznur strzelca wyborowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Do tego można jeszcze powiedzieć, co ma na sobie - kurtkę mundurową wz36, rogatywkę usztywnioną wz35, pas szeregowego. Na lewej piersi odznaka dolna to odznaka strzelecka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzieki Panowie. kowalinho wiem że zdjęcie marnej jakości, ale nie domyślasz się co jest ponad odzn. strzelecką? Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Powinna być odznaka pułkowa, Ale nie jest to odznaka 21pal
http://www.wojsko18-39.internetdsl.pl/wrzesien/odznaki/odznaki.html
Poza tym odznaka strzelecka powinna być na prawej kieszeni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A nie służył wcześniej w innych jednostkach. Intrygują mnie odznaki na patkach kołnierzowych, które nie przypominają odznak szkół podooficerskich, ale mogą to być np pałki- bazie" któregoś z poleskich pułków piechoty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
już znalazłem
Na kołnierzu patki strzelców podchalańskich,
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:KorpusowkaPodhalanczykow.png
Na otoku czapki tulejka na pióro?, czy plama na zdjęciu?
Ale odznaka pułkowa nnie przypomina odznak 21pal, ani innych pułków strzelców podchalańskich z 21DG.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dokładnie, ewidentny podhalańczyk, ale nie mogę znaleźć odpowiedniej odznaki pułkowej...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki za informacje panowie. Dziadek na 100% służył 21 PAL-u, przeszedł z nim szlak bojowy w 1939, trafił do niewoli, zwiał i pare miesięcy później trafił z rodziną na roboty do niemiec , ale to już inna historia. O 39'tym pamiętam z jego opowieści i jak wspomniałem mam jego książeczkę gdzie jest to odnotowane. Co do elementów podhalańskich to przecież 21 PAL walczył w ramach 21 Dywizji Piechoty Górskiej czyż nie? Jeśli się mylę to mnie poprawcie. Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Właśnie o tym piszemy. 21pal był w składzie 21DG.
Jednak odznaka pułkowa na piersi Twego dziadka nie jest odznaką 21pal. Być może we wrześniu 1939 po mobilizacji został przydzielony do 21pal, ale wcześniej mógł służyć w innej jednostce. Pytanie w jakiej? Odpowiedź może dać identyfikacja odznaki.
A z książeczkami wojskowymi wyrabianymi po wojnie może być tak jak z ksiązeczką mojego dziadka. Przedwojenna książeczka została zniszczona, a w nowej z 1945 dziadek był tylko strzelcem do obsługi warsztatów, ani słowa o słuzbie nadterminowej, szkole podoficerskiej itd. Lepiej się było nie ujawniać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dalej nie mogę zidentyfikować tej odznaki. Atyl dziadek jako prosty żołnierz nie miał co ukrywać, a to garść danych z jego książeczki: Pobór RKU Żywiec 1937. 16.3.38. wcielony do 3 p.s.p. Bielsko przydz. do pułku art. lekkiej kanonier 1.9.39 brał udział w walce z niemcami na odc. Bielsko-Tarnobrzeg, kanonier-zamkowy, 20.9.39 zabrany do niewoli zbiegł" Dosłowny cytat, może coś pomoże.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
...16.3.38. wcielony do 3 p.s.p..."
A widzisz, i tu trzeba znaleźć odznakę 3psp. Gdzieś mam książkę z odznakami, jak nie zapomnę to sprawdzę.
Chodzi o to, że został powołany do piechoty (górskiej) i zapewne tam odsłużył 2 lata, po czym nabrał praw do odznaki 3psp i miał możność wybrania się do fotografa i zrobienia tego zdjęcia. W 1939 w czasie mobilizacji ( choć raczej wcześniej), gdy zwiększano etaty pułków do wojennych został zapewne przeniesiony ( a może na własną prośbę się przeniósł) do 21pal i z nim poszedł na wojnę, ale wtedy raczej nie miał czasu na robienie zdjęć, a tym bardziej na obstalowanie nowej odznaki 21pal. Tym bardziej, że prawa do noszenia odznaki 21pal teoretycznie nabył po kampanii wojennej w szeregach pułku, czyli mógł ją nosić dopiero po ucieczce z niewoli. Tyle teoria, jak było naprawdę chyba się już nie dowiesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
..zapewne tam odsłużył 2 lata..."
pomyłka, w przypadku szeregowych odznaki przyznawano wcześniej zależnie od statutu odznaki-za nienagannę służbę.
Może w CAW zachowały się dzienniki rozkazów z 3psp, to możnaby znaleźć inne ciekawe dane np z datami przeniesienia, awansami, karami, i oczywiście datami przyznania odznaki pamiątkowej i strzeleckiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki atyl za odpowiedź, watpliwość moją budzi Twoje stwierdzenie że został przeniesiony w czasie mobilizacji, czy w takim wypadku zdążono by go przeszkolić do obsługi działa ? A w papierach stoi rodzaj broni altyleria, nr specjalności wojskowej 9, nazwa spec. woj. obsługa dział altylerii lekkiej i ciężkiej, funkcja zamkowy, stopień kanonier ? W 1937 stawał do poboru a rozpoczęcie służby to 16.3.38 czyli we wrześniu miał za sobą półtorej roku wojska. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jest calkiem mozliwe ze bredze ale mnie to wyglada na dziwacznie zalozony gwizdek - nawet to co sie dynda od naramiennika wyglada jak gwizdek. Po co zamkowemu gwizdek to inna sprawa ale na zdjeciach roznie bywalo :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W załączeniu odznaka 3psp, zdjęcie Twojego nie pozwala na jednoznaczne potwierdzenie, ale to może być to.
Gebhardt- to nie jest sznur od gwizdka, to sznur strzelecki z dwoma chwastami-bardzo dobrego strzelca, wydaje się ,że z kb, bo chwasty są w tym samym (wiśniowym?) kolorze, w przypadku rkm powinny być chyba granatowe.
Odnośnie służby i przenosin, to żołnierzy po przeszkoleniu rekruckim (kilka miesięcy)dzielono w zależności od predyspozycji na specjalności,np zwykły piechur, obsługa rkm , ckm, działonowych dział piechoty, łączności, szkoły podoficerskie itd. Być może twojego dziadka przydzielono najpierw do dział piechoty i został zamkowym, a potem do pal.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Przewidywałbym następującą kolejność
pobór do 3psp- marzec 1938
okres rekrucki, poligon- sierpień 1938
szkolenie specjalistyczne- w tym przypadku działa piechoty- jesień zima 1938/39
służba starszego rocznika- do sierpnia 1939
mobilizacja- plutony dział piechoty w 3 psp wchłaniają rezerwistów i działony się klonują, pułk artylerii stacjonujący w tym samym mieście - Bielsku (może nawet w tych samych koszarach?) również wchłania rezerwistów, ale potrzebuje więcej służby czynnej, bo się bardziej rozbudowuje (tworzy nowe baterie, osrodki zapasowe). Do tego potrzeba dużo kadry i żołnierzy słuzby czynnej. Nie można dopuścić, aby jednostki składały się tylko z rezerwistów. Stare wojsko trzeba wymieszać z rezerwą. i tak Twój dziadek mógł trafić na wojnę do 21pal.tak jak mój trafił do 29pal, choć wcześniej był szwoleżerem i pancerniakiem- ale przede wszystkim był celowniczym ckm (w każdej baterii były 2 ckm lub lkm do ochrony własnej i plot).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kolego Atyl mój dziadek również służył w 29 pal w 1939 r.. Mógłbyś napisać coś więcej o jego losach? Ew. odezwać się do mnie na priv? Pzdr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
I to nazywam wyczerpującą odpowiedzią. Przekonuje mnie ten scenariusz. Dzięki atyl i pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
chciałbym odświeżyć temat. HJakie dokładnie kolory miały sznury strzeleckie - w literaturze najczęściej pojawia się czerwony" lub karmazynowy" oraz granatowy" i żółty" - wiem, ze wygląd sznura (np ilośc chwastów" zmieniała się w czasie zaleznie od instrukcji oraz tego czy byl to sznur strzelca Kb czy rkm) - czy ktoś dysponuje bardziej szczegółowymi informacjami? (np zdjęciami oryginałów - lub w inny sposób mógłby sprecyzować kolory i ich odcienie)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wiem że zdjęcie marnej jakości, ale nie domyślasz się co jest ponad odzn. strzelecką"

Jaco71 - wg mnie to odznaka 2. psp z Sanoka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Chciałbym się upewnić, że dobrze zidentyfikowałem elementy umundurowania na zdjęciu (mój stryjek - służba wojskowa prawdopodobnie ok. 1930-32 r). Wiem, że sznur naramienny nadawano za osiągnięcia strzeleckie - czy ktoś wie jakie ? Czy był jakiś związek między tym sznurem a Odznaką Strzelecką ? Mój ojciec służył w 1939 i miał brązową OS ale sznura nie miał, natomiast stryjek miał sznur ale nie widać OS. Na lewym ramieniu to chyba odznaka dobrego celowniczego ckm ? Naszywki na kołnierzu są czarne z żółtymi wypustkami. Sprawdziłem, że oznaczają pojazdy pancerne", ale jaka to mogła być jednostka w pułku piechoty, w którym służył (we Włodzimierzu Wołyńskim) ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kolor patek na kołnierzu jest zapewne przekłamany, na 99,9% patki były granatowe z żółtymi wypustkami tak jak granatowy otok na rogatywce a takie barwy przynależne były piechocie. We Włodzimierzu Wołyńskim w okresie międzywojennym nie stacjonowały na stałe żadne pododdziały broni pancernej czy też wojsk samochodowych a także żadne pododdziały wykorzystujące jakiekolwiek pojazdy pancerne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach



×

Powiadomienie o plikach cookie