Jump to content

Lotnisko Krakow-Balice


zeton

Recommended Posts

Witam,

Z racji tego ze jestem Krakusem a rodzina pochodzi z okolic Balic od dziecka wyrastalem w klimacie opowiesci o kapitanie Medweckim a wlasciwie historii jego tragicznej smierci. Jak zapewne wiecie Medwecki zostal zestrzelony przez JU 87 kpt. Franka Neuberta i byl pierwszym lotnikiem ktory poniosl smierc w II Wojnie Swiatowej

Poszukuje wszelkich informacji na temat lotniska w Balicach przed wojna. W sieci niewiele znalazlem dlatego pozwolilem sobie na zalozenie tego watku.

Wiem od Babci ze przed wojna swoje prywatne lotnisko mial tam Radziwil.
Zapewne to samo pole wzlotow bylo uzywane przez nasze wojsko w 39 roku.
No wlasnie. Czy ktos z was wie dokladnie skad startowano i jak to sie ma do dzisiejszego lotniska?
Istnieje jedno zdjecie P. 11C stojacego obok dworku w Balicach gdzie nocowali piloci.
Na pobliskim cmentarzu w Morawicy znajduje sie grob kapitana Mieczyslawa Medweckiego.
Tak sobie mysle od dawna ze warto bylo by odszukac dokladne miejsce upadku jego mysliwca.
Z relacji rodziny ktora tamtedy chodzila do podstawowki lata temu mniej wiecej wiem gdzie spadl samolot.
Sadze ze skoro mamy pomniki katastrof Liberatorow warto bylo by wyjasnic do konca i uwiecznic miejsce pierwszego zestrzelonego w II WS samolotu.

Zwlaszcza ze to nasza jedenastka!
Zatem Panowie czy ktos z was posiada wiecej informacji o lotnisku polowym w Balicach i jest chetny do wspolnego wypadu w celu ogledzin miejsca?

Pozdrawiam
Zet
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
W specjalnym numerze Do Broni!" dotyczącym Września jest artykuł Wojciecha Krajewskiego dotyczący tego zdarzenia. Polecam. Nie za bardzo się co prawda zgadzam z lokalizacją miejsca upadku maszyny Medweckiego, ale nie mam żadnej możliwości poparcia swoich domysłów chocby najmniejszą relacją świadka, nawet pośredniego.
Link to comment
Share on other sites

Nie wiem,jak w necie,ale jest wiele książek traktujących o eskadrze krakowskiej,a w tym o lotnisku Balice...Proponuję nie ograniczać się tylko do sieci...odszukanie miejsca upadku może być dziś trudne(nie wiem,jak zmieniła się tam obecnie infrastruktura)...A jak Kol.ma zamiar uwiecznić miejsce upadku przy zalożeniu,że je odnajdzie ?!
Link to comment
Share on other sites

No i cóż te książki mówią? Kasztanowce, parkan i czworaki dworskie. W pobliżu pałacu. 250 metrów. W która stronę? Zachód czy południowy wschód. Mnie interesuje dokładna lokalizacja. Zresztą udało się ją ustalić z dużym prawdopodobieństwem, dzięki zdjęciu lotniczemu z 44 roku którego z żadnej książce nie ma. Smagnus co do infrastruktury to pojawiła się autostrada A4.To nie jest jakaś specjalna tajemnica, choć może w książkach o krakowskiej eskadrze tego nie piszą. Jak nie masz nic konkretnego do powiedzenia poza odsyłaniem do książek to ja bardzo dziękuje za taka pomoc. Szkoda prądu na pisanie.
Link to comment
Share on other sites

Paweł71 dziękuje za linka. Niestety lokalizacja zaprezentowana w programie jest całkowicie błędna. To teren obecnego lotniska wojskowego a nie pola lotów Radziwiłła prawdopodobnie używanego przez 112 eskadrę.Ta linia drzew nie istniała w 39. Miejsce zdecydowanie zbyt odległe od Pałacu. Miejsce upadku też się nie zgadza z tym co mi mówili ludzie z okolicy.
Link to comment
Share on other sites

Dzięki Woytas.
Mapę znam. Niestety nadal nie wiadomo czy pole lokalizować na północ czy południe od drogi Balice-Aleksandrowice. Właściwie mówimy o 2 lokalizacjach. Mnie interesuje głownie to pole z którego startował Medwecki.Bardzo pomocne jest zdjęcie z 44 roku zamieszczone na historykach. Widać na nim, co prawda 5 lat później, gdzie ląka jest gładka a gdzie teren poprzecinany jest poletkami.
Link to comment
Share on other sites

W. Król był na zasadzce w Aleksandrowicach ale nie tych:

Aleksandrowice – wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie wołowskim, w gminie Wińsko.

W latach 1975-1998 miejscowość administracyjnie należała do województwa wrocławskiego.

Zbieżność nazw i miejsc przypadkowa.
Link to comment
Share on other sites

Albo raczej tutaj:

Lotnisko Bielsko-Biała Aleksandrowice (kod IATA: QEO, kod ICAO: EPBA) – lotnisko sportowe położone u stóp Beskidów w Bielsku-Białej. Jest bazą Aeroklubu Bielsko-Bialskiego.

Lotnisko posiada trawiastą drogę startową o wymiarach 660 m x 200 m. Stąd startują szybowce i samoloty. Jest to ulubione miejsce modelarzy lotniczych, odkryty, wietrzny teren z widokami na Bielsko i góry Beskidu Małego i Beskidu Śląskiego. Latem jest czynna odkryta restauracja z mini placykiem zabaw dla dzieci. W Aleksandrowicach znajduje się również aeroklub dla modelarzy. Organizowane są tam często imprezy modelarskie.
Link to comment
Share on other sites

zeton 2010-01-11 10:36:23
Cyt.:No i cóż te książki mówią? Kasztanowce, parkan i czworaki dworskie. W pobliżu pałacu. 250 metrów. W która stronę? Zachód czy południowy...", cyt.:Jak nie masz nic konkretnego do powiedzenia poza odsyłaniem do książek to ja bardzo dziękuje za taka pomoc. Szkoda prądu na pisanie ".
Może byś był trochę grzeczniejszy i miał trochę szacunku do chcących Ci pomóc ? Książki też zalecał bym czytać uważniej. Na podstawie ich lektury zrobiłem sobie na własny użytek lokalizację III/2 dyonu z którą możesz się zgadzać lub nie, kwestia jest do uściślenia przy dobrej woli wszystkich chcących to wyjaśnić dokładnie. Twierdzisz, że historyk A. Olejko myli się - znam tą audycję - i może masz całkowitą rację ale trzeba to dowieść. Z samą lokalizacją wrześniowego lądowiska też bym polemizował z panem A. Olejko, co do upadku zestrzelonego samolotu to polegam na relacjach jakie uzyskałeś od swojej Rodziny chociaż trudno mi uwierzyć aby historyk tej miary co dr Olejko nie zrobił ozpoznania" w terenie przed realizacją swej audycji.
Oto mapka WIG-owska z 1933 r. I - wzgórze, II - budynki które wcześniej były wykorzystywane jako magazyny towarowe, III - polowe lotnisko, IV - dwór. Jak zauważysz są dwie lokalizacje oznaczone III. Moja propozycja to ta w elipsie. W dawnym dworze jak na pewno wiesz mieści się obecnie Instytut Zootechniki.
Mam nadzieję, że wspólnie dojdziemy do wyjaśnienia jak i gdzie to było.


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora woytas 21:07 11-01-2010

Link to comment
Share on other sites

Wracając do audycji pana A. Olejko to nie ukrywając powiem, że też mam taką mapkę która powstała po tym programie. Jak już wszedłem w temat to podzielę się i tym. Jak widać dwa punkty spełniają relacje: W - wzgórze, L - lądowisko tylko miałem kłopot z zakwaterowaniem w odległości 250 m.


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora woytas 00:15 12-01-2010

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Dziękuje za informacje.
Ja czytuje książki. Znam ten teren dosyć dobrze i często tam bywam. Niestety z map nie da się wyczytać wszystkiego.

Lokalizacje III są mało możliwe. To więcej niż 250 metrów od dworu. Teren tam jest zbyt nierówny pochylony mocno w stronę południową.
Lokalizacja w czerwonym kółku jest już na górce. Obecnie to droga lądowania z ustawionymi światłami.

Lotnisko prawdopodobnie należny przenieść w zdecydowanie bliższe okolice dworu. Możliwe ze w miejsce obecnych bramek na A4 lub nieco dalej na zachód po południowej stronie drogi Balice-Aleksandrowice.
Link to comment
Share on other sites

Witaj zeton
Dzieliłem się na prywa z woytasem na temat moich dociekań w sprawie lokalizacji lądowiska III/2 dyonu. Ja drogą internetową starałem się zlokalizować te magazyny towarowe o których wspomina Gnyś, bezskutecznie ale podjąłem jeszcze jedną próbę która może coś rozwiąże.
Link to comment
Share on other sites

Pan Olejko jako miejsce startu pokazywał linie drzew w wojskowej cześć Balic. Niestety lokalizacja ta jest znacznie oddalona od pałacu w Balicach. Drzewa te nie istniały na zdjęciu lotniczym z 44 roku. Sadze że te fakty pozwalają podważyć tą wersje. Lotnisko było w pobliży pałacu.
Link to comment
Share on other sites

samgnus 2010-01-12 23:28:50; cyt.:Kol.zeton nadal nie napisał,jak zamierza upamiętnić To miejsce..."wycieczki pomijam i dziękuję przy okazji Koledze 315-PK za zwrócenie uwagi na ten niuans.Pozdrawiam!"
Zapewne wszyscy zdajemy sobie sprawę, że poszukiwania miejsc tragedii z września 39 r. to sprawa bardzo trudna tym bardziej, że zagospodarowanie tamtych terenów i zmiany są tak dalece posunięte. Nie znaczy to wszakże, że poszukiwania zetona w wyjaśnieniu jak najdrobniejszych szczegółów mija się z celem. Z prywatnej korespondencji wiem, że dysponuje relacjami bezpośrednich świadków oraz wtórnych już relacji ale dobrze osadzonych w realiach tamtego czasu. Personel III/2 dyonu zakwaterowany był w zabudowaniach dworu i wiemy, że bardzo szybko mógł znaleźć się przy samolotach. Należy ustalić w której części zakwaterowani byli piloci. We wspomnieniach nie pojawiają się las, lasek, zagajnik lecz kasztanowce. Czyli drzewa typowo parkowe. Czy piloci Ju 87 ot tak strzelali sobie po obejściach dworskich w czasie której to strzelaniny zginął jeden z pracowników ? Oczywiście dobrze by było mieć dobrą mapę.
Myślę, że nie należy pytać zetona jak myśli upamiętnić to miejsce lecz wspomóc go na ile kogo stać.
Link to comment
Share on other sites

Pozwoliłem sobie nałożyć (znakomite zresztą) zdjęcie lotnicze na WIGówkę i oto co mamy.
Wynika z tego, że lotnisko znajdowało się na pd. skraju Balic.
Król w tomiku ŻT 4/1974 pt. Krakowskie skrzydła" pisze o małym lasku", za którym widoczna była wieża kościoła (w Morawicy). Opis Okolica była pagórkowata i zalesiona" - to też pasuje do Balic, a nie patelni" z obecnym lotniskiem.
Do zamaskowania samolotów w zupełności mogły wystarczyć zadrzewienia widoczne na zdjęciu lotniczym między polem wzlotów a zabudowaniami.

Poza tym w miejscu, które w filmie wskazuje historyk tej miary co dr Olejko" (cytuję Kolegę) było wówczas szczere pole, a do najbliższych kwater około kilometra.
Miejsce to leży DOKŁADNIE po przeciwnej stronie obecnego portu lotniczego od lotniska z 1939-45.


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora woytas 10:51 14-01-2010

Link to comment
Share on other sites

...a to stan obecny (mapy.wrotamalopolski.pl).
Jak widać pole wzlotów jest dziś przecięte przez autostradę.

Czy w pokazanym obszarze mieści się miejsce katastrofy 11" kpt. Medweckiego znane z relacji?

Pozdrawiam!


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora woytas 10:53 14-01-2010

Link to comment
Share on other sites

Dodam jeszcze, że paru krakowskich historyków lotnictwa od dawna właściwie lokalizowało lotnisko operacyjne pod miejscowością Balice, dlatego nowa eoria" A. Olejko wygłoszona w programie trochę mnie zaskoczyła...

Pozdr.
Link to comment
Share on other sites

Witam,

Lokalizacja wskazana przez Pitersa jest prawidłowa. Potwierdziła to wczoraj w rozmowie z kolega Macminikiem Pani Renata Gostyńska, córka ówczesnego zarządcy majątku księcia Radziwiłła. To pole które przed wojną było prywatnym lotniskiem Księcia. Znajduje się bardzo blisko zabudowań dworskich. Obecnie znajdują się tam bramki opłat na A4. O ile samo lotnisko udało nam się dosyć dokładnie zlokalizować, o tyle miejsce katastrofy jest nadal nie znane. Między Morawicą a Chrosną gdzieś na polach. Teren to niestety spory. Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Morawicy prowadząca obecnie Izbę Pamięci Kpt Medweckiego zapewniła mnie że jej również miejsce znane nie jest. Niestety na jej apel i prośbę do uczniów szkoły o zebranie informacji odzew był nie wielki. Według obecnego księdza proboszcza dawno temu w miejscu upadku stał krzyż. Niestety ktoś go usunął też dawno temu. Bezpośrednich świadków miejsca upadku nadal brak. Większość osób wie ze słyszenia gdzie to się stało. Lecz to na razie zdecydowanie za mało aby pokusić się o szukanie w terenie.

piters - relacji o miejscu upadku jest kilka. I nie jesteśmy w stanie dokładnie określić miejsca. Łąki pomiędzy Morawicą i Chrosną nie są widoczne na zamieszczonych przez Ciebie zdjęciach.

Samgnus jest takie przysłowie ie dziel skory na niedźwiedziu". Uda się miejsce zlokalizować to na pewno krzyż się na początek postawi a ksiądz poświęci. Potem trzeba porozmawiać z Panią wójt Elżbietą Burtan, Panią Kwaśnik z Aleksandrowic, z sympatyczna Panią Dyrektor Szkoły. Medwecki jest w okolicy każdemu znany, ludzie i instytucje chętnie pomogą. W tym momencie kwestia czy to będzie drewniany krzyż czy marmurowy obelisk jest naprawdę zupełnie nie istotna, marginalna wręcz wobec braku lokalizacji.

Mimo mojej sympatii dla Pana Olejki, uważam że się pomylił. Zdjęcie lotnicze oraz relacje wykluczają lokalizacje lotniska na terenie obecnej 8 Bazy Lotniczej. W tamtych latach to orne pola, bez drzew w sporej odległości od zabudowań dworskich. Właściwie co przemawia za tą lokalizacja poza tym że dziś tam jest wojsko i rosną drzewa? Obecny pas startowy w Balicach ma 2600 metrów. W ten sposób w prawie dowolnym jego miejscu można umiejscawiać interesujące nas pole.

Do pełnego sukcesu czyli wyjaśnienia historii do końca, przekazania ewentualnych znalezisk do Izby Pamięci lub Muzeum oraz z pięknym finałem w postaci pomnika jeszcze daleka droga.

Panowie co dalej? Ja nie mam mam namiarów na nikogo kto był by świadkiem miejsca upadku i potrafił wskazać lokalizacje. Nadzieja jeszcze w koledze z Aleksandrowic który ma popytać mieszkańców. Może w końcu ktoś coś będzie więcej wiedział.

Chciałem serdecznie podziękować wszystkim kolegom, którzy kontaktowali się ze mną na forum odkrywcy, dws oraz na maila. Od października zeszłego roku udało się sporo ustalić. Zdjęcie lotnicze które umieścił w necie Rafał jest nieocenionym źródłem informacji. Z tego co mi wiadomo wcześniej tego typu zdjecia Balic nie były dostępne poza archiwum w USA. Dziękuje również Wiesławowi i Grzegorzowi za udostępnienie bardzo ciekawych materiałów oraz, a może przede wszystkim za pełne zapału zaangażowanie.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information