Hornet Napisano 16 Sierpień 2007 Share Napisano 16 Sierpień 2007 Bardzo milo,że p.Tomasz bierze udział na tym Forum.Pisząc posta powyżej miałem na myśli Forum DWŚ.Żubr ma parę zagadek.Czy możliwe jest np.wklejenie na tym Forum fotek z instrukcji obsłubi tego samolotu.Bardzo ciekawi mnie przednie stanowisko strzeleckie i pozycja strzelca i jego stanowisko jak i tylna wieżyczka.To tak na wstępi.Panie Tomaszu-czy może pan pomóc????A wogóle przebudowa Żubra wg.rozwiązań Łosia to też sensacja-bo wspominano tylko o skrzydle,które było spawane celem zmniejszenia ciężaru.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomasz Kopański Napisano 16 Sierpień 2007 Share Napisano 16 Sierpień 2007 Witam !Niestety, nie posiadam fotek z instrukcji obsługi Żubra. Zapewne wszyscy koledzy pamiętają, że były zamieszczone w książce „Samoloty bombowe września”. Pokażę więc chociaż zbliżenie części nosowej Żubra z wieżyczką strzelca.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 17 Sierpień 2007 Share Napisano 17 Sierpień 2007 Dziękuję Panie Tomaszu za odpowiedż.Tą ksiązkę znam i mam aż 3 egzemplarze-kupione na Allegro(łudziłem się,że natrafię na egz.o dobrej jakości zdjęć,ale jak papier do kitu to i reszta....)Czy mogłby Pan zamieścić zdjęcia z pańskich zbiorów przedstawiających elementy struktury płatowca????Nie ukrywam,że to w celach modelarskich ta prośba.Duzo dobrego materiału o Żubrze było w filmie Kampfgeschwader Lutzow".Wielokrotnie o nim wspominałem-ale pozostało tylko echo......Film jest nieosiągalny,a ponoć nasza TV go ma.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gros Napisano 17 Sierpień 2007 Autor Share Napisano 17 Sierpień 2007 Jest prototyp wersji rozwojowej Żubra, wszyscy znają egzemplarze seryjne. W którejś z gazet lotniczych widziałem rysunki pierwszych projektów PZL 30 w wersji pasażerskiej.Nos tego projektu był podobny do nosa późniejszego PZL 44, podwozie składane do kadłuba jak w prototypie Żubr I w wersji bombowej.Rysunek był wykonany profesjonalnie, może na podstawie oryginalnej dokumentacji.Jeżeli ktoś posiada jego skan, proszę o zamieszczenie na forum, będzie ciekawe porównanie z wersją Żubr II. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
balans Napisano 17 Sierpień 2007 Share Napisano 17 Sierpień 2007 Ja dysponuję jedynie takim rysunkiem ze stareńkiego Modelarza", autor Z. Gryglicki. W tym samym artykule w/w autor publikuje też rysunki pierwszego prototypu Żubra" stwierdzając, że wykonał go na podstawie sprawozdania I.B.T.L.Pozdrawiambalans Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gros Napisano 17 Sierpień 2007 Autor Share Napisano 17 Sierpień 2007 Tego nie widziałem, jest to jeszcze wcześniejsza wersja (super - nie spodziewałem się, że były tak wczesne wersje).Rysunek który widziałem wyglądał jak wczesna wersja bombowa bez wieżyczki z krótkim nosem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 18 Sierpień 2007 Share Napisano 18 Sierpień 2007 Gros skąd przekonanie,że kadłub był opłótniony???Wydaje się mi,że konstrukcja kadłuba jest nieukończina....Ale możliwe,że to zimowy pejzaż powoduje takie złudzenie.Niemcy mieli skłonności do brania rofeum"-ale czy w tym przypadku konstrukcję kadłuba obrali z bandaży i płótna jak mrówki szkielet???Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 19 Sierpień 2007 Share Napisano 19 Sierpień 2007 Widzę że temat się rozwija ..... o wcześniejsze wersje Żubra załączam więc zdjęcie PZL 30B I Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gros Napisano 19 Sierpień 2007 Autor Share Napisano 19 Sierpień 2007 Dla porównania, dla mie to są całkiem różne stanowiska tylnego strzelca. Różnice opisałem wcześniej.Czy ktoś kupił to cemne zdjęcie?Pozdrowienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
balans Napisano 19 Sierpień 2007 Share Napisano 19 Sierpień 2007 Nie ulega najmnieszej wątpliwości, że na tych trzech zdjęciach jest Żubr II, dobrze aby te zdjęcia znalazły się w polskich rękach, no i chyba czas na próbę rekonstrukcji wyglądu tego samolotu. Myślę, że z nowym płatem i z mocniejszymi silnikami byłby to bombowiec o dość przyzwoitych jak na 39 rok osiągach - tyle że w sytuacji wcześniejszego wprowadzenia do linii Łosi - już zbędny, chyba że w charakterze bombowca kolonialnego", ale tego Madagaskaru nam nie dali...P.S.Co do tego rysunku jaki zapodałem z Modelarza", to nie wiem jaka jest faktyczna jego wiarygodność, bo to co publikowano w tym piśmie kilkadziesiąt lat temu, przeważnie się mocno zestarzało". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woj42 Napisano 19 Sierpień 2007 Share Napisano 19 Sierpień 2007 Nowy Żubr jak nowy Żubr... Ale na rok 1940/41 żadnych Żubrów w linii nie przewidywano. Tylko do szkolenia (specjalizacja w pilotażu bombowym), a i to nie w każdym wariancie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gros Napisano 20 Sierpień 2007 Autor Share Napisano 20 Sierpień 2007 Witam Na fotce którą zamieścił Kyan wygląda na to że Żubr posiada jeszcze płótno.Mam prośbę o skan tego zdjęcia z wykadrowanym Żubrem w lepszej rozdzielczości.Chyba wtewdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
montechristo Napisano 20 Sierpień 2007 Share Napisano 20 Sierpień 2007 Witam Dotychczas nie miałem okazji do zabrania głosu na forum “Odkrywcy” jednak po pojawieniu się tego wątku i kilku ciekawych wpisów w tym temacie ,postanowiłem przełamać to milczenie.Bardzo ucieszył mnie fakt że Pan Tomasz Kopański wyciągnął wnioski z niefortunnej licytacji Jastrzębia i zamieścił informacje będącą swoistym apelem do wszystkich zainteresowanych zakupem pamiątki związanej z historią samolotu Żubr.O ile podpisuje się rękoma i nogami pod tym apelem o tyle osobista wycieczka pod adresem Pana Janusza(którego notabene nie znam osobiście) i określenie użyte wobec Niego “miłośnik”-w cudzysłowie wydaję się nie na miejscu.Z tego co mi wiadomo Pan Janusz również zamierzał udostępnić zdjęcie wszystkim zainteresowanym i równie dobrze można napisać że gdyby nie Pan Tomasz fotografie można było kupić ze 600€ .Wszyscy zainteresowani dobrze wiedzą że zwyciężyła ambicja.Nie jest tajemnicą że rynkiem aukcyjnym rządzi grupa osób [niekoniecznie trzymająca władze;)] która rozdysponowuje zdjęcia pomiędzy swoich czlonków.Nie jest również tajemnicą że wraz z rozwojem Internetu w kraju coraz większa liczba miłośników lotnictwa dysponująca sporą kwotą bierze udział w aukcjach i nierzadko wygrywa niektóre zdjęcia.Nie wiem dlaczego tak bardzo oburza to tych kolekcjonerów.Dorobek pisarski i kolekcjonerski Pana Tomasza jest niekwestionowany jednak czy to pozwala na ocenianie kto jest a kto nie jest miłośnikiem pozostawiam to Szanownym Forumowiczom.W każdym bądź razie ja chcąc uniknąć powtórki z historii(vide-Jastrząb)nie zamierzam kruszyć kopii o to zdjęcie i nie będę brał udziału w tej licytacji .Do tego samego zachęcam innych “młodych gniewnych”.Co do zdjęcia zamieszczonego przez Kyan-a(chyba dobrze odmieniłem nick -jeśli nie to z góry przepraszam )to z całą pewnością fotografia przedstawia lotnisku w Lublinie a oryginał znajduje się w posiadaniu miłośnika lotnictwa z Warszawy.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gros Napisano 21 Sierpień 2007 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2007 Witam Powiało lekkim chłodem. Wszyscy jednak zgodzą się pewnie że, tylko prywatna inicjatywa grona miłośników polskiej myśli technicznej jest w stanie naprawić fatalny stan wiedzy (myślę o stanie archiwalnej dokumentacji i fotografii) o naszej myśli technicznej okresu międzywojennego. Część archiwów spalono na wypadek dostania się w ręce agresorów , inne tak dobrze ukryto, że pewnie nigdy się nie znajdą a te które wypływają muszą mieć dużo szczęścia żeby zostały odczytane i poprawnie sklasyfikowane.Trzeba dużo zabiegów by można było je upublicznić i mogły zaistnieć w prasie fachowej (historycznej). Określenia “miłośnik” nie odczytałem w jakimś złym kontekście a jedynie smutku z faktu, że takie pieniądze trzeba było zapłacić by fotka nie przepadła w jakiejś szufladzie.Zastanawiam się czy jeżeli wypłyną inne fotografie polskiego sprzętu zachowamy czujność i zobaczymy co one zawierają. Ciekawe że twórcy stron o polskim lotnictwie nie wprowadzają poprawek dotyczących wyglądu P-50 mimo iż są znaczne różnice w tym jak faktycznie wyglądał.Przydało by się jakieś ogólnodostępne archiwum prawdy dokumentacyjnej.Mam pytanie, które z planów Żubra najlepiej oddają wygląd tego samolotu i mogły by posłużyć do odtworzenia pełnego wyglądu Żubra II. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 22 Sierpień 2007 Share Napisano 22 Sierpień 2007 Gros ostatnie zdanie z Twego wątku dotyczące planów Żubra jest b.ważne-więc przyłączam się do pytania....kro potrafi na nie odpowiezieć,jakie plany są najlepsze(czyżby z książki Samoloty bombowe września"???) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 Zamieszczam zdjęcia planów Żubra które ukazały się na przestrzeni lat.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 drugie-z Modelarza" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 trzecie -lata 50-siąte ze Skrzydlatej Polski" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
balans Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 Czyli wiarygodnych planów nie ma! Pole do popisu dla speców od specjalistycznych programów komputerowych, którzy na podstawie zdjęć i szczątkowych danych wykonają rzetelne plany. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 I ostatnie dwa plany...ten z Modelarza"rok 200.....błędy takie same jak na planie poniżej... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 23 Sierpień 2007 Share Napisano 23 Sierpień 2007 ...Z wydawnictwa Aerohobby-Samoloty bombowe września".Na usprawiedliwienie dodam,że autor rysunkow nie mógł mieć dostępu do np.zdjęć,które ukazują się obecnie na aukcji Ebay.de.Sam stanę w kolejce po nowe i poprawne rysunki Żubra Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 24 Sierpień 2007 Share Napisano 24 Sierpień 2007 Jak widać wszystkie plany należy skorygować. Powracając do zamieszczonego przez zemnie zdjęcia PZL 30BI Obrys nosa w czołowej oraz dolnej części ma całkiem inny obrys. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 24 Sierpień 2007 Share Napisano 24 Sierpień 2007 Golenie podwozia mają również inną budowę niż przedstawione na planach aosłony podwozia przy wciągnięciu podwozia licowały się z bokiem jak i spodem kadłuba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 24 Sierpień 2007 Share Napisano 24 Sierpień 2007 Prawe koło z osłoną Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 24 Sierpień 2007 Share Napisano 24 Sierpień 2007 Voodhaven-twoje zdjęcia przedstawiają pierwszy(?) prototyp Żubra z innym obrysem części przedniej oraz z innym podwoziem.Popatrz na rysunki(fotki) z planów zamieszczonych w Modelarzu" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.