Skocz do zawartości

LWS Żubr II


gros

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo milo,że p.Tomasz bierze udział na tym Forum.Pisząc posta powyżej miałem na myśli Forum DWŚ.Żubr ma parę zagadek.Czy możliwe jest np.wklejenie na tym Forum fotek z instrukcji obsłubi tego samolotu.Bardzo ciekawi mnie przednie stanowisko strzeleckie i pozycja strzelca i jego stanowisko jak i tylna wieżyczka.To tak na wstępi.Panie Tomaszu-czy może pan pomóc????A wogóle przebudowa Żubra wg.rozwiązań Łosia to też sensacja-bo wspominano tylko o skrzydle,które było spawane celem zmniejszenia ciężaru.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Dziękuję Panie Tomaszu za odpowiedż.Tą ksiązkę znam i mam aż 3 egzemplarze-kupione na Allegro(łudziłem się,że natrafię na egz.o dobrej jakości zdjęć,ale jak papier do kitu to i reszta....)Czy mogłby Pan zamieścić zdjęcia z pańskich zbiorów przedstawiających elementy struktury płatowca????Nie ukrywam,że to w celach modelarskich ta prośba.Duzo dobrego materiału o Żubrze było w filmie Kampfgeschwader Lutzow".Wielokrotnie o nim wspominałem-ale pozostało tylko echo......Film jest nieosiągalny,a ponoć nasza TV go ma.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest prototyp wersji rozwojowej Żubra, wszyscy znają egzemplarze seryjne.
W którejś z gazet lotniczych widziałem rysunki pierwszych projektów PZL 30 w wersji pasażerskiej.
Nos tego projektu był podobny do nosa późniejszego PZL 44, podwozie składane do kadłuba jak w prototypie Żubr I w wersji bombowej.
Rysunek był wykonany profesjonalnie, może na podstawie oryginalnej dokumentacji.
Jeżeli ktoś posiada jego skan, proszę o zamieszczenie na forum, będzie ciekawe porównanie z wersją Żubr II.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dysponuję jedynie takim rysunkiem ze stareńkiego Modelarza", autor Z. Gryglicki. W tym samym artykule w/w autor publikuje też rysunki pierwszego prototypu Żubra" stwierdzając, że wykonał go na podstawie sprawozdania I.B.T.L.

Pozdrawiam
balans

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego nie widziałem, jest to jeszcze wcześniejsza wersja (super - nie spodziewałem się, że były tak wczesne wersje).
Rysunek który widziałem wyglądał jak wczesna wersja bombowa bez wieżyczki z krótkim nosem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gros skąd przekonanie,że kadłub był opłótniony???Wydaje się mi,że konstrukcja kadłuba jest nieukończina....Ale możliwe,że to zimowy pejzaż powoduje takie złudzenie.Niemcy mieli skłonności do brania rofeum"-ale czy w tym przypadku konstrukcję kadłuba obrali z bandaży i płótna jak mrówki szkielet???Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ulega najmnieszej wątpliwości, że na tych trzech zdjęciach jest Żubr II, dobrze aby te zdjęcia znalazły się w polskich rękach, no i chyba czas na próbę rekonstrukcji wyglądu tego samolotu. Myślę, że z nowym płatem i z mocniejszymi silnikami byłby to bombowiec o dość przyzwoitych jak na 39 rok osiągach - tyle że w sytuacji wcześniejszego wprowadzenia do linii Łosi - już zbędny, chyba że w charakterze bombowca kolonialnego", ale tego Madagaskaru nam nie dali...
P.S.
Co do tego rysunku jaki zapodałem z Modelarza", to nie wiem jaka jest faktyczna jego wiarygodność, bo to co publikowano w tym piśmie kilkadziesiąt lat temu, przeważnie się mocno zestarzało".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na fotce którą zamieścił Kyan wygląda na to że Żubr posiada jeszcze płótno.
Mam prośbę o skan tego zdjęcia z wykadrowanym Żubrem w lepszej rozdzielczości.
Chyba wtewdy wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dotychczas nie miałem okazji do zabrania głosu na forum “Odkrywcy” jednak po pojawieniu się tego wątku i kilku ciekawych wpisów w tym temacie ,postanowiłem przełamać to milczenie.Bardzo ucieszył mnie fakt że Pan Tomasz Kopański wyciągnął wnioski z niefortunnej licytacji Jastrzębia i zamieścił informacje będącą swoistym apelem do wszystkich zainteresowanych zakupem pamiątki związanej z historią samolotu Żubr.O ile podpisuje się rękoma i nogami pod tym apelem o tyle osobista wycieczka pod adresem Pana Janusza(którego notabene nie znam osobiście) i określenie użyte wobec Niego “miłośnik”-w cudzysłowie wydaję się nie na miejscu.Z tego co mi wiadomo Pan Janusz również zamierzał udostępnić zdjęcie wszystkim zainteresowanym i równie dobrze można napisać że gdyby nie Pan Tomasz fotografie można było kupić ze 600€ .Wszyscy zainteresowani dobrze wiedzą że zwyciężyła ambicja.Nie jest tajemnicą że rynkiem aukcyjnym rządzi grupa osób [niekoniecznie trzymająca władze;)] która rozdysponowuje zdjęcia pomiędzy swoich czlonków.Nie jest również tajemnicą że wraz z rozwojem Internetu w kraju coraz większa liczba miłośników lotnictwa dysponująca sporą kwotą bierze udział w aukcjach i nierzadko wygrywa niektóre zdjęcia.Nie wiem dlaczego tak bardzo oburza to tych kolekcjonerów.Dorobek pisarski i kolekcjonerski Pana Tomasza jest niekwestionowany jednak czy to pozwala na ocenianie kto jest a kto nie jest miłośnikiem pozostawiam to Szanownym Forumowiczom.W każdym bądź razie ja chcąc uniknąć powtórki z historii(vide-Jastrząb)nie zamierzam kruszyć kopii o to zdjęcie i nie będę brał udziału w tej licytacji .Do tego samego zachęcam innych “młodych gniewnych”.Co do zdjęcia zamieszczonego przez Kyan-a(chyba dobrze odmieniłem nick -jeśli nie to z góry przepraszam )to z całą pewnością fotografia przedstawia lotnisku w Lublinie a oryginał znajduje się w posiadaniu miłośnika lotnictwa z Warszawy.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Powiało lekkim chłodem. Wszyscy jednak zgodzą się pewnie że, tylko prywatna inicjatywa grona miłośników polskiej myśli technicznej jest w stanie naprawić fatalny stan wiedzy (myślę o stanie archiwalnej dokumentacji i fotografii) o naszej myśli technicznej okresu międzywojennego. Część archiwów spalono na wypadek dostania się w ręce agresorów , inne tak dobrze ukryto, że pewnie nigdy się nie znajdą a te które wypływają muszą mieć dużo szczęścia żeby zostały odczytane i poprawnie sklasyfikowane.
Trzeba dużo zabiegów by można było je upublicznić i mogły zaistnieć w prasie fachowej (historycznej).

Określenia “miłośnik” nie odczytałem w jakimś złym kontekście a jedynie smutku z faktu, że takie pieniądze trzeba było zapłacić by fotka nie przepadła w jakiejś szufladzie.

Zastanawiam się czy jeżeli wypłyną inne fotografie polskiego sprzętu zachowamy czujność i zobaczymy co one zawierają.

Ciekawe że twórcy stron o polskim lotnictwie nie wprowadzają poprawek dotyczących wyglądu P-50 mimo iż są znaczne różnice w tym jak faktycznie wyglądał.

Przydało by się jakieś ogólnodostępne archiwum prawdy dokumentacyjnej.

Mam pytanie, które z planów Żubra najlepiej oddają wygląd tego samolotu i mogły by posłużyć do odtworzenia pełnego wyglądu Żubra II.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Z wydawnictwa Aerohobby-Samoloty bombowe września".Na usprawiedliwienie dodam,że autor rysunkow nie mógł mieć dostępu do np.zdjęć,które ukazują się obecnie na aukcji Ebay.de.Sam stanę w kolejce po nowe i poprawne rysunki Żubra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie