Skocz do zawartości

Schrony SGO Narew


victor

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 486
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
W taki razie, w takim stanie to jedyny w kraju. Dobrze że chłopakom na śląsku coś się zostało można konfrontować, porównywać.

A co do dwu pisuarów w schronach drugiej linii w Nowogrodzie były faktycznie dwa, oba jeszcze pod koniec lat 90-tych do czasu jak zaczął być modny złom". Oba były troche odmiennej kosntrukcji gdyż były na przegubie wysuwane z niszy w której się znajdowały.

Jak kolega Kaponir będzie tak łaskawy to wygmera analogowe zdjęcie tego cudeńka, się zeskanuje i zamieści.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Witam po raz pierwszy,
nie chcialbym przerywac dyskusji o pisuarach ;) ale:
1. chcialbym zauwazyc ze podklady kolejkowe (waskotorowe) prezentowane na zdjeciach to tzw. patentowe. Tor mial rozstaw 600mm (zwykle)i byly latwo przenosne. Wiec to ze sa znajdowane przy fortach mnie nie dziwi, bo tak najlatwiej bylo dowiezc tony cementu, piachu wyposazenia.
2. interesuja mnie dzieje kolei waskotorowych w okolicach Nowogrodu. Most na Narwi (drogo-kolejowy) zniszczono w 1939. Czy sa z tego jakies zdjecia?
Czy Niemcy ten most odbudowali?

pozdr
a
www.fpkw.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Atajchert proszę bardzo to są dzieje okolic Nowogrodu o kolejce wąskotorowej

Dworzec kolejowy z 1929 r.Kolej - W okresie popowstaniowym wzrastała ranga komunikacji kolejowej. W 1862 r. uruchomiono trasę Warszawa - Białystok, w 1868 r. Królewiec - Ełk do granicy Prostek, w 1873 r. z Brześcia do Grajewa, w 1893 r. otwarto trasę Łapy - Ostrołęka - Małkinia. W 1911 r. planowano budowę połączenia Czerwony Bór - Łomża - Kolno, istniał też projekt kolei Ostrołęka - Łomża - Augustów, panowała zatem zgoda względem doprowadzenia torów do Łomży oraz przerzucenia odnogi przez Narew. Jednak żaden z tych projektów nie doczekał się realizacji przed 1914 r. Dopiero w początkach wojny Rosjanie zbudowali odcinek ze Śniadowa do Łomży oraz przygotowali teren pod tor kolejowy z Łomży do Dłutowa, czyli w kierunku Kolna. W sierpniu 1915 r. Rosjanie opuścili Łomżę i przerwano prace na planowanym odcinku. Tymczasem Niemcy uruchomili łączność kolejową z Olsztyna przez Wielbark do Ostrołęki i zbudowali sieć kolejek wąskotorowych do wywozu drzewa z Puszczy Kurpiowskiej to jest połączenia: Spychowo - Ostrołęka, Myszyniec - Kolno, Dęby - Nowogród. Niemcy przeprowadzili też z Kolna do Prus kolej szerokotorową i planowali połączyć stację Kolno z linią kolejową w Łomży. Przeprowadzili niezależną od poczty linię telegraficzną na wyłączne usługi projektowanej kolei Kolno - Łomża, wycięli las na wymaganą szerokość, zaczęli roboty ziemne w pobliżu Kolna i Łomży, zrównali teren na odcinku Kolno - Wincenta - granica państwa. I tak to pozostało. W maju 1922 r. w gmachu starostwa w Łomży odbyła się konferencja w sprawie budowy odnogi kolejowej Łomża - Kolno; było obecnych osiemnaście osób. Na wiosnę tego roku przybyła do Łomży specjalna komisja z udziałem inżyniera i kolejarzy, badano tereny, wznoszono kopce graniczne przyszłej linii kolejowej, rozmawiano z właścicielami gruntów, zapewniano że z wiosną następnego roku zostanie rozpoczęta budowa kolei. Tak też się stało, ale w grudniu 1924 r. ministerstwo komunikacji poleciło przerwać budowę. Powodem decyzji miała być odmowa ze strony władz Łomży zapłacenia 20000 marek na koszta budowy. W dniu 2 grudnia 1924 r. do gmachu starostwa zaproszono właścicieli gruntów zajętych podczas okupacji niemieckiej pod budowę linii kolejowej Łomża - Kolno. Władze kolejowe przekazały właścicielom wywłaszczoną wcześniej ziemię.
W kwietniu 1925 r. sejmik kolneński ponowił zabiegi w sprawie budowy kolei Łomża - Kolno - Wincenta. W miesiąc potem radni z Łomży poparli starania tamtych i przy komasacji gruntów miasta Łomży postanowili uwzględnić niezbędny teren pod budowę kolei, o ile odnośne władze rządowe wytyczą tor kolejowy. Minęły dwa lata, w lutym 1927 r. sejmik kolneński podjął uchwałę, by prosić władze państwowe o połączenie Kolna z Łomżą linią kolei wąskotorowej, co wpłynie w powiecie kolneńskim na rozwój rolnictwa, handlu i rzemiosła. W kwietniu 1927 roku na skutek usilnych starań Związku Obrony Kresów Zachodnich w Białymstoku ministerstwo komunikacji poleciło wykonać w tymże roku badania nad budową linii kolejowej Łomża - Kolno - granica państwa. Jednak do budowy nie przystąpiono. Udało się natomiast przedłużyć linię wąskotorową z Nowogrodu do Łomży. W lutym 1921 r. podano w prasie, że za kilka tygodni szyny będą rozłożone do samej Łomży, już wykonano budowę grobli omijającej wieś Kupiski Stare, pracuje około sześćdziesięciu robotników. W Łomży za dworzec kolejowy służył ciasny, ciemny i zimny drewniany barak. W marcu 1929 r. oddano dla podróżnych piękny gmach murowany, z centralnym ogrzewaniem, dużymi zegarami, bufetem, wygodną poczekalnią. Budynek ten został zniszczony w 1944 r. przez wojska niemieckie.
W prasie łomżyńskiej podawano rozkłady jazdy pociągów. W 1917 r. z Łomży do Warszawy wychodziły codziennie trzy pociągi: 520, 1215 i 1445 a w Warszawie były: 1340, 2139; i trzeci też 2139 gdyż z Małkini kursował jako pospieszny. Z Warszawy do Łomży odchodził tylko jeden pociąg o 750 a w Łomży był o 1215. Ponadto można było z Warszawy do Łomży podróżować przez Łapy i Śniadowo.
W 1920 r. pociąg do Warszawy odchodził o 5:20 a wracał do Łomży na 22:00.
Pociąg do Lublina przez Siedlce odchodził o 17:55 a wracał do Łomży na 11:00.
W 1925 r. z Łomży do Warszawy wyjeżdżały pociągi o l:30, 8:40 i 17:00, w Warszawie były 7:20, 13:00 i 21:50.
Z Warszawy do Łomży wyjeżdżały pociągi o : O:15 i 18:55 a w Łomży był o 5:00 i 23:15.
Z Łomży do Białegostoku: 5:30, w Białymstoku - 9:25.
Z Białegostoku do Łomży: 19:30 - w Łomży 23:15,
Z Łomży do Siedlec: 20:10, w Siedlcach 2:10; Z Siedlec do Łomży: 4:10 - w Siedlcach 9:45.
W 1927 r. równie dokładnie podawano godziny odjazdu i przyjazdu, ale tutaj zostaną podane jedynie trasy: z Łomży do Warszawy dwa pociągi i dwa z powrotem z przesiadką w Śniadowie; z Łomży do Białegostoku dwa pociągi i dwa z powrotem z przesiadką w Śniadowie; z Łomży do Siedlec dwa pociągi i jeden z powrotem z przesiadką w Śniadowie.
Kolej wąskotorowa funkcjonowała na trasie Myszyniec - Łomża. W 1928 r. z Łomży do Myszyńca odchodziły dwa pociągi: o 12:20 i 14:30, w Myszyńcy były o 14:46 i 18:37.
Z Myszyńca do Łomży wyjeżdżały codziennie też dwa o 5:30 i 10:00 a w Łomży były o 7:33 i 14:18. Ponadto w niedziele i święta kursowały dwa dodatkowe pociągi na trasie Łomża - Zbójna: z Łomży o 8:00 i 18:10, w Zbójnej o 9:20 i 19:30;
Ze Zbójnej do Łomży o 9:40 i 20:00 a powracały o 11:00 i 21:20.
W 1930 r. z Łomży do Myszyńca i z powrotem chodziły dwa pociągi, a przystanki były w miejscowościach: Łomża, Kupiski Stare, Bożenica, Mątwica, Nowogród, Morgowniki, Zbójna, Dłużewo, Gawrychy, Kuzie, Lipniki, Łyse, Dęby, Zawodzie i Myszyniec"
pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki bardzo za obszerna odpowiedz, jest tam kilka spraw o ktore zapytam na priv.
Natomiast co do samej kolejki to wrzucilem kilka informacji na http://www.fpkw.pl/www.php?idSekcji=12
(lub od strony glownej www.fpkw.pl przez zakladke Inne koleje").
Wracajac nieco do 1939r: w kilku relacjach mowa jest o przewozach WP waskotorowka. Pojawia sie tez info o przewozie elementow umocnien kolejka. Jest wiec:
W dniu 2 września 1939 roku po południu oddziały 1 i 2 kompanii ON wycofują się do m. Łodziska. Kompania 71 pp, przewieziona kolejką wąskotorową, miała w nocy odbić Myszyniec"
(zrodlo: http://www.gnatowski.net/wwwmoja/frame8g.htm)
Czy sa jakies inne?
pozdr
a
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

później pewnie już nie było sensu wykorzystywać kolejki bo nie miało to celu i sensu , wojsko polskie w kolejnych dniach wycofywało się spod Myszyńca do Nowogrodu i z Nowogrodu przez Bacze do Andrzejewa , o szczegóły kolei i działań wojsk na tym terenie zapytaj kolegę oryliona - napewno się od niego dowiesz wiele szczegółów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie