Skocz do zawartości

czołgi z silnikami turbinowymi?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
witam. Mam następujace pytanie. Czy były robione, testowane lub czy wogóle znane są próby robienia takowych czołgów?
Będąc na zlocie w Bornym Sulinowie, podszedł do mnie jeden człowiek starszy, i wdał się ze mną w rozmowę o przeszłości tego miejsca. Opowiadał ciekawie. Między innymi mówił o tym, że gdy przyjechał w jakimś celu do garnizonu i gadał z jakimś lejtlantem, to słyszał gwizd silników turbinowych, więc pyta czy jakieś lotnisko tu mają , że silniki odrzutowe słychać. Lejtlant miał mu odpowiedzieć ,że to nie samoloty tylko tanki.
JA pierwsze słyszę o tym fakcie. Czy ktoś z was spotkał się z czymś takim.
Pozdrawiam.
Napisano
Również ZSU 23-4 oprócz silnika trakcyjnego posiada turbinę do napędu prądnicy zasilającej elektronikę.
W tym wozie jest możliwość odpalenia silnika trakcyjnego
energią elektryczną wytworzoną przez turbinę,więc przy odrobinie szczęścia dziadek mógł trafić na ten właśnie moment
Napisano
Witam.
Tylko jedna z wersji ma turbine gazową,
ale raczej to zadkie egzemplarze - bardzo duże zuzycie paliwa.
Ponadto z tego co pamietam to jeszcze chyba w którejś z wersji Leclerka lub Chalangera musze sprawdzic
.
Napisano
Witam.
Zużyciem paliwa Rosjanie się nie przejmowali i produkowali przez jakiś czas równolegle wersje T-80 z silnikiem turbinowym i dieslem (właśnie jako rzekł Mirass - z tłokami przeciwsobnymi). Wersja z dieslem okazała się być lepsza do pokonywania przeszkód wodnych po dnie, gdyż turbina ma dużo większy masowy przepływ powietrza i nie starczało przepustowości rury wentylacyjnej.
Amerykanie nie przewidują forsowania rzek po dnie Abramsem właśnie z tego powodu, a Niemcy Leopardem 2 (który ma diesla) - jak najbardziej.
Czołg z silnikem turbinowym ma jedną przewagę nad czołgiem z napędem tłokowym - silnik turbinowy z wolną turbiną napędową ma kilkakrotnie większą wartość momentu obrotowego w zakresie niskich obrotów na wale wyjściowym. To umożliwia czołgom turbinowym osiąganie niesamowitych przyspieszeń w zakresie od 0 do 40 km/h, a tym samym zmniejsza prawdopodobieństwo trafienia.
Zwiększone zużycie paliwa jest tylko efektem ubocznym.
Pozdrowienia - Szarubek
Napisano
Jeszcze cos: zalety silnika turbinowego:
- pali wszystko co jest ciekle i ma odpowiednia wartosc opalowa
- nie zgascie podczas zatrzymania walu, co jest wazne podczas strzelanie w ruchu i pokonywania przeszkod

Firmy amerykanskie pracowaly w latach 60-70-tych nad samochodami z silnikami turbionowymi. Pewnie jako efekt tej pracy mozna znalesc w Abramsach.
Napisano
Hej
Ja zaś jako ciekawostkę dodam jeszcze jeden turbinowy czołg, szwedzki Strv-103 z połowy lat 60-tych. Wóz ten, oryginalny także pod innymi wzgledami (bezwieżowy, z armatą umieszczoną w kadłubie) ma niezwykły hybrydowy układ napędowy o mocy 730 KM, przypominający okrętowe systemy CODAG. Składa się on z silnika dieslowskiego (Rolls-Royce, 240 KM) i turbiny gazowej (Boeing, 490 KM) połączonych przez specjalną wspólną przekładnię. W warunkach postoju czy w czasie marszu po drodze z prędkością ekonomiczną pracował silnik Diesla, zaś w czasie jazdy w trudnym terenie czy w warunkach bojowych właczana była dodatkowo turbina (słuzyła też do ruzruchu diesla w niskiej temperaturze). Układ był jednak na tyle skomplikowany że do dzisiaj nie znalazł naśladowców.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie