Skocz do zawartości

czołgi z silnikami turbinowymi?


Rekomendowane odpowiedzi

witam. Mam następujace pytanie. Czy były robione, testowane lub czy wogóle znane są próby robienia takowych czołgów?
Będąc na zlocie w Bornym Sulinowie, podszedł do mnie jeden człowiek starszy, i wdał się ze mną w rozmowę o przeszłości tego miejsca. Opowiadał ciekawie. Między innymi mówił o tym, że gdy przyjechał w jakimś celu do garnizonu i gadał z jakimś lejtlantem, to słyszał gwizd silników turbinowych, więc pyta czy jakieś lotnisko tu mają , że silniki odrzutowe słychać. Lejtlant miał mu odpowiedzieć ,że to nie samoloty tylko tanki.
JA pierwsze słyszę o tym fakcie. Czy ktoś z was spotkał się z czymś takim.
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również ZSU 23-4 oprócz silnika trakcyjnego posiada turbinę do napędu prądnicy zasilającej elektronikę.
W tym wozie jest możliwość odpalenia silnika trakcyjnego
energią elektryczną wytworzoną przez turbinę,więc przy odrobinie szczęścia dziadek mógł trafić na ten właśnie moment
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.
Zużyciem paliwa Rosjanie się nie przejmowali i produkowali przez jakiś czas równolegle wersje T-80 z silnikiem turbinowym i dieslem (właśnie jako rzekł Mirass - z tłokami przeciwsobnymi). Wersja z dieslem okazała się być lepsza do pokonywania przeszkód wodnych po dnie, gdyż turbina ma dużo większy masowy przepływ powietrza i nie starczało przepustowości rury wentylacyjnej.
Amerykanie nie przewidują forsowania rzek po dnie Abramsem właśnie z tego powodu, a Niemcy Leopardem 2 (który ma diesla) - jak najbardziej.
Czołg z silnikem turbinowym ma jedną przewagę nad czołgiem z napędem tłokowym - silnik turbinowy z wolną turbiną napędową ma kilkakrotnie większą wartość momentu obrotowego w zakresie niskich obrotów na wale wyjściowym. To umożliwia czołgom turbinowym osiąganie niesamowitych przyspieszeń w zakresie od 0 do 40 km/h, a tym samym zmniejsza prawdopodobieństwo trafienia.
Zwiększone zużycie paliwa jest tylko efektem ubocznym.
Pozdrowienia - Szarubek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze cos: zalety silnika turbinowego:
- pali wszystko co jest ciekle i ma odpowiednia wartosc opalowa
- nie zgascie podczas zatrzymania walu, co jest wazne podczas strzelanie w ruchu i pokonywania przeszkod

Firmy amerykanskie pracowaly w latach 60-70-tych nad samochodami z silnikami turbionowymi. Pewnie jako efekt tej pracy mozna znalesc w Abramsach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej
Ja zaś jako ciekawostkę dodam jeszcze jeden turbinowy czołg, szwedzki Strv-103 z połowy lat 60-tych. Wóz ten, oryginalny także pod innymi wzgledami (bezwieżowy, z armatą umieszczoną w kadłubie) ma niezwykły hybrydowy układ napędowy o mocy 730 KM, przypominający okrętowe systemy CODAG. Składa się on z silnika dieslowskiego (Rolls-Royce, 240 KM) i turbiny gazowej (Boeing, 490 KM) połączonych przez specjalną wspólną przekładnię. W warunkach postoju czy w czasie marszu po drodze z prędkością ekonomiczną pracował silnik Diesla, zaś w czasie jazdy w trudnym terenie czy w warunkach bojowych właczana była dodatkowo turbina (słuzyła też do ruzruchu diesla w niskiej temperaturze). Układ był jednak na tyle skomplikowany że do dzisiaj nie znalazł naśladowców.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie