Jump to content
Sign in to follow this  
Hornet

Parcina-Szkoła.Szybowcowa-Grodziec

Recommended Posts

W dniu 17.02.2018 o 13:48, Hornet napisał:

Allegro...czy to Masłów???

9a446bec4d368976ba2f14e1e58e.jpg&x=800

To jest zdjecie zrobione w Biegonicach koło NS 1932 r 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.03.2015 o 20:51, Hornet napisał:

Na E-bay wyszły 4 fotki( w tym ciało pilota)szybowca Komar" po katastrofie....numer podskrzydłowy 850-może ktoś zidentyfikuje miejsce zdarzenia??

w1_copy4.jpg&x=800

Zderzenie szybowców w Tęgoborzu 1937 r (Sroka i Komar)   tutaj trochę zdjęć http://www.orlik.sacz.pl/galeria_historia.php   i informacji http://www.orlik.sacz.pl/historia.php

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 24.03.2015 o 14:05, ZbyszekL napisał:

Zdjęcie Komara" 850 z 30.07.1937 roku.

komar_bis_850_tgoborze_30.07.1937.jpg&x=

SS Tęgoborze na Jodłowcu 1937 r. To jest Komar bis co uległ katastrofie w wyniku zderzenia ze Sroką. Można prosić  o skan w lepszej rozdzielczosci?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, orliktk napisał:

Zdjęcie zrobione w Tęgoborzu 1938 lub 1939 r

Niezwykłe, że co Orlik to inne przyrządy pokładowe i inne dysze pomiarowe. Ten ma znowu inną - Askania Ldü 39, nawiasem mówiąc bardzo dobrą, bo była to pomiarowa dysza kombinowana o trzech obwodach. Wcześniej w tym wątku jest Orlik z dyszą firmy Bruhn. Z kolei Orlik II, jaki pojechał na nowojorską Wystawę Światową 1939-1940 miał pomiarową dyszę kombinowaną (też bardzo dobrą) Askania Ldü 41. Stopień standaryzacji przyrządów pokładowych w szybownictwie przedwojennym był bardzo niski, ale tak było wtedy w większości państw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2006‎-‎08‎-‎22 o 17:15, Hornet napisał:

Witam!!
Jestem w trakcie pisania historii Szkoły Szybowcowej w Grodżcu koło Będzina.Obejmuje ona okres od powstania szkoły do okresu jej reaktywacji w dniu 22 lipca 1945 roku.

Odgrzewam Twój pierwszy post, ale oczywiście w najlepszej wierze :classic_smile:

Czy ta Twoja praca powstała i można ją gdzieś przeczytać? Czy Stowarzyszenie Miłośników Starych Szybowców i Samolotów „Parcina” istnieje i coś robi? Pytam, bo w necie coś cienko o stowarzyszeniu, a chętnie bym o tym poczytał.

Jeśli możesz - napisz coś, ile i jakiego materiału udało Ci się zdobyć do tej pracy, bez względu na to, czy powstała, czy nie. Grodziec, nie będący szkołą szybowcową, był jednak ważnym szybowiskiem sezonowym LOPP funkcjonującym - jak ponad setka jemu podobnych - od czerwca do sierpnia i na pewno miał swój wkład w PWSzyb.

Pozdrowienia!

J_O

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2016‎-‎05‎-‎31 o 19:40, leszek01 napisał:

Aukcja zatytułowana awody szybowcowe Brzesc? Nowogródek? "
To ostatnia fotka z tego cyklu.
Sprzedający nie wspomina o opisach więc prawdopodobnie ich nie ma.

6232714173.jpg&x=800

No cóż, jeśli to rzeczywiście zawody szybowcowe w którymś z miast wymienionych w aukcji to raczej zawody bardzo lokalne i jakiejś małej społeczności szybowników. W historii szybownictwa II RP główne punkty geograficzne, które zapisały się, jako miejsca rozgrywania większych zawodów to Czarna Góra (Białka), Oksywie, Inowrocław, Ustianowa i Masłów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2008‎-‎05‎-‎18 o 23:30, Hornet napisał:

Witaj szelton..te fotki PWS-101 pochodziły z aukcji E-bay .fr(francuzkiej)Niestety aukcja b.szybko sie skończyła i szczęściem jest,że udało ściągnąć mi się te dwa zdjęcia.Następny temat to kolejna fotka z okresu przedwojennego z Allegro...polski szybowiec..czy realne jest określenie jaki to szybowiec????

348741824.jpg&x=800

Mały szybowiec + słaba jakość zdjęcia, ale być może jest to któraś z wersji SG-3; chyba raczej tak bym obstawiał drogą selekcji negatywnej ze względu na różne cechy geometryczne.

Edited by Jedburgh_Ops

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2008‎-‎11‎-‎13 o 23:24, Hornet napisał:

Kranich" z godłem ORZEŁ" Czy ktoś może dodać coś do tych zdjęć..jak tak to bardzo proszę o uzupełnienie...

480642405a.jpg&x=800

Rok 1945. Kranich II w Rzadkowie. Miał nieoficjalną rejestrację SP-AL-WL.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2009‎-‎03‎-‎14 o 11:36, orlik_ns napisał:

Nikt do tej pory nie napisał o Szkole Szybowcowej na Jodłowcu k. Tęgoborzy. Powstała dzięki pierwszym wyszkolonym w Polsce (Bezmiechowa) instruktorom.
Co więcej, przez niektórych uznawana za najpiękniejsze polskie szybowisko, bardziej urokliwie położone niż późniejszy Żar, Bezmiechowa czy Jeżów. No i pełna kategoria C", z lotami nocnymi i na fali włącznie.

Niezwykłe, piękne i cenne zdjęcia mozna znaleźć na stronie:
http://www.orlik.sacz.pl/galeria_historia.php

photo_0074.jpg&x=800

Szkoła Okręgu Krakowskiego LOPP. Funkcjonowała od 1 maja do 31 października. Szkoliła do stopnia I (kategoria A pilota szybowcowego); do stopnia II (kat. B); do stopnia III (kat. C) i prowadziła część szkolenia IV stopnia (kat. D).

Czy szkoliła w lotach nocnych? Nie całkiem jest to precyzyjne. Tęgoborze szkoliło po prostu w lotach bez widoczności.

Była to rzeczywiście Szkoła Szybowcowa LOPP - nie szybowisko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2009‎-‎03‎-‎17 o 23:54, Hornet napisał:

Szkoła Szybowcowa-Bydgoszcz -CWS z napisem LECH" pod skrzydłem

sz.sz_bydgoszcz.jpg&x=800

Czyli Szkoła Szybowcowa LOPP „Fordon” pod Bydgoszczą - (Pomorski Okręg Wojewódzki LOPP). Funkcjonowała od 1 maja do 1 października. Szkoliła w zakresie stopnia I i II.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2010‎-‎03‎-‎01 o 22:44, Hornet napisał:

Czajka-kabinkowa". Moze ktoś pokusi się o to skąd pochodzą te zdjęcia(jakie to szybowisko)Na odwrocie zdjęcia CW-III jest opis dotyczący Lwowa

czajkakabinkowa.jpg&x=800

Jeśli opis ma coś wspólnego z Lwowem to miejsca mogą być dwa - albo Aeroklub Lwowski i Bezmiechowa, albo Czerwony Kamień (Lwowski Okręg Wojewódzki LOPP).

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2011‎-‎07‎-‎30 o 00:02, Koenig napisał:

 

staaaaare1.jpg&x=800

Szkoła Szybowcowa LOPP „Goleszów” (Śląski Okręg Wojewódzki LOPP). Funkcjonowała od 1 maja do 30 września. Szkoła „z górnej półki” (ale nie najwyższej). Szkoliła do stopni I, II i III, czyli kategorie pilota szybowcowego A, B i C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2011‎-‎08‎-‎04 o 21:29, Hornet napisał:

Wg. sprzedającego oblot szybowca NN-1 w Dębinie.

dblin_27.10.1931_r.jpg&x=800

Miał współczynnik obciążenia niszczącego 10! :classic_ohmy: Można by na nim szkolić podstawowo dzisiejszych pilotów myśliwców :classic_wink: A samo zdjęcie - rarytas i unikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2013‎-‎12‎-‎04 o 20:33, Hornet napisał:

Podpisane jako Miedzyń-Bydgoszcz....Znam osobiście tereny byłej szkoły w Fordonie.Co to była za szkoła szybowcowa???Allegro

mierzybydgoszcz.jpg&x=800

Szkoły szybowcowej „Miedzyń” nie było.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2016‎-‎03‎-‎18 o 21:22, Hornet napisał:

Wejście do szkoły szybowcowej LOPP w Nowogrudku..

6057565356.jpg&x=800

Czyli Szkoła Szybowcowa LOPP „Ogrodniki” (Nowogródzki Okręg Wojewódzki LOPP). Czynna od 15 czerwca do 15 września. Szkoliła do stopnia I i II.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2007‎-‎05‎-‎25 o 14:45, rwd napisał:

Odznaki szybowcowe - rysunek z roku 1938. Od lewej pilot szybowcowy podkategorii A, B, C i D.

odznaki_szybowcowe_copy2.jpg&x=800

Świetny post, bo interesująca grafika. Bardzo mnie ciekawi, z jakiego miesiąca 1938 r. jest ta publikacja? Zakładam, że musi to być początek roku, być może wczesny I kwartał, ale może niekoniecznie...?

Trzy pierwsze odznaki są w porządku. Pytanie jedynie, czym jest odznaka czwarta w świetle tego, że w 1938 r. istniała już (w FAI, czyli na całym świecie) kategoria D ze srebrną odznaką szybowcową i kategoria D ze złotą odznaką szybowcową. Obie odznaki (srebrna i złota) wyglądały identycznie, ale z odpowiednimi barwami wieńców okalających.

Jeśli ta grafika jest choćby tylko z połowy 1938 r. wówczas jest odrobinę myląca, bo nie sygnalizuje, czym ta odznaka dokładnie jest, tymczasem w latach 1938-1939 kilkunastu polskich pilotów szybowcowych osiągnęło warunki do kategorii D i złotej odznaki szybowcowej.

W innych państwach w tamtym czasie - w podobnych grafikach - podawało się już pięć odznak pilota szybowcowego zgodnie z postanowieniami FAI. Występowały jedynie drobne różnice w nazewnictwie dwóch ostatnich odznak najwyższej rangi. Czym w II RP była kat. D + srebrna odznaka to np. w USA zwało się to Silver C; czym w II RP była kat. D + złota odznaka to np. w USA zwało się to Golden C. Ale to tylko detal terminologiczny. Istotne jest tylko to, że odznak było już wtedy pięć.

Świetny post - dziękuję i pozdrawiam :classic_smile:

J_O

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu ‎2007‎-‎12‎-‎04 o 11:56, rwd napisał:

Szkoła Szybowcowa w Jeżowie Sudeckim powstała w 1945 roku. Wcześniej była to Segel-Flugschule w niemiecki Grunau. Nazwę Grunau spolszczono później, po wojnie, na polski Grunów.

grunw_internat_historia_copy.jpg&x=800

Szkoła bardzo ciekawa. O ironio - do 1 września 1939 r. kształcąca pilotów szybowcowych nie tylko z Niemiec, ale i z państw „za chwilę” alianckich. Są bardzo ciekawe wspomnienia słynnej brytyjskiej pilotki Mary B. de Bunsen, jak w sierpniu 1939 r. ukończyła właśnie szkołę w Grunau.

Ta szkoła to był kombinat pracujący na najwyższych obrotach. W sierpniu 1939 r. było tam osiem klas, z których każda liczyła po ok. 15 uczniów-pilotów. Na każdą klasę przypadał jeden instruktor i 2-3 szybowce. Sześć klas uczyło się do kategorii A, B i C. Siódma klasa pracowała na Silber-C, czyli na srebrne odznaki szybowcowe. Klasa ósma kształciła pilotów samolotów-holowników szybowców i ta klasa była afiliowana na lotnisku Hirschberg leżącym 5 km od Grunau. Jaki to był kombinat to niech unaoczni fakt, że Grunau wydawało wtedy ok. 40 licencji szybowcowych tygodniowo. Narybek dla LW szedł po prostu jak z taśmy produkcyjnej.

Szefem instruktorów w Grunau był Peter van Husen - zdobywca srebrnej odznaki szybowcowej nr 13 (rok przyznania 1933). Przez tę szkołę przewijały się takie postaci, jak np. Wernher von Braun i Hanna Reitsch. Jeśli ktoś wie, jakie były wojenne losy Petera van Husena (i czy np. stał się luftwaffowcem) to chętnie przyswoję taką informację.

Pozdrawiam -

J_O

Edited by Jedburgh_Ops

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wg definicji z 1935 roku: 

Według międzynarodowych przepisów istnieją cztery kategorje pilotów szybowcowych:

„A ”, „B”, „C” i „D".

Wzory odznak: k a t. A — jedna biała mewa na niebieskiem polu, k a t. B — dwie mewy, C — trzy mewy, wreszcie k a t. D — trzy mewy na niebieskiem polu otoczonem wieńcem.

Pilotom, posiadającym poszczególne kategorje, przysługują odpowiednie dyplomy oraz międzynarodowe odznak i szybowcowe, numerowane.

Wg danych z tego samego roku w Polsce było pilotów: 3.662 (w tym 3.000 kat. A i B, 643 kat. C, 19 k a t. D).

Wg definicji z 1938 roku:

Odznaka pilota szybowcowego o postaci okrągłej niebieskiej tarczy z 1, 2, 3 białymi mewkami (kat. A, B, C) oraz z 3 mewkami otoczona srebrnym wieńcem wawrzynowym – kat. B.

W latach 1935-1939 zostało przyznanych polskim pilotom 128 odznak kat. D (tyle jest udokumentowanych do czerwca 1939). Najniższa miała nr 39, a najwyższa (udokumentowana) nr 1117.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information