orliktk Napisano 26 Luty 2019 Napisano 26 Luty 2019 W dniu 17.02.2018 o 13:48, Hornet napisał: Allegro...czy to Masłów??? To jest zdjecie zrobione w Biegonicach koło NS 1932 r
orliktk Napisano 26 Luty 2019 Napisano 26 Luty 2019 W dniu 22.03.2015 o 20:51, Hornet napisał: Na E-bay wyszły 4 fotki( w tym ciało pilota)szybowca Komar" po katastrofie....numer podskrzydłowy 850-może ktoś zidentyfikuje miejsce zdarzenia?? Zderzenie szybowców w Tęgoborzu 1937 r (Sroka i Komar) tutaj trochę zdjęć http://www.orlik.sacz.pl/galeria_historia.php i informacji http://www.orlik.sacz.pl/historia.php
orliktk Napisano 26 Luty 2019 Napisano 26 Luty 2019 W dniu 24.03.2015 o 14:05, ZbyszekL napisał: Zdjęcie Komara" 850 z 30.07.1937 roku. SS Tęgoborze na Jodłowcu 1937 r. To jest Komar bis co uległ katastrofie w wyniku zderzenia ze Sroką. Można prosić o skan w lepszej rozdzielczosci?
Jedburgh_Ops Napisano 27 Luty 2019 Napisano 27 Luty 2019 13 godzin temu, orliktk napisał: Zdjęcie zrobione w Tęgoborzu 1938 lub 1939 r Niezwykłe, że co Orlik to inne przyrządy pokładowe i inne dysze pomiarowe. Ten ma znowu inną - Askania Ldü 39, nawiasem mówiąc bardzo dobrą, bo była to pomiarowa dysza kombinowana o trzech obwodach. Wcześniej w tym wątku jest Orlik z dyszą firmy Bruhn. Z kolei Orlik II, jaki pojechał na nowojorską Wystawę Światową 1939-1940 miał pomiarową dyszę kombinowaną (też bardzo dobrą) Askania Ldü 41. Stopień standaryzacji przyrządów pokładowych w szybownictwie przedwojennym był bardzo niski, ale tak było wtedy w większości państw.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2006-08-22 o 17:15, Hornet napisał: Witam!! Jestem w trakcie pisania historii Szkoły Szybowcowej w Grodżcu koło Będzina.Obejmuje ona okres od powstania szkoły do okresu jej reaktywacji w dniu 22 lipca 1945 roku. Odgrzewam Twój pierwszy post, ale oczywiście w najlepszej wierze Czy ta Twoja praca powstała i można ją gdzieś przeczytać? Czy Stowarzyszenie Miłośników Starych Szybowców i Samolotów „Parcina” istnieje i coś robi? Pytam, bo w necie coś cienko o stowarzyszeniu, a chętnie bym o tym poczytał. Jeśli możesz - napisz coś, ile i jakiego materiału udało Ci się zdobyć do tej pracy, bez względu na to, czy powstała, czy nie. Grodziec, nie będący szkołą szybowcową, był jednak ważnym szybowiskiem sezonowym LOPP funkcjonującym - jak ponad setka jemu podobnych - od czerwca do sierpnia i na pewno miał swój wkład w PWSzyb. Pozdrowienia! J_O
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2016-05-31 o 19:40, leszek01 napisał: Aukcja zatytułowana awody szybowcowe Brzesc? Nowogródek? " To ostatnia fotka z tego cyklu. Sprzedający nie wspomina o opisach więc prawdopodobnie ich nie ma. No cóż, jeśli to rzeczywiście zawody szybowcowe w którymś z miast wymienionych w aukcji to raczej zawody bardzo lokalne i jakiejś małej społeczności szybowników. W historii szybownictwa II RP główne punkty geograficzne, które zapisały się, jako miejsca rozgrywania większych zawodów to Czarna Góra (Białka), Oksywie, Inowrocław, Ustianowa i Masłów.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2008-05-18 o 23:30, Hornet napisał: Witaj szelton..te fotki PWS-101 pochodziły z aukcji E-bay .fr(francuzkiej)Niestety aukcja b.szybko sie skończyła i szczęściem jest,że udało ściągnąć mi się te dwa zdjęcia.Następny temat to kolejna fotka z okresu przedwojennego z Allegro...polski szybowiec..czy realne jest określenie jaki to szybowiec???? Mały szybowiec + słaba jakość zdjęcia, ale być może jest to któraś z wersji SG-3; chyba raczej tak bym obstawiał drogą selekcji negatywnej ze względu na różne cechy geometryczne.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2008-11-13 o 23:24, Hornet napisał: Kranich" z godłem ORZEŁ" Czy ktoś może dodać coś do tych zdjęć..jak tak to bardzo proszę o uzupełnienie... Rok 1945. Kranich II w Rzadkowie. Miał nieoficjalną rejestrację SP-AL-WL.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2009-03-14 o 11:36, orlik_ns napisał: Nikt do tej pory nie napisał o Szkole Szybowcowej na Jodłowcu k. Tęgoborzy. Powstała dzięki pierwszym wyszkolonym w Polsce (Bezmiechowa) instruktorom. Co więcej, przez niektórych uznawana za najpiękniejsze polskie szybowisko, bardziej urokliwie położone niż późniejszy Żar, Bezmiechowa czy Jeżów. No i pełna kategoria C", z lotami nocnymi i na fali włącznie. Niezwykłe, piękne i cenne zdjęcia mozna znaleźć na stronie:http://www.orlik.sacz.pl/galeria_historia.php Szkoła Okręgu Krakowskiego LOPP. Funkcjonowała od 1 maja do 31 października. Szkoliła do stopnia I (kategoria A pilota szybowcowego); do stopnia II (kat. B); do stopnia III (kat. C) i prowadziła część szkolenia IV stopnia (kat. D). Czy szkoliła w lotach nocnych? Nie całkiem jest to precyzyjne. Tęgoborze szkoliło po prostu w lotach bez widoczności. Była to rzeczywiście Szkoła Szybowcowa LOPP - nie szybowisko.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2009-03-17 o 23:54, Hornet napisał: Szkoła Szybowcowa-Bydgoszcz -CWS z napisem LECH" pod skrzydłem Czyli Szkoła Szybowcowa LOPP „Fordon” pod Bydgoszczą - (Pomorski Okręg Wojewódzki LOPP). Funkcjonowała od 1 maja do 1 października. Szkoliła w zakresie stopnia I i II.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2010-03-01 o 22:44, Hornet napisał: Czajka-kabinkowa". Moze ktoś pokusi się o to skąd pochodzą te zdjęcia(jakie to szybowisko)Na odwrocie zdjęcia CW-III jest opis dotyczący Lwowa Jeśli opis ma coś wspólnego z Lwowem to miejsca mogą być dwa - albo Aeroklub Lwowski i Bezmiechowa, albo Czerwony Kamień (Lwowski Okręg Wojewódzki LOPP).
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2011-07-30 o 00:02, Koenig napisał: Szkoła Szybowcowa LOPP „Goleszów” (Śląski Okręg Wojewódzki LOPP). Funkcjonowała od 1 maja do 30 września. Szkoła „z górnej półki” (ale nie najwyższej). Szkoliła do stopni I, II i III, czyli kategorie pilota szybowcowego A, B i C.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2011-08-04 o 21:29, Hornet napisał: Wg. sprzedającego oblot szybowca NN-1 w Dębinie. Miał współczynnik obciążenia niszczącego 10! Można by na nim szkolić podstawowo dzisiejszych pilotów myśliwców A samo zdjęcie - rarytas i unikat.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2013-12-04 o 20:33, Hornet napisał: Podpisane jako Miedzyń-Bydgoszcz....Znam osobiście tereny byłej szkoły w Fordonie.Co to była za szkoła szybowcowa???Allegro Szkoły szybowcowej „Miedzyń” nie było.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2016-03-18 o 21:22, Hornet napisał: Wejście do szkoły szybowcowej LOPP w Nowogrudku.. Czyli Szkoła Szybowcowa LOPP „Ogrodniki” (Nowogródzki Okręg Wojewódzki LOPP). Czynna od 15 czerwca do 15 września. Szkoliła do stopnia I i II.
Jedburgh_Ops Napisano 14 Marzec 2019 Napisano 14 Marzec 2019 W dniu 2007-05-25 o 14:45, rwd napisał: Odznaki szybowcowe - rysunek z roku 1938. Od lewej pilot szybowcowy podkategorii A, B, C i D. Świetny post, bo interesująca grafika. Bardzo mnie ciekawi, z jakiego miesiąca 1938 r. jest ta publikacja? Zakładam, że musi to być początek roku, być może wczesny I kwartał, ale może niekoniecznie...? Trzy pierwsze odznaki są w porządku. Pytanie jedynie, czym jest odznaka czwarta w świetle tego, że w 1938 r. istniała już (w FAI, czyli na całym świecie) kategoria D ze srebrną odznaką szybowcową i kategoria D ze złotą odznaką szybowcową. Obie odznaki (srebrna i złota) wyglądały identycznie, ale z odpowiednimi barwami wieńców okalających. Jeśli ta grafika jest choćby tylko z połowy 1938 r. wówczas jest odrobinę myląca, bo nie sygnalizuje, czym ta odznaka dokładnie jest, tymczasem w latach 1938-1939 kilkunastu polskich pilotów szybowcowych osiągnęło warunki do kategorii D i złotej odznaki szybowcowej. W innych państwach w tamtym czasie - w podobnych grafikach - podawało się już pięć odznak pilota szybowcowego zgodnie z postanowieniami FAI. Występowały jedynie drobne różnice w nazewnictwie dwóch ostatnich odznak najwyższej rangi. Czym w II RP była kat. D + srebrna odznaka to np. w USA zwało się to Silver C; czym w II RP była kat. D + złota odznaka to np. w USA zwało się to Golden C. Ale to tylko detal terminologiczny. Istotne jest tylko to, że odznak było już wtedy pięć. Świetny post - dziękuję i pozdrawiam J_O
Jedburgh_Ops Napisano 18 Marzec 2019 Napisano 18 Marzec 2019 W dniu 2007-12-04 o 11:56, rwd napisał: Szkoła Szybowcowa w Jeżowie Sudeckim powstała w 1945 roku. Wcześniej była to Segel-Flugschule w niemiecki Grunau. Nazwę Grunau spolszczono później, po wojnie, na polski Grunów. Szkoła bardzo ciekawa. O ironio - do 1 września 1939 r. kształcąca pilotów szybowcowych nie tylko z Niemiec, ale i z państw „za chwilę” alianckich. Są bardzo ciekawe wspomnienia słynnej brytyjskiej pilotki Mary B. de Bunsen, jak w sierpniu 1939 r. ukończyła właśnie szkołę w Grunau. Ta szkoła to był kombinat pracujący na najwyższych obrotach. W sierpniu 1939 r. było tam osiem klas, z których każda liczyła po ok. 15 uczniów-pilotów. Na każdą klasę przypadał jeden instruktor i 2-3 szybowce. Sześć klas uczyło się do kategorii A, B i C. Siódma klasa pracowała na Silber-C, czyli na srebrne odznaki szybowcowe. Klasa ósma kształciła pilotów samolotów-holowników szybowców i ta klasa była afiliowana na lotnisku Hirschberg leżącym 5 km od Grunau. Jaki to był kombinat to niech unaoczni fakt, że Grunau wydawało wtedy ok. 40 licencji szybowcowych tygodniowo. Narybek dla LW szedł po prostu jak z taśmy produkcyjnej. Szefem instruktorów w Grunau był Peter van Husen - zdobywca srebrnej odznaki szybowcowej nr 13 (rok przyznania 1933). Przez tę szkołę przewijały się takie postaci, jak np. Wernher von Braun i Hanna Reitsch. Jeśli ktoś wie, jakie były wojenne losy Petera van Husena (i czy np. stał się luftwaffowcem) to chętnie przyswoję taką informację. Pozdrawiam - J_O
Hornet Napisano 25 Sierpień 2019 Autor Napisano 25 Sierpień 2019 Na E-bay wyszły super fotki zagarniętego naszego szybowca PWS-101...
list Napisano 7 Wrzesień 2019 Napisano 7 Wrzesień 2019 Na zdjęciu nr 2 jest Göppingen 4 Gövier a nie nasz PWS-101. Pozostałe to prawdziwe perełki...z tym, że co najmniej dwie z nich już były prezentowane - posty z dnia 26 lipiec 2008. https://forum.odkrywca.pl/topic/356704-parcina-szkołaszybowcowa-grodziec/page/5/#comments
rwd Napisano 29 Marzec 2020 Napisano 29 Marzec 2020 Wg definicji z 1935 roku: Według międzynarodowych przepisów istnieją cztery kategorje pilotów szybowcowych: „A ”, „B”, „C” i „D". Wzory odznak: k a t. A — jedna biała mewa na niebieskiem polu, k a t. B — dwie mewy, C — trzy mewy, wreszcie k a t. D — trzy mewy na niebieskiem polu otoczonem wieńcem. Pilotom, posiadającym poszczególne kategorje, przysługują odpowiednie dyplomy oraz międzynarodowe odznak i szybowcowe, numerowane. Wg danych z tego samego roku w Polsce było pilotów: 3.662 (w tym 3.000 kat. A i B, 643 kat. C, 19 k a t. D). Wg definicji z 1938 roku: Odznaka pilota szybowcowego o postaci okrągłej niebieskiej tarczy z 1, 2, 3 białymi mewkami (kat. A, B, C) oraz z 3 mewkami otoczona srebrnym wieńcem wawrzynowym – kat. B. W latach 1935-1939 zostało przyznanych polskim pilotom 128 odznak kat. D (tyle jest udokumentowanych do czerwca 1939). Najniższa miała nr 39, a najwyższa (udokumentowana) nr 1117.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.