Skocz do zawartości

Rogowo II


woytas

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Oczywiscie ze da sie zobaczyc z bliska :) Wystarczy przejsc przez ogrodzenie, pies jest virtualny wiec nie pogryzie, co najwyzej wlasciciel moze pogonic :]
  • Odpowiedzi 250
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Wiesz w dziecinstwie to i mnie po strzelnicy zolnierze ganiali, teraz watpie zeby ktos mnie gonil na tym co pozostalo ze strzelnicy ;)
Jedyne co mozna sobie tam zrobic to podrzec łachy i natknac sie na wlasciciela lub osoby wynajmujace budynek.
  • 1 month later...
Napisano
Witam
No dobra panowie powiedzcie co nowego w temacie Rogowa ??
Coś ostatnio przycichło i nawet o fundacji zero nowości. Coś tam sie dzieje??

I jeszcze jedno - na terenie wyburzonych budynków baterii JW2366 coś robią? Wyburzyli tylko czy juz stawiają Grand Hotel de Rogowo" ???
Napisano
Coś się zmienia, przynajmniej jeśli chodzi o odnowę hangaru pod fundację FORT ROGOWO. Co do tego co ma powstać w miejsce byłych koszar to jak narazie jak było tak jest. I pewnie będzie podobnie jak ze szczelnicą zniszczyli po to żeby zniszczyć ;)
Napisano

Witam Lobo ! Dziękuję że interesujesz się naszym projektem ! Jesteś prawie naszym sąsiadem to dlaczego nie przyjedziesz i zobaczysz sam. Całe lato walczyliśmy z dachem ( 10000m2).Mimo apelu na forum sprawa wolontariuszy nie wypaliła i musieliśmy wszystko robić własnymi rękoma( dziękuję niniejszym chłopakom z Jeleniej Góry) .Oprócz tego wstawiliśmy kilkadziesiąt okien, wyremontowaliśmy profesjonalną spawalnie i przygotowaliśmy pomieszczenia do dalszego remontu. Dach zajął nam tyle czasu ponieważ pod papą znajdowało się jeszcze 10cm izolacji z płyty pilśniowej(a raczej to co z niej zostało) której zdjęcie prawie nas pokonało ! Jesteśmy więc gotowi na przyjęcie pierwszych eksponatów do muzeum. Może uda nam się wystartować jeszcze w przyszłym roku. W międzyczasie wylądował pierwszy motolotniarz na betonce przed hangarem i przyjechał pierwszy zabytkowy szybowiec(SZD-10 Czapla). Pozatym codziennie wychodzą nowe fanty z ziemi i udało nam się odnaleźć 5 zbiorników podziemnych oraz płytę do odmagnesowywania przyrządów pokładowych! Na następnych zdjeciach postęp prac dla niedowiarków. Pozdro ! Prezes MH

Napisano
Samoloty w Rogowie...
JU 88 raczej na pewno nie stacjonowały na trawiastym w Rogowie (raczej w Bagiczu). Po prostu masa startowa - ok 9-13 ton wymaga rozbiegu i dobiegu w granicach 800 m (skromnie licząc), a to chyba za dużo, jak na łączkę pod rogowskim hangarem.
Co do samolotu z generałem w jeziorze - raczej na 100% to JU52 (zasięg Dorniera Do24 pozwoliłby mu dolecieć spokojnie do Berlina bez międzylądowania ) w wersji JU52/3mg10e. Nie znalazłem jeszcze nic pewnego, ale wiele wskazuje na start z Piławy (zalew wiślany), bo samoloty takie prawdopodobnie były w gestii piławskiego sztabu Kriegsmarine - tylko ten generał:-(
Napisano

Do 40prof ! Twoje informacje są niestety nie bardzo dokładne ! Powierzchnia lotniska to około 140 hektarów. W tym na podstawie zdjęć aliantów dwa pasy startowe na osi wschód-zachód i północ-południe po 1200 metrów.Pozatym do umacniania drogi startowej używano metalowych płyt, które łączyły się ze sobą na zakłądkę. Oprócz JU-88 były również HE-111 i Do-17.

Napisano
Wybacz Arado, ale twoje informacje nie uwzgledniają realii lotniczych. Postaram się je przekazać w skrócie.
1. Samoloty Do 17, He 111 faktycznie były na uzbrojeniu 2 eskadry 506 Küstenfliegergruppe, tylko, że nie stacjonowały w Rogowie. Na 1 wrzesnia 1939 sztab, 1 eskadra i 3 eskadra stacjonowały w Piławie (Bałtijsk), a tylko 2 eskadra w Rogowie, która była wyposażona w Do 18. Zresztą 506 preniesiono 3 września z Rogowa, a jej uzbrojenie póżniejsze to ponad 6 typów samolotów i wodnopłatów.
2. Potem powstała w Rogowie Flieger-Ergänzungsgruppe (See)(jednostka szkolno-treningowa) obejmująca sztab w Rogowie i lotniska w Rogowie,Dziwnowie i Bagiczu. Jedyna wzmianka o Ju 88 to to, że 4 eskadra Flieger-Ergänzungsgruppe (See) została przezbrojona 25.6.41 w Ju88A i jako 3 eskadra 506 Küstenfliegergruppe 9.9.41 skierowana na lotnisko Grove (Karup), ale ani słowa, gdzie stacjonowała 4 eskadra (nazewnictwo Kamp pochodzi od miejsca stacjonowania sztabu) - równie dobrze mógł być to Bagicz.
3. Obejrzałem mapę
http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum14/mapa_rogowa_z_lat_30_tych_opisana.jpg
I policzyłem, że o ile mapa jest prawdziwa, to zakreślony obszar w żadną stronę nie jest dłuższy niż 1200 yardów, czyli ok 400m. Obszar jest ograniczony drogami, stąd jak lotnisko może mieć dwa pasy po 1200m? Chyba, że dysponujesz inną mapą lub zdjęciami, to prosiłbym o ich ujawnienie.
4. Teren za hangarami (podmokły) złaziłem własnonożnie :-) - skąd wiadomości o płytach stalowych w Rogowie?
5. Wg mnie - lotnisko trawiaste służyło sztabowym Storchom, i wszelakim innym lekkim maszynom - JU 88A to wersja bombowa - czyli raczej ciężka.
6. W razie utrzymującej się rozbieżności zdań - podyskutujemy przy najbliższym pobycie w Rogowie. Pozdrowienia
Napisano
Drogi 40prof
O tym generale jak i o Ju52/3m zapewne przeczytałes na stronce fundacji lub festung... - tekst ten pochodzi z ksiązki p.Leszka Adamczewskiego aginiona komnata".

Co do tego samolotu to musialbyś sie zapytać płetwonurków z gdańskiego klubu RIF", bo oni w 1987r próbowali nurkować do wraku i coś napewno powyciągali.
Napisano
Oki widze ze dyskusja sie rozwija....

Od razu mówie ze na Bagicz bym nie liczył, ponieważ był tam spory ruch i nie wiem jakby upchnęli jeszcze jedną jednostkę. Owszem pod Fliegerhorst-Kommandantur A(o)3/III Bagicz podlegało Platzkommando Kamp, ale to dlatego że istniało na tym terenie.

Co do Kamp - 4.Staffel at Thisted (2.41 - 5.41) and Kamp (5.41 - 3.10.44), część 4.Staffel została też wykorzystana do utworzenia 2./Aufkl.Gruppe (See) 125.Tak więc 4.Staffel była w Kamp.
Dodatkowo powiem że w ciągu swojego działania Flieger-Ergänzungsgruppe(See) używala maszyn typu Ar 196, BV 138, He 114, He 115, Do 17, Do 18 i Ju 88.
Napisano
Drogi Lobo..
O Ju52 usłyszałem od mojego dziadka, który jak oficer SG LWP bywał w WDW Rogowo(lata 50-60 te). Podobno nawet podpłynęli łódką do wystających części. Drugi raz (niezależnie od dziadka) opowiedział mi o tym podoficer jednostki w Rogowie, który w 1987 widział rzeczy wydobyte z wraku. Obaj twierdzili, że samolot był pokryty falistą blachą.
Nigdzie nie twierdziłem, że po przeniesieniu 4 eskadry do 506 nazwa ta zniknęła z Flieger-Ergänzungsgruppe(See) Praktyka był taka, że tworzono następną eskadrę z tym samym nunerem, ale nie koniecznie tym samym przeznaczeniem.
Flieger-Ergänzungsgruppe(See) to z założenia jednostka treningowa. Jej zadaniem było doszkolenie" ludzi dla jednostek lotnictwa morskiego" na różnych typach samolotów - stąd ta róznorodność maszyn. Najprawdopodobniej wszystkie typy pływakowe stacjonowały w Rogowie, a typy kołowe w zależności od możliwości lądowiska, a te w Rogowie były hm.. niewystarczające dla cięzkich maszyn (na razie nie widziałem niczego, co potwierdza długość pasa powyżej 500 m).
Dlaczego spisie samolotów Flieger-Ergänzungsgruppe(See)nie podaje się maszyn sztabowych i łącznikowych? Standardowe wyposażenie pułku Luftwaffe to min jedna maszyna typu Storch lub Weihe lub Strosser - takie na pewno lądowały i startowały z Rogowa.
Pozdrawiam...
Napisano
Do 40prof ! Dziękuję za zainteresowanie tematem ale informacje pochodzą od J.Zapfa z Muzeum Luftwaffe-Gatow w Berlinie.To w miarę kompetentne źródło.Spróbuję zrobić scany z tego pisma i wstawię na forum. Pochodzą z recherche alianckiego z 1945 a więc jeszcze za istnienia infrastruktury lotniska -pierwontej.
Zapraszam do współpracy !
Napisano
Dlaczego spisie samolotów Flieger-Ergänzungsgruppe(See)nie podaje się maszyn sztabowych i łącznikowych? Standardowe wyposażenie pułku Luftwaffe to min jedna maszyna typu Storch lub Weihe lub Strosser - takie na pewno lądowały i startowały z Rogowa."

Zapewne korzystamy z tego samego źródła bądz zbliżonych - chodzi mi o duńską strone o luftwaffe. Faktycznie brak w niej samolotów innych niż bojowe.
Przeglądając historię pod względem KG1, na stonie nie znalazlem nic o innych maszynach niż He 111E i He 111H. A korzystając z innego źrodla moglem sie dowiedziec ze na stanie posiadali jeszcze Ju 52 i Fi 156. Wymienione obydwa samoloty, nie uczestniczyły w żadnych akcjach, a jedynie latały jako zaopatrzenie. Lub przy przebazowywaniu pułku wykorzystywano je jako środek transportu personelu i sprzętu.
Wniosek - jesli maszyny nie wykonywaly lotów bojowych to nie umieszano ich w spisie.
Napisano
Rozmawiałem dzisiaj z człowiekiem, obecnie emerytem (:-))który lat temu ok 15 zdobył tytuł najlepszego pilota w Polsce. Pokazałem mu mapę Rogowa i razem obejrzeliśmy parametry Ju 88. Sprowadził mnie na ziemię pokazując błąd w moich obliczeniach rozmiaru lądowiska w Rogowie - przy ustawieniach pasa północny-wschód południowy zachód ich długość może dochodzić do 1 kilometra, co wg niego wystarcza na spokojny start i lądowanie maszyn JU 88A z załogą bez pełnego obciążenia. Szczególnie, że zejście do lądowanie odbywa się nad płaskim terenem, a nie lasem. Natomiast lądowisko jest dla pilotów, a nie uczniów pilotażu!! A ponieważ jednostka rogowska służyła bardziej do treningu i zgrywania załóg niz nauki pilotażu - bazowanie małej ilości Ju88 (ew He 111 i Do 17) w okresie letnim jest wg niego możliwe.
Natomiast do płyt stalowych odniósł się dosyć sceptycznie - pomysł drogi i tnący pneumatyki - zakładka płyt jest nieszkodliwy tylko w jedną stronę.
Pozdrawiam...
Napisano

Za pozwoleniem red.Pleschachera z Flugzeug Classic zamieszczam zdjęcie ostatniego pilota (Paul Erdmann i Iren Dornier),który latał z Nest i Kamp podczas ewakuacji 2-3 marca 1945. W numerze z listopada obszerny artykuł o Kamp i również wzmianka o naszej fundacji!

Napisano

Oto obiecany skan dokumentu o Kamp lotnisko. Niestety po niemiecku ! Wynika dokładnie z niego, że wielkość lotniska wynosiła 1005m NS na 1140m EW, prawie kwadratowego kształtu. Diagonalny pas startowy na osi NE/SW długości 1370m i drugi 1510m na osi NW/SE. Pozdrawiam !

  • 3 weeks later...
Napisano
Jeśli chodzi o te metalowe płyty na zakładke na trawiastym lotnisku to nic o nich wczesniej nie słyszałem, ale wiem, że duża część lotniska wyłożona była bitumicznymi kostkami takimi jak teraz wyłożona jest część chodników w Rogowie. Mój szwagier będąc w latach 70-tych oficerem w Pułku plot.opowiadał mi o tym jak żołnierze rozbierali te kostki i wykładali chodniki a duza ich część poszła do spalenia w kotłowni. Przeglądając zdjęcia szwagra z tych lat natknąłem się na jedno na którym widać hangar na którym zamiast dzisaj widocznej elewacji były pomalowane plamy maskujące. Czyli ta obecna elewacja musiała zostać naniesiona w końcówce lat 70-tych i nie jest orginalną.
Napisano
skąd pochodzi fotka ? kto jest jej autorem ? prosze o kontakt

http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum14/mapa_rogowa_z_lat_30_tych_opisana.jpg

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie