Mi.Der Napisano 8 Maj 2003 Napisano 8 Maj 2003 Batalion był może i waleczny, tylko nie dali mu szansy...
Gość Napisano 8 Maj 2003 Napisano 8 Maj 2003 Ale powiem wam ze mialem takie przeczucie !!! R-35 ogladalem jakis czas i wydawalo mi sie ze polski ale byl w zabojackich barwach... RUSCY ODDAJCIE NAM CZOLGI !!! I EMITRAZ !!!!!
Mi.Der Napisano 8 Maj 2003 Napisano 8 Maj 2003 Tego z Kubinki to nie wiem (ale chyba jest w zupelnie nieciekawym oliwkowym kolorze ochronnym", podobnie jak caly inny sprzet na Kubince?), ale za to w Tankomasterze" byl fajny artykul, gdzie ktoregos z tych R35 doslownie rozbierali na kawalki.
jotes Napisano 9 Maj 2003 Autor Napisano 9 Maj 2003 Kubinka parę lat temu zwietrzyła koniunkturę i w efekcie znaczną część eksponatów przemalowano w pstre kamuflarze przyciągające oko zwiedzających (!). Dotyczy to przede wszystkim wozów niemieckich, ale nie tylko. Wydaje mi się, że R-35 też był przemalowany.Skoro już jesteśmy przy Kubince, to polecam stronę www.kubinka.ru, która choć jest w stanie rozsypki po przebudowie, to ostatnio została wypełniona fascynującym materiałem dot. enowacji" T-34, T-70, PzIV i 38(t). Dużo do poczytania, ciekawe zdjecia i filmiki z jazd czeskim wozem.Pzdr,jotes
kodai Napisano 28 Maj 2003 Napisano 28 Maj 2003 Tak a propos tematu tankietek, uslyszalem ze w Muzeum wojennym (Vojni muzej) w Belgradzie stoi polska tankietka; czy ktos moze zweryfikowac ta informacje? Jest prawdziwa czy nie?
Mi.Der Napisano 28 Maj 2003 Napisano 28 Maj 2003 Jak najbardziej prawdziwa, i do tego dokładnie obfotografowana tutaj:http://elektron.tmf.bg.ac.yu/user/bojan/muzeji/kalish/tk-3/Poniewaz ta tankietka ma podwozie jak TKS, istnieje teza, że *być może* to jest TKF (czy ktos wie coś więcej na ten temat?)
jotes Napisano 28 Maj 2003 Autor Napisano 28 Maj 2003 Mógłbyś rozwinąć temat, o co chodzi z tym podwoziem? Swoją drogą, może odpowiedź jest jeszcze w srodku? (silnik?)Pzdr,jotes
Mi.Der Napisano 28 Maj 2003 Napisano 28 Maj 2003 Tak, wypadałoby sprawdzić silnik (o ile tam jest...), ale i tak tankietka jest zaspawana ;->Ta tankietka ma górę od TK-3, a podwozie jak w TKS (nieco różniące się od TK-3). Na temat TKF ogólnie niewiele wiadomo (a przynajmniej ja się niczego nie dowiedziałem z ogólnie dostępnych publikacji) poza tym, że miała silnik Fiat zastosowany później w TKS. Skoro był to model przejściowy", to może zastosowano w nim też nowsze podwozie??... Ewentualnie możnaby to wytłumaczyć tym, że Chorwaci zmajstrowali jedną tankietkę z dwóch.Aha!... Własnie znalazłem w Karaluchach przeciw panzerom" zdanie, którego nigdy wcześniej nie zauwazyłem: Pod względem technicznym TKF poza silnikiem i wzmocnieniem podwozia zbliżonym do podwozia TKS, nie różnił się zewnętrznie od zwykłego TK". Więc może rzeczywiście to jest to wzmocnienie?
Gość Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 p. Magnuski nigdy nie dał sobie wytłumaczyć kwestii TKF; uwaga też na inne informacje w Karaluchach przeciw Panzerom", bo w tej publikacji jest sporo błędów (począwszy na sprawie Orlika, która jest od dawn kwestionowana). O ile dobrze pamiętam to TKF wykorzystywał podwozie od C2P ze sprzęgłami bocznymi - jestśli to niezbędne mogę sprawdzić dokładnie. Dlatego też belgradzki egzemplarz jest taki ciekawy.Zainteresowanych zachęcam do pogrzebania w CAWie.
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 TK-3 (TKF?) w Belgradzie ma rzeczywiście podwozie TKS-a (np. regulacja naciągu) i (chyba) także jego szersze gąsienice. Przejrzałem sobie zdjęcia TK-ów z Września i na żadnym nie są widoczne takie modyfikacje. Wielce więc prawdopodobne, że rzeczywiście jest to TKF. Trufelhunter: mylisz TKF-a z TKS-B (sprzęgła!).Pzdr,jotes
Mi.Der Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 A co masz na mysli mówiąc o wytłumaczaniu" kwestii TKF?..Co do Orlika: czy pojawiły się już może (nadzieja...) jakieś nowe dowody, czy to on faktycznie jeździł tankietką z działkiem, czy też Roman Nawrocki, który podobno miał się do tego przyznać w liście do redakcji gazety, w której publikowano relację Orlika?... czy też jedyne co mamy, to te dwie przeciwstawne relacje?
polsmol Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 TKS był taki podobny do TK-3 bo armia chciała zachować zamienność podstawowych elementów. Może poprostu w trakcie remontu wykorzystano części z TKS-a?
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 Oczywiście, to jest jedna z możliwości. Kto sprawdzi, czy silnik jest w środku, a najlepiej numer tej tankietki lub datę odbioru (zakładam, że numery TKF-ów są znane, a jeśli nie to data być może wystarczy)? A może ktoś już ma te dane?Pzdr,jotes
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 A przy okazji: ktoś wie, w którym dokładnie miejscu tankietki umieszczona była tabliczka?Pzdr,jotes
akagi Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Panowie, nie przesadzajmy. TKS do TK-3 był podobny wizualnie, ale w szczegółach......... To są rózne pojazdy. Powiem więcej, nie tylko nie pasują blachy poszycia, ale także w systemie napędu występują róznice. Dlatego nie generalizujmy.A co tego belgradzkiego - ciekawe, trzeba bedzie sie draniowi przyjżeć
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 A w ramach różnych ciekawostek, to najlepiej przyjrzeć się podwoziu tankietki na postumencie z Modlina (patrz gelerie Odkrywcy). To dopiero było cudo ;-)
Gość Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Oooopssss!Jotes ma rację - TKF to (z grubsza) TK na podwoziu TKS (mój pośpiech w przekazywaniu informacji był niewskazany). Także w sprawie TKS-B uwaga była słuszna. W dokumentach widziałem co najmniej 2 numery ewidencyjne do TKF. Ta sprawa jednak aktualnie jest u mnie na dalszym planie i dlatego nie podejmuję się na razie poszukiwania dodatkowych informacji.Orlik vs. Nawrocki - tak chyba juz pozostanie, ponieważ nie ma innych relacji na ten temat. Nawrocki twierdzi że rozmawiał z Orlikiem i przekonywał go", nie ma jednak świadków na to, że tak Orlik dał się przekonać". Dla mnie relacja Nawrockiego jest dość wiarygodna, choćby ze względu na jego uwagi o braku amunicji, oraz upór w dążeniu do przedstawienia własnej wersji (poświęcił na to ładnych kilka lat). Weryfikacja? Orlik nie żyje, prawdopodobnie Nawrocki też, a żadnych dokumentów na ten temat nie ma.Co do p. Magnuskiego, to były problemy z przekonaniem go że tankietka z Belgradu to TKF, nie mówiąc już o samej kwestii istnienia tego wariantu. Na szczęsci, z czasem docieramy jednak do nowych źródeł informacji - np. kto by 10 lat temu wogóle myślał o sprawie godeł jednostek malowanych na tankietkach TK/TKS?pozdrawiam,Trufelhunter
Marek Jaszczołt Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Artykuł w Militari (cz2) o TKSach 20mm wskazywał na Nawrockiego jako autora relacji, która przynajmniej częściowo znajdowała potwierdzenie danych niemieckich. Ale jednoznacznej konkluzji raczej nie należy się już spodziewać :-(
Gość Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Tk/TKS z Belgradu jest istotnie ciekawy, ale to jednak jest TK-3. W środku nie ma silnika ale zachowała się rama silnika, kierownica oraz uchwyt na km (mocowanie km takie samo jak uchwyt zewnętrzny plot i zwykła kolumna mocowana do podłogi tak jak w TK-3). Koło mapędowe ma wieniec tak jak TKSy, ale mam zdjęcia z Września'39, na których identyczne koła mają TK-3, mechanizm napinający oraz pewne detale w mocowaniu podwozia do kadłuba są takie jak w TKSach, nie zapominajmy że TK-3 przechodziły remonty i najłatwiejszym sposobem na modernizację była wymiana układu jezdnego, który był najmniej odporny na uszkodzenia. Tłumik posiada osłonę rury odprowadzającej spaliny z silnika właśnie jak w TK-3 (brak kominka" nad tłumikiem jak w TKSach), rozmieszczenie silnika (i co za tym idzie różnych rur) było inne w TK-3 i TKSach. W jakim celu nowi właściciele poddaliby takim zmianom pojazd o słabych właściwościach bojowych ?.
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 Czy zdjęcia TK-ów ze zmodyfikowanym zawieszeniem są dostępne w jakiś publikacjach?Pzdr,jotes
Gość Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Tak,ale w wielu różnych, polecam archiwa - ADM i CAW - przeglądając wiele zdjęć można zaobserwować cztery rodzaje kół napędowych jakie były montowane w TK-3 a także wiele innych pozornie szczegółów (np. trzy rodzaje uchwytów holowniczych !). Niestety tylko w artykule śp. L.Komudy można zapoznać się z dobrymi rysunkami TK/TKS uzbrojonego w FK wz.38, a gdzie rysunki TKS-D, TKD czy TKW (conajmniej dwie różne wieże), a co ciekawe pozostaje nierozstrzygnięta kwestia nazewnictwa.
jotes Napisano 29 Maj 2003 Autor Napisano 29 Maj 2003 Dziękuję. Rzeczywiście, po uważniejszym przejrzeniu posiadanych zdjęć udało mi się takie odnaleźć. Choć pewności, że przedstawiają zmodernizowane TK, a nie akurat TKF oczywiście nie mam.Pzdr,jotes
Mi.Der Napisano 29 Maj 2003 Napisano 29 Maj 2003 Gdzie można znaleźc więcej szczegółów odnośnie relacji Nawrockiego i samą relację? (wiem o tym tylko pobieżnie z artykułu Komudy vol.2).Tak czy tak, jeden z tej dwójki musi być mitomanem :-)Osiągnięcia liczebne" Orlika skłaniają do pewnej rezerwy, ale też trudno na tej jedynej podstawie uznać, że to w ogóle nie był on... Z drugiej strony, bardziej chyba prawdopodobne psychologicznie jest, że ktoś mógłby (wzorem Zagłoby) nałgać o swoich" dokonaniach jako pierwszy mówiący na ten temat, niż żeby bezczelnie negować czyjąś już istniejącą relację i podawać siebie za jej bohatera...A'propos - czy ktoś wie, jaka amunicja była do nkm-u?.. Jeśli przyjąć za prawdziwą relację o ładowaniu zdobycznej niemieckiej - polskie naboje musiały być zapewne skopiowane wymiarowo z długiego" Solothurna, 20x138 ?..
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.