Skocz do zawartości

Hel 1939


Iron Duke

Rekomendowane odpowiedzi

Chodziło mi o tę podstawę o średnicy ok. 1m.
Przy okazji - będę w Juracie 15-16 maja na szkoleniu.
Czy byłaby jakaś możliwość zobaczenia tej miejscówki z podstawą z Gryfa? Rozumiem, że jest to gdzieś na NW od ZPKO 3 BAS, ale jak wnioskuję z tego co napisał Iron Duke to bez dokładnego namiaru tudzież przewodnika nie da rady.
AA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 108
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Witam,
Uzbrojony w telefonicznie przekazane przed I.D. wskazówki udałem się w teren.
Odkopaną podstawę o średnicy ok. 1m znalazłem bez problemów. Jak zrozumiełem z tego co mówił I.D. to jest teoria, że to po prostu podstawa od pojedynczego boforsa. W okolicy jest sporo śladów pośpiesznej budowy: resztki betonu, jakieś żelastwo a la resztki zbrojeń, widziałem nawet szpadel... Czy ktoś mógłby spróbować w Warszawie obczaić śrubunek od pojedynczego Boforsa?
Natomiast domniemana podstawa pod podwójnego Boforsa została zamaskowana - znalazłem wprawdzie takie zamaskowane miejsce ze śladami wykopków, ale samej podstawy nie widiałem, więc pewnien element niedopowiedzenia i tajemnicy pozostaje:)) No i o to w końcu chodzi.
Tak czy siak chyba na chwilę obecną można powiedzieć, że 34 bateria była zlokalizowana własnie w tamtych okolicach - poniżej wydm, na których jest ZPKO i stanowisko reflektora 3 BAS.
AA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będe się sprzeczał własnie przy tej podstawie były znalezione rzeczy które są wyżej nz zdjęciach.Prawdopodobnie podstawa pojedyńczego Boforsa jest mniejsza niz podwójnego.No i nie wiadomo czy zdążyli odkrecić podstawe.Bo do podwójnego na pewno jest z okretu.Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Najprawdopodobniej w częściach przewieźli wąskotorówką na północną bocznicę za 32 baterią (albo tą odnogą w stronę Boru) a następnie z tamtąd chyba podobną metodą co transport 152 ze stacji kolejowej na cypel - czyli rolki (albo sanie) i liny. Wąskotorówka miała w kilku miejscach rampy rozładowcze min. na końcu owej bocznicy biegnącej za 32 baterią.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EPILOG


Gazeta Wyborcza - wyd. ogólnopolskie, 31.05.2006.

Odnalazła się bateria z ORP Gryf"

Bartosz Gondek, Gdańsk 31-05-2006, ostatnia aktualizacja 31-05-2006 15:48

Miłośnicy historii Września 1939 r. odnaleźli na Helu legendarną baterię dział z największego przedwojennego okrętu polskiego.

- Pomiędzy Helem a Jastarnią natrafiliśmy na baterię numer 34 stworzoną przez obrońców Helu w 1939 r. - mówi Cezary Piotrowski ze stowarzyszenia miłośników fortyfikacji Reduta. - Pod wydmą zachowały się do dziś betonowe fundamenty i ręcznie robione metalowe podstawy, na których we Wrześniu ustawiono 120-milimetrowe Boforsy" ściągnięte z wypalonego stawiacza min ORP Gryf".

Gryf" był największą jednostką przedwojennej floty RP. Oprócz swojej podstawowej roli, czyli stawiania min, pełnił też funkcje szkolne i reprezentacyjne. Na jego pokładzie znajdowały się nawet luksusowe kabiny i mesa dla VIP-ów.

W sierpniu 1939 r. Gryf" wraz z niszczycielem Wicher" pozostały na straży polskiego Wybrzeża. Pozostałe nowoczesne okręty Błyskawica", Grom" i Burza" odpłynęły do Anglii.

1 września niemieckie samoloty zbombardowały stawiacz min w Zatoce Gdańskiej. Uszkodzony okręt schronił się wraz z Wichrem" w porcie wojennym na Helu. Dwa dni później, po kolejnym bombardowaniu, zaczął się palić i osiadł na dnie basenu portowego.

5 września, gdy na okręcie wygasł ostatni pożar, obrońcy Helu postanowili zdemontować z niego dwie nieuszkodzone i wystające z wody wieże artylerii głównej. Wojskowi uznali, że mogą się one jeszcze przydać do obrony półwyspu.

Kilkudziesięciu ochotników ręcznie zdemontowało kilkunastotonowe armaty pod bombami niemieckich samolotów. Potem przetoczono je na drewnianych balach na wagoniki kolejki wąskotorowej i wywieziono do lasu.

Dalsze losy artylerii z Gryfa" przez ponad 60 lat owiane były tajemnicą. Weterani z Helu opowiadali jedynie, że 30 września wieczorem jedno z dział oddało podobno ostatni strzał w obronie półwyspu. Nazajutrz Hel skapitulował.

Jak w ciągu kilkunastu dni w sypkim piasku udało się stworzyć stanowiska, które normalnie buduje się kilka miesięcy? W jaki sposób udało się zamaskować prace i same wieże przed panującym na niebie hitlerowskim lotnictwem? - Po pięciu latach żmudnej kwerendy w archiwach i sprawdzania relacji świadków znamy już większość odpowiedzi - mówi Piotrowski.

Baterię numer 34 wybudowano pomiędzy Helem a Jastarnią, 3 km na północny zachód od tak zwanej góry Szwedów. Technologicznie całą operację ograniczono do minimum, lejąc beton w głębokie wykopy w piasku na specjalną zbrojoną konstrukcję. Potem zamontowano na nim ręcznie wykonane metalowe podstawy pod działa.

Stanowiska umieszczono w takim miejscu, aby od strony morza zasłaniała je wydma, a z powietrza las. Pracowano pod siatką maskowniczą chroniącą budowę przed okiem pilotów. Pod nią też chowano działa, z których najprawdopodobniej zdjęto łatwe do zauważenia metalowe osłony.

Dziś nie wiemy już tylko jednego: co się stało z samymi działami? Badacze podejrzewają, że podczas okupacji zostały zdemontowane i wywiezione przez Niemców.


---------------------------------------------------------


Niniejszym dziękuję Waldkowi z Helu, Alkalemu, @ndrewowi, Arkademu, sobie samemu (hihi) i wszystkim wyciągającym pomocną dłoń do wyżej wymienionych za przywrócenie na światło dzienne pozostałości 34. baterii - symbolu bezprzykładnego poświęcenia i uporu Obrońców Helu.

Niezorientowanych informuję, że duży" śrubunek ukazany na fotografii w Gazecie Wyborczej z dn. 31.05.2006. służył za podstawę dwudziałowej wieży Boforsa, natomiast mały tajemniczy" śrubunek ukazany na zdjęciu u góry tego wątku służyła za podstawę wieży jednodziałowej. Tym samym jest komplet.


pozdr,
M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie pogratulowac odkrycia i calej akcji :] oby tak dalej ja z moja dziewczyna- marta bylismy raz na helu ale wrazenia super naprawde dobrze ze cos sie dzieje ze ruszylo cos sie w kierunku ratowania zabytkow z helu bo naprawde sa zadkością!pozdrowienia dla wszystkich i moze do zobaczenia latem na helu:}
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Taak, fajnie to wszystko wyszło. Modelowy przykład współpracy i wzajemnego zaufania osób z różnych rejonów kraju.
Od siebie chciałbym podziękować kolegom :
[b]Iron Duke[/b] – za bezinteresowne przekazanie informacji dzięki której nastąpił przełom w kilkuletnich poszukiwaniach,
[b]WERTTREW[/b] – za „robotę” wykonaną na moją prośbę w Warszawie.

34. bateria odnaleziona więc czas pomyśleć o kolejnych zagadkach półwyspu, a kryje on ich jeszcze sporo ;-)

Poniżej kilka zdjęć z „Operacji Bateria” ;-)

Tak to wszystko wyglądało nim w ruch poszły szpadle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy mozecie mi powiedziec co to są za schrony na wzgorzach przy torach miedzy jastarnią a helem??jadąc od jastarni po lewej stronie... aha czy macie moze jakies informacje na temat działania wojsk sanitarnych na helu w 39 we wrzesniu????pozdrawiam:] hehe tez mam w domu wycinek z wyborczej:P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Kobieras39 ->
Napisałeś o schronach na wzgórzach przy torach miedzy Jastarnią a Helem. Hmm, zaraz za Jastarnią są pozostałości po niemieckiej baterii Flak ale z pociągu widać tylko schron dalmierza (po prawej stronie).
Chyba chodziło Ci raczej o odcinek pomiędzy Juratą, a Helem. Tam faktycznie po lewej stronie jest szereg obiektów. Najpierw mijasz dwa schrony polskiej 23. baterii plot, kawałek dalej jest kolejna poniemiecka bateria Flak, a potem to już obiekty powojennej 3. Baterii Artylerii Stałej – z pociągu widać schrony stanowisk ogniowych i centrali artyleryjskiej.
W sprawie działalności wojsk sanitarnych Ci nie pomogę. Sorry ale to nie moja działka ;-)

Alkali
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie