Skocz do zawartości

Polskie pociagi pancerne


Grendel

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Bodziu,
Powiedzmy, ze postawiono Sosnkowskiego" na tory.Jakichs zdjec uzyto propagandowo, co stalo sie podstawa do twierdzenia Malmassariego, ze uzyto go w inwazji Danii (prom kolejowy z Warnemunde do Gjedser), czemu z kolei zaprzecza Sawodny.Osobiscie bardziej ufam Sawodnemu.
Sa to chyba jedyne znane zdjecia Sosnkowskiego" po postawieniu go na wlasne kola.O jego dalszych losach nic nie wiem.Zgaduje, ze skonczyl w hucie w roku 1940-tym.
Pozdrowienia
Grendel
  • Odpowiedzi 387
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Skończenie Sosnkowskiego w hucie w 1940 byłoby bez sensu, zważywszy na chłam, jaki wówczas mieli Niemcy w roli pociągów pancernych... Ale nie mam żadnej innej sensownej teorii (oprócz tego, że powienien dostać numer Panzerzug 20, bo był wolny").
Napisano
Michal,
Sawodny okresla cztery polskie PP jako nieuzyteczne (unbrauchbar") - Poznanczyka", Paderewskiego", Smierc" i wlasnie Sosnkowskiego".Mysle, ze wiedzial, co pisze.
Nie twierdze, ze mam racje z tym rokiem 40-tym, ale wydaje mi sie, ze nawet jesli nie, to niewiele sie myle.
Pozdrowienia
Grendel
BTW - oczysc skrzynke pocztowa i napisz mi do kotrego numeru dostales.

Napisano

Nasyp i przepust pod Klotyldowem. Miejsce w którym kapitan Henryk Gawelczyk zarzadzil opuszczenie wagonów Paderewskiego" zaznaczone czerwonym krzyzykiem.

Napisano
Mi.Der.
Kiedys na forum mowilismy o 180.533". Znalazlem u siebie w zbiorach informacje na jej temat. Raport Sluszkiewicza z 1 III 1919 r. podaje 1 parowoz dla przewozu transportow (do 5.IV) s.180", nastepny raport z dnia 1 IV 1919 r. stwierdza 1 parowoz ciezki s.180 gotowy bedzie na 5". Z kolei w pismie Zieleniewskiego (z 23 XI 1933 r.) podano bardziej szczegolowo lokomotywa 180.533 i tender 76702" opuscily Nowy Sacz.
Szukam dalej ......
Napisano
Muszę kolegów zmartwić, ale przytaczane fotki parowozów 97.024, 102 i 203 to nie są parowozy TKh12! Co prawda należały one do serii kkStB 97, która była zbieraniną różnych konstrukcji o podobnych parametrach. Poza tym, jak sami podajecie za http://www.pospichal.net/lokstatistik/10970-kkstb97.htm żaden z w/w numerów nie odpowiada TKh12. Podstawową sprawą jest bardzo istotny układ osi. Parowozy serii ogólnie TKh posiadają układ osi 0-3-0, co oznacza 3 osie wiązane bez osi tocznych z przodu lub tyłu. Na zdjęciach są maszyny o układzie osi 0-3-1, co oznacza 3 osie wiązane i z tyłu oś toczną. Maszyny o takim układzie pracowały na PKP jako seria TKi, ale o zupełnie innej konstrukcji. Są to delikatne różnice, ale bardzo ważne. Na dodatek w serii 97.0-5 występowały także lokomotywy o układzie osi: 1-4-1 (PKP TKt), 0-5-0 (PKP TKw). Podaję tylko przykładowe oznaczenia pochodzące od układu osi, a nie odpowiedniki na PKP. Maszyny na zdjęciach są na pewno parowozami serii 97, ale nie ma to nic wspólnego z TKh12, ani z żadnym innym TKh na PKP.

Pozdrawiam!
Napisano
Jaco30.
Mi.Der. juz to wyjasnil, ze sa to Br 97(0)- T26, Br97(1), Br(2) i rzeczywiscie nie majace nic wspolnego z austriackimi 97" (tu byly TKh12).
Napisano

Dorzucam dwa zdjęcia, które znalazłem w moich plikach. Najprawdopodobniej są to wagony z 12 Pociągu Pancernego Poznańczyk".
Jak widać przeszkadzały Niemcom, więc zepchneli je z torowiska.

Pzdr
Bodziu

Napisano
Wiadomosc dla zainteresowanych zdjeciem drezyny Tatra pokazane tu 21-go stycznia i powtorzonej przez Jotesa - z podpisu wynika, ze zdjecie wykonano w okolicach stacji Koluszki.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
A teraz dla odmiany nowy temat do dyskusji:
W sklad formowanych przez Niemcow PZ 21 i PZ 22 weszly dwa male wagony artyleryjskie uzbrojone w prawoslawne" 75-tki.Sawodny okresla je jako pochodzace z polskiego pociagu szkolnego.W Pociagach pancernych 1918-43" znajduje sie przedruk kwestionariusza kpt.Pietrzaka, dowodcy pociagu szkolnego z Niepolomic, w ktorym to kwestionariuszu mowi o uzbrojeniu tegoz pociagu w dwa dziala: armate 75mm i haubice 100mm.Teraz pytania:
1.Czy owe male wagony to te zbudowane w 1920 dla Bartosza Glowackiego"?
2.Wagony Bartosza" i te uzyte przez Niemcow uzbrojone byly w armaty 75mm.Jakich wagonow z haubicami 100mm uzywaly pociagi szkolne?
3.Ile bylo tych pociagow szkolnych?Oba dywizjony mialy wlasny?
4.Jakich lokomotyw uzywaly pociagi szkolne?
5.Czy ktos dysponuje ich zdjeciami i moglby je udostepnic?
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Widze, ze nikt sie nie dal sprowokowac do dyskusji nt. pociagow szkolnych.A szkoda, bo temat ciekawy.
Wiadomo na pewno o dwoch.Wiadomo gdzie zostaly zniszczone.Wiadomo nawet (mniej wiecej) kiedy.
Ale:
Czy byly tylko dwa?W jakie wagony byly wyposazone?Jakie mialy lokomotywy?
I ciagle aktualne pytanie o te male" wagony artyleryjskie.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Cóż, temat pociągów szkolnych jest ogólnie niejasny - i wolę nie zabierać głosu, bo a nuż ktoś coś jednak badał na ten temat i się tylko wygłupię ;-) Ale dobrze, spróbuję:

1. dla Bartosza Glowackiego" zbudowano w 1920 wagony warszawskie", czyli z zaokrąglanych pasów, z wieżą na jednym końcu, więc to nie te. ALE znane jest zdjecie Głowackiego" z wagonem towarowym z wieżą centralną o nazwie Maryś". Wg mnie, nie jest wykluczone, że te niemieckie małe wagony" to przebudowane w latach 30. wagony tego typu (przede wszystkim, ścięto narożniki montując w nich jarzma do km-ów). Ogólne proporcje i wieża są podobne - ale pewności nie mam.

2. nie wiem jakich wagonow z haubicami 100mm uzywały pociągi szkolne - ale zważywszy, że dopiero ostatnio odkryliśmy wagon z haubicą 100mm dla Śmierci", możliwe, ze były inne iespodzianki" tego typu. Gdyby tak dorwać polski przedwojenny wykaz wagonów (który podobno gdzieś istnieje w archiwach)... Z drugiej strony, Magnuski napisał w Śmiałym", że zbudowano PIĘĆ wagonów typu II (czyli Danuty")...

3. odnośnie liczby pociągow szkolnych - chodzi Ci o przedwojenne, czy wojenne? Przedwojennych było do pięciu i były to później mobilizowane pociągi (mam nadzieję, że Ostrówka rzetelnie zrobił ten temat). Natomiast dwa wojenne pociągi to chyba były esztki" z niezmobilizowanego sprzętu.

4.Jakich lokomotyw uzywaly pociagi szkolne? - nie wiem. Teoretycznie opancerzonych było 12 Ti3, więc mogły mieć Ti3. A'propos: a jakich lokomotyw czarnych" używały składy gospodarcze?..

5.Czy ktos dysponuje ich zdjeciami i moglby je udostepnic? - no właśnie?...
Napisano
Pozostaje tylko dodać, że zdjęcia pociągów szkolnych są na wishlist" do Ebaya.. ;-)

Jeszcze jedno pytanie: a jaki wagon z haubicą 100mm miał Głowacki? warszawski"?...
Napisano
Dodam kilka danych na ktore zwrocil uwage Mi.Der.:
1/ W 1939 r. szkolny p.p. o kryptonimie Naprzod" (nazywany takze Stefan Czarniecki", agonczyk" - od starych wagonow, ktore wchodzily w jego sklad) z Niepolomic wyjechal 5 IX a 10 IX zaloga opuscila uszkodzony pociag w okolicach Jaroslawia.
2/ W latach dwudziestych Bartosz Glowacki" mial:
woz artyleryjski nr 103 250 z rosyjska armata polowa 3 wz. 02 o numerze 1039;
woz artyleryjski o numerze 66 203 z rosyjska armata polowa 3" wz. 02 o numerze 7925;
woz artyleryjski 207 039 z rosyjska armata polowa wz. 02 o numerze 8878.
3/ Sa materialy archiwalne na temat pociagow szkolnych.
Napisano
Sprostowanie: dwa wojenne pociągi to chyba były "resztki z niezmobilizowanego sprzętu" - chodzi mi, że chyba były to jedynie jednostki stworzone ad hoc, nieistniejące przed wojną jako jednostki szkolne, a nie że chyba" z niezmobilizowanego sprzętu, bo to oczywiste. Przy czym, wydaje się, że nie miały to być improwizowane pociągi, tylko raczej składy ewakuacyjne sprzętu.
Napisano
Mi.Der,
Oczywiscie, uzywajac pojecia wrzesniowe pociagi szkolne" zastosowalem dosc niefortunny skrot myslowy.Mialem na mysli pociag niepolomicki, ktory skladal sie wlasnie z wagonow ciezkich" (jakich?-z ktorego pociagu?), jednego szturmowego (ktorego?) i lokomotywy opancerzonej (Ti-3?) plus dwa wagony towarowe i trzy lory(za Polskie pociagi..." Krawczaka i Odziemkowskiego).W sklad pociagu ewakuacyjnego 1 Dywizjonu wchodzil wagon artyleryjski jednowiezowy.Pytanie brzmi - jeden, czy dwa?
Byc moze zanadto sugeruje sie Sawodnym o zagarnieciu obu tych malych wagonow z pociagu szkolnego.Rownie dobrze mogly byc pozostawione w Legionowie badz Niepolomicach.
Twoj domysl, ze mogly to byc przebudowane wagony typu Marys" (WOW!wyszla mi sliczna nazwa standartu;o) ) wydaje sie mozliwy.Adam - przyznaj sie - masz jakies zdjecia?
Pytanie o lokomotywy skladow gospodarczych jest bardziej niz ciekawe.
Sadyk - wielkie dzieki za informacje:)
Zyjcie wiecznie!
Grendel
Napisano
To co jedzie u góry, to wg mnie nie jest drezyna kolejowa, ani tym bardziej pociąg.
Pozdrawiam.
P.S. Pewnie chodzi o ten mostek ;-)

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie