Jump to content

sadyk

Forum members
  • Content Count

    937
  • Joined

  • Last visited

    Never

Everything posted by sadyk

  1. Czesławie znowu tak dużo nie trzeba zmieniać. Wyżej - czyli 20.12.06 - dałem informacje jakie udało się zebrać ze wszystkich relacji Hubickiego (łącznie z tą o której wspominasz, zresztą nie z 1953 r.) Pisz do mnie na maila.
  2. Badylarz (za Sobolewskim) podał listę ofiar. Wkradło się tam kilka błędów. Lista poprawiona i uzupełniona: Inspektorzy celni: Stanisław Szarek Władysław Kamiński Jan Michalak (imię podaje tylko W.Tym) Eugeniusz Jarczyński (kierowca) Ignacy Wasielewski (ur. 31.07.1893 r.) Kolejarze: Roman Grubba - zwrotniczy (ur. 15.10.1909 r.) Artur Okroy - kasjer biletowy (ur.28.02.1909 r.). Żonaty. Jan Izydor Żelewski - torowy (ur. 11.05.1900 r.). Samotny. Paweł Plath - zwrotniczy II klasy (ur. 25.09.1912 r.). Żonaty, jedno dziecko. Paweł Kraiński - zwrotniczy II klasy (ur. 29.08.1900 r.).Żonaty, bezdzietny. Paweł Alfons Szczeciński - zawiadowca stacji II klasy (ur. 30.10.1908 r.). Samotny. Gerard Albert Wilgorski - adiunkt, dyżurny ruchu (ur. 19.09.1919 r.). Samotny. Marian Chmielecki - starszy asystent, p.o. kasjera biletowego (ur. 3.01.1890 r.). Samotny. Marian Gołembiewski - nastawniczy (ur. 4.11.1908 r.) Alojzy Alfons Łukowski - nadzorca przewodów (ur. 9.11.1911 r.). Samotny. Mieczysław Olszewski - zawiadowca odcinka drogowego II klasy (ur. 1.06.1913 r.). Samotny. Alfons Runowski - asystent, p.o. dyżurnego ruchu (ur. 4.11.1910 r.). Samotny. Aureli Antoni Strzempkowski - restaurator dworcowy (ur. 29.04.1892 r.) Inni: Elżbieta Lessnau z domu Torlińska - żona kolejarza Alfonsa (ur. 6.01.1917 r.). Była w ciąży. Helena Szczecińska - siostra zawiadowcy stacji (ur. 18.02.1901 r.) NN Kordian" - oficer polskiego wywiadu (podaje go A. Męclewski) Po ekshumacji 23.04.1947 r., pochowani 12.05.1947 r. na Cmentarzu Zaspa przy ul. Chrobrego 68 w Gdańsku-Zaspie (rząd II, nr. 37, 38, 40, 41, 43, 44, 45, 47, 48, 50, 51, 53, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 63). Jedynie Grubba Roman został pochowany przez rodzinę na Cmentarzu Oliwskim przy ul. Opackiej w Gdańsku. Podawany jako zmarły, w księdze zmarłych Cmentarza Zaspa, Leon Czerwiński (ur. 7.11.1901 r.) przeżył wojnę.
  3. Widok z innej perspektywy. Już po prowizorycznej odbudowie jednego z mostów (1940?) Z innego wątku, za Samun1.
  4. Ekshumacja inspektorów celnych i polskich kolejarzy zamordowanych w Szymankowie 1 IX 1939 r.
  5. Miejsce, w którym w przydrożnym dole pochowano ciała polskich inspektorów celnych i kolejarzy z Szymankowa, pomordowanych 1 IX 1939 r.
  6. Badylarz. Jak cytujesz Muszczyńskiego to musisz koniecznie przeczytać: Alojzy Męclewski Celnicy wolnego miasta". Od strony 356 masz rozpisane drobiazgowo co działo się na interesującym nas terenie 31 sierpnia i 1 września (oczywiście z punktu widzenia służb celnych). Przy okazji. Chyba w 1940 roku Niemcy wydali w serii książeczek dla młodzieży broszurkę Action Panzerzug". To a propos tytułu artykułu L.Muszczyńskiego Action Zug".
  7. W archiwach niemieckich zachowały się dokumenty i materiały na temat Tczewa w 1939 roku. Jeden z ciekawszych to: Walter Klingsporn Der Handstreich auf die Dirschauer Weichselbrucken am 1.September 1939" (wspomnienia spisane 1.X.1959 r., według mojej wiedzy nieopublikowane)
  8. Do Plaser (i zainteresowanych). Hans Belke Bruckenschlag uber die Weichsel. Eisenbahnpioniere bei Dirschau 1939", jest artykułem z czasopisma Truppenpraxis" z 1962 roku. Pojawiają się one często na e-bay'u, w cenie 8-20 euro. Aktualnie Truppenpraxis" z 1962 roku jest do kupienia za 19,50 euro na ebay'u austriackim (at). (numer aukcji 110092655483)
  9. Plaser. Dzięki za zwrócenie uwagi (robiłem szybko, na kolanie). Jeżeli idzie o saperów kolejowych w Tczewie (o których pytałeś w innym wątku) to zajrzyj do Hans Belke Bruckenschlag uber die Weichsel. Eisenbahnpioniere bei Dirschau 1939"
  10. Warto jeszcze zajrzeć do: Przegląd Zachodni" nr 4 z 1957 r., W.Kledzik, Dzień 1 września 1939 r. na trasie Tczew- Malbork. Słowo Powszechne" z 1.09.1967 r., Kolejarze i celnicy pierwsi stawili opór. Przy okazji zdjęcie: kilkunastu członków z 65 osobowej grupy szturmowej SA sturmkampffuhrera Kriewalda przy polskich wagonach w Kałdowie 1 wrzesnia 1939 r.
  11. poprawka w nazwisku autora: Schindler a nie Schlindler. Zdjęcie opisywane: Moment wysadzenia w powietrze mostu przez Wisłę w Tczewie o świcie dnia 1 września. Badylarz - materiał w WTK": Wrocławski Tygodnik Katolików" nr 35(833)z 31.08.1969 r., F.Z. Weremiej, Tak zaczęła się wojna... nie na Westerplatte lecz w Tczewie.
  12. Załoga PZ 7 liczyła około 150 oficerów i żołnierzy: 2.Inf. Ersatz Batallion, 11 Art. Ersatz Abteilung, 1. Nach. Ersatz Abt., 52. Flak Ersatz Batallion. Posiadał uzbrojenie: 2 działa piechoty lelG 18 kalibru 75 mm oraz 10(?) MG 08, 4(?) MG 34. Niestety nie wiem kto był dowódcą.
  13. Szkic przedstawia plan użycia niemieckich pociągów pancernych PZ 3 i PZ 7 w pierwszym dniu wojny. Zainteresowanych odsyłam do pozycji: Hans Belke Bruckenschlag uber die Weichsel. Eisenbahnpioniere bei Dirschau 1939" Herbert Schlindler Mosty und Dirschau 1939"
  14. na pierwszym planie wagon artyleryjski PZ 7 przed zniszczonym mostem
  15. do njorl pociąg pancerny: Panzerzuges Nr. 7
  16. O tym już dyskutowaliśmy w pierwszym wątku poświęconym polskim pociągom pancernym:
  17. Na dowód, że jeździły tą trasą pociągi:) fragment tab. 100 z Urzędowego rozkładu jazdy i lotów z załącznikeim: komunikacja samochodowa P.K.P. - okres letni 1938", ważny od 15 maja do 1 października 1938 r.
  18. .... i jeszcze szkic z tej książki, str. 124.
  19. Tak na wszelki wypadek: fragment mapy Koleje Rzeczypospolitej Polskiej" z książki dr Teofila Bissagi Geografia kolejowa Polski" z 1938 roku.
  20. Mea culpa! Krzysiu, już się poprawiam (ach ten pośpiech:))
  21. Brześć n/B. - prawdopodobnie 1935 r.
  22. Pluton Żandarmerii - Brześć nad Bugiem 1933 r.
  23. In verba magistri (na słowa mistrza) tak powiem: wątpić jest rzeczą ludzką. Zresztą nigdzie nie pada stwierdzenie, że to nie nasz.... Powiedział kiedyś Grendel(cytuję z głowy), że mamy tu do czynienie ze zjawiskiem, gdzie relacje są ogólne i nieprecyzyjne, a możemy je uszczegółowić posługując się zdjęciem. Jeśli coś wygląda jak koń - to przeważnie jest koniem... PRZEWAŻNIE, ale nie zawsze. Mamy na to przykłady. Można zawsze stanąć w oko w oko z koniem trojańskim......, mułem...... :)) Dzięki Adamie za pomoc!!!! Dies diem docet Badylarz - też czekam na wyniki poszukiwań -mietka-
  24. A tak przy okazji. Wagon na sąsiednim torze (o którym już mówilśmy w innym wątku) nie jest chyba obciążony workami z piaskiem na osiach (chyba, że się mylę) tak jak ten na pierwszym planie.
×
×
  • Create New...

Important Information