Jump to content
Sign in to follow this  
wachmistrz

Polskie radiostacje wojskowe -1939

Recommended Posts

Witam,
Czy ktoś dysponuje fotkami (lub rysunkami) radiostacji tzw. szafkowej (Cabinet) lub jakiejkolwiek innej polskiej przedwojennej radiostacji?

vide: relacja plut. Zarębskiego w: Westerplatte, Z. Flisowski, str. 330-331.

Fotki przydałyby się rysownikowi komiksu... :)

Pozdrawiam! wachmistrz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Polecam nową publikację:

Szkolnictwo nauka i technika wojsk łączności w latach 1921 - 1939 autorstwa Zbigniewa Wiśniewskiego. Tam dość dobrej jakości zdjęcia.

Strona naprawdę rewelacyjna. Mmmmmmioooooodzio !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wachmistrz, mam kilka fotek radiostacji, bodajże N1, jesli Cie interesują daj znać, przerzucę gdzieś na serwer. pozdr, random

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
W ramach uzupełnienia:

Radiostacja RKD na stanowisku perzygotowana do pracy-jej zdjęcie znajduje się na s. 695 arysu dziejów wojskowści polskiej w latach 1864-1939", red. M.Cieplewicz, Warszawa 1990.

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.odkrywca-online.com/picsforum5/jul02615.jpg - a taka tabliczka może pochodzić od jakiegoś sprzętu łączności używanego przez nas we Wrześniu '39 r.? Wykopana w miejscu gdzie wychodziły polskie naboje ,guziczki i inne drobiazgi. Proszę o pomoc!

pzdr

bjar_1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Obrona wybrzeża miała do dyspozycji radiostacje N1 i prawdopodobnie taka też była na Westerplate. Spróbuję to jeszcze sprawdzić i potwierdzić. O tyle dobrze że są dość dobre zdjęcia tej radiosacji, choćby na wpomnianej stronie.
Random chętnie rzuciłbym okiem na te fotki o których pisałeś.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjar. Dostałem info że jest to tabliczka od francuskiej stacji nadawczo-odbiorczej ER22. Ale co ona robiła w WP? Jeszcze nie wiem. Na pewno nie była sprzętem popularnym. Ale jak zgłębiam temat to okazuje sie że oprócz sprzętu typowego była cała masa urządzeń specjalistycznych, często jednostkowej produkcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niekoniecznie, prądnica służyła raczej do zasilania lamp nadawczych w nadajniku, odbiorniki były zasilane z baterii.
RKGA zresztą posiadała nie pradnicę ręczną a zespół spalinowo-elektryczny, z tym że dziwna jest dla mnie raczej obecność na Westerplatte dużej radiostacji przeznaczonej dla wyższego dowództwa, których w 1939 roku nie było zbyt dużo (11 szt.). Sprawdzę zresztą może gdzieś znajdę gdzie były używane może była jakaś jedna wolna".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki Fiku! Spróbuj się dowiedzieć czy tabliczka pochodzi z września '39 r. (raczej tak) czy może być niemiecką zdobyczą z Francji i pochodzi z 1945 r. Znaleziona została w rejonie rozbrajania się resztek 19 DP i 23 puł we wrześniu '39 r.

pzdr

bjar_1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale czy były probelmy z zasilaniem chyba nie powinno byc bo przecierz wdłog tablic MOB na Westerpaltte był pociag energo-motorwy ,moze stał przy palcówce elektrownia ??

Wachmistrz wiesz cos wiecej o tym ???




pozdrawiam

Schrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tzw. generator, czyli lokomotywa elektryczna służąca do przetaczania wagonów po bocznicach (ze względu na możliwość zaprószenia ognia - składy amunicyjne - nie mogła to być zwykła lokomotywa) miała swoją wiatę koło stacji. Zapewne pojazd ten uległ zniszczeniu już 1 września albo w kolejnych dniach. Chyba 6 września (lub następnego dnia rano) pionierzy wysadzili wiatę wraz z budynkiem stacji oraz magazynami amunicyjnymi do których mogli dotrzeć (aby Polacy nie mogli ich wykorzystać jako punkty oporu).

Na fotce (kiepskiej, sorry) jest właśnie ten pojazd szynowy. Z tyłu po lewej widoczna wiata elektrogeneratora. Foto wykonane od strony zachodniej w kierunku bramy kolejowej (po lewej znajdowała się niewidoczny na zdjęciu budynek stacji).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Super fotki. Tak jest to N1-ka. Ciągle mi nie po drodze do Sochaczewa, a chciałem ją obejrzeć. Jest to egzemplarz przekazany do Polski z Angli w 1964 roku przez Instytut Sikorskiego. Mam karty katalogowe z przekazania, numer się zgadza, właśnie zastanawiałm się gdzie w końcu trafił. Oczywiście jest nie kompletny, najbardziej rzuca się w oczy brak mierników.
Jak na razie to jedyny zachowany egzemplarz polskiej przedwojennej radiostacji o którym słyszałem. Czy ktoś z kolegów zna jeszcze jakieś inne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjar. Apropo radiostacji ER 22 dowiedziałem się tylko że była to radiostacja obserwatorow dywizjonow artylerii 75mm i 155mm.
Donosnosc na fonie: 4km
Na telegrafie: 7-15km
Waga: 54kg
Transport: 3 ludzi
Czas na rozwiniecie: 3-5 minut
Długość fali 60-120 m
Cos podobne do naszej N2 ale co ona robiła w Polsce to nie wiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem fotke tej radiostacji http://perso.wanadoo.fr/techmili.com/Communication/Radio/FR/Radio.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Radiostacja z MWP to o ile pamietam N2, a znalezlismy ja z kolega z Czerwonym Borze z 6-7 lat temu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information