otton1 Napisano 10 Lipiec Napisano 10 Lipiec Tak o tym wydarzeniu napisano na stronie shinden.org/av_hist: "HISTORIA LOTNICTWA I. wojna światowa 1918 2.XI - Polski personel lotniczy, którym dowodzi por. pil. Wiktor Robotycki opanowuje lotnisko z 12 samolotami w Hureczku k. Przemyśla. - Kilku członków polskiego personelu lotniczego oraz patrol akademicki pod dowództwem por. Janusza de Beaurain i Stefana Bastyra opanowuje lotnisko Lewandówka we Lwowie (powstaje tam II Eskadra Bojowa Lotnicza). 3.XI - Odlot 10 samolotów z polskimi załogami z Hureczka do Krakowa, z których 6 dociera do celu, 2 rozbijają się po drodze, a 2 lekko uszkodzone lądują w Bochni." A tak w albumie "Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa" Czy któryś z Kolegów zna może nazwiska tych uczni-pilotów, którzy wystartowali z Przemyśla aby przelecieć do Krakowa? Polaków oczywiście. Można z dużym przwdopodobieństwem przypuszczać, że ci co dolecieli kontynuowali szkolenie w pilotażu już w szkole krakowskiej i służyli potem w polskim lotnictwie. Czy znane są typy samolotów na których wystartowali do tego lotu i ewentualnie ich numery ewidencyjne? Zapewne zostały przyjęte na stan szkoły krakowskiej. Cytuj
Koloman Napisano 11 Lipiec Napisano 11 Lipiec A czy jesteś pewien ottonie1, że ten lot się odbył NAPRAWDĘ? Że nie był mistyfikacją i konfabulacją podobną do tej, związanej ze "sławetnym" odwetowym nalotem polskich samolotów z Ławicy na niemieckie lotnisko we Frankfurcie nad Odrą na początku stycznia 1919 roku - nalot ten, którym się tak ekscytował jeden z forumowiczów okazał się być zwykłą blagą. Jest pewne podobieństwo obu przypadków, choćby takie: start "niewprawnych jeszcze uczni-pilotów" pod ogniem oddziałów ukraińskich, przelot do Krakowa nad nieznanym terytorium, lądowanie nowicjuszy na zupełnie nieznanym im lotnisku rakowickim - prawdziwy pokaz odwagi i bohaterstwa! I co! i NIKT się tym nie pochwalił? Nie opowiedział o swoim udziale w tym skrajnie ryzykownym ale chwalebnym przedsięwzięciu? Własciwie znane jest tylko jedno nazwisko uczestnika przelotu, por.pil.Robotyckiego a inni? Zakładając, że połowa uczestników to Wegrzy, którzy szybko wrócili do domów i o nich zapomniano to pozostała druga połowa, Polacy. I utrzymywali to w tajemnicy, żeby się nikt nie dowiedział? Niepojęte!!!!!! To moje stanowisko co do tego "lotu" potwierdza powyższy wpis Kolegi Kalcjusza (skąd Kolego Kalcjuszu jest ta informacja?): - jeżeli oddział por. Robotyckiego zdobył na lotnisku w Przemyślu 2.listopada 12 samolotów (tyle liczyła najczęściej austro-węgierska Fliegerersatz Kompanie) - a oddziały majora Stachiewicza odbiły na tym samym lotnisku 12.listopada 8 samolotów przejętych wcześniej przez oddziały ukraińskie - to nie mogło wystartować 3.listopada do Krakowa 10 samolotów - nie rozmnożyły się w trakcie przelotu! Cytuj
Sedco Express Napisano 11 Lipiec Napisano 11 Lipiec Z Hureczka do odlotu przygotowano 12 samolotów. Po ostrzale kaemów zostały uszkodzone dwa - do lotu było zdatnych 10 egz. W Krakowie lądowało - 6, dwa uszkodzone w Bochni, jeden zniszczony w katastrofie koło Przemyśla i jeden zniszczony w katastrofie koło Cieszyna. Prócz nich prawdopodobnie na lotnisku pozostało jeszcze 6 samolotów. Jednym z tych które wystartowały mógł być Albatros B.II 1780/17 ( "Hureczko - Historia lotniska Twierdzy Przemyśl" - P. Chorążykiewicz i D.Karnas Sandomierz 2009) Cytuj
Kalcjusz Napisano 11 Lipiec Napisano 11 Lipiec wyczytalem o tym na stronie twierdzaprzemysl.org. ale teraz zauwazylem akapit poprzedzajacy tamto zdarzenie o kilka dni a nawiazujacy dl pytania kolegi Ottona. oprocz por.Robotyckiego jest kilka innych nazwisk do sprawdzenia jak sadze. 1 Cytuj
Koloman Napisano 13 Lipiec Napisano 13 Lipiec W dniu 11.07.2024 o 20:42, Kalcjusz napisał: oprocz por.Robotyckiego jest kilka innych nazwisk do sprawdzenia jak sadze. Tak, to ważna kwestia Kolego Kalcjuszu. Według mojej wiedzy (a dokładnie pięknego tableau z połowy października 1918 roku) w tym czasie we Fliegerersatz Kompanie 17 dowodzonej przez Hauptmanna Juliusa Ludwiga służyli następujący oficerowie Polacy (pisownia wg oryginalnych opisów na tableau): - Oberleutnant Vladimir (Włodzimierz) Suleszyski Ritter von Junosza - Leutnant Boleslaus (Bolesław) von Ropelewski - Sanitats Leutnant Ksenofon Ritter von Sielecki Na tableau uwieczniony został czwarty Polak we Flek 17, Oberleutnant Tadeusz Jankiewicz ale on z końcem października 1918 roku został przeniesiony na front włoski (zginął w kraksie w trakcie powrotu z frontu w dn. 06.11.1918). Łącznie na ośmiu oficerów we Flek 17 było czterech Polaków. Por.Robotycki, który przejął lotnisko i Flek 17 był osobą przypadkową - przebywał w tym czasie w Przemyślu na rekonwalescencji po leczeniu ciężkiej rany będącej skutkiem zestrzelenia w trakcie lotu bojowego na froncie włoskim w dniu 20.07.1918. No i wykazał się refleksem. Po powtórnym zdobyciu przemyskiego lotniska w dniu 12.11.1918 jego komendantem został mianowany por.Suleszyski, ktoremu z Krakowa przysłano do pomocy por.Mieczysława Szczudłowskiego i kilkunastu żołnierzy. Cytuj
Koloman Napisano 1 Sierpień Napisano 1 Sierpień "ILUSTROWANY KURYER CODZIENNY" w numerze 213 z dnia 6.11.1918 podał taką wiadomość: Cytuj
Koloman Napisano 1 Sierpień Napisano 1 Sierpień Jeżeli lądowanie tylko DWÓCH (!) samolotów z Przemyśla zasługiwało na notatkę prasową to tym bardziej odnotowano by w prasie lądowanie SZEŚCIU maszyn z Przemyśla. A o takim fakcie w krakowskiej prasie nie ma ani słowa! DLACZEGO? Cytuj
otton1 Napisano 2 Sierpień Autor Napisano 2 Sierpień 14 godzin temu, Koloman napisał: DLACZEGO? A może po prostu taki fakt (lądowanie sześciu samolotów z Przemyśla) w rzeczywistości nie zaistniał? Cytuj
Koloman Napisano 17 Listopad Napisano 17 Listopad O sześciu samolotach z Przemyśla pisze autor zamieszczonego w lipcu 1920 w IKC reportażu z lotniska rakowickiego. Tylko pilotami mieli być lotnicy Niemcy (chyba Austriacy) co nie bardzo zgadza się z oficjalną wersją o uczniach-Polakach. Cytuj
otton1 Napisano 18 Listopad Autor Napisano 18 Listopad W dniu 1.08.2024 o 22:34, Koloman napisał: "ILUSTROWANY KURYER CODZIENNY" w numerze 213 z dnia 6.11.1918 podał taką wiadomość: W dniu 17.11.2024 o 20:20, Koloman napisał: O sześciu samolotach z Przemyśla pisze autor zamieszczonego w lipcu 1920 w IKC reportażu z lotniska rakowickiego. Tylko pilotami mieli być lotnicy Niemcy (chyba Austriacy) co nie bardzo zgadza się z oficjalną wersją o uczniach-Polakach. No to zaczyna się nam sprawa powoli klarować: 2 samoloty z Przemyśla wylądowały w Krakowie 6 samolotów z Przemyśla znalazł na trasie z Przemyśla do Krakowa sierż.Franciszek Kołodziński. Doliczyliśmy się więc 8-miu przemyskich samolotów, których los jest znany. Brakuje więc dwóch z dziesięciu, które wystartowały (ponoć) z Przemyśla. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.