Skocz do zawartości

Zajęcie lotniska Przemyśl - Hureczko w listopadzie 1918 roku.


Rekomendowane odpowiedzi

Tak o tym wydarzeniu napisano na stronie shinden.org/av_hist:
"HISTORIA LOTNICTWA
I. wojna światowa
1918
2.XI
- Polski personel lotniczy, którym dowodzi por. pil. Wiktor Robotycki opanowuje lotnisko z 12 samolotami w Hureczku k. Przemyśla.
- Kilku członków polskiego personelu lotniczego oraz patrol akademicki pod dowództwem por. Janusza de Beaurain i Stefana  Bastyra opanowuje lotnisko Lewandówka we Lwowie (powstaje tam II Eskadra Bojowa Lotnicza).

3.XI
- Odlot 10 samolotów z polskimi załogami z Hureczka do Krakowa, z których 6 dociera do celu, 2 rozbijają się po drodze, a 2 lekko uszkodzone lądują w Bochni."

A tak w albumie "Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa"

KSIGA.thumb.jpg.4e710506275f90c49ad427e5a5980387.jpg

 Czy któryś z Kolegów zna może nazwiska tych uczni-pilotów, którzy wystartowali z Przemyśla aby przelecieć do Krakowa? Polaków oczywiście. Można z dużym przwdopodobieństwem przypuszczać, że ci co dolecieli kontynuowali szkolenie w pilotażu już w szkole krakowskiej i służyli potem w polskim lotnictwie.

Czy znane są typy samolotów na których wystartowali do tego lotu i ewentualnie ich numery ewidencyjne? Zapewne zostały przyjęte na stan szkoły krakowskiej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy jesteś pewien ottonie1, że ten lot się odbył NAPRAWDĘ? Że nie był mistyfikacją i konfabulacją podobną do tej, związanej ze "sławetnym" odwetowym nalotem polskich samolotów z Ławicy na niemieckie lotnisko we Frankfurcie nad Odrą na początku stycznia 1919 roku - nalot ten, którym się tak ekscytował jeden z forumowiczów okazał się być zwykłą blagą.

Jest pewne podobieństwo obu przypadków, choćby takie: start "niewprawnych jeszcze uczni-pilotów" pod ogniem oddziałów ukraińskich, przelot do Krakowa nad nieznanym terytorium, lądowanie nowicjuszy na zupełnie nieznanym im lotnisku rakowickim - prawdziwy pokaz odwagi i bohaterstwa!

I co! i NIKT się tym nie pochwalił? Nie opowiedział o swoim udziale w tym skrajnie ryzykownym ale chwalebnym przedsięwzięciu?

Własciwie znane jest tylko jedno nazwisko uczestnika przelotu,  por.pil.Robotyckiego a inni? Zakładając, że połowa uczestników to Wegrzy, którzy szybko wrócili do domów i o nich zapomniano to pozostała druga połowa, Polacy. I utrzymywali to w tajemnicy, żeby się nikt nie dowiedział? Niepojęte!!!!!!

To moje stanowisko co do tego "lotu" potwierdza powyższy wpis Kolegi Kalcjusza (skąd Kolego Kalcjuszu jest ta informacja?):

- jeżeli oddział por. Robotyckiego zdobył na lotnisku w Przemyślu 2.listopada 12 samolotów (tyle liczyła najczęściej austro-węgierska Fliegerersatz Kompanie)

- a oddziały majora Stachiewicza odbiły na tym samym lotnisku 12.listopada 8 samolotów przejętych wcześniej przez oddziały ukraińskie

- to nie mogło wystartować 3.listopada do Krakowa 10 samolotów - nie rozmnożyły się w trakcie przelotu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Hureczka do odlotu przygotowano 12 samolotów.

Po ostrzale kaemów zostały uszkodzone dwa - do lotu było zdatnych 10 egz.

W Krakowie lądowało - 6, dwa uszkodzone w Bochni, jeden zniszczony w katastrofie koło Przemyśla i jeden zniszczony w katastrofie koło Cieszyna.

Prócz nich prawdopodobnie na lotnisku  pozostało jeszcze 6 samolotów.

Jednym z tych które wystartowały mógł być Albatros B.II 1780/17

( "Hureczko - Historia lotniska Twierdzy Przemyśl" - P. Chorążykiewicz i D.Karnas Sandomierz 2009)

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wyczytalem o tym na stronie twierdzaprzemysl.org. ale teraz zauwazylem akapit poprzedzajacy tamto zdarzenie o kilka dni a nawiazujacy dl pytania kolegi Ottona. oprocz por.Robotyckiego jest kilka innych nazwisk do sprawdzenia jak sadze.

 

 

image.thumb.png.44effc733f4256106920bc099f61b970.png

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.07.2024 o 20:42, Kalcjusz napisał:

oprocz por.Robotyckiego jest kilka innych nazwisk do sprawdzenia jak sadze.

Tak, to ważna kwestia Kolego Kalcjuszu.

Według mojej wiedzy (a dokładnie pięknego tableau z połowy października 1918 roku) w tym czasie  we Fliegerersatz Kompanie 17 dowodzonej przez Hauptmanna Juliusa Ludwiga służyli następujący oficerowie Polacy (pisownia wg oryginalnych opisów na tableau):

- Oberleutnant Vladimir (Włodzimierz) Suleszyski Ritter von Junosza

- Leutnant Boleslaus (Bolesław) von Ropelewski

- Sanitats Leutnant Ksenofon Ritter von Sielecki

Na tableau uwieczniony został czwarty Polak we Flek 17, Oberleutnant Tadeusz Jankiewicz ale on z końcem października 1918 roku został przeniesiony na front włoski (zginął w kraksie w trakcie powrotu z frontu w dn. 06.11.1918). Łącznie na ośmiu oficerów we Flek 17 było czterech Polaków.

Por.Robotycki, który przejął lotnisko i Flek 17 był osobą przypadkową - przebywał w tym czasie w Przemyślu na rekonwalescencji po leczeniu ciężkiej rany będącej skutkiem zestrzelenia w trakcie lotu bojowego na froncie włoskim w dniu 20.07.1918. No i wykazał się refleksem.

Po powtórnym zdobyciu przemyskiego lotniska w dniu 12.11.1918 jego komendantem został mianowany por.Suleszyski, ktoremu z Krakowa przysłano do pomocy por.Mieczysława Szczudłowskiego i kilkunastu żołnierzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Jeżeli lądowanie tylko DWÓCH (!) samolotów z Przemyśla zasługiwało na notatkę prasową to tym bardziej odnotowano by w prasie

lądowanie SZEŚCIU maszyn z Przemyśla. A o takim fakcie w krakowskiej prasie nie ma ani słowa!

DLACZEGO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

O sześciu samolotach z Przemyśla pisze autor zamieszczonego w lipcu 1920 w IKC reportażu z lotniska rakowickiego.

Tylko pilotami mieli być lotnicy Niemcy (chyba Austriacy) co nie bardzo zgadza się z oficjalną wersją o uczniach-Polakach.

 

IKC 1920.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.08.2024 o 22:34, Koloman napisał:

"ILUSTROWANY KURYER CODZIENNY" w numerze 213 z dnia 6.11.1918 podał taką wiadomość:

 

IKC.png

 

W dniu 17.11.2024 o 20:20, Koloman napisał:

O sześciu samolotach z Przemyśla pisze autor zamieszczonego w lipcu 1920 w IKC reportażu z lotniska rakowickiego.

Tylko pilotami mieli być lotnicy Niemcy (chyba Austriacy) co nie bardzo zgadza się z oficjalną wersją o uczniach-Polakach.

 

IKC 1920.png

No to zaczyna się nam sprawa powoli klarować:

2 samoloty z Przemyśla wylądowały w Krakowie

6 samolotów z Przemyśla znalazł na trasie  z Przemyśla do Krakowa sierż.Franciszek Kołodziński.

Doliczyliśmy się więc 8-miu przemyskich samolotów, których los jest znany.

Brakuje więc dwóch z dziesięciu, które wystartowały (ponoć) z Przemyśla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie