kazioW24 Napisano 28 Styczeń 2024 Napisano 28 Styczeń 2024 Taka ciekawostka, ale dokładnie chodzi mi czy ktoś jest w stanie odczytać na jakiej jednostce odbył pierwszy rejs, kapitanem statku był Mieczysław Narkiewicz,drugi rejs był na s/s Polyp
0 MonikaNJ Napisano 28 Styczeń 2024 Napisano 28 Styczeń 2024 (edytowane) według mnie chodzi "Schwarzau" - holownik MW "Kaper" "Polyp" to s/s" Jadwiga" przebudowana przez Niemców na holownik czyli właściciel książeczki brał udział w rewindykacji. Edytowane 28 Styczeń 2024 przez MonikaNJ
0 kazioW24 Napisano 28 Styczeń 2024 Autor Napisano 28 Styczeń 2024 Polyp to bez problemu wszystko mozna wgooglowac,co do włsciciela to pływał na róznych,w 1946 jeszcze na s/s hel,w 47 na s/s bryderen,s/s borysław,potem s/s lech,s/s kilinski,s/s opole,s/s gopło,s/s slask nawey w latach 60 na m/s batory
0 kazioW24 Napisano 28 Styczeń 2024 Autor Napisano 28 Styczeń 2024 Co do identyfikacji to chyba nie bardzo bo Kaper wrucił do Polski 1 .01.1946 i miał 161t i 300KM i podlegał pod GUM GDAŃSK, a ksiazeczka podaje ze został przyjety na statek 19.12.1945 miał 106t i 350KM i nalezał do GUM Gdynia. A przestał pływać na nim 3.01.1946
0 Sedco Express Napisano 29 Styczeń 2024 Napisano 29 Styczeń 2024 (edytowane) 9 godzin temu, kazioW24 napisał: Co do identyfikacji to chyba nie bardzo bo Kaper wrucił do Polski 1 .01.1946 i miał 161t i 300KM i podlegał pod GUM GDAŃSK, a ksiażeczka podaje ze został przyjety na statek 19.12.1945 miał 106t i 350KM i nalezał do GUM Gdynia. A przestał pływać na nim 3.01.1946 Zaokrętował 12.12.45 tzn. został wpisany do musterroli w Polsce (!) i pojechał do Niemiec gdzie stał holownik. Wrócił (!) do Polski w styczniu 46 r. i "przestał pływać" 3.01.46 r. tzn. został wypisany z listy załogi i ta data jest odnotowana w Książeczce Żeglarskiej. Niewłaściwe jest określenie "przestał pływać" - przestał być członkiem załogi. W KŻ wpisano nazwę niemiecką, bo polskiej holownik jeszcze nadanej i wpisanej do rejestru nie miał i co za tym idzie nie miał nadanego sygnału rozpoznawczego. Armatorem był czasowo GUM do czasu przejęcia prze MW . Różnice w danych - tonaż (tony rejestrowe) i moc maszyn mogła wynikać z podanych przez członków grupy rewindykacyjnej wg danych rejestrowych niemieckich (jeśli do takiego rejestru w Niemczech dotarli)- lub z innych przyczyn (braku danych). Wielkość (tonaż) okrętów wojennych a takim był holownik jako jednostka pomocnicza, określa się wypornością a nie tonażem brutto. Uważam, że był to holownik m/s "Kaper" (ex - "Schwarzau"). Edytowane 29 Styczeń 2024 przez Sedco Express
0 kazioW24 Napisano 29 Styczeń 2024 Autor Napisano 29 Styczeń 2024 W ksiązeczce jest e został przyjęty na statek,może po kapitanie można doiść co to za jednostka Mieczysław Narkiewicz, a dane Kapra powinni mieć w Gdyni więc nikt raczej ich nie musiał podawać bo przed wojną był Polski.
0 MonikaNJ Napisano 29 Styczeń 2024 Napisano 29 Styczeń 2024 (edytowane) Dr Jarosław Rusak "Rewindykacja z Niemiec polskiego taboru portowego i rybackiego po II w.ś." ...W pierwszą podróż po jednostki zwrócone przez okupacyjne władze brytyjskie wyruszył kpt. ż.w, S, Kubin 20 grudnia 1945 r. z portu gdyńskiego na s/s "Preussen". Wraz z nim odbywało podróż 30 członków załogi, którzy mieli obsadzić zwolnione jednostki. Do Lubeki statek dotarł 22 grudnia o godz, 16.00. Z polecenia brytyjskiego oficera z Ministry of War Transport załogę przewieziono samochodami do Kilonii, gdzie miała przejąć czekające tam od sierpnia trzy holowniki, co do których nie było wątpliwości, iż są polskie. Były to: "Atlas" (eks - "Putzig"), “Tur" (eks- "Berent") oraz holownik Marynarki Wojennej "Kaper"(eks- "Schwarzau")... Odbiór holowników nastąpił 24 grudnia. Władze brytyjskie odmówiły wykonania jakiegokolwiek remontu przed podróżą powrotną oświadczając, że oddają holowniki w takim stanie, w jakim przyjęli je od Niemców... 25 grudnia holowniki rozpoczęły samodzielną podróż do kraju. Już po kilku godzinach podróży ujawniły się defekty maszyn. Holownik "Atlas" został wzięty na hol "Tura". Ze względu na pogarszające się warunki nawigacyjne oraz zmniejszającą się ilość wody i bunkry konwój zawinął do Trelleborga. Po uzupełnieniu zapasów wody i paliwa oraz przeprowadzeniu niezbędnych prac remontowych na "Atlasie" holowniki opuściły Trelleborg 30 grudnia. Podróż kontynuowano wzdłuż brzegów szwedzkich aż do latarniowca, który wyznaczał początek rozminowanego pasa wód, prowadzącego pod Hel. Niesprzyjające warunki nawigacyjne utrzymywały się nadal. Na "Atlasie" i "Kaprze" nastąpiło częściowe zalanie wodą pomieszczeń maszynowych i pasażerskich. 1 stycznia 1946 r. holowniki zacumowały w porcie gdyńskim. W dwa dni później specjalna komisja dokonała oficjalnego odbioru holowników. "Atlas" i "Kaper" zostały skierowane do Gdańska. Nowa obsada taboru pływającego przejęła statki 4 stycznia 1946 r. Holownik "Kaper" został ostatecznie przekazany przez GUM Marynarce Wojennej... ... 26 stycznia 1946 r. na statku repatrianckim "Deutschland" wypłynęła z Gdyni do Lubeki przyszła obsada dalszych zwolnionych statków, składająca się z 38 osób. Na miejscu powiadomiono ich, że na odbiór czekają cztery holowniki - "Ursus" (eks - "Neustadt"), "Krakus" (eks - "Kielau"), "Żeglarz" (eks - "Glettkau"), "Jadwiga" ( eks 19/ - "Polyp"). ' Dwa z nich, a mianowicie "Ursus" i "Krakus" znajdowały się w Neustadt pod Lubeką, a "Żeglarz" i "Jadwiga" - w Kilonii... Edytowane 29 Styczeń 2024 przez MonikaNJ
0 Sedco Express Napisano 29 Styczeń 2024 Napisano 29 Styczeń 2024 Jaki kapitan to nie ma znaczenia jak również rozbieżności w danych technicznych. Na 100 % "KAPER " !
0 MonikaNJ Napisano 29 Styczeń 2024 Napisano 29 Styczeń 2024 z tej samej publikacji ...Ze względów formalnych niemieckie nazwy statków muszą pozostać do chwili opuszczenia Trelleborga, względnie innego .ostatniego portu szwedzkiego. Następnie należy nazwy niemieckie znieść i wykonać(tu wyszczególniono nazwy) napisy polskie... powyższe odnosiło się do konwoju kierowanego przez kapitana S. Gorazdowskiego przeprowadzającego holowniki "Ursus", "Żeglarz", "Jadwiga" ; "Krakus" został czekając na lepsze warunki (zły stan)- jednak można się domyślać, że podobną procedurę wykonano w przypadku wcześniejszego konwoju.
Pytanie
kazioW24
Taka ciekawostka, ale dokładnie chodzi mi czy ktoś jest w stanie odczytać na jakiej jednostce odbył pierwszy rejs, kapitanem statku był Mieczysław Narkiewicz,drugi rejs był na s/s Polyp
8 odpowiedzi na to pytanie
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się