Skocz do zawartości

FAI-M Kożliki k. Zabłudowa


Woodhaven

Rekomendowane odpowiedzi

 
 
Politechnika Białostocka przywraca oryginalny stan samochodu pancernego FAI-M. Unikalny zabytek techniki militarnej brał udział w napaści na Polskę przez Sowietów 17 września 1939 roku. Spalony samochód przez lata tkwił w ziemi w podbiałostockiej wsi. Już niedługo zasili zbiory Parku Militarnego Muzeum Wojska w Białymstoku

 

Specjaliści z Politechniki Białostockiej, pod okiem Piotra Karczewskiego z Muzeum Wojska w Białymstoku, będą przywracać oryginalny stan sowieckiego samochodu pancernego FAI-M. To kolejny przykład współpracy największej uczelni technicznej w północno-wschodniej Polsce z muzealnikami z regionu.

– Politechnika Białostocka na mocy porozumienia z Muzeum Wojska w Białymstoku podjęła się kolejnego wyzwania – informuje dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej. – Tym razem będziemy odnawiać sowiecki pojazd bojowy. Po samolocie odrzutowym LIM-5, który niedawno odrestaurowaliśmy, nabraliśmy doświadczenia, a to będzie dla nas nowe wyzwanie. Jesteśmy pełni optymizmu i mam nadzieję, że w przypadku tej konstrukcji równie sprawnie pójdzie nam proces przygotowania pojazdu do ekspozycji na terenie Parku Militarnego w Muzeum Wojska w Białymstoku.

Renowacja przeprowadzona przez Politechnikę Białostocką będzie połączona z przywróceniem zabytku do stanu, w jakim został odnaleziony. Przez lata był wykorzystywany w gospodarstwie wiejskim.

– Sowiecki samochód pancerny FAI-M to konstrukcja z końca lat 20. XX wieku, używany jeszcze w latach 30. przez Armię Czerwoną – opowiada Robert Sadowski, dyrektor Muzeum Wojska w Białymstoku. – To niezwykle cenny zabytek – jeden z kilku tego typu pojazdów zachowanych na świecie. Ten egzemplarz wjechał do Polski 17 września 1939 roku, kiedy nastąpiła agresja sowiecka na Polskę i tutaj został zniszczony – jak i kiedy – tego nie wiemy. Został odnaleziony w jednej z podbiałostockich wsi. Służył do przechowywania płodów rolnych. Był wkopany w ziemię – konkretnie – sama skorupa.  Chcemy, żeby Politechnika Białostocka przywróciła samochód pancerny do takiego stanu, w jakim został znaleziony, czyli na przykład – odciąć podwozie. Dlaczego? Zostało zrekonstruowane w nie do końca właściwy sposób. Zanim nie przygotujemy projektów, żeby go odbudować do stanu faktycznego, chcemy go pokazywać tak jak został znaleziony, czyli samą skorupę z wieżą. To jest drugi obiekt, który Politechnika Białostocka przywróci do stanu przez nas wymaganego. Mam nadzieję, że za parę miesięcy będzie cieszył oczy w Parku Militarnym Muzeum Wojska w Białymstoku.

Nad renowacją zabytku w Politechnice Białostockiej będzie czuwał mgr Adam Wasilewski z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, absolwent Technikum Mechanicznego w Białymstoku i pasjonat zabytków techniki motoryzacyjnej.

– W ramach umowy o współpracy z Muzeum Wojska w Białymstoku podjęliśmy się częściowej renowacji zabytkowego pojazdu FAI-M – mówi mgr Adam Wasilewski z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. – Pojazd będzie doprowadzony do pierwotnej wersji, czyli tak jak był on zbudowany, ponieważ po II wojnie światowej część elementów została do niego dorobiona. Mamy też oryginalne elementy tego pojazdu, które odnowimy i wmontujemy do pojazdu. To wyjątkowy zabytek, ponieważ wyprodukowano ich tylko około 600 sztuk, a do dziś przetrwały trzy, cztery egzemplarze. To może być magnes dla wielbicieli militariów z całej Europy, by przyjechać do Parku Militarnego Muzeum Wojska w Białymstoku.

W 2022 roku Politechnika Białostocka wyremontowała i zaprojektowała pylon, na którym został zamocowany odrzutowiec LIM-5. Dziś zabytkowy samolot wita gości odwiedzających nową białostocką atrakcję – Park Militarny Muzeum Wojska w Białymstoku.

 

FAI-M – historia konstrukcji

Jak podaje Wikipedia podstawą do konstrukcji tego samochodu pancernego była zakupiona w 1929 roku przez Sowiety licencja na produkcję samochodu osobowego Ford A, które były produkowane w zakładach w w Gorkim, jako GAZ-A i GAZ-AA. Sztab generalny Armii Czerwonej podjął decyzję o wykorzystaniu podwozi tych pojazdów do budowy samochodów pancernych, jednak nie spełniały wszystkich wymagań. Sowieci postanowili skonstruować nowy pojazd. Zadanie jego zaprojektowania podjęło Biuro Konstrukcyjne Fabryki Iżorskiej. Efektem jego prac był pojazd zwany Ford A Iżorski, w skrócie FAI. W lutym 1931 ukończono budowę dwóch prototypów, skierowanych później na badania wojskowe. Testy te zakończyły się decyzją o przyjęciu wozu na uzbrojenie. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1933. Zakończono ją w 1936, po zbudowaniu 676 samochodów.

Remontowany przez Politechnikę Białostocką samochód pancerny FAI-M to zmodernizowana wersja. Ich serię wyprodukowano w 1938 z pozostałych kadłubów, zamontowanych na podwoziach samochodów GAZ-M1.

Samochody pancerne FAI i FAI-M, znajdowały się w wyposażeniu jednostek pancernych i piechoty Armii Czerwonej. Swój chrzest bojowy przeszły w Hiszpanii, gdzie wysłano kilkanaście wozów tego typu. Brały udział w konfliktach dalekowschodnich, agresji na Polskę i na Finlandię, i początkowej fazie wojny sowiecko-niemieckiej.

Unikalny samochód pancerny FAI-M ze zbiorów Muzeum Wojska w Białymstoku trafił do Politechniki Białostockiej.
Nasi fachowcy przywracając oryginalny stan sowieckiego pojazdu bojowego, który brał udział w napaści na Polskę w 1939 roku współpracują z najlepszymi firmami.
Musieli rozmontować maszynę, żeby przygotować powłoki do właściwego malowania. Piaskowania podjęła się firma Ral-Stal Malarnia Proszkowa
- Po raz pierwszy wykonaliśmy usługę oczyszczania karoserii zabytkowego pojazdu – przyznaje Patrick Kurukow, właściciel firmy.
Coraz bliżej do chwili, kiedy maszyna wzbogaci ekspozycję w Parku Militarnym Muzeum Wojska w Białymstoku.
Historię samochodu pancernego poznasz 👉 https://pb.edu.pl/i/a8cd

2023.05.12_Samochod-Bojowy-do-renowacji_fot.Dariusz-Piekut_PB-3.jpg

2023.05.12_Samochod-Bojowy-do-renowacji_fot.Dariusz-Piekut_PB-5.jpg

2023.05.12_Samochod-Bojowy-do-renowacji_fot.Dariusz-Piekut_PB-8.jpg

2023.05.12_Samochod-Bojowy-do-renowacji_fot.Dariusz-Piekut_PB-25.jpg

2023.05.12_Samochod-Bojowy-do-renowacji_fot.Dariusz-Piekut_PB-26.jpg

348615720_657599869737286_2492208966331928311_n.jpg

348650762_657599889737284_7814351333469248976_n.jpg

348718402_657599886403951_6672700163809174869_n.jpg

350023947_657600046403935_1379736239041561315_n.jpg

350115238_657600049737268_772325383461968019_n.jpg

361910116_657600856403854_1801808086043619514_n.jpg

361949885_657600876403852_4407847945415343337_n.jpg

362208224_657600806403859_384487928460663029_n.jpg

362208265_657600909737182_6967072961439311785_n.jpg

362215709_657600929737180_8330300906584789339_n.jpg

362221876_657600789737194_4841054296934497288_n.jpg

362234520_657600809737192_6544629519281296253_n.jpg

362254787_657600839737189_5872759834227926661_n.jpg

  • Super 1
  • Tak trzymać 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

𝗭 𝘀𝗮𝘁𝘆𝘀𝗳𝗮𝗸𝗰𝗷ą 𝗽𝗿𝗲𝘇𝗲𝗻𝘁𝘂𝗷𝗲𝗺𝘆 𝗲𝗳𝗲𝗸𝘁 𝗽𝗶𝗲𝗿𝘄𝘀𝘇𝗲𝗴𝗼 𝗲𝘁𝗮𝗽𝘂 𝗽𝗿𝗮𝗰 𝗿𝗲𝗻𝗼𝘄𝗮𝗰𝘆𝗷𝗻𝘆𝗰𝗵 𝗻𝗮𝗱 𝗸𝗮𝗱ł𝘂𝗯𝗲𝗺 𝘀𝗼𝘄𝗶𝗲𝗰𝗸𝗶𝗲𝗴𝗼 𝘀𝗮𝗺𝗼𝗰𝗵𝗼𝗱𝘂 𝗽𝗮𝗻𝗰𝗲𝗿𝗻𝗲𝗴𝗼 𝗙𝗔𝗜-𝗠 (𝘇𝗲 𝘇𝗯𝗶𝗼𝗿ó𝘄 𝗠𝘂𝘇𝗲𝘂𝗺, 𝗻𝗿. 𝗶𝗻𝘄. 𝗠𝗪𝗕/𝟲𝟱𝟬𝟵), 𝗽𝗿𝘇𝗲𝗽𝗿𝗼𝘄𝗮𝗱𝘇𝗼𝗻𝘆𝗰𝗵 𝘄𝗲 𝘄𝘀𝗽ół𝗽𝗿𝗮𝗰𝘆 𝘇 Politechnika Białostocka.
💬 Piotr Karczewski (kustosz): "Od maja 2023 roku kadłub przechodził kompleksową renowację w trakcie której został rozebrany i oczyszczony ze starych powłok malarskich oraz śladów korozji. Demontażu uległy wszystkie nieoryginalne elementy dodane podczas wcześniejszych prac renowacyjnych. Scalono spękane płyty kadłuba, nanosząc 30 metrów nowych spoin. Na swoje miejsce wróciły: oryginalny wizjer kierowcy (drugi jest rekonstrukcją) oraz właz wieżowy, pozyskane w ostatnich latach przez muzeum. Odbudowie i uruchomieniu uległo gniado jarzma karabinu maszynowego. Na koniec przywrócono malowania z okresu użytkowania FAI-M z latach 1939 – 1941 przez Armię Czerwoną. W dalszych planach jest wierna rekonstrukcji wszystkich brakujących klap i drzwi dzięki czemu zamkniemy bryłę kadłuba”.
📷Zdjęcia: Szczepan Skibicki

399256391_714498004040704_5797087352931734894_n.jpg

399311625_714498214040683_5183163446739382729_n.jpg

399322909_714498134040691_8884917131506267083_n.jpg

399354410_714498254040679_1197974430819608007_n.jpg

399377573_714498170707354_3378279580877230877_n.jpg

399395605_714498217374016_6154946963368836102_n.jpg

400378711_714498030707368_5365865025020798166_n.jpg

400615435_714498097374028_8554703486398750845_n.jpg

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widać wizjer w drzwiach ma swój odpowiedni kształt , nie jest to zwykła prosta blacha jak jest to robione w renowacji tego pojazdu , w dodatku jest też blokada aby można było podnieść na zewnątrz wizjery i zablokować aby nie opadały. Tak samo drzwi to nie tylko prosta blacha bo otwory na wizjery są odpowiednio wyprofilowane aby jedno z drugim było w miarę szczelne . Może teraz zrobią nowe drzwi a nie z blachy trapezowej jak poprzednie taki "ersatz "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie