grzegorzk7 Napisano 15 Grudzień 2020 Napisano 15 Grudzień 2020 Dodam jeszcze jeden materiał. Wprawdzie nie dotyczy Związku Strzeleckiego a Ligi Obrony Powietrznej Państwa, ale też budowali szybowiec wg planów niemieckich i otrzymali pomoc z firmy Plage i Laśkiewicz. Czasopismo Lot Polski 1930 rok. 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 12 Styczeń 2021 Napisano 12 Styczeń 2021 znalazłem jeszcze taką informację, tym razem z Mazowsza 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 13 Styczeń 2021 Napisano 13 Styczeń 2021 uzupełnienie mojego wczorajszego postu o Okuniewie 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 13 Styczeń 2021 Napisano 13 Styczeń 2021 trafiłem na jeszcze jedną wzmiankę o otwarciu szkoły szybowcowej ZS w Okuniewie 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 15 Styczeń 2021 Napisano 15 Styczeń 2021 Szukając kolejnych śladów szybowisk Związku Strzeleckiego trafiłem na zestawienia szybowisk w Polsce z 1937 i 1939 roku. Ładny wykaz wszystkich szybowisk z przynależnością do organizacji. 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 15 Styczeń 2021 Napisano 15 Styczeń 2021 (edytowane) jeszcze informacja o sekcji szybowcowej Związku Strzeleckiego z 1937 roku Edytowane 15 Styczeń 2021 przez bodziu000000 1 Cytuj
bodziu000000 Napisano 26 Styczeń 2021 Napisano 26 Styczeń 2021 ciekawostka związana z sekcją szybowcową Związku Strzeleckiego we Włocławku 1 Cytuj
1990str Napisano 27 Styczeń 2021 Autor Napisano 27 Styczeń 2021 Jak widać pojawiło się wiele ciekawych informacji i wciąż pojawiają się nowe Cytuj
bodziu000000 Napisano 3 Luty 2021 Napisano 3 Luty 2021 W dniu 14.12.2020 o 16:00, Sedco Express napisał: Jest to samolot szkolny Morane-Saulnier MS 35EP2 jeden z 70 zakupionych we Francji z napisem fundacyjnym "Strzelec"- sfinansowany zakup ze składek członków Związku Strzeleckiego (jeszcze dwa tego typu "Rypin I" i "Rypin II" zakupiono ze składek mieszkańców miasta Rypin). "Strzelec" na szachownicy na stateczniku pionowym miał namalowanego orła z literą "S" na tarczy amazonek. Samolot bazował w Bydgoszczy w latach trzydziestych XX w. 2 Cytuj
1990str Napisano 16 Kwiecień 2021 Autor Napisano 16 Kwiecień 2021 Kolejna notatka prasowa o Strzyżewickim "Orliku" Tym razem opublikowana w "Ekspresie Lubelskim i Wołyńskim" 25 września 1936 roku. Autor informuje, że budowa szybowca trwała 3 lata. Ponadto wspomina, że jest to drugi wybudowany w Lubelskim szybowiec kadłubowy. Informuje także o udanych lotach i zachowaniu maszyny w powietrzu. Jest też trochę informacji o inspiracjach i osobach wspierających. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 5 Maj 2021 Napisano 5 Maj 2021 W dniu 4.05.2021 o 09:01, bodziu000000 napisał: Parę takich drewnianych hangarów z międzywojnia jeszcze w Polsce zostało. Na lotnisku z takim hangarem nauczono mnie pilotować różne rzeczy. Niezapomniany jest zapach wewnątrz takiego hangaru. Takie hangary jako podłogę mają zazwyczaj drewnianą kostkę. Oby te hangary trwały, bo a nuż kiedyś jeden z nich przydałby się do jakiegoś filmu. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 5 Maj 2021 Napisano 5 Maj 2021 (edytowane) „…Pierwszy lot wyznaczono na niedzielę, przybyło wielu okolicznych mieszkańców, został sprowadzony samochód do ciągnięcia szybowca, ale warunki atmosferyczne, bardzo silny wiatr i burza pokrzyżowały plany. Kolejna próba odbyła się w kilka dni później do ciągnięcia szybowca użyto koni, maszyna wzbiła się w górę, jednak dość silny wiatr doprowadził do jej uszkodzenia i lot zakończył się rozbiciem szybowca. Pilot wyszedł z wypadku bez większych obrażeń, jednak szybowca już nie odbudowano…” Schodząc na ziemię, czas zaorać ten wątek. Dyskurs o tym pseudo-szybowcu nie ma sensu. Patrzcie na kąty skręcenia skrzydła - to …humbug. Ta konstrukcja skrzydła była wiotka jak u JD-2bis w filmie ”Sto procent miłości” od 6:00 – do 7:15 https://www.youtube.com/watch?v=f-8pkUM4qRA Edytowane 5 Maj 2021 przez Spirit of Warsaw Cytuj
1990str Napisano 6 Wrzesień 2021 Autor Napisano 6 Wrzesień 2021 Szkoda, że w dyskusji niektóre osoby ograniczają się ciągle do jednego i tego samego cytatu. Cytuj
1990str Napisano 25 Styczeń 2022 Autor Napisano 25 Styczeń 2022 Strona - Wilkołaz - okruchy historii zamieściła poniższy tekst i zdjęcie dotyczące najprawdopodobniej naszego szybowca. " Jakiś czas temu przeglądając arcyciekawą stronę FB Strzyżewickie Towarzystwo Regionalne natknąłem się na wpis dotyczący amatorskiego szybowca Orlik. Jego poświęcenie i pierwsze loty były zauważone w m.in. w Expressie Lubelskim i Wołyńskim z 25 września 1936 (nr 266, s.4, http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/applet...) czy w Polsce Zbrojnej. Na forum "Odkrywca" rozwinął się wątek zgłębiający temat konstrukcji szybowca oraz osób związanych z tym projektem https://forum.odkrywca.pl/.../771774-nieznany-typ.../.... Warto tu tylko wspomnieć, że inicjatorem budowy był Władysław Rybicki - nauczyciel szkoły powszechnej w Strzyżewicach-Rechcie, komendant miejscowego Związku Strzeleckiego. Oblatywaczem był Jan Jakubowski - w czasie wojny był m.in. pilotem w Dywizjonie 308. W budowie aktywnie uczestniczyli również Józef Pidek (uczestniczył w działaniach wojennych we wrześniu 1939 roku na samolocie Karaś P.23B, aresztowany przez NKWD, po wymianie jeńców więziony w niemieckich obozach) i Jan Pidek (m.in. pilot Dywizjonu 308). Okazuje się, że wśród fotografii Jana Żytka mamy najprawdopodobniej jedną ukazującą Orlika. Przekazy ustne mówią o zdarzeniu rozbicia się takiej maszyny w okolicach Wilkołaza stąd fotografia z tego zdarzenia, ale wydaje się to nieprawdopodobne. Na samym zdjęciu widzimy wiele osób w oficjalnych strojach, nie jest to zatem spontaniczne zbiegowisko - raczej Jan Żytek uwiecznił uroczystość poświęcenia szybowca. Wskazuje na to data fotografii - 20 września 1936 (jeśli chodzi o skrupulatność datowania przez naszego fotografa - możemy mu ufać). Szkoda tylko, że zdjęcie jest kiepskiej jakości, a na dodatek oficjele zasłaniają kadłub maszyny. Może ktoś z Szanownych Czytelników dysponuje w swoim domowym archiwum lepszym zdjęciem z tego wydarzenia? Byłby to cenny wkład w opisanie historii tego szybowca. Zachęcam również do obserwowania i polubienia strony Strzyżewickiego Towarzystwa Regionalnego, bo po pierwsze to nasi sąsiedzi, po drugie mamy częściowo wspólną historię - parafia Kiełczewice do 1431 roku należała do parafii Wilkołaz. ----------------------- Fotografie: - Jan Żytek, 20 września 1936 - zdjęcie szybowca Orlik udostępnione na stronie STR: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1941848792756204&id=1399068900367532 Cytuj
1990str Napisano 29 Lipiec 2022 Autor Napisano 29 Lipiec 2022 Poszukiwania przynoszą efekty: "Głos Lubelski" z października 1936 informował o kosztach budowy "Orlika" ze Strzyżewic. W zamieszczonym tekście znalazły się informacje o całkowitym koszcie budowy szybowca w kwocie 1300 zł. oraz o głównych donatorach: ówczesna Gmina Piotrowice przeznaczyła kwotę 1000 zł oraz ze zbiórki wśród mieszkańców 300 zł. To nie jest ostatnia informacja o budowie szybowca, gdyż był jeszcze co najmniej jeden tekst prasowy, którego jak dotychczas nie udało się odnaleźć. Cytuj
1990str Napisano 24 Styczeń 2023 Autor Napisano 24 Styczeń 2023 (edytowane) W lokalnej prasie o budowniczych strzyżewickiego szybowca. "Kompres" Czasopismo Gminy Strzyżewice numer grudniowy z 2022 roku. Edytowane 24 Styczeń 2023 przez 1990str Cytuj
1990str Napisano 16 Listopad 2023 Autor Napisano 16 Listopad 2023 (edytowane) W programie „Na własne uszy” Radia Lublin, proponujemy wysłuchanie reportażu Mariusza Kamińskiego pt. „Jak na wsi zbudowali szybowiec”. W pierwszej połowie lat 30. XX wieku w Strzyżewicach w powiecie lubelskim, w zabudowaniach dworskich, udostępnionych przez Kazimierza Kołaczkowskiego, pododdział Związku Strzeleckiego z Kiełczewic Dolnych, zbudował szybowiec "Ryś". https://radio.lublin.pl/2023/02/na-wlasne-uszy-godzina-z-reportazem-208/ Edytowane 16 Listopad 2023 przez 1990str Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.