Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dodam jeszcze jeden materiał. Wprawdzie nie dotyczy Związku Strzeleckiego a Ligi Obrony Powietrznej Państwa, ale też budowali szybowiec wg planów niemieckich i otrzymali pomoc z firmy Plage i Laśkiewicz. Czasopismo Lot Polski 1930 rok.

Lot Polski 11 1930.jpg

  • Super 1
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano
W dniu 14.12.2020 o 16:00, Sedco Express napisał:

Jest to samolot szkolny Morane-Saulnier MS 35EP2 jeden z 70 zakupionych we Francji z napisem fundacyjnym "Strzelec"- sfinansowany zakup ze składek członków Związku Strzeleckiego (jeszcze dwa tego typu "Rypin I" i "Rypin II" zakupiono ze składek mieszkańców miasta Rypin).

"Strzelec" na szachownicy na stateczniku pionowym miał namalowanego orła z literą "S" na tarczy amazonek. Samolot bazował w Bydgoszczy w latach trzydziestych XX w.

 

161258674.jpg

  • Super 2
  • 2 months later...
Napisano

Kolejna notatka prasowa o Strzyżewickim "Orliku"

Tym razem opublikowana w "Ekspresie Lubelskim i Wołyńskim" 25 września 1936 roku. Autor informuje, że budowa szybowca trwała 3 lata. Ponadto wspomina, że jest to drugi wybudowany w Lubelskim szybowiec kadłubowy. Informuje także o udanych lotach i zachowaniu maszyny w powietrzu. Jest też trochę informacji o inspiracjach i osobach wspierających.

szybowiec_notka_25_IX_1936.png

  • 3 weeks later...
Napisano
W dniu 4.05.2021 o 09:01, bodziu000000 napisał:

page-0006.jpg

Parę takich drewnianych hangarów z międzywojnia jeszcze w Polsce zostało. Na lotnisku z takim hangarem nauczono mnie pilotować różne rzeczy. Niezapomniany jest zapach wewnątrz takiego hangaru. Takie hangary jako podłogę mają zazwyczaj drewnianą kostkę. Oby te hangary trwały, bo a nuż kiedyś jeden z nich przydałby się do jakiegoś filmu.

Napisano (edytowane)

6.thumb.jpg.a25874ff6262ab3b02fc5c48f2ce9d95.jpg

„…Pierwszy lot wyznaczono na niedzielę, przybyło wielu okolicznych mieszkańców, został sprowadzony samochód do ciągnięcia szybowca, ale warunki atmosferyczne, bardzo silny wiatr i burza pokrzyżowały plany. Kolejna próba odbyła się w kilka dni później do ciągnięcia szybowca użyto koni, maszyna wzbiła się w górę, jednak dość silny wiatr doprowadził do jej uszkodzenia i lot zakończył się rozbiciem szybowca. Pilot wyszedł z wypadku bez większych obrażeń, jednak szybowca już nie odbudowano…”

Schodząc na ziemię, czas zaorać ten wątek.

Dyskurs ? o tym pseudo-szybowcu nie ma sensu. Patrzcie na kąty skręcenia skrzydła - to …humbug. Ta konstrukcja skrzydła była wiotka jak u JD-2bis w filmie ”Sto procent miłości” od 6:00 – do 7:15 ?‍♂️

https://www.youtube.com/watch?v=f-8pkUM4qRA

                                                             

 

Edytowane przez Spirit of Warsaw
  • 4 months later...
  • 4 months later...
Napisano

Strona - Wilkołaz - okruchy historii  zamieściła poniższy tekst i zdjęcie dotyczące najprawdopodobniej naszego szybowca.

" Jakiś czas temu przeglądając arcyciekawą stronę FB Strzyżewickie Towarzystwo Regionalne natknąłem się na wpis dotyczący amatorskiego szybowca Orlik. Jego poświęcenie i pierwsze loty były zauważone w m.in. w Expressie Lubelskim i Wołyńskim z 25 września 1936 (nr 266, s.4, http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/applet...) czy w Polsce Zbrojnej. Na forum "Odkrywca" rozwinął się wątek zgłębiający temat konstrukcji szybowca oraz osób związanych z tym projektem https://forum.odkrywca.pl/.../771774-nieznany-typ.../....

Warto tu tylko wspomnieć, że inicjatorem budowy był Władysław Rybicki - nauczyciel szkoły powszechnej w Strzyżewicach-Rechcie, komendant miejscowego Związku Strzeleckiego. Oblatywaczem był Jan Jakubowski - w czasie wojny był m.in. pilotem w Dywizjonie 308. W budowie aktywnie uczestniczyli również Józef Pidek (uczestniczył w działaniach wojennych we wrześniu 1939 roku na samolocie Karaś P.23B, aresztowany przez NKWD, po wymianie jeńców więziony w niemieckich obozach) i Jan Pidek (m.in. pilot Dywizjonu 308).
Okazuje się, że wśród fotografii Jana Żytka mamy najprawdopodobniej jedną ukazującą Orlika. Przekazy ustne mówią o zdarzeniu rozbicia się takiej maszyny w okolicach Wilkołaza stąd fotografia z tego zdarzenia, ale wydaje się to nieprawdopodobne. Na samym zdjęciu widzimy wiele osób w oficjalnych strojach, nie jest to zatem spontaniczne zbiegowisko - raczej Jan Żytek uwiecznił uroczystość poświęcenia szybowca. Wskazuje na to data fotografii - 20 września 1936 (jeśli chodzi o skrupulatność datowania przez naszego fotografa - możemy mu ufać).
Szkoda tylko, że zdjęcie jest kiepskiej jakości, a na dodatek oficjele zasłaniają kadłub maszyny.
Może ktoś z Szanownych Czytelników dysponuje w swoim domowym archiwum lepszym zdjęciem z tego wydarzenia? Byłby to cenny wkład w opisanie historii tego szybowca.
Zachęcam również do obserwowania i polubienia strony Strzyżewickiego Towarzystwa Regionalnego, bo po pierwsze to nasi sąsiedzi, po drugie mamy częściowo wspólną historię - parafia Kiełczewice do 1431 roku należała do parafii Wilkołaz.
-----------------------
Fotografie:
- Jan Żytek, 20 września 1936
- zdjęcie szybowca Orlik udostępnione na stronie STR: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1941848792756204&id=1399068900367532

1936_09_20____n.jpg

 
  •  
  •  
  • 6 months later...
Napisano

Poszukiwania przynoszą efekty:

"Głos Lubelski" z października 1936 informował o kosztach budowy "Orlika" ze Strzyżewic. W zamieszczonym tekście znalazły się informacje o całkowitym koszcie budowy szybowca w kwocie 1300 zł. oraz o głównych donatorach: ówczesna Gmina Piotrowice przeznaczyła kwotę 1000 zł oraz ze zbiórki wśród mieszkańców 300 zł. 
To nie jest ostatnia informacja o budowie szybowca, gdyż był jeszcze co najmniej jeden tekst prasowy, którego jak dotychczas nie udało się odnaleźć.
 
 
  • 5 months later...
Napisano (edytowane)

W lokalnej prasie o budowniczych strzyżewickiego szybowca. "Kompres" Czasopismo Gminy Strzyżewice numer grudniowy z 2022 roku.

321608784_516622157199258_2452894843794568369_n.jpg

321327484_480506970874978_2305415858498953743_n.jpg

Edytowane przez 1990str
  • 9 months later...
Napisano (edytowane)

W programie „Na własne uszy” Radia Lublin, proponujemy wysłuchanie reportażu Mariusza Kamińskiego pt. „Jak na wsi zbudowali szybowiec”. W pierwszej połowie lat 30. XX wieku w Strzyżewicach w powiecie lubelskim, w zabudowaniach dworskich, udostępnionych przez Kazimierza Kołaczkowskiego, pododdział Związku Strzeleckiego z Kiełczewic Dolnych, zbudował szybowiec "Ryś".

https://radio.lublin.pl/2023/02/na-wlasne-uszy-godzina-z-reportazem-208/

Edytowane przez 1990str

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie