Jump to content
  • 0
Sign in to follow this  
getton

opona radziecka- GAZ M-1 ?

Question

  • 0

Proszę o pomoc w identyfikacji zamieszczonej na zdjęciu opony. Opona made in USSR, średnicy 74 cm. Dziadek który ją znalazł twierdzi, że na pozycjach radzieckich 1944. Posiada ona dwie łaty (być może po przestrzelinach). W końcu okazała się komuś zbędna i zostawił w lesie daleko od cywilizacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

numer partii opony- niestety częściowo zakryty łatą, ale że widać jak biegnie i pod nią, jest to bardzo długi numer

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Wybitnym znawcą motoryzacji nie jestem i nie wiem od jakiego pojazdu może być ta opona ale zastanawia mnie czy przed wojną oraz w jej trakcie stosowano napis Made in USSR" zwłaszcza na produktach przeznaczonych dla RKKA a takowe stanowiły większość jeśli nie 99 % ówczesnej produkcji. Poza tym made in USSR" oznacza produkt na eksport co wyklucza według mnie produkcję wojenną.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

zdjęcie samochodu GAZ M-1 z Wikipedii. Czy nie byłoby chętnych na export takiego samochodu? Chyba jakieś kraje były, bo na gorsze rzeczy wtedy był popyt.
A skrót USSR powszechnie znany i wtedy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Union

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
aha małe sprostowanie: średnica zewnętrzna opony to 67 cm (nie wiem skąd mi się wzięło 74- przepraszam).
Jest też oznaczenie 6,70x15. To chyba w calach?
No i zaglądałem od środka szukając przestrzelin pod łatami. Niestety nic nie stwierdzę ponieważ w środku to są dopiero łaty. Są wstawki z całych kawałków chyba innych opon. to co zalane z zewnątrz to małe łatki (pikuś).
Jest tu jakiś wulkanizator mogący powiedzieć czy taka technika była stosowana dawniej np. podczas wojny? Mieli ze sobą jakieś podręczne mobilne warsztaty naprawcze i możliwości?
Do legendy u Rosjan przeszło, że wiele naprawiali drutem i sznurkiem :) Aby w pieriod :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
ok kolego, to jeśli miałoby być jak piszesz, to może wiesz jaki typ opony był stosowany w GAZ M-1?
A swoją drogą to kto takim mógł jeździć? generał? NKWD?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Samochód Gaz M1 to modernizacja licencyjnego samochodu Ford A produkowanego wcześniej w ZSRR jako Gaz A (opony Ford- 4,75 x 19, Gaz A- 5,5 x 19).
Gaz M1 standardowo miał opony 6,00 x 16 (tak jak ciężarówki radzieckie budowane na bazie Gaza M1)
Kolejną modyfikacją jest Gaz M20 Pobieda-na kołach 5,50 (lub 6.00) x 16 znany także u nas jako Warszawa M20.
(pierwsze wersje Syreny miały ogumienie 5,00x16 lub 5,25Xx16.
Ogumienia 15 cali w pierwszej połowie XX wieku nie było popularne.

C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dzięki kolego za wyjaśnienia, ale kierunek rolniczy chyba odpada. Znalazłem bliźniacze opony w necie i nie jest to reklama bo właśnie rozmawiałem z byłym właścicielem który je sprzedał w lutym tego roku. Znalazł je przy rozbiórce starego domu a nazwał opony Wołga Gaz" - nie był pewny do jakiego modelu

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Bardzo zbliżony kształt opony i bieżnik w oponie samochodu Wołga Gaz-21, ale jednak się różni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information