Skocz do zawartości
  • 0

opona radziecka- GAZ M-1 ?


getton

Pytanie

Proszę o pomoc w identyfikacji zamieszczonej na zdjęciu opony. Opona made in USSR, średnicy 74 cm. Dziadek który ją znalazł twierdzi, że na pozycjach radzieckich 1944. Posiada ona dwie łaty (być może po przestrzelinach). W końcu okazała się komuś zbędna i zostawił w lesie daleko od cywilizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o pomoc w identyfikacji zamieszczonej na zdjęciu opony. Opona made in USSR, średnicy 74 cm. Dziadek który ją znalazł twierdzi, że na pozycjach radzieckich 1944. Posiada ona dwie łaty (być może po przestrzelinach). W końcu okazała się komuś zbędna i zostawił w lesie daleko od cywilizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybitnym znawcą motoryzacji nie jestem i nie wiem od jakiego pojazdu może być ta opona ale zastanawia mnie czy przed wojną oraz w jej trakcie stosowano napis Made in USSR" zwłaszcza na produktach przeznaczonych dla RKKA a takowe stanowiły większość jeśli nie 99 % ówczesnej produkcji. Poza tym made in USSR" oznacza produkt na eksport co wyklucza według mnie produkcję wojenną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęcie samochodu GAZ M-1 z Wikipedii. Czy nie byłoby chętnych na export takiego samochodu? Chyba jakieś kraje były, bo na gorsze rzeczy wtedy był popyt.
A skrót USSR powszechnie znany i wtedy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Union

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha małe sprostowanie: średnica zewnętrzna opony to 67 cm (nie wiem skąd mi się wzięło 74- przepraszam).
Jest też oznaczenie 6,70x15. To chyba w calach?
No i zaglądałem od środka szukając przestrzelin pod łatami. Niestety nic nie stwierdzę ponieważ w środku to są dopiero łaty. Są wstawki z całych kawałków chyba innych opon. to co zalane z zewnątrz to małe łatki (pikuś).
Jest tu jakiś wulkanizator mogący powiedzieć czy taka technika była stosowana dawniej np. podczas wojny? Mieli ze sobą jakieś podręczne mobilne warsztaty naprawcze i możliwości?
Do legendy u Rosjan przeszło, że wiele naprawiali drutem i sznurkiem :) Aby w pieriod :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód Gaz M1 to modernizacja licencyjnego samochodu Ford A produkowanego wcześniej w ZSRR jako Gaz A (opony Ford- 4,75 x 19, Gaz A- 5,5 x 19).
Gaz M1 standardowo miał opony 6,00 x 16 (tak jak ciężarówki radzieckie budowane na bazie Gaza M1)
Kolejną modyfikacją jest Gaz M20 Pobieda-na kołach 5,50 (lub 6.00) x 16 znany także u nas jako Warszawa M20.
(pierwsze wersje Syreny miały ogumienie 5,00x16 lub 5,25Xx16.
Ogumienia 15 cali w pierwszej połowie XX wieku nie było popularne.

C.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie