Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Z Dz.P. nr.40 z 20.X.1920 roku.

Dekretem L.2355 z 14.X. w myśl Ustawy Sejmowej z 2.III o ustalenia starszeństwa, zostali z dniem 1.IV. zatwierdzeni w stopniach:
- kpt. Olgierd Niebieszczański z PP. Pionier"
- kpt. Edward Wydrzyński z PP 3. Trójka".
  • Odpowiedzi 1,4k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
Z Dz.P. nr.41 z 27.X.1920 roku.

Rozkazem 1240 zostali przeniesieni i otrzymali nowe przydziały służbowe:
- por. art. Władysław Kunicki, z Naczelnego Dowództwa Wojsk Kolejowych do PP. Chrobry".
- por.art. Roman Karol Lenius, z baterii zapasowej 5 PAC do PP 14. agończyk".
- por. piech. Seweryn Wawro, z byłego DOE Mołodeczno do PP Stefan Batory".
- por. piech. Łukasz Obtułowicz, z Zakładu Umundurowania Intendentury OG. Kraków do PP. Stefan Batory".
- ppor. piech. Władysław Bydliński, z PP przy batalionie zapasowym 2 Pułku Wojsk Kolejowych do PP. Stefan Batory".
Napisano

Warto zwrócić uwagę na rosyjską lokomotywę półpancerną, co dowodzi, że jest to normalnotorowy, lwowski Paderewski",ale z wagonami przerobionymi (wymienione osie z kołami) na rozstaw rosyjski, czyli szerokotorowy, z dodaną rosyjską lokomotywą, zdobytą w Łunińcu. Kilka takich czasowo przerobionych jednostek, posiadało WP, w tym, między innymi Poznańczyk" (i jest możliwe, że także Lis-Kula"). W związku z tym trzeci lwowski P.P.15 Paderewski" mógł operować w rejonie Kijowa i Białej Cerkw. Wielu historyków nie zauważyło tego istotnego faktu, dlaczego normalnotorowy pociąg pancerny Paderewski" dotarł aż do Kijowa.

Napisano

Przynajmniej były 2 lokomotywy pancerne ( rosyjskiej serii O") w składzie: Postrach" vel Listowski" oraz Pionier-szeroki".
W zakładach budowy maszyn Gretera i Kriwanka" w Kijowie dla sowieckiej armii zbudowano 4 prawie identyczne pociągi pancerne (szerokotorowe, bo tabor kolejowy carskiej Rosji) oraz przynajmniej 4 lokomotywy pancerne. Jeden z pociągów,ale nie w pełni ukończony zdobyli Ukrańcy Petlury i otrzymał ukraińską nazwę Pomsta", który pod koniec 1919 r. został przejęty przez Polaków i otrzymał nazwę Pionier-szeroki". Skład ten operował tylko na Podolu w ramach 6 Armii.

Napisano

Jeden z 4 seryjnych sowieckich szerokotorowych pociągów pancernych zbudowanych w Kijowie (zakłady Greter i Kriwanek"). Ten otrzymał nazwę Karl Liebknecht", stacja Winnica ( linia kolejowa Koziatyn-Żmerynka) 1919 r.

Napisano

Te wagony artyleryjskie podobne są do wagonów Szerokiego Śmiałego".Analogiczna zabudówka przednia działa , nawet drabinki w tym samym miejscu.A ten pokazany przez Ciebie nie został przez naszych przejęty?

Napisano

Czy podobne-porównaj zdjęcia- jak wygląda P.P.19 Śmiały-szeroki" a jak czeskiej Legii.
Taki jest prawidłowy opis do tego zdjęcia.
Opis zdarzenia w: Janusz Magnuski Śmiały" w trzech wojnach, str. 20.

Napisano
Faktycznie... Cóż, nie saper może pomylić się nie tylko raz...

Z Dz.P nr.43 z 10.XI.1920 roku.
Dekretem L.2415 z 9.XI. zostali zatwierdzeni w stopniach min.:
- kpt. Władysław Bałuk z PP 16. Mściciel".
- kpt. Roman Reichert z PP. Iwaszkiewicz".
- kpt. Władysław Tobiczyk z PP. Pionier".
Napisano

Chyba bez przesady napiszę że w szeregach WP istniało w okresie 1919-1920 około 30 szerokotorowych pociągów pancernych, zarówno regularnych jak i improwizowanych.Nie licząc półpociągów pancernych" z czołgami Renault FT.

Napisano
Z Dz.P. nr.45 z 24.XI.1920 roku.

Przeniesienia i nowe przydziały służbowe:
- por. art. Konrad Hedl, z PP. Stefan Batory" na dowódcę do PP 15. Paderewski"
- ppor. Mieczysław Musiałowicz, z b. Dowództwa Frontu Wielkopolskiego do PP. Huragan"
- kpt. Czesław Wierusz Kowalski, z b. Krakowskiego Pułku Artylerii Wałowej do PP. Stefan Batory"
-ppor. art. Walter Munk, z Głównego Inspektoratu Artylerii do PP. agończyk"
- ppor. techn. Tadeusz Kirszanek, z Inspektoratu Wojsk Lotniczych do PP. Czarnecki"
- por.art. Stanisław Meyer, z CZKW do PP 14. agończyk".

Ponadto dekretem L.2401 z 9.XI. zatwierdzony w stopniu został mjr. Wacław Boblewski z PP 22 Grożny".
Napisano
Cd... z Dz.P. nr.45 z 24.XI.1920 roku.

Przeniesienia i zmiana przydziału służbowego:
- por. art. Jan Zawrzel, z MSWojsk. I Sekcja Poboru i Uzupełnień do PP 14. agończyk"
- kpt. wojsk kolej. Stanisław Czerepiński, z Centralnego Zarządu Warsztatów i Parku Wojsk Kolejowych Warszawa do budowy Pociągów Pancernych w Poznaniu, jako kierownik
- ppor. art. Tadeusz Januszewski, z baterii zapasowej 21 PAP do PP. Stefan Batory".
Napisano
Z Dz.P. nr.46 z 1.XII.1920 roku.

Rozkazem L.1282, na podstawie przyjęcia do WP dekretem L.2422 z 9.XI.20, por.piech. Jan Szczerski otrzymał przydział służbowy do PP. Chrobry".
Napisano
Z Dz.P. 49 z 22.XII.1920 roku.

Dekretem 2433 z 25.XI. został mianowany porucznikiem min. ppor. art. Marian Truskolaski z PP. Bartosz Głowacki".
Ppor. art. Józef Łukasiewicz, z KTP nr.4 Mińsk do PP 1. Piłsudczyk"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie