Skocz do zawartości

Lot do wolności


Hornet

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Chciałbym aby w tym wątku umieszczać info i fotki tylko i wyłącznie z okresu PRL-u.Wiadomo nam o ucieczkach pojedyńczych- samolotami aeroklubowymi jak i samolotami LOT-u.
Proszę nie wklejać i kopiować już dobrze znanych materiałów o ucieczkach pilotów wojskowych jak np.podporucznika Franciszka Jareckiego.....
Napisano

Przy okazji badania losów powojennych podprucznika obserwatora i pilota Jana Konikowskiego okazało się,że brał on udział w słynnej ucieczce samolotem DC-3 Dakota PLL LOT-u na Bornholm.Możliwe,że ta historia nie jest aż tak znana...
Moje pytanie dotyczy takiej kwestii-Czy aby na pewno był to samolot Dc-C 47A SP-LCF..jak podają wszystkie źródła???
Zdjęcia z prasy bornholmskiej z dnia wydarzenia tj.19 grudnia 1949 roku pokazuję fotkę Li-2 T SP-LBF....Czy ktoś może to wyjaśnić???Jestem w posiadaniu większości artykułów z lokalnej prasy z rego dnia....ale nigdzie nie podano rejestracji samolotu ani..nazwisk załogi jak i też...pasażerów.Wiadomo,że rodziny załogi i ppor.Jan Konikowski oraz pewien wysoki dygnitarz UB poprosili o azyl...Część pasażerów jednak wróciła z powrotem do kraju...
Prosiłbym o komentarze i uzupełnienie tego wątku w kontekście osoby J.Konikowskiego...a może ktoś ma jego zdjęcia z okresu służby jako pilota wojskowego i komunikacyjnego..

Napisano

Zdjęcie prasowe załogi i ich rodzin po wylądowaniu.Może ktoś zna szwedzki i przetłumaczy artykuły...lub może rozpoznać osoby na fotce???

Napisano
Dzięki Arku za namiar....a to ci jaja...z tego wynika,że jednak to był Lisunow Li-2T przekazany dla LOT-u,a nie C-47A.Może pozwolę zatem sobie na krótką charakterystykę...SP-LBF nr.seryjny 184-202-05 zarejestrowany w dn.08.01.1947 r. ....skreślony z rejestru 31.10.1964.
Ciekawi mnie nadal los azylantów jak i kiedy samolot powrócił do kraju.O ile losy rodzin Sadowskich jak i Tomaszewskich są jasne(są bohaterami filmu) o tyle o J.Konikowskim tylko JEDEN RAZ wspomina się przy okazji wymieniania składu załogi...
Napisano

Kolejna fotka i artykuł o ...no właśnie o czym??? Może zna ktoś szwedzki to udostępnie artykuły w lepszej rozdzielczości i opublikujemy tłumaczenie w tym wątku???

Napisano
18 grudnia z Polski poleciała po porwany Li-2 załoga lotowska, a samolot, którym tam się udali była właśnie Dakota. Stąd w pewnym momencie na wyspie znalazły się dwa lotowskie samoloty - Li-2 i Dakota. Stąd, moim zdaniem, wynika pewne zamieszanie w ustaleniu typu, przynajmniej dla niektórych.
Do Polski, Dakotą, wrócił jeden pasażer i jeden z członków załogi porwanego samolotu.
Napisano
RWD-skąd masz te dane,że poleciała Dakota po pasażerów...no i skąd wiesz ilu ich powróciło..???SP-LBF porwano 19września....a piszesz,że 18 grudnia z Polski poleciała po porwany Li-2 załoga lotowska"...nie mylisz daty???
Napisano
1. Coś mi się zdaje, że nie mi się pomyliło. December to jest raczej grudzień, a taki miesiąc jest na gazetach, które pokazujesz.
2. Moje informacje pochodzą z książki Jerzego Ziółkowskiego pt. Na lotowskich szlakach", strona 121, rozdział Ucieczka szefa". Chodzi tu o Sadowskiego, który wówczas był szefem personelu latającego.
3. W wykazie Aviation Safety znajduje się informacja o porwaniu 16 grudnia samolotu LOT na Ronne, choć bez identyfikacji typu i znaków.
4. Nie wiem jakie znaki miała Dakota, która poleciała 18 grudnia po uciekinierów.
Napisano

Zdjęcia wszystkie polskiego samolotu prasy bornholmskiej są datowane 17 grudnia 1949 r.
Ciekawi mnie data lotu tego Lisunowa, czy 17 czy ...16 grudnia? A może... inna była data?

Na zdjęciu niemy koronny świadek ;)

Napisano
Dzięki Rwd za wyczerpującą odpowiedż...Nie znam tej publikacji tj.książki p.Żółkowskiego-masz jąmoże w pdf-ie..??? lub można poprosić ciebie o skany dotyczące tylko tego epizodu??? No i ponawiam pytanie od Michała...kiedy to było-może uda nam się to ustalić...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie