Skocz do zawartości

Flotylla Rzeczna MW 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...
On 8.04.2022 o 20:47, ptasznik napisał:

Zdjęcie znane, nigdy jednak nie opisane względem pasażera, a jest nim generał Stanisław Kwaśniewski. Zdjęcie podobno nie z Piny, a z Wisły, więc to nie koniecznie ślizgowiec flotylli.

genstanislawkwasniewski.jpg
 

 

W II RP funkcjonowała Wojskowa Służba Żeglugi Śródlądowej, miała też własne jednostki pływające, np. ślizgacz S 1. Po reorganizacji dwie motorówki trafiły do Flotylli Pińskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 4.11.2020 o 16:33, ptasznik napisał:

Piszą o nim zawsze, że kazamatowy.

Wcielony wiosną 1929 do III Grupy Kutrów przy III Dywizjonie. Przeszłość nieznana, służba dziurawa, kampanię 1932 kończy w II Grupie. W lipcu 1935 wraca do III Grupy. W 1939 OW ''Wisła''.

Co nieco o jego przeszłości wiadomo. Wiemy gdzie i kiedy został kupiony i ile mniej więcej kosztował. Znane jest też jego poprzednie oznaczenie. We flotyllach rzecznych służył od 1922 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O.R.P. WISŁA

Ten bocznokolowiec parowy został zbudowany w 1904 roku — dla Warszawskiego Okręgu Komunikacji — w stoczni w Helsinkach. Został nazwany LUBLIN. Miał 37 metrów długości, 5 metrów szerokości, a maszyna parowa, o mocy 100 KM, pozwalała na osiągnięcie prędkości ponad 15 km/godzinę. Wyporność tego statku można oszacować na 80 - 90 ton.

W chwili wybuchu wojny został zmilitaryzowany i pływał w rosyjskiej flotylli na Wiśle, która wspomagała działania frontów: Północno-Zachodniego i Południowo-Zachodniego. Statki flotylli transportowały materiały wojskowe i żołnierzy, a także pomagały przy budowie mostów. Flotyllą kierował Polak, inżynier Józef Stanisław Ćwikiel, Inspektor żeglugi WOK.

W sierpniu 1915 roku LUBLIN został samozatopiony w pobliżu twierdzy Nowogeorgijewsk/Modlin i wpadł w ręce Niemców. Po wydobyciu wcielono go do niemieckiej Weichselflottille jako WEICHSEL, potem pełnił rolę statku służbowego Gubernatorstwa.

W listopadzie 1918 przejęli go, w stanie nieuszkodzonym, Polacy. Sekcja Marynarki MSWojsk. przejęła statek — od Sekcji Dróg Wodnych Ministerstwa Komunikacji — 28 grudnia 1918 roku. Po remoncie w warsztatach modlińskich został nazwany WISŁA (8 kwietnia 1919 r,). Etatowa załoga statku liczyła 4 oficerów i 31 podoficerów i marynarzy, pierwszym dowódcą był por. mar. Stefan Schmidt.. Nowy etat załogi, z grudnia 1919 r. liczył 4 oficerów i 21 podoficerów i marynarzy.

W styczniu 1920 roku statek — pod dowództwem por. mar. Aleksandra Mohuczego — brał udział w rewindykacji Pomorza. W okresie od 1 czerwca 1920 r. do 1 stycznia 1921 roku statkiem dowodził por. mar. Heliodor Laskowski. Pod jego komendą WISŁA została przekazana do dyspozycji Dowództwa Okręgu Linii Wodnych (DOLW), gdzie ochraniała konwoje rzeczne z Gdańska. Do Flotylli Wiślanej statek wrócił 1 września 1929 roku. 
W nowym etacie Flotylli (z listopada 1920 r.) ORP WISŁA pełnił funkcję statku sztabowego III Dywizjonu (załoga: 3 oficerów, 22 podoficerów i marynarzy), jego radiostacja miała sygnał wywoławczy P3S.

Od 20 maja 1921 roku WISŁA była klasyfikowana jako statek uzbrojony. 23 sierpnia ORP WISŁA został okrętem bazą Dyonu Motorówek Flotylli Wiślanej.

Po blisko trzech latach służby w marynarce został przekazany — we Włocławku —  (2 grudnia 1921 r.) Ministerstwu Robot Publicznych.

Statek pełnił służbę w administracji wodnej, stacjonował w Warszawie, a w kwietniu 1926 roku otrzymał nazwę INŻYNIER ĆWIKIEL. W czasie II wojny Niemcy nazwali go HERMANN BALK, po wojnie wrócił do poprzedniej nazwy. Na koniec służby, w latach 50. XX. wieku, nosił nazwę 22 LIPCA.

 

 

 

 

 

 

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spośród 11 statków, które pływały we flocie  Warszawskim Okręgu Komunikacji w pierwszej dekadzie XX. wieku tylko jeden był zbudowany  w Warszawie w stoczni Fajansów (prom RADOM, późniejszy ORP STEFAN BATORY). Pozostałe były zbudowane w:

Helsinkach (ORP WISŁA),

Turku (statek i 2 barkasy),

Rydze (1 statek),

Elblągu w stoczni Schichaua (3 statki, w tym ORP INŻYNIER I ŻÓŁKIEWSKI),

Hamburgu w stoczni Holtza (1 barkas),

Pińsku w stoczni O’Brien de Lacy (ORP CHODKIEWICZ).

Wśród barkasów pewnie był późniejszy BARTOSZ GŁOWACKI, czy ORP KILIŃSKI lub  ORP RÓŻYCKI.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
3 hours ago, formoza58 napisał:

Statek austriackiej Flotylli Rzecznej, późniejszy " Nadwiślanin".

Zawsze nazywał się NADWIŚLANIN, od rekwizycji w Niepołomicach (4 sierpnia 1914 roku) do przejęcia przez kapitana Nawrockiego (listopad 1918 r.).

Poniżej karta statku z dokumentów k. u. k. Wieichselflottille.

IMG_3600.thumb.jpeg.ffa0f5edbc0e5f55a9c7642e042f9a7d.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie