Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 2. krótki kolektor wydechowy, 6 szt. (układ 1-2-2-1)
Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 3. kolektory dolotowe z gaźnikami, 3 szt. (gaźniki zasilały po dwa sąsiednie cylindry)
Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 5. wreszcie na końcu charakterystyczne dla HS 12 Lbr górne uchwyty maski silnika, w celu zapewnienia dostępności przeglądu i regulacji dla mechaników silników (głowica)Wnioski nasuwają się same, Landszaft masz rację - to R.VIII ter nr 802.
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Bladzicie Panowie.Wodnosamolot o numerze 802 byl to LublinR-VIII bis, czyli wyposazony w silnik Lorrine a nie Hispano (wystarczy popatrzec na uklad rur wydechowych).Wodnosamolot z silnikiem Hispano oznaczony byl R-VIII ter.Ten spalony wyposazony jest w silnik Hispano ,a wiec nie moze byc to samolot o numerze 802.Wiemy ze drugi wyposazony w silnik hispano byl samolot o numerze 803(zdjecie z lodzi z zatopionymi plywakami),a wiec 802 odpada -bo inny silnik, 803 caly z prostym smiglem- to jaki numer boczny ma nasz Lublinek?W MDL oznaczono je pierwotnie numerami 801,802,803i 804, z czego dostarczono tylko trzy wodnosamoloty, a we wrzesniu 1939 byly tylko dwie sztuki,czyli pozostaja nam tylko dwa numery 801 i 804.Pytanie ,ktory z nich ma silnik Hispano?Drugie pytanie jakie zdjecie ogladacie tego spalonego oryginal czy kopie.Ja ogladam oryginal i to co jest zaznaczone na poprzednim poscie jako zgieta koncowka jest ewidentna jasniejsza plama na plywaku,a nie zgieta koncowka smigla(zakonczenie smigla w ksztalcie trzapezu)Dane dotyczace numeracji pochodza z ksiazkiPolskie Samoloty Wojskowe 1918-1939 Andrzeja Morgaly z roku 1972.Ja osobiscie stawiam ,ze drugi z wodnosamolotow z silnikiem Hispano mial numer boczny 804.
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Dane dotyczace numeracji pochodza z ksiazkiPolskie Samoloty Wojskowe 1918-1939 Andrzeja Morgaly z roku 1972."a w mojej książce piszą The first prototype was fitted with Lorraine-Dietrich engine and was designated R-VIII bis (Aircraft number 801). Two planes with Hispano-Suiza engines were designated R-VIII ter (numbers 802 and 803).
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 ... już niedługo rozwiązanie zagadki, wystarczy jeden ruch ręki. ;-)
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 @igor999 - możesz zamieścić skan swojego zdjęcia
Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 @ igor999 Cyt. ...wystarczy popatrzec na uklad rur wydechowych...
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Woodhaven widze ,ze korzystamy z tej samej ksziazki, na sasiedniej stronie masz dwa zdjecia: pierwsze z zatopionymi plywakami z lodki o numerze 803 i drugi z silnikiem Lorrine z malo czytelnym numerem, ale podpis jest ,ze to 802 i patrzac na niego ostatnia cyfra numeru nie wyglada ani na 1 , ani na 4.Na zdjeciach podwodnych wyglada na 6 cylindrow w rzedzie ,a wiec smiglo pochodzi od wodnosamolotu z silnikiem Hispano tak mi to wyglada.Jest jeszcze opcja ze niemcy spalili lub wysadzili tego z zatopionymi plywakami o numerze 803, ale to malo prawdopodobne, choc mozliwe bo zamiast zbadac zdobyty samolot urzadzili sobie zabawe i go zniszczyli co we wrzesniu bylo praktyka.Spirit co sugerujesz ,bo nie bardzo rozumiem?Spalony jest z silnikiem Hispano tak jaki 803, a Ty sugerujesz ze to 802 ,ktory mial silnki Lorrine.
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 hm ...Na zdjęciach podwodnych wygląda na 6 cylindrów w rzędzieKażdy z tych silników miał po 6 cylindrówNa zdjęciu protoplasta silnika Lorraine-Dietrich 18Kd – 12 cylindrowy Lorraine-Dietrich 12
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Na zdjęciu Lorraine-Dietrich 18K – W Lublinie był montowany Lorraine-Dietrich 18kdI jeszcze jedna zagadka ....miejsce wykonania zdjęć zniszczonych płatowców to Chałupy ...... a gdzie został odnaleziony ten Lublin ?
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Skany zdjec zamieszczam na chomiku- http://chomikuj.pl/Janekkrzyzewski/Lublin+R8, bo to taka kobyla ze tutaj nie pojdzie.Podsumowujac wydobyte smiglo pochodzi na 100% od wodnosamolotu Lublin R VIII ter z silnikiem Hispano -Suiza, moze to byc wodnosamolot z numerem 803 widoczny na zdjeciu z zatopionymi plywakami pozniej zniszczony ,lub spalony wodnosamolot z numerem bocznym 801 lub 804, ale na pewno nie z numerem bocznym 802 bo ten byl wyposazony w silnik Lorrine( inna ilosc cylindrow i inne wydechy).Jezeli macie Panowie informacje jakie numery mialy pozostale w eksploatacji wodnosamoloty we wrzesniu to bedziemy mogli to smiglo przypisac tylko dwom numerom 803 lub 1 albo 4.
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Dzięki za zamieszczenie zdjęcia. Jeszcze raz powtarzam KAŻDY z tych silników miał po 6 cylindrów rzędzie. Do póki nie stwierdzimy ograno leptycznie jak zbudowany jest odnaleziony silnik ( w układzie V czy W ) to możemy tylko gdybać.Dalej miejsce wykonania zdjęć zniszczonych płatowców to Chałupy ...... a miejsce znalezienia silnika to Kuźnica. Można tez przyjąć iż płatowiec spisany z stanu mógł dalej znajdować się ......np jako dawca części itd
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Masz racje bo na zdjeciu podwodnym silnika widac dwa rzedy cylindrow, pytanie co jest zagrzebane w piasku?moze trzeci rzad?To lekkie rozkompletowanie silnika moze o tym swiadczyc choc raczej jezeli byl on spisany ze stanu to stal raczej w hangarze ,nie na wodzie.A nimiaszki wyciagneli go z hangaru wodowali i.t.p. Raczej nie.Odnosze wrazenie ,ze Spirit wie cos wiecej na ten temat,ale bawi sie naszym kosztem;-))
Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Panorama pokazująca dwa wodnosamoloty Lublin R-VIII Morskiego Dywizjonu Lotniczego na płytkiej wodzie Zatoki Puckiej koło Chałup. Po lewej spalony Lublin nr 802, po prawej – samolot nr 803. Trzecia maszyna tego typu (nr 801), przeznaczona do kasacji i pozbawiona silnika, została zakotwiczona w pobliżu u Kuźnicy. (TJK)Źródło: PKL Wrzesień 1939 cz. 1 tom IV str. 23
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 I jaszcze jeden kamyk do gdybania : na zdjęciu ostatni cylinder jest jakby wygięty https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum27/clip_12_copy.jpgNa załączonym zdjęciu blok silnika HISPANO SUIZA ... gdzie nie bardzo da się odgiąć " cylindry
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 No to wreszcie sytacja sie przejasnia ,chociaz z numeracja platowcow jest balagan.Dzieki Spirit.
@ndrew Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Trochę zbliżeń: silnik ze śmigłem na pływakach
Woodhaven Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 To by się zgadzało z tym co wcześniej pisałem The first prototype was fitted with Lorraine-Dietrich engine and was designated R-VIII bis (Aircraft number 801). Two planes with Hispano-Suiza engines were designated R-VIII ter (numbers 802 and 803).
igor999 Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 Pogrzebalem po necie ,przewalilem tysiace zdjec i stron i wychodzi ,ze powielalem blad zamieszczony w ksiazce Morgaly.Wodnosamolot z numerem bocznym 801 to Lublin R VIII bis z silnikiem Lorrine -Dietrich 802 wodnosamolot z silnikiem Hispano-Suiza, i 803 z silnikiem Hispano-Suiza.Teraz tylko trzeba odgarnac troche piasku i wydbyc na swiatlo dzienne trzeci rzad cylindrow i wyjdzie,ze smiglo pochodzi od 801 z silnikiem LD, a samolot zostal skreslony z ewidencji na skutek uszkodzenia smigla i silnika co by tlumaczylo wygiecie lopaty smigla wydobytego z zatoki i czesciowe rozkompletowanie sinika(brak glowic kolektorow itp) na podwodnych zdjeciach silnika.Teraz poczekajmy , a potem oblejemy wspolnie bezalkocholowym ze Spirytem- bo chyba z Wa-wy, a Woodhaven wrazie co dojedzie ,bo nie wiem czy z Wa-wy.Dzieki Panowie bardzo duzo sie dowiedzialem z tej dyskusji i na swoich zdjeciach bede mogl dopisac-wrak spalonego Lublina RVIII ter o numerze bocznym 802.
Spirit of Warsaw Napisano 20 Październik 2015 Napisano 20 Październik 2015 @ Woodhaven 2015-10-20 17:59:07Cyt. „gdzie nie bardzo da się odgiąć" cylindry”Blok silnika a cylindry w HS 12 Lbr jest to inna bajka.Woodhaven to tu masz odpowiedż...Na zdjęciu: jeden z cylindrów (12 szt.)P.S. dzięki, igor999 jesteś ...dzielny ;))Pzdr
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.