Skocz do zawartości

Lublin R-VIII bis nr 803


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 287
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

5. wreszcie na końcu charakterystyczne dla HS 12 Lbr górne uchwyty maski silnika, w celu zapewnienia dostępności przeglądu i regulacji dla mechaników silników (głowica)

Wnioski nasuwają się same, Landszaft masz rację - to R.VIII ter nr 802.

Napisano
Bladzicie Panowie.Wodnosamolot o numerze 802 byl to LublinR-VIII bis, czyli wyposazony w silnik Lorrine a nie Hispano (wystarczy popatrzec na uklad rur wydechowych).Wodnosamolot z silnikiem Hispano oznaczony byl R-VIII ter.Ten spalony wyposazony jest w silnik Hispano ,a wiec nie moze byc to samolot o numerze 802.Wiemy ze drugi wyposazony w silnik hispano byl samolot o numerze 803(zdjecie z lodzi z zatopionymi plywakami),a wiec 802 odpada -bo inny silnik, 803 caly z prostym smiglem- to jaki numer boczny ma nasz Lublinek?W MDL oznaczono je pierwotnie numerami 801,802,803i 804, z czego dostarczono tylko trzy wodnosamoloty, a we wrzesniu 1939 byly tylko dwie sztuki,czyli pozostaja nam tylko dwa numery 801 i 804.Pytanie ,ktory z nich ma silnik Hispano?
Drugie pytanie jakie zdjecie ogladacie tego spalonego oryginal czy kopie.Ja ogladam oryginal i to co jest zaznaczone na poprzednim poscie jako zgieta koncowka jest ewidentna jasniejsza plama na plywaku,a nie zgieta koncowka smigla(zakonczenie smigla w ksztalcie trzapezu)
Dane dotyczace numeracji pochodza z ksiazkiPolskie Samoloty Wojskowe 1918-1939 Andrzeja Morgaly z roku 1972.
Ja osobiscie stawiam ,ze drugi z wodnosamolotow z silnikiem Hispano mial numer boczny 804.
Napisano

Dane dotyczace numeracji pochodza z ksiazkiPolskie Samoloty Wojskowe 1918-1939 Andrzeja Morgaly z roku 1972."


a w mojej książce piszą

The first prototype was fitted with Lorraine-Dietrich engine and was designated R-VIII bis (Aircraft number 801). Two planes with Hispano-Suiza engines were designated R-VIII ter (numbers 802 and 803).

Napisano
Woodhaven widze ,ze korzystamy z tej samej ksziazki, na sasiedniej stronie masz dwa zdjecia: pierwsze z zatopionymi plywakami z lodki o numerze 803 i drugi z silnikiem Lorrine z malo czytelnym numerem, ale podpis jest ,ze to 802 i patrzac na niego ostatnia cyfra numeru nie wyglada ani na 1 , ani na 4.Na zdjeciach podwodnych wyglada na 6 cylindrow w rzedzie ,a wiec smiglo pochodzi od wodnosamolotu z silnikiem Hispano tak mi to wyglada.Jest jeszcze opcja ze niemcy spalili lub wysadzili tego z zatopionymi plywakami o numerze 803, ale to malo prawdopodobne, choc mozliwe bo zamiast zbadac zdobyty samolot urzadzili sobie zabawe i go zniszczyli co we wrzesniu bylo praktyka.
Spirit co sugerujesz ,bo nie bardzo rozumiem?Spalony jest z silnikiem Hispano tak jaki 803, a Ty sugerujesz ze to 802 ,ktory mial silnki Lorrine.
Napisano

hm ...Na zdjęciach podwodnych wygląda na 6 cylindrów w rzędzie

Każdy z tych silników miał po 6 cylindrów



Na zdjęciu protoplasta silnika Lorraine-Dietrich 18Kd – 12 cylindrowy Lorraine-Dietrich 12

Napisano

Na zdjęciu Lorraine-Dietrich 18K – W Lublinie był montowany Lorraine-Dietrich 18kd

I jeszcze jedna zagadka ....miejsce wykonania zdjęć zniszczonych płatowców to Chałupy ...... a gdzie został odnaleziony ten Lublin ?

Napisano
Skany zdjec zamieszczam na chomiku- http://chomikuj.pl/Janekkrzyzewski/Lublin+R8, bo to taka kobyla ze tutaj nie pojdzie.Podsumowujac wydobyte smiglo pochodzi na 100% od wodnosamolotu Lublin R VIII ter z silnikiem Hispano -Suiza, moze to byc wodnosamolot z numerem 803 widoczny na zdjeciu z zatopionymi plywakami pozniej zniszczony ,lub spalony wodnosamolot z numerem bocznym 801 lub 804, ale na pewno nie z numerem bocznym 802 bo ten byl wyposazony w silnik Lorrine( inna ilosc cylindrow i inne wydechy).Jezeli macie Panowie informacje jakie numery mialy pozostale w eksploatacji wodnosamoloty we wrzesniu to bedziemy mogli to smiglo przypisac tylko dwom numerom 803 lub 1 albo 4.
Napisano
Dzięki za zamieszczenie zdjęcia.

Jeszcze raz powtarzam KAŻDY z tych silników miał po 6 cylindrów rzędzie.

Do póki nie stwierdzimy ograno leptycznie jak zbudowany jest odnaleziony silnik ( w układzie V czy W ) to możemy tylko gdybać.

Dalej miejsce wykonania zdjęć zniszczonych płatowców to Chałupy ...... a miejsce znalezienia silnika to Kuźnica. Można tez przyjąć iż płatowiec spisany z stanu mógł dalej znajdować się ......np jako dawca części itd
Napisano
Masz racje bo na zdjeciu podwodnym silnika widac dwa rzedy cylindrow, pytanie co jest zagrzebane w piasku?moze trzeci rzad?To lekkie rozkompletowanie silnika moze o tym swiadczyc choc raczej jezeli byl on spisany ze stanu to stal raczej w hangarze ,nie na wodzie.A nimiaszki wyciagneli go z hangaru wodowali i.t.p. Raczej nie.Odnosze wrazenie ,ze Spirit wie cos wiecej na ten temat,ale bawi sie naszym kosztem;-))
Napisano

Panorama pokazująca dwa wodnosamoloty Lublin R-VIII Morskiego Dywizjonu Lotniczego na płytkiej wodzie Zatoki Puckiej koło Chałup. Po lewej spalony Lublin nr 802, po prawej – samolot nr 803. Trzecia maszyna tego typu (nr 801), przeznaczona do kasacji i pozbawiona silnika, została zakotwiczona w pobliżu u Kuźnicy. (TJK)

Źródło: PKL Wrzesień 1939 cz. 1 tom IV str. 23

Napisano

I jaszcze jeden kamyk do gdybania :
na zdjęciu ostatni cylinder jest jakby wygięty https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum27/clip_12_copy.jpg

Na załączonym zdjęciu blok silnika HISPANO SUIZA ... gdzie nie bardzo da się odgiąć " cylindry

Napisano
To by się zgadzało z tym co wcześniej pisałem

The first prototype was fitted with Lorraine-Dietrich engine and was designated R-VIII bis (Aircraft number 801). Two planes with Hispano-Suiza engines were designated R-VIII ter (numbers 802 and 803).
Napisano
Pogrzebalem po necie ,przewalilem tysiace zdjec i stron i wychodzi ,ze powielalem blad zamieszczony w ksiazce Morgaly.Wodnosamolot z numerem bocznym 801 to Lublin R VIII bis z silnikiem Lorrine -Dietrich 802 wodnosamolot z silnikiem Hispano-Suiza, i 803 z silnikiem Hispano-Suiza.Teraz tylko trzeba odgarnac troche piasku i wydbyc na swiatlo dzienne trzeci rzad cylindrow i wyjdzie,ze smiglo pochodzi od 801 z silnikiem LD, a samolot zostal skreslony z ewidencji na skutek uszkodzenia smigla i silnika co by tlumaczylo wygiecie lopaty smigla wydobytego z zatoki i czesciowe rozkompletowanie sinika(brak glowic kolektorow itp) na podwodnych zdjeciach silnika.Teraz poczekajmy , a potem oblejemy wspolnie bezalkocholowym ze Spirytem- bo chyba z Wa-wy, a Woodhaven wrazie co dojedzie ,bo nie wiem czy z Wa-wy.Dzieki Panowie bardzo duzo sie dowiedzialem z tej dyskusji i na swoich zdjeciach bede mogl dopisac-wrak spalonego Lublina RVIII ter o numerze bocznym 802.
Napisano

@ Woodhaven 2015-10-20 17:59:07

Cyt. „gdzie nie bardzo da się odgiąć" cylindry”
Blok silnika a cylindry w HS 12 Lbr jest to inna bajka.
Woodhaven to tu masz odpowiedż...

Na zdjęciu: jeden z cylindrów (12 szt.)

P.S. dzięki, igor999 jesteś ...dzielny ;))
Pzdr

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie