Jump to content
  • 0

Czołg Renault D1 i inne część II


Landszaft

Question

Witam . Z uwagi że jesteśmy z kolegami po 6 sezonie wykopkowym byłego pojazdów pancernych zdobycznych przeznaczonych do przyszłego pancernego muzeum niemieckiego.
Pojazdy służyły jako nieruchome punkty ogniowe w obronie Szczecina. Z uwagi że temat jest od lat poruszany dla tak zwanych pancerniaków" i osób spostrzegawczych którzy zechcą poświęcić ciut czasu na przeglądaniu zdjęć pojazdów pancernych i odnajdywaniu detali w nich zamontowanych. Pierwsza część http://www.odkrywca.pl/renault-ft-17-i-renault-r-35-oraz-cos-jeszcze,710786.html to pojazdy zidentyfikowane w polu szczątków gdzie część detali została zidentyfikowana dzięki uwadze kolegi o nicku Steell za co serdeczne podziękowania. Zachęcam wszystkich do przeglądania starego tematu z uwagi że tam rozpoznano zaledwie ciut ponad 10 % elementów pokazanych . W tym temacie zidentyfikowaliśmy w terenie 3 pojazdy i tylko do nich zakreślamy temat rozpoznawania . Są to czołgi Renault D1 , Renault AMC 35 (ACG1) i czołg FMC 36 . Niestety części czołgów są wymieszane i dlatego prośba o rozpoznawanie co jest co i od czego oraz gdzie dany element w pojeździe jest zamontowany. O ile czołg FMC 36 jest zachowany w jednej sztuce w muzeum Saumur i jest na chodzie to rozpoznawanie będzie ułatwione , o tyle czołg Renault AMC 35 jest zachowany w stanie mocno niekompletnym w tymże muzeum i praktycznie pusty w środku ale też mniej więcej trochę zdjęć jest na necie o tyle czołg Renault D1 nie zachował się nigdzie nawet w częściach i rozpoznawanie może być tylko oparte o zdjęcia czarno białe archiwalne.
Na początek część z terenu gdzie leżały tylko części z czołgu FMC 36 . Jest to część aluminiowa , na pierwszy rzut oka wyglądała jak sygnał dźwiękowy , ale brak elektryki , jest jakby delikatny cienki wał wychodzący z niej , było to to montowane też do jakiejś części aluminiowej , wylot niestety jest połamany , było przykręcone lub skręcone 6 śrubami. na razie brak sygnatur .na razie nie demontujemy rozbieramy " z uwagi na zbrylenie się całego przedmiotu i kruchość aluminium. Co to za detal i gdzie on jest w pojeździe zamontowany

Link to comment
Share on other sites

  • Answers 58
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

od wnętrza pojazdu posiada pokrętło dociskowe , pokrętło było zabezpieczone spinką aby nie dało się w całości odkręcić. Wydaje się że to było dość prymitywne zamknięcie wietrzenia pojazdu w trakcie boju. Widać pierwszy rant od wnętrza to średnica otworu wietrzonego , następnie jest rowek na sprężynę . Przy grubości pancerza około 1 cm można było ten dekielek unieść maks 5-7 mm od głównego pancerza . Kiedyś widziałem na zdjęciach jakiś czołg z takimi dekielkami ale teraz kompletnie nie mogę sobie przypomnieć jaki pojazd to posiadał . Na pewno jakiś pojazd bardzo lekki o grubości pancerza 8-14 mm .

Link to comment
Share on other sites

wskaźnik z brytyjskiego czołgu prawdopodobnie albo z Vickers-Lloyd Dutchmann albo z A 10 Cruiser . Wskaźnik niestety zniszczony eksplozją w czołgu lub możliwe że z jakiegoś innego pojazdu lub samochodu wysadzonego w powietrze.Wskażnik był przykręcany od spodu do czegoś na gwincie i od góry była wajcha do przełączania . Jest pozycja ON i OFF. na zachowanej części tabliczki jest napis w kilku linijkach
OFF ON
Made in England
THE PYRENE COMPANY Ltd.
GREAT WEST ROAD
BRENTFORD
MIDDLESEX
2431
Do czego to było ??

Link to comment
Share on other sites

Biorę każdą sugestię pod uwagę beż śmiechu. Zdjęcie detali jest tak zrobione jak wchodzą po kolei do środka . Ta szpilka" z sprężynką i ostrym zakończeniem blokuje i napina ten detal po prawej stronie. Przy czym działanie tego ustrojstwa to wyskakiwanie i zamykanie blokady , jak by spust sprężynowy.
Link to comment
Share on other sites

a tu znalazłem taki pancerny zawiasik , łby zawiasu płaskie , teraz pytanie w jakim pojeździe są takie zawiasy. Feler tych znajdek jest taki że w magazynach w Dąbiu były przechowywane także pojazdy prototypowe nie tylko niemieckie ale i zdobyczne, W sumie posiadam już 1,5 tony nierozpoznanych elementów, a trudno szukać czegoś czego ani się nic nie zachowało ani też zdjęć nie ma za dużo. Np nie znalazłem ani jednego zdjęcia z wnętrza Renaulta D1, D2 czy też AMC 35, o innych nie wspomnę.

Link to comment
Share on other sites

po kilku miesiącach znowu doszły następne detale z czołgów . tym razem dość spory element mosiężny , niestety mocno uszkodzony wewnętrznym wybuchem w czołgu. wewnątrz elementu jest stalowy bolec na sprężynie . całość malowana na czarno. z boku widać było okienko do blokady czy rączki naciągu. Jak zwykle pytanie jaki pojazd przy czym w rachubę wchodzą praktycznie wszystkie pojazdy francuskie czyli Renault R35 , Renault FT 17 ,Renault UE, Renault D2, Renault AMC 35 , Renault AMR 33, lub brytyjskie Cruiser MK III A 13 lub belgisjki Vickers Carden Loyd. Niestety takie w tym miejscu padły i zostały rozebrane . Może ktoś zgadnie co to za detal , gdzie i był zamontowany ( silnik, wieża) z jakiego pojazdu i do czego służył. Można też przeglądać detale z części pierwszej bo masa nadal nie jest rozpoznana.

Link to comment
Share on other sites

na stanowisku gdzie było rozbite coś co miało nazwę SOMUA - nie wiadomo czy czołg czy ciężarówka z uwagi na brak detali charakterystycznych do poj. pancernego wyskoczyła następna połówka tabliczki znamionowej , i mam zagwozdkę czy to tabliczka z pojazdu czy z działa czy bóg wie czego?. napis w 4 rzędach
Rh.M / 7,5 / AVN / 190 oraz zboku literka A a nad nią korona.
Prawdopodobnie francuski gadżet. z czego to jest - jak firma . wokół w terenie występują czasami porozrywane cienkie pancerze o grubości od 7 do 10 mm nitowane lub z śladami spawania nierdzewką.

Link to comment
Share on other sites

Serdecznie dziękuję za pomoc. Wprawdzie już dowiedziałem się z netu że Pyrene produkowała i produkuje sprzęt gaśniczy ,a od 1935 jej oddział Great west road jest w Brentford. Dzieki za rysunek jak ta gaśnica wyglądała . jak ktoś ma zdjęcie mocowania takiej gaśnicy w czołgu A 10 cruiser lub Matilda Mk 2 to by pomogło potwierdzić identyfikację który z tych pojazdów był tam rozbity oba były eksponatami w zbiorze niemieckim w ilości po 2 sztuki każdy "
Link to comment
Share on other sites

Odnalazłem taki oto kawałek drzwi pancernych od pojazdu . drzwiczki mają trapezowy kształt 43 X 46 x 50 cm . wydaje się że to drzwiczki do części silnikowej samochodu pancernego. grubość pancerza to około 12 mm cechą charakterystyczną może być wejście na klucz do zamka.

Link to comment
Share on other sites

tył lub jak to woli widok od wnętrza. Ocalał 1 zawias , widać gdzie był wspawany kwadratowy zamek ale też jest ciekawostka 10 przyspawanych kwadratowych nakrętek w które wkręcane są śruby które coś mocowały lub coś na tym było zamocowane lub przykręcone.

Link to comment
Share on other sites

Tu zdjęcie bez flesza ciut rozmyte ale bardziej czytelny układ tych śrub . Dodam że w terenie odnalazłem napis SOMUA który był umieszczany na chłodnicach francuskich półgąsienicówek SOMUA MCG . Ale takich napisów już nie stosowano w opancerzonych pojazdach stosowanych przez Niemców na tym podwoziu ,ani też takie drzwiczki do silnika miały kształt prostokątny z zawiasami zewnętrznymi a nie wewnętrznymi i inne zamknięcie oraz wewnątrz nic na drzwiach nie było mocowane . Może ktoś zgadnie z jakiego pojazdu ?

Link to comment
Share on other sites

następny detal do rozpoznania to prawdopodobnie mocowanie albo koła napędowego albo koła naciągowego z czołgu albo FMC 36 lub AMC 35 albo D1 . niestety nigdzie nie trafiłem na zdjęcia szczegółowe jak są one mocowane do kadłuba

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information