Skocz do zawartości
  • 0

Koło od działa?


sebek8888

Pytanie

Napisano
Witam
Czy pomoże mi ktoś w identyfikacji tych kół? Nieżyjący dziadek twierdził ze pochodzą one z dziła z I Wojny światowej.
Są to koła żeliwne oblane kauczukiem. Na jednym jest wybity napis który da się odczytac tylko częściowo GEORG.....
Z góry dziekuje za pomoc

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Czarek pisałem i tu i tu. Polska filia odp ze zajmuja sie tylko rurami.Podali mi kontakt do dzialu" motoryzacji w niemczech ale stamtad mi już nikt nie odpisal
Napisano
Patrząc na te nowe fot. i wymiary koła pozwolę sobie wysnuć przypuszczenie, że prawdopodobnie pochodzą z jakiejś przyczepy, ewentualnie z przedniej osi samochodu ciężarowego. Na artyleryjskie raczej nie są odpowiednie ze względu na małą średnicę.
Jeśli zdecydowałeś się na korespondencję z firmą – to nie rozumiem dlaczego piszesz do zakładu w Niemczech, a nie do żródła w Szwajcarii .
Archiwum koncernu znajduje się przecież w Schaffhausen przy ulicy Amsler-Laffon-Strasse 9.
Podaję Ci adres internetowy:
Georg Fischer AG
8201 Schaffhausen
Tel. +41 (0) 52 631 11 11
info@georgfischer.com
www.georgfischer.com
Życzę owocnej korespondencji
Napisano
Catadero... co do podobieństwa do kół na zdj z Fiatem to wydaje mi się ,że jest znaczne. Różnice o których mówisz mogą być spowodowane jakością zdj. Znalazłem inne fotki tego auta i tam już wyglądają na takie same.
Jeśli chodzi o zawieszenie to wątpie żeby było od kompletu" ... widać,że bylo coś tam kombinowane.
Oczywiście i tak jestem wdzięczny za Twoje uwagi i biorę je pod uwagę.
Nie zamykam tematu bo może ktoś jeszcze coś znajdzie. Jeśli chcecie mogę podać wymiary w poniedziałek jak będę w domu.
Pozdrawiam
Napisano
Pisałem do Niemiec na adres który podała mi polska filia, do gałęzi koncernu zajmującego się motoryzacją. Na adres podany przez Ciebie też pisałem... niestety żadnego odzewu.
Napisano
Koła mogą być od armaty, przyczepy, ciężarówki...Już na początku XX wieku produkowano ciężarówki na masywach". Przy czym wygląda na to, że każdy wytwórca zamawiał koła do swojego modelu. Np. w 1909 niemiecka ciężarówka na takich masywach z lanej gumy (koła bardzo podobne do Twoich-też na ośmiu szprychach) odbyła podróż przez całą Afrykę. Trwało to raptem 630 dni (!). Renault do swojej ciężarówki w 1910 r. zastosował takie koła na pięciu szprychach a angielski Commer w 1911-na sześciu.
W okresie I WŚ amerykańska firma Liberty produkowała specjalnie dla wojsk alianckich ciężarówki o trzech osiach-wszystkie koła masywy z lanej gumy. ITD.
Trudno więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie od czego one są ? Ale na pewno są z pierwszego dwudziestolecia XX wieku.

C.
Napisano

Proponuję popatrzeć na zaznaczone fragmenty pierwszej fot. Na jaśniejszym tle lepiej widać szprychy ustawione pod różnym kątem. Czy naprawdę nie dostrzegasz różnicy grubości? Porównaj to również na następnych ujęciach i kształt piasty z trzeciej fot. – czy jest taki sam jak Twojej.Pozdrawiam.

Napisano
Nie wiem jak zorganizowana jest komórka zajmująca się obsługą interesantów ze świata i jak długo czekasz na odpowiedź, ale uważam, że najlepszym żródłem informacji może być wyspecjalizowana w ich gromadzeniu placówka macierzysta – a więc archiwum główne firmy istniejące w miejscu jej siedziby. Powstałe niedawno filie powinny mieć raczej tylko materiały dotyczące ich aktualnej działalności, a nie tego co kiedyś produkowały inne zakłady firmy.
Warto również mieć na uwadze to, że nawet z archiwum głównego możesz nie uzyskać odpowiedzi na pytanie w jakim konkretnym pojeżdzie były instalowane takie koła – bo mogły to być wyroby katalogowe producenta, a nie wykonywane na konkretne zlecenie zamawiającego. Trzeba więc pytać komu w Europie firma GF dostarczała koła tego wzoru i w jakim przedziale czasowym, a także przez które zakłady były produkowane.
Jeśli spełniłeś wymagania stawiane przez archiwum – to może trzeba cierpliwie poczekać – bo jak wynika z Twego wpisu w temacie dopiero 05 lutego udało Ci się odczytać nazwę firmy.
Pozdrawiam.
Napisano
Wyglądają jak koła przednie do ciężarówki Fiat BL18 ale musisz trochę się wysilić i poszukać w sieci średnicy aby ją porównać z twoimi.

http://it.wikipedia.org/wiki/File:Fiat_autocarro_18BL.jpg
Napisano

Sorry ale dzisiaj dopiero wróciłem do domu i mogłem zrobić więcej fotek.
Felgi maja 80cm srednicy +5cm gumy.
Sezorkosć to około 13cm

Napisano

sebek8888 napisał:Polsom dzieki o to wlasnie mi chodzilo:)
Ja nie całkiem zrozumiałem o co Tobie chodziło. Jeśli o podobieństwo – to jest znaczne. Jeśli o rozpoznanie marki i typu pojazdu w jakim Twoje koło mogło być instalowane – to raczej nie w tym, bo szprychy Twojego koła mają (jak mi się wydaje z oglądu przedstawionej fot.) przekrój okrągły, a tego FIAT-a rozpłaszczony (eliptyczny).
Jeśli chodzi o firmę GF – to jest znany od pocz. XX wieku producent odlewanych kół do różnych pojazdów. Swoje wyroby w wielu wzorach sprzedawał już wtedy nie tylko na rynkach Europy i Wysp Brytyjskich, ale również do USA.
Oczekiwanie, że na podstawie jednej fot. obrazującej przedmiot tylko z jednej strony, bez podania żadnych wymiarów możliwe jest rozpoznanie z jakiego pojazdu pochodzi nie jest uzasadnione. Pozdrawiam.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie