Skocz do zawartości

Grób radzieckiego lotnika


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 120
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Te zdjęcia są że tak powiem z warunków polowych",miarki nie miałem niestety.
Bić nie widać a jest umyta bo leżała chyba wiele lat w jakimś kurniku bo cała była w kurzych kupach.
Jak tylko będę miał czas podjechać do magazynu" to podam wszystkie wymiary.
Musicie wybaczyć,nie było czasu wszystko ogarnąć na miejscu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów,
Przeglądając na Forum wpisy ,,Lotnictwo i okolice,, znalazłem wątek ,,Grób radzieckiego lotnika,, i czytając go dokładnie jest wzmianka o Cmentarzu w Legnicy,/ jestem legniczaninem od 1950r./ gdzie pochowany jest pilot 104 GIAP st.lejtnant gwardii Wieniamin Pawłowicz Cwietkow.
Kolega ,,piters,, pisze w wątku - ,,pochowany na cmentarzu w Legnicy, może ktoś znajdzie, gdzie leży obecnie lotnik,,
W dniu dzisiejszym o godz.12 udałem się na Cmentarz Żołnierzy Radzieckich, jest on bardzo duży, chodziłem od grobu do grobu, i znalazłem miejsce spoczynku lotnika W.P.Cwietkowa
Spełniam prośbę kolegi ,,pitersa,, i kilka zdjęć z Cmentarza.
Na zdjęciu główna brama wejściowa na Cmentarz Żołnierzy AR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta nagrobna lotnika Wieniamina Pawłowicza Cwietkowa
Urodzony w 1921r. - zginął w 1945r.
Cieszę się, że pomogłem ustalić miejsce spoczynku w/w lotnika, dzięki informacjom kolegi ,,kryształ i kolegi piters,,
Pozdrawiam
DODGE52

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
mieszkam ok.2km od miejsca katastrofy,przebieg wydarzeń znam z relacji trzech świadków.jeden z nich wjdział przelot maszyny drugi był na miejscu katastrofy zaraz po upadku maszyny atrzeci obserwował wszystko z daleka.niestety nieudało sięustalić danych pilota ani jednostki ale jest jeszcze czas.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok.pierwszym świadkiem była moja nauczycielka.wtedy miała kilkanaście lat -opowiadała że samolot nadleciał od strony stąporkowa leciałnad samym lasem.jego silnik dymił i przerywał.przeleciał nad ośrodkiem wczasowym-obecnie szpital dziecięcy-dalej nad wioską i poleciał w stronę wąsoszy.btła to maszyna dwupłatowa na skrzydłach były czerwone gwiazdy. następny świadek to dawny kierownik szkoły w wąsosy.opowiadał że przyjechali po niego niemcy i zabrali na miejsce katastrofy .znał język niemiecki i rosyjski imiał być tłumaczem.w tym czasie w czarnej przebywała niemiecka jednostka radiolokacyjna.po dotarciu na miejsce samolot dymił lecz się nie palił.spadł ok,200m od drogi.gdy byli w połowie odległości-padł pojedynczy strzał.pilot popełniłsamobójstwo.niemiał przy sobie żadnych dokumentów-jedynie na rękawie munduru miał naszwkę z napisem -odessa-.niemcy doszli do wniosku że pochodził z tego miasta.rozbitą maszynę zabrali a pilota pochowali na miejscu katastrofy.trzecim świadkiem była moja babcia.mieszkańcy wsi chcieli wszystko zobaczyć lecz do czasu zabrania maszyny niemcy nikogo na miejsce nie dopuszczali.jak to określiłamoja babcia -po wojnie przyjechała żona pilota razem z żołnierzami radzieckimi ciło ekschumowała izabrała do siebie.obecna mogiła jest symboliczna .miejsce katastrofy znajdowało się jakieś250-300m. od obecnej mogiły grób zostałprzeniesiony z powodu wycinki lasu i nowych nasadzeń.w starym miejscu btyłmały kopczyk i polana średnicy ok.30m gdzie nic nie rosło jednak w mchu można było znaleść kawałki metalu.i to jak narazie wszystko co wiem.jest tylko jeszcze mały problem z masyną-ludzie twierdzili że był to kukurużnik -ale to samolot dwu miejscowy a pilot był jeden .a może był i-153m-czajka -tylko co on tam sam robił?może to ma związek z nalotem na stąporków?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siema bjar_1 .czytałem twoją wersię wydarzeń.nie twierdzę że było inaczej ,tak samo ja jak i ty nie mamy możliwości weryfikacji wydarzeń.co innego gdy byśmy byli świadkami.ale mniejsza o to -skupmy się na tym co jest ;z relacji wynika że tomaszyna dwupłatowa -czyli popularny-po-2kukurużnik.ale jest jeden problem ,jak wiesz były to maszyny dwu miejscowe urzywane do celów rozpoznawczych i cichych nalotów-sławne eskadry -cichych wiedżm.jeśli to był pociak to dliaczego był tylko jeden pilot?Jeśli to byłlot zwiadowczy,to czemu on służył.chyba że przypadkiem pilot zabłądził.a może był tojak sugerowałem był to i-153m-czajka?to też maszyna dwu płatowa -tylko jedno miejscowy myśliwiec .może przeprowadzał rozpoznanie przed atakiem iłów imu nie wyszło ;a odnośnie iłów oni po drodze załatwili jeszcze jeden eszelon wokolicy stąporkowa.i coś mi się zdaje że to nie był zwykły pilot jeśli rosianie zostawiali swoich bochaterów w obcej ziemi a zwykłego pilota ekschumowano.żona musiała mieć niezłe przebicie,dobra koniec trucia-co wy na to? sorry-były to nocne wiedżmy nie ciche.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie relacje są ciekawe i ważne, co nie znaczy - jak napisał Bjar_1 - że świadkowie, oczywiście przypadkowo, nie uprościli pewnych rzeczy. To się bardzo często zdarza (90% rosyjskich samolotów w relacjach to kukuruźniki" - a późniejszy opis samolotu bierze się stąd, że już po wojnie wiedziano, że kukuruźnik" to dwupłat z jednym silnikiem). To tak samo, jak to że każdy czołg to Rudy" 102 albo Tygrys".
Jeśli świadkowie widzieli, że samolot dymił, tzn. że było to w dzień. Latać Po-2 w dzień za linię frontu było cokolwiek ryzykownie, ona latały na misje nękające, rozpoznanie (przy świetle flar) ale przeważnie w nocy. Jak na pobłądzenie samolotu łącznikowego to mi się wydaje trochę daleko. Inne - poza samolotami Polikarpowa - dwupłaty należy w 1944 raczej wykluczyć.
Również to jest chyba dość daleko na jakieś zadania taktyczne, wstępnie wchodzi w rachubę:
1) polujący" myśliwiec - latali po 2-8 samolotów całkiem daleko za linię frontu w celu przeprowadzania ataków nękających,
2) samolot rozpoznawczy - w tym celu używano, podobnie jak Niemcy, myśliwców, ale także Ił-2 i do rozpoznania dalekiego zasięgu bombowców, np. Pe-2R,
3) bombowiec dzienny w rodzaju Pe-2, A-20 (Li-2, Ił-4, B-25 latały nocą),
4) myśliwiec z eskorty wyprawy bombowej.
Pewnie to jeszcze nie wszystkie rozwiązania, w tej chwili jest to szukanie po omacku. Najważniejsze, to możliwie jak najdokładniejsze określenie daty, a w drugiej kolejności - typu samolotu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie