Jump to content
Sign in to follow this  
leszek01

Sztandary i chorągwie Wojska Polskiego z lat 1919 - 1939 w fotografii

Recommended Posts

Z początku pełna niejasności ale w końcu czysta i piękna jest wrześniowa historia sztandaru 14 PU.Sama głowica podarowana pułkowi w 1920 roku przez jubilera Wabiego-Wabińskiego trafiła do MWP zaraz po wojnie z rąk anonimowej osoby.Egzemplarz po wojnie jak i obecnie występuje bez krzyża VM.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RE: Sztandary i chorągwie Wojska Polskiego z lat 1919 - 1939 w fotografii
saper1065 (10 / 1)
2012-01-18 17:01:41

Sztandar 5 Pułku / batalionu saperów z Krakowa.


___________

Nie wiem czy to moje niedowidzenie na starość, ale to chyba chorągiew jest? (Chodzi mi o wielkość) ;-)

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps. W sali rycerskiej na Jasnej Górze wisi pamiątkowa chorągiew lub miniatura sztandaru któregoś z pułków legionowych (o ile pamiętam 4 lub 5 ppleg - skleroza nie boli)
Wiem że w.w. przedmiot został nadany ok. 1921 lub 1922 r. za ważną bitwę na froncie bolszewickim.

Jak będzie chwila, to podejdę i podrzucę fotki gdyby ktoś chciał.

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sztandar 5 Pułku / batalionu saperów z Krakowa".

Na zdjęciu w rzeczywistości jest sztandar 5 Batalionu Telegraficznego z Krakowa.Jednostki łączności w przeciwieństwie do saperów miały sztandar mniejszy(chorągiew).Sztandar w 39 ewakuowany przez Węgry, Francje dotarł do WB.Obecnie w zbiorach Muzeum im.Generała Sikorskiego w Londynie.

A na jasnej górze faktycznie jest jeden lub dwa sztandary - za chiny nie pamiętam które.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jest wiele sztandarów sokolich i harcerskich, ale z wojskowych coś tam też wisi..
W ogóle niedawno otwarto na JG salkę muzealną i jest tam kilka eksponatów z II RP.

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do shadowN :
Pierwszy jednolity wzór chorągwi dla piechoty i sztandaru dla jazdy ustalony został ustawą z 1 sierpnia 1919. Określono w niej rozmiary i barwy sztandarów oraz ich podstawową treść.

Chorągiew piechoty miała mieć kolor biały z czerwonym polskim krzyżem kawalerskim. Po stronie prawej w środku, w wieńcu wawrzynowym, znajdował się haftowany srebrny orzeł. Po rogach chorągwi w wieńcach laurowych umieszczano numer pułku. Chorągiew stanowiła kwadrat, którego bok wynosił 1 metr.

Po stronie lewej w środku, w otoku z wieńca wawrzynowego, umieszczano dewizę HONOR I OJCZYZNA". W rogach sztandaru, w mniejszych wieńcach haftowano herby i wizerunki świętych na tarczach lub numer formacji. Poza tym na lewej stronie na ramionach krzyża umieszczano daty i nazwy miejscowości związanych z tradycją pułku. Boki płata obramowane były złotą frędzlą. Sztandar jazdy posiadał te same motywy. Był jednak mniejszy. Bok kwadratu wynosił 65 cm.

Drzewce, najczęściej z jesionowego drewna, o długości 250 cm i średnicy 3,5 cm łączone z dwóch części za pomocą stalowych okuć i zakończone stalowym rzewikiem". Szczyt drzewca wieńczył orzeł metalowy, srebrzony, wsparty na tablicy z numerem pułku lub inicjałami. Pod orłem zawiązywano w kokardę wstęgę biało-czerwoną. Sztandary i chorągwie odznaczone Orderem Virtuti Militari ozdabiano niebiesko-czarną wstęgą orderu z przymocowaną odznaką. Płat przymocowywano do drzewca najczęściej za pomocą skórzanej tulei i gwoździ.

W 1927, zgodnie z dekretem prezydenta państwa, zmieniony został rysunek godła państwowego. Minister Spraw Wojskowych wprowadził nowe godła na płaty sztandarów wojskowych. Orły na drzewcach pozostawiono bez zmiany jako symbole i specjalne znaki wojskowo-historyczne i ornamentacyjne".

Ostatnim aktem normującym tematykę sztandarów wojskowych w okresie międzywojennym był Dekret Prezydenta Rzeczypospolitej o znakach wojska i marynarki wojennej z 24 listopada 1937, opublikowany w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 5 z 23 stycznia 1938. W dekrecie określono, że sztandar jest widomym znakiem uosabiającym Państwo Polskie, jest symbolem najwyższych wartości ducha i ciała, których Polska wymaga od swych żołnierzy". Zniesiono podział znaków na chorągwie i sztandary, ustanawiając jednolite określenie sztandar" dla wszystkich formacji. Sztandary mogły być nadawane nie tylko jak dotychczas - piechocie, saperom i kawalerii, ale także i innym formacjom liniowym wojska. Mogły je też posiadać: artyleria, bronie pancerne, lotnictwo, łączność i samodzielne bataliony strzelców oraz szkoły tych formacji kształcące oficerów służby stałej i podoficerów zawodowych.

W 1938 roku wprowadzono rozety i pokrowce do zasłaniania numerów pułków na płatach sztandarów i podstawach orłów przy sztandarach. Utajniano w ten sposób jednostkę występujący na zewnątrz ze sztandarem.( Wikipedia)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak jak pisałem wcześniej:
Jednostki łączności w przeciwieństwie do saperów miały sztandar mniejszy(chorągiew)"

Jednostki saperów miały sztandar o boku 1 metra.Na zdjęciu dokładnie widać, że ten sztandar nie jest wielkości metr x metr.

Oprócz tego mam na kolanach właśnie zdjęcie tego sztandaru z muzeum w Londynie i jest to dokładnie sztandar 5 Batalionu Telegraficznego z Krakowa.Jak widać nawet w NAC zdarzają się błędy.Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do Falkenbach
Przeczytaj post 2012-01-27 18:31:29.
Nazwa sztandar lub chorągiew nie zależy od wielkości (wymiarów płatu).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ależ oczywiście, że zależała.Sztandar(przede wszystkim kawaleria, łączność, artyleria, b panc) - bok 65 cm, chorągiew(przede wszystkim piechota, saperzy) - 100 cm ale tylko do 1937 roku.
Odrębność nazwy "chorągiew i "sztandar zniesiono w 1937 roku ustanawiając jednolite określenie sztandar"

Wyżej popełniłem błąd:sztandar mniejszy(chorągiew)" - chorągiew była tym większym znakiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam ja do stock84 czy było by mozliwe przesłanie zdjecia tego sztandaru 5 batalionu telegraficznego na mój email: dyziokowal@interia.pl Z góry dziękuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
saper1065 - w tej chwili niestety nie mogę, wyjechałem z kraju.Podpowiem Ci jednak gdzie znaleźć takie zdjęcie.Zerknij do książki Opowieści wrześniowych sztandarów" Kazimierza Satory...Pozdrawiam

Stock84

Share this post


Link to post
Share on other sites
W 1939 r. ukryty pod Tomaszowem Mazowieckim, następnie odkopany i przekazany po 1945 r. do garnizonu w Piotrkowie-Trybunalskim. Po wojnie sprofanowany przez nadgorliwego demoluda, wycięto kilka elementów (m.in. postać Matki Boskiej).

Fotografia wykonana na placu Bronisława Pierackiego w Częstochowie, przed Kościołem garnizonowym i magistratem (defilada wchodzi od wschodu frontem na zachód, w kierunku Jasnej Góry).
Jedna z kamienic po prawej stronie (bardziej w głębi) już nie istnieje (spłonęła w styczniu 1945 r.).

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information