Jump to content
Sign in to follow this  
drops072

Elektroliza schematy i odpowiedzi na pytania

Recommended Posts

proszę oto link do prostego urządzenia które po małej modyfikacji jest idealne do elektrolizy http://jabel.com.pl/files/instrukcje/J-031.pdf

Zmodyfikowałem nieco obwód regulacji napięcia, ponieważ w podstawowej wersji zasilacz dostarczał napięcie maksymalne na poziomie 28V.
Modyfikacja polegała na zwiększeniu napięcia odniesienia poprzez zmianę diody Zenera D5 z 5,6V na 6,2V.
Teraz zakres regulacji jest już od 94mV do 30,5V (przy napięciu na kondensatorach 33,6V pod obciążeniem).
Sprawdziłem także, że potencjometr P1 może mieć inną wartość niż podana na schemacie,
bez wpływu na zakres regulacji i stabilizację napięcia wyjściowego - w praktyce od 1kΩ do 47kΩ,
niższa wartość powoduje nadmierne obciążenie źródła napięcia odniesienia US1D,
wyższa zaś kiepską stabilność tego napięcia w funkcji obciążenia zasilacza.

Udało mi się zejść z napięciem wyjściowym do 32mV, zastosowałem grubsze przewody do potencjometru regulacji napięcia.
Dzięki temu woltomierz o rozdzielczości pomiaru 100mV nie będzie pokazywał przy ustawionym minimalnym napięciu 0,1V lecz 0,0V.
Druga modyfikacja dotyczy minimalnej nastawy ograniczenia prądowego, w moim egzemplarzu 80/105mA to stanowczo za duża wartość.
Napięcie na wyjściu komparatora US1B w momencie załączenia ograniczenia prądowego przyjmowało u mnie wartość 514mV.
Baza T1 połączona jest z wyjściem komparatora US1B przez diodę D6. 514mV z wyjścia wzmacniacza plus spadek napięcia na tejże diodzie daje około 1V na bazie T1.
Zastosowałem więc jako D6 diodę schottky'ego, obniżając napięcie bazy T1 w momencie działania ograniczenia prądowego o ok.350mV.
Dzięki temu ograniczenie prądowe działa już od 15mA (zwarcie) i 18mA (obciążenie aktywne).
Ograniczenie to działa w całym zakresie napięć wyjściowych i jest dość stabilne (±2mA).

Sumując - na tej prościutkiej konstrukcji można uzyskać następujące parametry:
- napięcie regulowane w zakresie 0,03...30V
- ograniczenie prądowe regulowane w zakresie 0,02...5A (i więcej, zależnie od wartości rezystora R14 i dopuszczalnej mocy strat tranzystora szeregowego/zespołu tranzystorów).

Mam nadzieję, że moja analiza będzie przydatna dla kolegów

Uwaga zapomniałem dopisać że w miejscu 4 diod zenera wstawiamy mostek minimum 20A O MAX NAPIĘCIU 400V ORAZ TRAFO MAX 30V 20A

Share this post


Link to post
Share on other sites
mam pytanie, jako totalny laik, który z zeczy elektrycznych" umie jedynie wymienić żarówkę, urodzony humanista i totalna noga przedmiotów ścisłych, z fizyką na czele...
możecie mi podać prosty jak budowa cepa, domowy sposób na zrobienie elektrolizy, ale bez jakich zamotanych schematów, pojęć, których nigdy w życiu nie słyszałem itd.?

wiem, że wielu z Was rozbawię, ale dla mnie to bardzo ważne, żeby wejść w temat, bo mam jedną zardzewiałą szablę do wyczyszczenie, jakąś saperkę z ziemi i mi tych fantów przybywa

Share this post


Link to post
Share on other sites
a jakie przedmioty wchodzą w grę ?

militaria czy drobnica ?

do drobnicy - monety i nie tylko, np. tutaj :

http://www.tpzn.fora.pl/artykuly,15/czyszczenie-monet-wykopkowych-elektroliza,109.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chodzi o militaria. Monety czyszczę płynami do poszczególnych typów metalu, ale to kolorki, a chodzi mi o czyszczenie większych przedmiotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OK, jasne .... a to widziałeś ? :

http://www.mauser98k.internetdsl.pl/elekt.html

http://forum.ioh.pl/viewtopic.php?t=5913

Share this post


Link to post
Share on other sites
o, właśnie o takie praktyczne wyjaśnienia mi chodziło!
za każdym razem, kiedy szukałem w necie znajdowałem jakieś schematy i cuda wianki

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam tutaj tak stronkę:
http://www.zbieraniemonet.za.pl/elektroliza.php
i chyba najlepiej i najbardziej łopatologicznie dla mnie jest to wyjaśnione. Mimo wszystko mam pytania. Otóż dysponuję starą ładowarką do Siemensa 5V/0,4A. Autor tej strony pisze, że:
Kolejną rzeczą jakiej będziemy potrzebować to przewody, którymi doprowadzimy prąd do elektrod. Z tym nie powinno być problemu. Moje np. pochodzą z jakiegoś starego sprzętu gospodarstwa domowego, sam już dokładnie nie pamiętam jakiego."
Pierwsze moje pytanie, to o co chodzi z tymi przewodami? Czy jeżeli odetnę końcówkę kabla z wtyczką do telefonu, to w środku będą 2 żyły kabelka + i -? Czy to już będą te właściwe przewody, do których mam przymocować żabki, czy jeszcze mam kombinować przewody?
Czy rolę naczynia na elektrolit może spełniać plastikowa wanienka, czy mam szukać starego akwarium :)?
Podoba mi się pomysł z tą obejmą z wkręconą śrubą. Jak myślicie, że to okrągłe kółko też jest z metalu?

PS. Proszę się ze mnie nie śmiać. Fizyka, to moja pięta achillesowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam pytanko przeprowadziłem elektrolizę na bagnecie do mauzera k98 wszystko pięknie zatrzask ruszył śruby od rękojeści odkręciłem. Tylko jedna rzecz mnie drażni po wyczyszczeniu szczotką drucianą cały mi zaśniedział co robię źle??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.
Elektrolizę uskuteczniam juz ładne parę lat, czasem jednak mam do obrobienia większe przedmioty i prostowniki do ładowania akumulatorów czasem nie dają rady; przepalają się bezpieczniki. Radze sobie w ten sposób, ze daje mocniejszy bezpieznik, a grzejący się układ prostownika hłodze podłaczoną do obudowy dmuchawą samochodową. kłopoty mam gdy trzeba zrobić elektro jeszcze większych rzeczy, a z nowego prostownika poprostu wyłącza się bezpiecznik automatyczny.
Macie jakieś sprawdzone patenty jak uzyskać większy amperaż bez przegrzania sprzętu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pytanko - czy można przedobrzyć z czasem eletrolizy ?
Zje klamota czy poprzestanie na rdzy ?

Czyszczę taśmę amo luzem - czy jest jakiś patent, żeby na raz puścić więcej towaru w proces?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trzeba kontrolować proces co jakiś czas, żeby nie porobiły się wżery i jak pojedziesz za gwałtownie to przedmiot czyszczony może popękać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Nie, gaz dalej leci.
2. Wprowadź anodę do środka, ale dobrze zabezpiecz by się nie stykała i nie robiła zwarcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 - dzięki
2 - anoda to czyli przedmiot na pożarcie? (co do zwarcia to czaję) ale jak ją zabezpieczyć? W jaki sposób to mogę zrobić? Masz jakiś patent na to?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anoda nie zawsze jest pożarta, np, jak ją zrobisz z blachy nierdzewnej. Anoda to anoda, czyli plus(+). Patent trzeba konstruować indywidualnie do czyszczonego fanta. Przykładowo czyszcząc wnętrze rury wsadzam do niego anodę-płaskownik, na który nabijam kilka plastikowych nakrętek od butelek. Na zaostrzony koniec płaskownika nabijam korek gumowy, lub od wina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam pytanie ,jeśli robię elektrolizę jakiegoś przedmiotu nie stalowego np z miedzi ,to anoda też musi być z miedzi czy może być zwykła stal ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy mam taki prostownik który ma być użyty do elektrolizy bagnetu i skrzynki na taśmę do MG,elektrolize przeprowadzić na 6V czy 12V?Wydaje mi się że ma zabezpieczenie przeciwzwarciowe i w związku z tym wpinać żarówkę??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie wiadomo jaki tak na prawdę daje prąd ten prostownik, nie ma płynnej regulacji. Przepięcie 6V na 12V zmieni nie tylko napięcie ale i natężenie które jest istotne. Nie masz specjalnie wyboru, mniejsze przedmioty czyść na 6V (bagnet), większe na 12V (karabin). Płytkę z żarówką podepnij: kabel z prostownika do zielonego obojętnie którego, następny kabel do otworu nieoznaczonego na fotce i do przedmiotu.
Wojtek

Share this post


Link to post
Share on other sites
warunki techniczne zasilacza:
napięcie pracy - 4,5 12 v
3 tryby pracy - zwykły stabilizowany, niestabilizowany, niestabilizowany z małym napięciem odwróconym (ok. -0,5 v)

-----------
moc urządzenia - determinuje wielkość obiektu poddawanego procesowi - wg zależności
zalecana gęstość prądu=powierzchnia obiektu/prąd płynący
gdzie prąd płynący - wynika z powierzchni elektrod, ich orientacji względem siebie, przewodności elektrolitu - i oczywiście napięcia

dążymy do pracy napięciami ok 9v
o gęstości dla miedzi http://odkrywca.pl/moneta-jak-dalej-czyscic-,542211.html
dla Vantara
oczyszczanie wewnętrznych powierzchni - uzyskamy poprzez umieszczenie elektrody - wewnątrz" - czyli
jeżeli oczyszczam urę" i chcę to zrobić - równomiernie, elektroda do zewnętrznej powierzchni powinna mieć kształt rury otaczającej czyszczoną - odległości pomiędzy elektrodami kilkanaście mm
do oczyszczania wnętrza - elektroda powinna być wewnątrz oczyszczanej

orientacja elektrod powinna zapewniać - odpływ gazów, i opad substancji stałych po procesie

----------
ogólnie - małe gęstości prądu - to dłuższy proces - ale mniejsze zniszczenia od samego procesu

tryb pracy niestabilizowany i z odwróceniem biegunów" może - w określonych przypadkach dawać gładszą powierzchnię

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information