Skocz do zawartości

Sd.kfz 79/Sd.kfz 305 warsztatowe poszukiwane.


links76

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Poszukuję wszelkich informacji dotyczących konstrukcji i wyposażenia niemieckich samochodów warsztatowych. Oczywiście każde zdjęcie, czy plany mile widziane. Walczę z tym tematem od dłuższego czasu, ale nie udało mi się znaleźć zbyt wiele poza krótkimi opisami i nielicznymi zdjęciami. Temat do zrealizowania w 1/35. Najbardziej pożądane informacje odnośnie zabudów tego typu na Blitzie i Mercedesie L4500.
Pozdrawiam i dziękuję za wszelką pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że tema leży więc dodam coś od siebie:
Te dwie poniższe wersje wg. mojej wiedzy odpowiadają klasyfikacji Sd.kfz.79

http://www.autogallery.org.ru/k/o/blitzak.jpg

http://www.autogallery.org.ru/k/o/blitza4.jpg

Poniższy natomiast może być odpowiednikiem wersji 305:

http://www.autogallery.org.ru/k/o/blitzsKfz305_1_BVV.jpg

Co ciekawa tak jak i wielu kolegów spotkałem się sytuacją w której polowe przeróbki zwykłych samochodów skrzyniowych, takie jak poniższa są również oznaczane jako 305:

http://www.autogallery.org.ru/k/o/opBlitzkastenOstfront_Baydeww2.jpg

http://www.autogallery.org.ru/k/o/blitzsKfz305_1_BVV.jpg

Mam natomiast pytanie czy ktoś z szacownych forumowiczów wie czym obie wersje miały się różnić. Na podstawie zdjęć i ich opisów w różnych publikacjach wynika że sd.kfz.79 w wersji zabudowywanej na Oplu Blitz ma podwójne drzwi w tylnej części zabudowy ( jedne nad drugimi, pytanie czy aby zawsze z obu stron, oraz do czego służyły), oraz wydaje się mieć krótszą zabudowę. Poniżej przedstawiam ciekawe i jedno z bodajże dwóch zdjęć ukazujących sd.kfz.305 w wersji warsztatowej z rozkładanymi ścianami:

http://www.autogallery.org.ru/k/o/blitzs5.jpg

Jak do tej pory jedyny znany mi opis 305 znajduje się w monografii Wydawnictwa Militaria nr 90 w części dotyczącej opisu Opla i zawiera listę opisującą przeznaczenie 61 z 137 wersji tego pojazdu ( na zasadzie: ...
305/118-warsztat dla mechaników warsztatowych
305/120-transporter pracowników dla warsztatów
...").
Tak przy okazji może ktoś orientuje się jaki pojazdy i na jakim szczeblu organizacyjnym były przeznaczone do holowania Sd.Ah.24 czyli generatora takiego jak na zdjęciach z poniższego forum:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=20&t=90480

Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebne są poniższe instrukcje, dadzą w szczegółowy sposób odpowiedż na postawione pytania. Główny mankament to wysoka cena.
Dienstvorschriften
D 621/2
Werkstattkraftwagen (KFZ.79) und Lkw. für Werkstattgerät
D 621/3
Werkstattkraftwagen (KFZ.79) und Lkw. für Werkstattgerät
Beladeplan
D 622/6
Kfz.-Werkstattzug
Beladeplan des:
Wagen I, LKW 4 1/2 t (gl) geschl. Aufbau, mit Maschinen und Einbauten mit Werkstätten- und Handwerkergerät
Wagen II, LKW 4 ½ t (gl) geschl. Aufbau, mit Prüfgeräten und Einbauten Werkstätten- und Handwerkergerät
Wagen III, LKW 4 ½ t (gl) offen, mit Einbauten mit Werkstätten- und Handwerkergerät.
Wagen IV, LKW 4 ½ t (gl) offen, mit Werkstattgerät und Einbauten für Vorratsteile.

Nie używaj skrótu Sd. - Sonderwagen.
Co do niemieckiej nomenklatury.
Kfz.305- mittlerer Lastkraftwagen (3t) mit geschlossenem Einheitsaufbau.
Ten pojazd miał standardową udę" z niewielkimi wariacjami, w zależności od roli przypinano mu kolejne cyferki po ukośniku. Był de facto następcą Kfz.79.

Kfz.79- Werkstattkraftwagen mit Fahrgestell des mittleren gelaendegaengiger Lastkraftwagen
Stworzony na bazie ciężarówki Buessing-Nag Typ III GL 6 ( i Henschel - tu nie jestem pewny).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do Pana Mirosława.
Ja znalazłem tylko taką stronę spełniającą kryteria wyszukiwania:
http://www.superborg.de/d620.htm
Jak wynika z opisu dwie pierwsze wskazane pozycje ( odpowiednie do zabudowy na Blitz-u)są niedostępne, więc proszę o wskazanie miejsc w których można nabyć np. kopie wsponianych dokumentów. Jeśli się nie mylę pozycja trzecia odpowiada zabudowom na pojazdach 4,5 t a więc MB L4500, Bussing Nag i innym pojazdom standaryzowanym o ładowności 4,5t. Co do 305-ki mam pełną świadomość o różnicach w konstrukcji zabudów, bo chociażby wersja sanitarna posiadała całą tylną ścianę dzieloną na dwoje drzwi (choć nie zawsze bo znane jest mi zdjęcie z Afryki pokazujące wersję z jednymi małymi drzwiami na tylnej ścianie, oraz zabudowy tej wersji charakteryzowały się różnym układem drzwi i okien na ścianach bocznych i różnymi ich kształtami. Co do 79 to kojarzę ją najbardziej właśnie z Oplem, oraz chyba jedno zdjęcia z MB L3000. Co do 79 nie jestem pewien natomiast czy zdążyły wstępować jeszcze w wersjach Blitza 3,6-6700A. Wydaje mi się że zostały zastąpione przez kfz.305-choć nie jestem tego do końca pewien. Posiadana przeze mnie literatura na ten temat jest dosyć uboga. Wydaje się również (na podstawie zdjęć) że była ona najbardziej typowa-to znaczy nie posiadała tylu rozbieżności co 305. Jeśli jestem w błędzie to proszę o sprostowanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Link do katalogu- zapisałem kiedyś w ulubionych". Niestety nie ma w nim tych pozycji na których najbardziej Ci zależy.
http://www.zsupanek.com/Katalog.htm
Dla mnie Kfz.79 to pojazd widoczny na zdjęcie- link poniżej. Warsztat w tym przypadku, na podwoziu ciężarówki Bussing-Nag.
http://ersatzheere.com/images/bn31typIIIgl6kfz79.jpg
Przeglądałem normy K.ST.N dla oddziałów warsztatowych w książce Lukasa Friedli Die Panzer Instandsetzung der Wehrmacht". I moim zdaniem funkcje Kfz.79 przejmowały inne pojazdy min. Kfz.305 i ciężarówki wspomniane w/w instrukcjach.
W książce znajdziesz min. zdjęcia samochodów warsztatowych, chociaż tych jest dosłownie kilka. Jedno z nich to średniej jakości zbliżenie zawartości budy warsztatowej- rozłożone burty, afrykańska pustynia itd.
Niemcy z konieczności podyktowanej brakiem sprzętu, korzystali w jednostkach warsztatowych z wszystkich dostępnych środków transportu, przystosowując do określonego zadania.
Tyle moich przemyśleń. Literatura jak sam zauważyłeś w tej materii dość uboga.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze że to zdjęcie jest mi nie znane. Jeśli się nie mylę to ta przeróbka G31 powstała przez podniesienie burt zwykłej ciężarówki, dodanie dachu stałego i górnych skrzydeł otwieranych ścian bocznych? Elementy na burtach to chyba podpory służące do podparcia burt? Czyżby mobilny stół warsztatowy? Czy w związku z brakiem dostępności wspomnianych instrukcji jest możliwość pozyskania zdjęć i planów z innego źródła?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sprawie instrukcji nie jestem w stanie więcej Ci pomóc. Może pod tym adresem znajdziesz pomoc.
http://panzerinstandsetzung.panzerworld.net/lukasfriedli.php
Akurat ten samochód to BN III GL6 z silnikiem wysokoprężnym.
Zamieściłeś powyżej zdjęcie podobnego warsztatu, na podwoziu, chyba Opla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
Witam po dłuższej nieobecności.
Ja kiedyś znalazłem w internecie takie oto struktury:
http://www.wwiidaybyday.com/kstn/kstn11851jun42.htm
,oraz
http://www.wwiidaybyday.com/kstn/kstn11871okt37.htm
Zwraca uwagę brak Sd.Ah. 24 w etacie, chyba że kryje się on pod schwerer Maschinensatz A als Anhänger (1 achs) fahrbar".
Serdecznie dziękuję za zdjęcie i informację.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie