Skocz do zawartości

Polskie JS-2 w walce


Rujewit

Rekomendowane odpowiedzi

Ile ich przebudowano, tego Magnuski nie podaje.
W okresie październik 1944-kwiecień 1945, WP otrzymało 71 szt IS-2, z czego (zapewne po zakończeniu wojny) 21 wozów zwrócono dowództwu radzieckiemu.
Stan na 16 lipca 1945, to 26 szt, reszta uległa zniszczeniu.
Pewna liczba była na nieruchomych stanowiskach ogniowych do strzelań do celów morskich (został duży zapas amunicji 122mm)
Następnie część pojazdów przebudowano na pancerne ciągniki ewakuacyjne.
Najbardziej wyeksploatowane poszły na złom lub jako cele ćwiczebne na poligony.

Dlaczego wymontowano armatę, a zostawiono wieżę?
jeśli ktoś siedział w środku, w Is-2, to wie, że tam jest mnóstwo miejsca. Po wymontowaniu armaty, w to miejsce można zapakować duuużo części, narzędzi i innego śmiecia.
Do tego nie trzeba przebudowywać samego kadłuba, nie trzeba spawać dachu w miejsce wieży, włazów itd.
Taki sam los spotkał działa samobieżne SU-85 czy ISU-122/152

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kół nośnych. Istotnie raz na ćwiczeniach w widocznej wyżej 8U218 drugie lewe koło nośne wysunęło się nam razem z drążkiem skrętnym z kadłuba na szer. około metra. Mechanicy usunęli to koło wraz z długaśnym (3m30cm) drążkiem skrętnym i bez przeszkód dojechaliśmy tak do garnizonu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IS-2 w ruchu można obejrzeć w filmie Jarzębina czerowona" o walkach o Kołobrzeg. Film oczywiście powojenny ale zdjecia sa naprawdę wyraźne i ujęc jest sporo. Puszczają ten film co jakiś czas w Kino Polska. Ponadto w filmie występują tez SU-76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To te cygara za drzwiami do wyrzutni. 8U218 miała w sumie tylko 2 butle. Sprężone powietrze służyło głównie do napełniania zbiornika kulistego w UN (układzie napędowym )rakiety."

sprężone powietrze przetaczane do zbiornika kulistego w rakiecie służyło do napędzania sterów rakiety nie do układu napędowego"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, zostałem sprowokowany wypowiedzią znawcy układu napędowego i kierowania rakiet operacyjno-taktycznych 8A61, 8k11,8K14 . Sprężone powietrze przed startem było doprowadzane do zbiornika kulistego rakiety ( luk z lewej strony tuż obok silnika rakiety). Robił to funkcyjny nr 12 poprzez dokręcenie przewodu wysokiego ciśnienia do magistrali zbiornika kulistego. Powietrze to w pierwszej fazie startu ( po odpaleniu pironaboi w magistarali paliwa rozruchowego na bazie ksylidyny ) wypychało paliwo rozruchowe ( z takiego wężowego "zbiornika ) do silnika rakiety gdzie spotykało się już z utleniaczem. HNO3. Później po samozapłonie ze zbiornia paliwa i utleniacza gazogeneratory w zbiornikach paliwa i utleniacza wypychały pod ciśnieniem paliwo i utleniacz do silnika rakietowego. Gazogenerator w zbiorniku paliwa pracował na naddatku paliwa, a w zbiorniku utleniacza na naddatku utleniacza ( wiadomo dlaczego?) Stery gazowe rakiety napędzane były hydraulicznie ( nie powietrzem - zabrakłoby go szybko, sam zbiornik kulisty był nieduży - jak piłka do koszykówki) za pomocą silników elektrycznych i pomp olejowych. Osłonięte były grafitem- kompozytem - stąd :stery grafitowe ( wiadomo dlaczego grafitowe?) Ster 2 i 4 - stery kąta pochylenia (programu) na statecznik 1 i stery 1 i 2 stery kierunku.
Myśle ,że ten post to podpucha - możliwe ,że robi to ktoś z moich kolegów oficerów z którymi słuzyłem w baterii startowej rakiet. Jasne ,że mam już sklerozę, ale generalnie jeszcze coś pamiętam. W rakiecie 8k14 był inny system podtłaczania paliwa do silnika - skrótowo - była to turbina gazowa - pompa pracująca na małym silniczku rakietowym na paliwo stałe. Wylot tych gazów był w dolnej części rakiety między statecznikami. Dla niefachowców nazwe to kominem albo dziura wyfukową"...
Były dca z bs rot.UN, UK. OS,OO.DB.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem pewien czy w rakiecie 8k14 nie było jednak rzeczywiście jakiegoś myku" z tym powietrzem. Jak wchodziły 8K14 przechodziłem akurat do jednostek badawczych i przyznam , że nie poznałem rakiety SS-20 szczegółowo.
W takim razie proszę o mały wykład . Czy były to serwomechanizmy , układy nadążne czy inne elementy automatyki. Bo większa ilość butli na wyrzutni rzeczywiście o czymś świadczy. Jednak nie słyszałem , by w 8K14 były zasadniczo różne stery grafitowe uruchamiane olejem pod ciśnieniem. W ogóle sterowanie powietrzem jest szybsze, lecz nie ma takiej siły" jak hydraulika. No i powietrze musi uchodzić z układu. Wide para w parowozie i psykanie "autobusów i samochodów z hamulcami powietrznymi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jak już dojechaliśmy do wyrzutni zestawu rakietowego 9K72 Elbrus to zamieszczam zdjęcie wyrzutni 9P117 (M,M-1) kołowej z rakietą 8K14 (T-7B, R-300 SS-1c, Scud B) zbiornik powietrza był po lewej stronie, nad tylnymi kołami. ( nie widać) . Głowice 20, 40,100KT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie