Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 Yoony->To IS-2 z wymontowanym uzbrojeniem jako Pancerny Ciągnik Ewakuacyjny, konstrukcja już powojenna.
yoony Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 dzięki to już wiedziałem najbardziej ciekawi czemu pozostawiono wieżęwiesz może ile ich przebudowano ?
Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 Ile ich przebudowano, tego Magnuski nie podaje. W okresie październik 1944-kwiecień 1945, WP otrzymało 71 szt IS-2, z czego (zapewne po zakończeniu wojny) 21 wozów zwrócono dowództwu radzieckiemu.Stan na 16 lipca 1945, to 26 szt, reszta uległa zniszczeniu.Pewna liczba była na nieruchomych stanowiskach ogniowych do strzelań do celów morskich (został duży zapas amunicji 122mm)Następnie część pojazdów przebudowano na pancerne ciągniki ewakuacyjne.Najbardziej wyeksploatowane poszły na złom lub jako cele ćwiczebne na poligony.Dlaczego wymontowano armatę, a zostawiono wieżę?jeśli ktoś siedział w środku, w Is-2, to wie, że tam jest mnóstwo miejsca. Po wymontowaniu armaty, w to miejsce można zapakować duuużo części, narzędzi i innego śmiecia.Do tego nie trzeba przebudowywać samego kadłuba, nie trzeba spawać dachu w miejsce wieży, włazów itd.Taki sam los spotkał działa samobieżne SU-85 czy ISU-122/152
Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 Zdjęcia z kolekcji J. Magnuskiego.4 P Cz Ciężkich w walkach pod Mirosławcem
Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 A to już IS-2m z 4 P Cz Ciężkich, marzec 1945
Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 Nawiązując do zdjęcia IS-2 z urwanym kołem; nasz SU-85 z urwanym przednim kołem nośnym (!), ale jedzie na Berlin:)Wszystkie zdjęcia pochodzą z publikacji wydawnictwa Concord, autorstwa S. Zalogi, J. Kinneara, A. Aksenova, A. Koschavtseva
Steiner7 Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 I to chyba wszystkie dostępne zdjęcia IS-2 będących na wyposażeniu WP w czasie wojny.
Mozets Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 Co do kół nośnych. Istotnie raz na ćwiczeniach w widocznej wyżej 8U218 drugie lewe koło nośne wysunęło się nam razem z drążkiem skrętnym z kadłuba na szer. około metra. Mechanicy usunęli to koło wraz z długaśnym (3m30cm) drążkiem skrętnym i bez przeszkód dojechaliśmy tak do garnizonu.
yoony Napisano 12 Październik 2009 Napisano 12 Październik 2009 dzięki co do ISU i SU to sprawa jest jasna natomiast w przypadku czołgów zarówno T-34 jak i IS,KW usuwano wierze jedynie montując pokrywę z włazami Jeszcze raz dzięki za info
asdg70 Napisano 14 Październik 2009 Napisano 14 Październik 2009 IS-2 w ruchu można obejrzeć w filmie Jarzębina czerowona" o walkach o Kołobrzeg. Film oczywiście powojenny ale zdjecia sa naprawdę wyraźne i ujęc jest sporo. Puszczają ten film co jakiś czas w Kino Polska. Ponadto w filmie występują tez SU-76
steell Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 To te cygara za drzwiami do wyrzutni. 8U218 miała w sumie tylko 2 butle. Sprężone powietrze służyło głównie do napełniania zbiornika kulistego w UN (układzie napędowym )rakiety."sprężone powietrze przetaczane do zbiornika kulistego w rakiecie służyło do napędzania sterów rakiety nie do układu napędowego"
Mozets Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 Niestety, zostałem sprowokowany wypowiedzią znawcy układu napędowego i kierowania rakiet operacyjno-taktycznych 8A61, 8k11,8K14 . Sprężone powietrze przed startem było doprowadzane do zbiornika kulistego rakiety ( luk z lewej strony tuż obok silnika rakiety). Robił to funkcyjny nr 12 poprzez dokręcenie przewodu wysokiego ciśnienia do magistrali zbiornika kulistego. Powietrze to w pierwszej fazie startu ( po odpaleniu pironaboi w magistarali paliwa rozruchowego na bazie ksylidyny ) wypychało paliwo rozruchowe ( z takiego wężowego "zbiornika ) do silnika rakiety gdzie spotykało się już z utleniaczem. HNO3. Później po samozapłonie ze zbiornia paliwa i utleniacza gazogeneratory w zbiornikach paliwa i utleniacza wypychały pod ciśnieniem paliwo i utleniacz do silnika rakietowego. Gazogenerator w zbiorniku paliwa pracował na naddatku paliwa, a w zbiorniku utleniacza na naddatku utleniacza ( wiadomo dlaczego?) Stery gazowe rakiety napędzane były hydraulicznie ( nie powietrzem - zabrakłoby go szybko, sam zbiornik kulisty był nieduży - jak piłka do koszykówki) za pomocą silników elektrycznych i pomp olejowych. Osłonięte były grafitem- kompozytem - stąd :stery grafitowe ( wiadomo dlaczego grafitowe?) Ster 2 i 4 - stery kąta pochylenia (programu) na statecznik 1 i stery 1 i 2 stery kierunku.Myśle ,że ten post to podpucha - możliwe ,że robi to ktoś z moich kolegów oficerów z którymi słuzyłem w baterii startowej rakiet. Jasne ,że mam już sklerozę, ale generalnie jeszcze coś pamiętam. W rakiecie 8k14 był inny system podtłaczania paliwa do silnika - skrótowo - była to turbina gazowa - pompa pracująca na małym silniczku rakietowym na paliwo stałe. Wylot tych gazów był w dolnej części rakiety między statecznikami. Dla niefachowców nazwe to kominem albo dziura wyfukową"...Były dca z bs rot.UN, UK. OS,OO.DB.
Mozets Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 Nie jestem pewien czy w rakiecie 8k14 nie było jednak rzeczywiście jakiegoś myku" z tym powietrzem. Jak wchodziły 8K14 przechodziłem akurat do jednostek badawczych i przyznam , że nie poznałem rakiety SS-20 szczegółowo.W takim razie proszę o mały wykład . Czy były to serwomechanizmy , układy nadążne czy inne elementy automatyki. Bo większa ilość butli na wyrzutni rzeczywiście o czymś świadczy. Jednak nie słyszałem , by w 8K14 były zasadniczo różne stery grafitowe uruchamiane olejem pod ciśnieniem. W ogóle sterowanie powietrzem jest szybsze, lecz nie ma takiej siły" jak hydraulika. No i powietrze musi uchodzić z układu. Wide para w parowozie i psykanie "autobusów i samochodów z hamulcami powietrznymi.
Mozets Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 No to jak już dojechaliśmy do wyrzutni zestawu rakietowego 9K72 Elbrus to zamieszczam zdjęcie wyrzutni 9P117 (M,M-1) kołowej z rakietą 8K14 (T-7B, R-300 SS-1c, Scud B) zbiornik powietrza był po lewej stronie, nad tylnymi kołami. ( nie widać) . Głowice 20, 40,100KT.
Steiner7 Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 Bardzo ciekawe są te informacje, ale, na Boga, miało być o polskich IS-2...:)
JoncaA Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 Ano właśnie, miało być o IS-2. Jeszcze jedno z serii zdjęć na zwalonym mostku
JoncaA Napisano 18 Październik 2009 Napisano 18 Październik 2009 jeszcze zdjęcie z kwietnia 45 roku.. Z tej serii w polu" jest jeszcze kilka zdjęć, które gdzieś wtryniłem. Niewielka strata, bom modelarsko nic nie wniosą (zrobione ze sporej odległości)..
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.