malpa Napisano 19 Listopad 2009 Share Napisano 19 Listopad 2009 Adamie Masz rację .Zasugerowałem się opisem i nie skojarzyłem nazwy .Powinno być Łochów .Dragen czy o taką stację Ci chodziło? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 20 Listopad 2009 Share Napisano 20 Listopad 2009 A nie prościej zajrzeć na stronę Pana Michała Dereli:derela.republika.pl/pociagi.htmPozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 20 Listopad 2009 Share Napisano 20 Listopad 2009 W okresie 1918-1920 opancerzono całkowicie w Polsce w różnych KBPP 15 parowozów ,serii 73 ( nie licząc półpancernych").Znajdowały się w następujących pociągach pancernych :P.P.6 Generał Iwaszkiewicz" (ex tabor bojowy rozwiązanego już P.P.18 Odsiecz II"),P.P.12 Kaniów", P.P.18 Odsiecz II",P.P.25 Stefan Czarniecki",P.P.27 Ochotnik"....Nie bójmy się używać numerów , bo to podstawa ! >> Pod numerem 6 istniał normalnotorowy(od - do: P.P.6 Gromobój")następnie pod numerem 6 istniał SZEROKI (od - do P.P.6 Generał Iwaszkiewicz-szeroki", utracony ) następnie pod numerem 6 istniał normalnotorowy P.P.6 Generał Iwaszkiewicz"( ex P.P.18 Odsiecz II"). Bo pod numerem P.P.18 już istniał Huragan" !.Natomiast parowozów serii 178 opancerzono w KBPP Lwów tylko 6. Informacja na stronie Pana Michała Dereli wymaga skorygowania, bo nie > 8.To samo dotyczy parowozu ,serii 180. Został on opancerzony TYLKO w 1 egzemplarzu. W roku 1920 otrzymał on kamuflaż.Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dargen Napisano 20 Listopad 2009 Share Napisano 20 Listopad 2009 Nie będę się trzymał kurczowo swojej wersji , być może chodziło o łochów , a mi się pomerdało . Zdięcie , które widziałem kilkanaście lat temu było w broszurze wydanej przez Bellonę Typy broni i uzbrojenia" , pod tytułem Pociąg pancerny Danuta" . Za wszelkie zamieszanie przepraszam . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
malpa Napisano 20 Listopad 2009 Share Napisano 20 Listopad 2009 Dragen nie martw się tym .Rzeczą ludzką jest się mylić.Ponieważ nie jesteś w temacie i fotkę widziałeś parę lat temu więc i nazwa stacji nie utkwiła prawidłowo w Twojej pamięci.Kto pyta nie błądzi , kto szuka znajduje.Z twojego opisu jasno wynika o jaką fotkę chodzi i jakiego pociągu dotyczy.Ta lotnicza fotka przedstawia pociąg pancerny nr.13 Gen.Sosnkowski.Zdjęcie jakie zamieściłem odpowidając Tobie pokazuje właśnie ten pociąg widzany tym razem oczami żołnierza na ziemi.Na forum jest sporo zdjęć wagonów pancernych z jego składu.W najnowszym numerze specjalnym 2/2009 periodyku DO BRONI ( szukaj w EMPIKU )na pierwszych stronach znajdziesz to oczym mówimy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 21 Listopad 2009 Share Napisano 21 Listopad 2009 Polskie pociągi pancerne i ich parowozy w okresie 1918-1920 Dnia 15 sierpniu 1919 roku pod rozkazami NDWP znajdowało się 40 pociągów pancernych : 22 jednostki etatowe, od numeru 1 do 22 : P.P.1 „Piłsudczyk” – P.P.22 „Groźny-szeroki”. Do tego pod rozkazami dowództw poszczególnych Grup Operacyjnych istniało 18 improwizowanych pociągów pancernych o różnej wartości bojowej ( normalnotorowe oraz szerokie).To w przybliżeniu daje nam liczbę 40 parowozów zarówno szerokich jak i normalnotorowych ( opancerzonych całkowicie lub tylko częściowo a nawet i nie opancerzonych). Do tego należy doliczyć 22 parowozów ( etatowych części taborowych pociągów pancernych, zarówno szerokich jak i normalnotorowych, całkowicie lub częściowo opancerzonych lub i nie opancerzonych). Daje to nam sumarycznie liczbę 62 parowozów używanych w dniu 15 sierpnia 1919 roku w I linii. Do tego należy jeszcze doliczyć także pewną liczbę parowozów rezerwowych oraz kilka parowozów, będących w naprawie bądź też w opancerzaniu w KBPP.Czas pełnego opancerzenia parowozu blachą trwał około 1 miesiąca. Natomiast prowizoryczne opancerzenie parowozu ( tylko stanowisko maszynisty) trwało 13 godzin. Podczas prowadzenia operacji wojskowych na wschodzie stacje i wieże wodne przeważnie były zniszczone i już nie wystarczały parowozy- tendrzaki, serii:178, 377, 632, 637 z małym zapasem wody i paliwa ( zostały one wycofane wiosną 1920 rok; mimo, że część parowozów serii 178 otrzymała dodatkowo opancerzony tender ) . Były one jednak mało przydatne na terenach wschodnich, ze względu na olbrzymie przestrzenie między stacyjne, zniszczone stacje i brak paliwa ( węgla), przez co musiały być wymienione na parowozy z dużymi tendrami o pojemności 12 metrów sześciennych, takie jak: pruskie, serii G, austro-węgierskie, serii 73 lub szerokie, rosyjskie serii „O”.Natomiast jesienią 1920 roku WP posiadało na wyposażeniu 29 etatowych pociągów pancernych zarówno normalnotorowych jak i szerokich. Posiadał one parowozy: serii G. - 20 sztukserii 73 – 4 sztukiserii 229 - 2 sztukiSumarycznie - 26 parowozów pancernych.Nadto posiadano także parowozy półpancerne:serii G. – 10 sztukserii 229 – 2 sztuki Razem to daje ilość 38 parowozów ( + jeszcze kilka parowozów, o których brak jest informacji, jakiego one były typu). Do tego należy doliczyć 28 parowozów etatowych, części taborowych pociągów pancernych.Daje to ogólną ilość 66 parowozów w I linii ( * ilość przybliżona). Sumaryczne zestawienie całkowicie opancerzonych parowozów w okresie 1918 -1920 przez poszczególne KBPP wynosi 50 ( bez półpancernych, bo ich ilość jest trudna do ustalenia :1.Warszawa: 8 pruskich, serii G. 2.Kraków: 6 w tym: 2 serii 229, 1 serii 73, 1 serii 97 oraz 2 pruskie, serii G.7.3.Nowy Sącz: 12 w tym: 6 serii 229, 3 serii 73, 2 serii 97 i 1 serii 180.4.Lwów: 16 w tym : 6 serii 178 oraz 10 serii 73.5.Poznań: 3 pruskie, serii G.6.Inne KBPP: 5 parowozów różnych typów. Należy także doliczyć pewną liczbę zdobycznych, opancerzonych parowozów ( zdobytych na przeciwnikach), zarówno szerokich jak i normalnotorowych. Pozdrawiam, opracował K. Margasiński. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 Parę zdjęć z NAC, tak dla kompletu.III powstanie śląskie - msza polowa przed powstańczym pociągiem pancernym Kabicz". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 III powstanie śląskie - powstańczy pociąg pancerny Kabicz". W skład pociągu wchodzi beztendrowy parowóz T37 opancerzony oraz dwa wagony 2-osiowe, węglarki żelazne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 III powstanie śląskie - powstańczy pociąg pancerny "Kalina. Widoczny fragment wagonu artyleryjskiego uzbrojonego we francuską armatę górską 65 mm oraz dowódca pociągu pancernego porucznik G. Lubicz-Zaleski."Oczywiście nie jest to pociąg o nazwie Kalina, tylko wagon artyleryjski o takiej nazwie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 dla odmiany parę zdjęć związanych z pociągiem pancernym Hallerczyk" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 dowództwo Hallerczyka" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 załoga Hallerczyka" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 załoga Hallerczyka" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 legitymacja na odznakę pamiątkową pociągu pancernego L4 Hallerczyk" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 ponownie zbiory NACIII powstanie śląskie - powstańczy pociąg pancerny "Pieron." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszek01 Napisano 22 Listopad 2009 Share Napisano 22 Listopad 2009 Do kompletu Maryś" z Bartosza Głowackiego" (NAC) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 22 Listopad 2009 Autor Share Napisano 22 Listopad 2009 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 22 Listopad 2009 Share Napisano 22 Listopad 2009 A coś takiego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mi.Der Napisano 22 Listopad 2009 Share Napisano 22 Listopad 2009 Cieszę się, że coś się znowu ruszyło merytorycznego w tym wątku (chociaż przyznam, że przez ostatnie parę lat sam odpuściłem" tematykę pociągów). Dziękuję panie Krzysztofie za informacje - będę wdzięczny za wszelkie konkrety dotyczące lokomotyw używanych w poszczególnych pociągach (najlepiej wraz z numerami lokomotyw ;-). Informacja na stronie o 8 parowozach serii 178 pochodzi z artykułu Magnuskiego i Załogi z Military Modelling. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 25 Listopad 2009 Share Napisano 25 Listopad 2009 Panie Michale, proszę o kontakt kamo115@yahoo.plPewne informacje z tego artykułu są już stare " i trzeba je skorygować.Pozdrawiam serdecznie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 28 Listopad 2009 Share Napisano 28 Listopad 2009 Sugestie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mi.Der Napisano 28 Listopad 2009 Share Napisano 28 Listopad 2009 Znane zdjęcie, publikowane u Sawodnego (opisane jako z kolekcji Magnuskiego), jako niemiecki Lin.Komm.R (Bromberg) gebaute" Panzerzug 22. Zdjęcie to czasami przedstawiane bywa w kontekście pociągu zdobytego przez powstańców wielkopolskich, ale jest to dość niejasne (a na zdjęciu niewątpliwie jest niemiecki). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 28 Listopad 2009 Autor Share Napisano 28 Listopad 2009 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemope Napisano 28 Listopad 2009 Share Napisano 28 Listopad 2009 Odpowiedź na sugestie: jeden z pociągów pancernych operujących w okolicy Bydgoszczy podczas Powstania Wielkopolskiego. Na zdjęciu widoczni żołnierze ówczesnego grenzschutzu stanowiący jego załogę. Zdjęcie wykonane prawdopodobnie w Bydgoszczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof115 Napisano 29 Listopad 2009 Share Napisano 29 Listopad 2009 Cenzura wojskowa w tamtym czasie także zrobiła swoje. Moze ktoś coś wie na temat tego zdjęcia ?Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.