Skocz do zawartości

Jaki to pojazd ?


jfkl

Rekomendowane odpowiedzi

Już wyjaśniam...

Faktycznie, nawet w poważnych źródłach panuje w tej kwestii bałagan i nazwy Bren…, Scout…, Universal Carrier używane są jako zamienne określenia tego samego pojazdu. Tymczasem Bren…, Scout…, Universal… były rożnymi pojazdami, o rożnych funkcjach bazującymi na tym samym podwoziu.

A zaczęło się od tego pojazdu, przyjętego na uzbrojenie w 1935.
Light Dragon Mk.III nie był carrierem (chociaż niektórzy błędnie tak go przedstawiają). Był to lekki ciągnik artyleryjski, którego podwozie okazało się na tyle udaną konstrukcją, że postanowiono wykorzystać je jako bazę dla innych lekkich pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy w 1937 podstawową bronią wsparcia w armii brytyjskiej stał się karabin Bren złożone ostało zapotrzebowanie na transporter mogący przewozić karabin wraz z całym osprzętem, częściami zapasowymi, zapasam amunicji oraz obsługą. Tak powstał Bren Carrier.

W przednim, opancerzonym przedziale siedzieli kierowca oraz strzelec. Można tu było zamontować karabin Bren, ale była to jedynie opcja, gdyż z założenia Bren Carrier nie był przewidziany do użycia w bezpośrednim boju. Trzeci członek załogi siedział w opancerzonym przedziale po lewej stronie silnika, który zamknięty był od tyłu płytą pancerną o dużym kącie nachylenia. Przedział po prawej stronie silnika nie był osłonięty i służył do przewozu osprzętu. Sinik był częściowo odsłonięty. Instalacja elektryczna pojazdu nie była ekranowana, gdyż nie przewidywano instalowania na nim radiostacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej więcej w tym samym czasie zgłoszono zapotrzebowanie na lekki pojazd zwiadowczy dla kawalerii oraz jednostek pancernych. Tak powstał Scout Carrier.

W przednim, opancerzonym przedziale siedzieli kierowca oraz strzelec. Umieszczona tu została rusznica Boys. Trzeci członek załogi siedział w opancerzonym przedziale po prawej stronie silnika i obsługiwał radiostację oraz karabin Bren. Przedział ten był większy niż w Bren Carrierze, a od tyłu zamykała go pionowa płyta pancerna. Karabin Bren mógł być ustawiony w jednym z czterech jarzm, dzięki czemu ostrzał z niego można było prowadzić we wszystkich kierunkach. W jarzmie takim można było również umieścić specjalny statyw, który pozwalał na prowadzenie ognia do celów powietrznych. Przedział po lewej stronie silnika nie był osłonięty i służył do przewożenia osprzętu. Silnik był całkowicie osłonięty, a instalacja elektryczna została przystosowana do współpracy z radiostacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artyleria zgłosiła zapotrzebowanie na pojazd dla obserwatorów artyleryjskich. Miał on służyć do przewożenia obserwatorów do punktu obserwacyjnego, lub sam stanowić ruchomy punkt obserwacyjny. Tak powstał AOP Carrier.

Ponieważ załogę stanowiło czterech żołnierzy przedziały po obu stronach silnika zostały osłonięte pancerzem. Dla pojazdu tego nie przewidywano żadnego uzbrojenia (poza bronią osobistą załogi). Przednie stanowisko zostało przebudowane tak, żeby można było instalować w nim przyrządy obserwacyjne. Silnik był całkowicie osłonięty, a instalacja elektryczna została przystosowana do współpracy z radiostacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powstało jeszcze kilka odmian carrierów - większość nie weszła do uzbrojenia.
Ostatecznie armia uznała, że zamiast budować różne, wyspecjalizowane pojazdy należy zbudować jeden uniwersalny model, który mógłby być łatwo dostosowywany do wypełniania rożnych funkcji. I tak w marcu 1939 rozpoczęto produkcję Universal Carriera.

Konstrukcyjnie był on najbardziej zbliżony do AOP Carriera z ta różnicą, że na przednim stanowisku można było instalować uzbrojenie.

Z chwilą pojawienia UC inne modele (z wyjątkiem AOP) nie były już zamawiane. Po roku 1940 wszystkie znajdujące się w Anglii carriery (z wyjątkiem AOP) zostały przebudowane do standardu Universal Carriera.

I to tyle w bardzo dużym skrócie…
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za tak zwiezly i swietnie zilustrowany fachowy wyjklad. Twoje modele? Faktycznie galimatjas straszny w tym nazewnictwie. W wielu powaznych nawet zrodlach Bren carrier jest nazywany scout carrierem. A czy masz jakes mysli na temat jakiego rodzaju to Universal. Cos jakby ma na wykuszu strzelca ale moze to zludzenie optyczne? Bo faktycznie tych odmian, czy raczej adaptacji, bylo od licha.....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie