Skocz do zawartości
Dr_Oszak

Identyfikacja pułku ułanów

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o pomoc w identyfikacji pułku ułanów. Znana mi osoba poszukuje nazwy pułku ułanów w którym służył jej ojciec. Był to kapral Edward Krzyżaniak który służył w 1939 roku w pułku w Poznaniu. Brał udział w Bitwie nad Bzurą. Doszedł do Warszawy gdzie podobno popełnił samobójstwo jego dowódca.
Powyższe zdjęcie przedstawia tych ułanów.

Pozdrawiam
Dariusz Roszak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli służył w Poznaniu, w pułku kawalerii, który brał udział w Bitwie nad Bzurą to z pewnością chodzi o stacjonujący w Poznaniu 15 PU. Jednak zdjęcie nie przedstawia ułanów 15 PU - nie pasują proporczyki.
Z pułków biorących udział w Bitwie nad Bzurą tylko 9 PU miał taki układ barwny proporczyków plus amarantowe otoki.

Mamy więc nieścisłość - albo nie służył w Poznaniu w 15 PU, albo to nie jest zdjecie jego jednostki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mam tą samą wątpliwość. Zdjęcie jest na pewno autentyczne. Może ktoś wie czy dowódca któregoś z pułków kawalerii w czasie kapitulacji Warszawy popełnił samobójstwo.

Jest jeszcze pytanie - jakie proporczyki nosili żołnierze Wielkopolskiej Brygady Kawalerii ale nie przydzieleni do poszczególnych pułków i DAK np. szwadron sztabowy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Do mundurów polowych nie powinni nosić. Oficerowie sztabu występowali w barwach swych macierzystych pułków

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy coś wiadomo o 7 szwadronie pionierów WBK?
Kolory proporczyków, kolory otoków, gdzie stacjonowali?

Z góry dzieki za informację

7DAK odpada ze względu na barwy proporczyka (czarno-czerwony)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Po mojemu za jasne te proporczyki na DAK.

DAKi miały proporczyki czarno-szkarłatne.
A szwadrony pionierów szkarłatno-czarne, więc to już zupełnie nie pasuje. Już prędzej ten DAK.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No to dodajmy jeszcze 2 możliwości przy czarnych otokach i proporczykach z czernią na górze:
Łączność (ta występowała plutonami w pułkach,na zdjęciu siła większa).Proporczyk czarno-jasnoniebieski (tak obrazowo).
Broń pancerna (w BK oczywiście w strukturach będące).Proporczyk czarno-pomarańczowy.Jednak nie wiem,jak było z mundurami garnizonowymi,fotka po 36r.Może ktoś wie?
Co do pionierów.Ci również wystepowali plutonami,bądź druzynami w pułkach.Z proporczykami się nie spotkałem,bo takowe nie formacja ta nie posiadała(możę się mylę).

Daslej obstaję za dakiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Przepraszam.Oczywiście kowalihno ma rację.Pionierzy proporczyki szkarlatno-czarne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Miszka - chyba ze cos mi sie mocno pomaglowalo w glowie, to przeciez pionierzy (patrol) i lacznosciowcy (pluton) pulkowi nosili barwy swojego pulku. Kolory lacznosci i pionierskie nosili zolnierze brygadowych szwadronow lacznosci i pionierow.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno zdjęcie tej samej osoby.
Dowiedziałem się od syna, że na pewno nie była to artyleria. Pamięta również wspomnienia ojca o ćwiczeniach w atakowaniu nieprzyjaciela kiedy to z każdej trójki konnych dwóch zewnętrznych zeskakiwało i wchodziło do walki a środkowy odprowadzał ich konie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
O,i tu pies pogrzebany.Otóż szwadrony pionierów i łączności w BK tworzyły właśnie te plutony i drużyny pułkowe.Innymi słowy;szwadrony pionierów i łączności BK były przydzielane pułkom(tejże BK) w sile plutonu,bądź min.drużyny.Nie było oddzielnych szwadronów dla BK i oddzielnych plutonów,drużyn dla pułków.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Spieszenie do walki w szyku trójkowym to nie tylko umiejętność ćwiczona w kawalerii.
No cóż,to zdjęcie dla mnie niczego nowego nie wnosi,porócz tego,że pochodzi raczej z przed 36r.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dr_Orszak zrób maksymalnie dobry skan najlepiej widocznych proporczyków ze zdjęcia. Wypatruję oczęta i sam już nie wiem, czy widzę żyłkę w proporczyku, czy mam przewidzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam oryginałów zdjęć. To tylko skan i niewiele da się z niego wycisnąć. Spróbuję dostać się do oryginałów.
Skąd podejrzenie że jest to zdjęcie z przed 1936? Chyba nie chodzi o mundur? Dlaczego w 1939 nie miałyby być donoszone stare sorty mundurowe. Syn twierdzi że ojciec poszedł na wojnę ze służby czynnej a nie z rezerwy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
patrząć na pierwsze zdjęcie to ewidentnie 7 DAK. przy najbliższej okazji spróbuje zrobic fote miejsca, w którym ta fotografie zrobiono (koszary artylerii na Sołaczu)
Ponad to...Krzyżaniaków w okolicach Poznania jest sporo ( choc to oczywiście żaden argument)

W DAK-ach wyszkolenie kawaleryjskie było ćwiczone, poza tym w działonie, za jaszczem podażała trójka zołnierzy z czego środkowy był koniowodnym a pozostali dwaj wręczycielami. zatem.....okreslenie, ze wkraczali do walki wcale nie musi oznaczać spieszenia do walki:)

I na koniec...DAKowcy nie uważali sie za artylerię, co więcej dośc lekceważąco sie o pozostałych formacjach artyleryjskich wypowiadali ( nazywali ich piżosami"). Za to zawsze podkreslali swoją kawaleryjskość. Możliwe, ze stąd to nieporozumienie:)

Mam gdzies u siebie wspomnienia płk. Pawła Dąbskiego-Nerlicha, we wrzesniu oficera zwiadowczego 7 DAK i zastepcy dowódcy. Zdaje sie, ze jest mat pełna lista zołnierzy 7 DAKW wg stanu na wszesień 39. Nie mam pewności, ale postaram sie sprawdzić.

Pozdrawiam!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Patrząc na otoki i proporczyki można dojść do przekonania, że to 7 DAK. Nie zgadza mi się ta informacja o samobójstwie dowódcy. Nie wiadomo mi nic o samobójstwach w 7 DAK, czy to samego dowódcy dywizjonu czy też dowódców baterii. Nic też nie wiem o samobójstwach dowódców w pułkach kawalerii WBK. Płk. Kowalczewski dowódca 17 PU przeżył wrzesień, tak samo dowódcy 9 PU i 14 PU. Polegli ppłk. Mikke z 15 PU i płk. Królicki z 7 PSK. W Ordre de Bataille 7 DAK nie znalazłem tego nazwiska, podobnie na listach innych pułków Wielkopolskiej Brygady Kawalerii.
Jeśli chodzi o mundury, to oczywiście stare były donaszane. Rezerwistom wydano między innym stare. Ale będący w służbie czynnej powinni mieć raczej mundur zgodny z obowiązującym wzorem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piotrek_7dak
czy może pan wysłać na e-mail,lub wstawić listę z której pan korzystał,(poszukuję dziadka) pozdrowienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bo to nie jest nasz 7 DAK, tylko 7 szwadron łączności Wielkopolskiej Brygady Kawalerii. Czarne otoki, proporczyki u góry czarny, ale u dołu błękitne. Na zdjęciach wychodzą jaśniej niż szkarłat artylerii konnej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Serdecznie dziękuję wszystkim POSZUKIWACZOM, szczególnie p. Dariuszowi Roszakowi z Wronek, za pomoc w ustaleniu jednostki wojskowej, w której służył mój Ojciec.
Dokumenty potwierdzają przypuszczenia Widd39 – gratuluję wiedzy.
Wg zaświadczenia WKU Poznań mój Ojciec służył w 7 szwadronie łączności Wielkopolskiej Brygady Kawalerii od 4.11.1937 do 27.09.1939 r.
Niezwykle dokładne zapisy organizacji szwadronu (1936 r.) i jego losów aż do rozwiązania (wraz z całą WBK) w Warszawie 27.09.1939 r. znalazłem, w wydanej w 2015 r., obszernej książce p. Marka Zajączkowskiego pt. „Wielkopolskie Oddziały Wojsk Łączności 1919 - 1939”.
W zapisach rozmów Autora z organizatorem i dowódcą szwadronu ppłk. (por.) Leonardem Merkiszem - mój Ojciec jest wymieniony w obsadzie szwadronu jako dowódca sekcji.
Jedyna w szwadronie konna sekcja łączności z lotnikiem (drugą była sekcja motorowa) wchodziła w skład I plutonu telefonicznego (telegraficznego).

Odnośnie wątku honorowej śmierci dowódcy, który nie poszedł do niewoli, mogę tylko potwierdzić, że wiem to od Ojca. W trakcie składania karabinów po kapitulacji (były celowo niszczone) Dowódca nie oddał swojego, odszedł na bok i zakończył życie.
Bardzo żałuję, że przez moje ówczesne małe zainteresowanie wojną nie starałem się poznać szczegółów. Gdy zmieniłem podejście do historii na rozmowy było już za późno. Ojciec zmarł w wieku 49 lat.
Mogę się tylko domyślać, że Jego ostatni Dowódca w Warszawie mógł nie wywodzić się ze szwadronu WBK. Po bitwie nad Bzurą i przebiciu się przez Puszczę Kampinowską 18.09.39 szwadron włączono do walki jako pododdział liniowy. Szwadron brał udział w obronie Warszawy do dnia rozwiązania.

z wyrazami szacunku
Lech Krzyżaniak






Z wyrazami szacunku
Lech Krzyżaniak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie