gros Napisano 13 Sierpień 2007 Autor Napisano 13 Sierpień 2007 Zdjęcie zakładów Plage - Laśkiewicz w Lublinie z 1931r. potem upaństwowionych LWS ( tego wysokiego budynku już nie ma).
gros Napisano 13 Sierpień 2007 Autor Napisano 13 Sierpień 2007 To musi być LWS Żubr II - przeniosłem to zdjęcie z tematu djęcie naszego samolotu część 8" , moim zdaniem zasługuje na nowy wątek.Jeżeli ktoś posiada inne fotki z próby modernizacji Żubra proszę o dorzucenie.Czy ktoś kupił to zdjęcie? Pozdrowienia
41pp Napisano 13 Sierpień 2007 Napisano 13 Sierpień 2007 w książce Glasa / Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939/ jest trochę fotek i rysunków tej poronionej" konstrukcji.PozdrawiamGrzegorz W.
gros Napisano 13 Sierpień 2007 Autor Napisano 13 Sierpień 2007 F-16 to nie jest.Było jednak trochę dziwnych maszyn w historii, które z silnikami większej mocy radziły sobie. Żubr zbudowany był z mniejszej ilości materiałów strategicznych niż Łoś, co mogło mieć znaczenie. Nie chcę wchodzić w polemikę na ten temat. Proszę jedynie o udokumentowanie fotograficzne (w tym wątku) modelu rozwojowego Żubra.Pozdrowienia
41pp Napisano 13 Sierpień 2007 Napisano 13 Sierpień 2007 Całkowicie się z Tobą zgadzam, przykład Angoli z ich Mosqito jest tego przykładem, że nietypowe na pozór konstrukcje w praktyce okazują się doskonałe!Pozdrawiam
Gebhardt Napisano 13 Sierpień 2007 Napisano 13 Sierpień 2007 Tylko ze...... Waclaw Klepacki zawsze mowil ze Mosquito byl tak swietna konstrukcja bo projekt nie byl robiony na zamowienie wojskowe! :) Jakby to obmyslili wojskowi to by zaladowali jakies dodatkowe stanowska km i diabli wiedza co wedlug owczesnej doktryny taktycznej, ktoreby przeciazyly konstrukcje i nici z szybkosci i zwrotnosci co bylo decydujacym atutem samolotu.
41pp Napisano 13 Sierpień 2007 Napisano 13 Sierpień 2007 Klepackiego to pamiętam ze swojej pracy w I.L Wa-wa potem on chyba przeniósł sie na rzeszowską polit. A jeśli chodzi o Mosquito to robili to w zakładach meblarskich. Jako długoletni pracownik działu silnikowego I.L to o wojsku, tym i poprzednim i ich podejściu do przewidywanej mocy silników, powiem tylko , no commentGrzegorz W.
gros Napisano 13 Sierpień 2007 Autor Napisano 13 Sierpień 2007 Na tej fotce wygląda, że górna część wieżyczki jest poważnie zmodyfikowana.?Po złożeniu nie powinna wystawać za obrys kadłuba.W seryjnych była okrągła i stelaż był masywniejszy.Wygląda, że aerodynamika kadłuba poprawiła się.Może to Żubr II ? , LWS X ?
41pp Napisano 13 Sierpień 2007 Napisano 13 Sierpień 2007 Ale nawet po modyfikacji z silnikami PZL-Bristol Pegaz VII nie miał szans, ale to tylko moje zdanie.PozdrawiamG.W.
pokemon Napisano 14 Sierpień 2007 Napisano 14 Sierpień 2007 Dlaczego uważasz, że nie miał szans?Konstrukcjnie była zdecydowana poprawa.Wartość bojowa? Każdy samolot we wrześniu 39 roku był na wagę złota, bo niemieckie zagony pancerne i zmotoryzowane niesamowicie szybko się przemieszczały. Oczywiście, że w walce z Messerschmittami Żubry nie miały żadnych szans, ale wytłumacz mi sens używania do walki samolotów PWS-26 pozostawiając niewykorzystane Żubry?To trochę inna i skomplikowana historia, ale jakże to polskie...
41pp Napisano 14 Sierpień 2007 Napisano 14 Sierpień 2007 PWS-26 nie udało mi się znaleść, ale pogrzebię w literaturze !!PS był PWS 24, i potem PWS 54, PWS 33-Wyżeł" PWS 35 Ogar", PWS-40, 41,42, Ale spróbuję odszukać,
balans Napisano 14 Sierpień 2007 Napisano 14 Sierpień 2007 41pp, PWS 26 jest do oglądnięcia w MLP w Krakowie - jeden z naszych podstawowych przedwojennych samolotów szkolnych...Co do używania do walki PWS 26 w 39 roku, to poza jednym przypadkiem, gdy to podobno obrzucono z niego granatami ręcznymi[sic!] jakiś niemiecki oddział, to o innych nie słyszałem. A przecież idealnie nadawał się na lekki nocny nękający bombowiec - tak jak zrobili to Rosjanie ze swoim Po-2, a później w czasie wojny w ich ślady poszli Niemcy.To zresztą do dziś pozostaje dla mnie zagadką, dlaczego nasze ówczesne władze wojskowe wiedząc dużo wcześniej o tym, że wojna jest nieunikniona, zrobiły tak niewiele aby wykorzystać nawet ten ograniczony potencjał militarny jaki był do dyspozycji.P.S.Jeżeli na zdjęciu faktycznie jest Żubr II to byłaby sensacja! Ale mnie to bardziej wygląda na kadłub LWS-1, czyli modyfikacji Lublina R-XXA [też sensacyjne zdjęcie].
balans Napisano 15 Sierpień 2007 Napisano 15 Sierpień 2007 TO JEDNAK ŻUBR II ! Dopiero teraz zauważyłem charakterystycznie umieszczoną na kadłubie samolotu kabinę pilotów. No i wiadomo, że taki kadłub był w 39r. w budowie [A. Glass podaje, że to była makieta].
Tomasz Kopański Napisano 15 Sierpień 2007 Napisano 15 Sierpień 2007 Witam !Chciałbym zwrócić uwagę na to, że znane są jeszcze inne zdjęcia pokazujące nową wersję Żubra. Oto jedno z nich:http://img507.imageshack.us/my.php?image=ubrlublincz3.jpgSprawa Żubra była już omawiana, m.in. na forum dws. W lutym tego roku wrzuciłem tam powyższą fotkę i jeszcze małe conieco. Link:http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?t=1469&postdays=0&postorder=asc&start=0Pozdrawiam,Tomasz KopańskiPS. Będę próbował kupić to nowe zdjęcie zmodernizowanego Żubra z eBaya. Jeżeli to się uda, to na pewno będzie opublikowane. Mam nadzieję, że nie powtórzy się sytuacja z fotką Jastrzębia, za którą, wskutek wywindowania ceny przez jednego z „miłośników” historii naszego lotnictwa, trzeba było zapłacić ponad 1000 Euro.Post został zmieniony ostatnio przez moderatora polsmol 11:27 15-08-2007
balans Napisano 15 Sierpień 2007 Napisano 15 Sierpień 2007 To może teraz p. Artur Sudnik wykona rysunki Żubra II, bo rysunki Jastrzębia wykonał rewelacyjnie. Mam nadzieję, że dla tak szczytnego celu p. Tomasz Kopański udostępni mu zdjęcia.Pozdrawiam obu Panówbalans
gros Napisano 15 Sierpień 2007 Autor Napisano 15 Sierpień 2007 W wytwórni LWS w 1939 i zimą 1940 nie mogło być nic innego tak dużego. Jak pisałem tego wysokiego budynku już nie ma, lotniska też, zostało trochę hangarów.Gdy odszukałem na necie fotkę z 1931 moje wątpliwości ustąpiły.Pragnę zwrócić uwagę, że na 3 fotce , stanowisko tylnego strzelca jest znacznie zmodyfikowane (wieżyczka po złożeniu nie będzie wystawała ponad kadłub, coś jak w misiu na rys Klepackiego ) i kadłub nie ma w tym miejscu schodka tylko jest opływowy.Nie mam zdania czy to jest ten sam egzemplarz co na 2 fotce (tylko obszyty płótnem) , czy modyfikacja któregoś z seryjnych egzemplarzy. Pozdrowienia
gros Napisano 15 Sierpień 2007 Autor Napisano 15 Sierpień 2007 Dla porównania wcześniejsze stanowisko tylnego strzelca.
gros Napisano 15 Sierpień 2007 Autor Napisano 15 Sierpień 2007 Do układanki brak fotki skrzydeł i mamy prototyp Żubra II a nie makietę jak pisał Glass.
kyan Napisano 15 Sierpień 2007 Napisano 15 Sierpień 2007 Jeszcze jedno zdjęcie zmodernizowanego Żubra z eBaya.
gros Napisano 15 Sierpień 2007 Autor Napisano 15 Sierpień 2007 Przed zimą jeszcze miał poszycie, ale już palą zbędne dla złomiarzy materiały.Super fotka, historia sama się pisze dzięki tej fotce.LWS-7 Mewa II, potem pewnie LWS-8 Żubr II ???Stał sobie prototyp w hangarze, mało kto o nim wiedział.Wyciągnięty na plac obdarty z poszycia, dalszy los jak LWS Mewa (na ciężarówkę i odzysk materiałów).Dobre zdjęcie bo widać kawałek miasta, może zlokalizuję hangar jeśli jeszcze stoi.
andronicus Napisano 16 Sierpień 2007 Napisano 16 Sierpień 2007 To zdjęcie to faktycznie byłaby sensacja.Pytanie, czy to na pewno Lublino. Miasto w tle wygląda jak Lublin i pewnie nim jest. Ale mam dwie wątpliwości. Dlaczego kościół, który zidentyfikowałem jako Bernardynow lezy tak daleko od ratusza. Z perspektywy zakladów LWS powinny byc w panoramie bardzo blisko siebie. Może to kościół powizytkowski, ale on nie ma wieży. Może to co zidentyfikowalem jako ratusz jest wieżą Bernardynów? Na zdjęciu nie widać tez nieistniejącej dziś wiezy ciśnień, chyba , że to obiekt oznakoawny ?". Reszta mogłaby pasować do Lublina widzianego ze strony zakładow LWS.Ma ktoś to zdjęcie w lepszej jakości.
gros Napisano 16 Sierpień 2007 Autor Napisano 16 Sierpień 2007 Zamieszczam fotkę fabryki LWS z książki Glassa.Ja nie mam wątpliwości, byłem tam godzinę temu na miejscu.Byłem w hangarze gdzie stał Żubr II.Trzy hangary stojące na początku ul.Wrońskiej zachowały się jeszcze.Budynek z wierzą został pozbawiony wierzy w czasie wojny lub po niej, odremontowany gruntownie stoi nadal. Dwa lata temu była batalia z konserwatorem zabytków o zmianę jego wyglądu (jak wynika z rozmowy z tubylcem pracującym w hurtowni).Inwestorzy zwyciężyli.Obecnie burzone są właśnie budynki stojące za tym budynkiem i można je zobaczyć (stoją tylko niektóre ściany szczytowe (fabryka LWS znika).Po lewej stronie ul. Wrońskiej ( tam gdzie stał Zubr II) po wojnie wybudowano hale przedsiębiorstwa LZNS (obecnie pało) zabudowując całą płytę lotniska.Trzy hangar na rogu ul. Wrońskiej i ul. Męczenników Majdanka stoją nadal w stanie prawie nie zmienionym po lekkim remoncie i adaptacji na hurtownie.Pozdrowienia
gros Napisano 16 Sierpień 2007 Autor Napisano 16 Sierpień 2007 N tej fotce z innego forum widać ulię Męczenników Majdanka (wiadomo - obecna nazwa), obecnie wypłycona ze względu na budowę w latach 60-70 tunelu kolejowego.
gros Napisano 16 Sierpień 2007 Autor Napisano 16 Sierpień 2007 Na planie z 1931r tak wtgłądała fabryka i lotnisko.Biała kropa to mijsce gdzie stał Żubr II z fotki.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.