Jump to content
Sign in to follow this  
KBP

Zdjęcia polskich pontonów

Recommended Posts

Witam
Poszukuję materiałów na temat pontonów używanych przez pionierów w Wojsku Polskim, zwłaszcza fotek. Chodzi mi o brezentowe (podgumowane) pontony z podłoga układaną z desek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie chodzi mi o pontony do budowy mostów i duzych przepraw. Tym się zasadniczo zajmowali saperzy. Zresztą pontony mostowe" ze wspomnianego wątku wyglądały zupełnie inaczej (były tez z inncyh materiałów), no i miały zdecydowanie większą wyporność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy o to Ci chodziło?Fotografie pochodzą z prywatnych zbiorów \\byłego zołnierza 71pp w Zambrowie. Wykonano je wczasie ćwiczeń w 1938 roku. Pozdrawiam Leszek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
KBP czyli chodzi ci nie o pontony lecz lodzie brezentowe? W WP byly trzy typy: T35 i (o ile pamiec nie myli T60 i T80). Fotki na razie sknerze bo potrzebuje do publikacji ale daj znac na priva jezeli interesujja Ciebie rysunki (zwymiarowane) z instrukcji. Byl to zreszta sprzet nie tyle pionierow co saperow (chociaz pewne ilosci lodzi T35 mialy szwadrony pionierow kawalerii). Fotki Leszka (swietne zreszta) to jeszcze cos innego - to kladka workowa wz 29 ktora byla stawiana na (jak nazwa wskazuje :) ) workach brezentowych wypchanych sloma. To wlasnie typowy sprzet plutonow pionierow w pulkach piechoty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z nazewnictwem mogłem się pomylić. W kazdym razie z tego co wiem to pod względem konstrukcji był to ponton z drewnianą podłogą. Jestem może laikiem, ale dla mnie łódź" ma konstrukcje całkowicie sztywną (drewnianą, metalową itp.)
Gdzieś wyczytałem, że były dwie wersje stosowane przez pionierów (być moze takze przez saperów): mniejszy typ dwuosobowy (+ sprzęt) o nosności 450 kg, oraz drugi , większy, bodajże 4-6 osobowy (o ile pamiętam).

Share this post


Link to post
Share on other sites
leszek01 moge rowniez prosic o te fotki w lepszej rozdzielczosci? Jestem milosnikiem 71 pp. Interesuja mnie tylko do celow prywatnych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztofie a nie czasami kładka typu P" wz.28 - chodzi mi o ta z tymi workami na słomę, ciekawa jest kładka pierwsza już parę razy zia sie spotkałem ale nie moge znaleść nigdzie opisu- wydaje sie ze jest to szeroko zbita rama drewniana.

Mógłbyś mi przesłać te materiały tych kładek chyba, że pochodzą z podręcznika podoficera- bo te akurat mam.

Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moze byc wz 28. Do roku ok 1934-5 zmieniano wz przy najmniejszej zmianie materialu (np drut w telefonie!). Pozniej przeginano pale w odrotna strone i dlatego taczanka telefoniczna wz 36 jest 36 a nie 37 bo miala ta sama rame co taczanka ckm wz 36. Niestety nie mam instrukcji jako takiej do kladki ale moze cos byc w podrecznikach oficerskich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwie pocztówki wydane przez Siedlecki Klub Kolekcjonerów
1) 5 baon saperów - przeprawa przez rzekę dwoma rodzajami kładek

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) 6 Batalion Saperów - Przeprawa po kładce workowej P" wz.29 przed cytadelą twierdzy brzeskiej. Fotografia z 8 lipca 1933r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kladka na pierwszym planie na zdjeciu Nr 1 jest o tyle ciekawa ze wyglada na zbudowana z materialow podrecznych, galezi, beczek etc. Super fotki!

Wracajac do fotki Leszka z 18/6 (17.59), sama kladka oczywiscie z materialu P-29 ale jednak osadzona na lodziach brezentowych T-35. Errare humanum est.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trudno byc na 100% pewien bo przy fotografii czarno-bialej cienie plataja rozne figle. Porownujac ze zdjeciami gdzie sa na pewno lodzie T-35 ogolny wyglad przypomina predzej lodzie niz worki (chociazby stopien zanurzenia). Oczywiscie do pewnego stopnia to zalezy od czasu bo worki sobie powolutku tonely raczej niz plywaly. Stopien zanurzenia zalezal od tego jak dlugo kladka byla w uzyciu gdy zrobiono zdjecie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki za projekt instrukcji Gebhardt, napewno nam się przyda przy rekonstrukcji. Nie wiesz może w jakiej kolorystyce były łodzie T-35 ? Zielone ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bez warunkow technicznych nie mozna nic powiedziec z pewnoscia. Na moj gust sa bardzo jasne na fotkach wiec pewnie kolor naturalny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyli szary ?
Czy gdzieś, w jakimś muzeum zachowała się któraś z łodzi brezetowych ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dodam, że pilnie poszukuję warunków technicznych łodzi brezentowych T 35, a także wyposażenia tej łodzi tj. wioseł, torby naprawczej i jej składników.
Materiałów tych potrzebuję w celu odtworzenia - jak najdokładnieszego - łodzi T35 dla celów rekonstrukcyjnych, w ramach GRH Pionierów 40 PP Dzieci Lwowskich".
Niestety w internetowym indeksie pozycji CBW (nota male nieczynnej do sierpnia) nie ma interesującej mnie pozycji.
Wszelkie pozyteczne informacje nie pozostaną bez wyrazów wdzięczności.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information