Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Fotki o Iłży.

Recommended Posts

Mi.Der -> Dzięki, trafna uwaga!

Co do ostatnich fotek zamieszczonych przez Nadwojciecha i Akceja - według mnie to, pomimo podobieństwa, nie jest Piłatka. Przeglądałem aukcje sprzedającego - ma całą serię z fotek z okolic Grójca (a tak jest opisana i ta fotka) - żadna inna nie pasuje do iłżeckich klimatów. Po za tym w tym widać po słupach , że ten park sztywnych" powstał przy zakręcie drogi (droga biegnąca przez Piłatkę jest zdecydowanie prosta).


Taka oto pozycja była całkiem niedawno na ebay.de:

http://www.zeughaus-braun.de/mit-krad-und-karabiner-fahrt-und-kampf-einer-kradschutzenschwadron-kradschutzen-bataillon-8.html 132 strony.

Opisuje między innymi walki pod Iłżą 8/9 września. Jedna tylko uwaga,na czym sam się początkowo złapałem i nie mogłem tego poskładać w całość- nie są to wspomnienia z 8 Kavalerie Schutzen Regiment (którego część jakby nie było walczyła pod Iłżą) tylko z Kradschützen-Bataillon 8.

Trzeba pogrzebać w historii 3 Dywizji Lekkiej - w skrócie : książka została wydana powstała w 1940. W tym też roku z II batalionu (dywizjonu) 9 KSR utworzono właśnie Kradschützen-Bataillon 8 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kagashi -> miejsce jakby znajome:)

Była jakoś opisana na aukcji? Póki co można dodać do tych prawdopodobnie zrobionych pod Iłżą" , bo jednak 100% pewności nie ma. Może pojawi się podobne ujęcie tej samej sytuacji i miejsca.


Na fotce panzer II w wersji A lub B lub C. Z tego co wygrzebałem 67 batalion pancerny miał według etatu tylko 17 sztuk panzer II. Reszta to ex-czeskie panzer 38 i 3 sztuki panzer I w rożnych wersjach. Na serii zdjęć panzer II spod Iłży , które znajdują się wyżej, jest panzer II we wcześniejszej wersji a lub b (najbardziej charakterystyczne są wózki zamiast 5 par kół nośnych ). Może ktoś się orientuje jakie wersje panzer II trafiły do 67 batalionu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mnie ten numer 400 panzer II coś nie pasuje do 67go.
Bo ten miał chyba 3 kompanie?
Chyba że się mylę..
Ktoś wyjaśni? 400 pasuje do 67go?
Ewentualnie jakaś inna jednostka wchodzi w rachubę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do ostatnich fotek zamieszczonych przez Nadwojciecha i Akceja - według mnie to, pomimo podobieństwa, nie jest Piłatka"

Obok masz fote którą sam wrzucałeś do tego wątku z zaznaczonym pierwszym planem widocznym na zdjęciu od kol Nadwojciecha - https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum27/grjec_copy.jpg

Jeszcze jakieś wątpliwości? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
No,właśnie o to mi chodziło. :)
Tommy,sam wrzucałeś tą fotkę co Vis teraz więc myślałem że rozpoznasz miejsce bez problemu...
Po prostu fotka zrobiona z innej strony.

Po za tym w tym widać po słupach , że ten "park sztywnych powstał przy zakręcie drogi (droga biegnąca przez Piłatkę jest zdecydowanie prosta)."

Ja na obu tych zdjęciach żadnego zakrętu nie widzę.
Widzę za to pojazdy które są ustawione w ten sam sposób na obu ujęciach i tak samo pomalowane (bielone) słupy...


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Nadwojciech 00:09 18-12-2013

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakoś się zbyt uważnie nie przyjrzałem się tej fotce zbyt uważnie. Swoją drogą,musiała być zrobiona jak już zaczeli porządkować pobojowisko - stąd takie nagromadzenie wraków w jednym miejscu.:


Być może i to zdjęcie wraku, opisane jako Grójec, to też Piłatka?

Sprawdziłem szlak IR54- te fotki z grobami opisane również jako Grójec - wchodził on w skład 18 Infanterie Division. Jej szlak bojowy:
Am 2. September erreichte die Division die Warthe und am 3. September die Widawka. Anschließend marschierte die Division nach Lodz und über Koluszki und Rawa-Maz zur Eisenbahnlinie westlich von Warschau. Von hier aus drehte die Division nach Norden und stieß über Lowicz an die Bzura. Anschließend nahm die Division an der Eroberung der Festung Modlin teil. Nach Feldzugende verblieb die Division als Besatzungstruppe im Großraum Warschau."

Być może i ta z Piłatki pochodzi z tego samego albumu związanego z 54IR, a została zrobiona (jako ciekawostka z frontu) gdy jednostka wracała już do Rzeszy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nadwojciechu -> wracając do tematu tej panzer II z numerem 400.

Nadwojciechu otóż wychodziło by tak.

67 panzer abteilung etatowo miał trzy kompanie typu leichte verlastet" ( w wolnym tłumaczeniu lekka dociążona", jak to podano na inszym forum, czyli wyposażone w cięższe" -według nomenklatury- czołgi czeskie). Każda z kompanii składała się z:

poczet dowódcy - Panzer 38
pluton lekki - Panzer II
pluton - Panzer 38
pluton - Panzer 38
pluton - Panzer 38

Obrazek ilustruje etat całego batalionu. Szperając po sieci można natchnąć się na rozbieżności ile dane typu czołgów było w batalionie. Jedni piszą , że według etatu wychodziłoby 17 Panzer II, Jentz natomiast podaje , że 23 sztuki itp.

Czołg ze zdjęcia to Panzer II w wersji c , A , B lub C (jakoś nie potrafię wychwycić różnic pomiędzy tymi modelami). Na zdjęciach czołgu z Błazin mamy do czynienia z Panzer ausf b (dość mała liczba wyprodukowanych egzemplarzy coś koło 25-30 jak dobrze pamiętam). Wersja ausf b przewija się także na fotkach z albumu 3 DLekkiej który co jakiś czas w wersji elektronicznej pojawia się po ebayu. Ale jakie konkretnie modele Panzer II były na wyposażeniu 67 panzer abteilung niestety jednoznacznie nigdzie nie znalazłem. Więc póki co to ślepa uliczka.

Natomiast cyfra 400 oznacza dowódcę 4 kompanii. Jako , że 67 panzer abteilung miał struturę trzy kompanijną NIE może to być czołg z jego składu.


Pzostaje pytanie czy moga to być czołg z innej jednostki - np. 1 lub 2 dywizji lekkiej. Przejrzę w wolnej chwili ich etaty i dokładny szlak bojowy. Być może to pozwoli powiedzieć coś więcej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
NIestety ograniczenia forum nie pozwalają wrzucić tego w czytelny sposób, więc link do etatu 67 panzer abtailung:

http://images40.fotosik.pl/88/cafa96b8b63c0d26med.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
W temacie tej Panzer II wrzuconej przez kagashiego. Z trzech dywizji lekkich które operowały w rejonie Radomia i także z tych których być może jakieś elementy mogły pojawić się w okolicach gościńca ostrowieckiego ( 2 leichte Division oraz 1 leichte Division) tylko 11 Panzer Regiment ze składu tej ostatniej miał 8 kompanii.Pozostałe jednostki pancerne to 3 kompanijne bataliony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne zdjęcie wz. 34 z Lubieni.

Nawiązując do postu Mi.der -> po namyśle, według mnie to jednak te same pojazdy. Dzięki tej fotce, w lepszej jakości, widać to dość dobrze. Dla porównania fotka która już była w niemal identycznym stadium rozbiórki.Brak min. maski silnika oraz kół,broni w wieżyczce, zachowane błotniki po lewej stronie, ponadto charakterystycznie ukształtowany,niezbyt głęboki rów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information