Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

kolekcj

Westerplatte cz.2

Rekomendowane odpowiedzi

Przenoszę tu wątek Myślę, że cieawy temat - ... 1939", który od dawna jest mocno przeładowany. Przeglądarka zaczyna mi już wysyłać komunikaty, że coś jest nie tak.

Poprzednie są posty pod adresem:
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=67736&id_forum=10#ost

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ponawiam pytanie na tym wątku, czy ma ktoś może jakiekolwiek wiadomości o strzelcu Aleksandrze Ortianie, przyczyny zainteresowania wyjaśniłem w poprzednim poście.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy ta fotka już była ...

źródło:
Kennedy R.M., The German Campaign in Poland (1939), Departament of the Army, Washington 1956, s. 79

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam,
1/ do kolegi Kolekcjonera,
w nawiązaniu do mojego postu z 12.06.2006 dot. opisu zdjęcia muszę sam siebie sprostować - na przednim maszcie pancernika nie powiewa flaga Wielkiej Brytanii, ale jest to chyba jakaś odmiana bandera marynarki „kajzerowskiej” (dopiero na powiększonym zdjęciu widać, iż nie jest to flaga UK, choć z wyglądu przypomina flagę Anglii). Możliwa data zrobienia zdjęcia pancernika rozszerza się też o okres drugiej połowy lat dwudziestych XX w. (okręt ma już dwa kominy /pierwotnie były trzy/ które otrzymał po przebudowie ukończonej w 1926 r.). Nie ma też całkowitej pewności iż chodzi o „Schleswig Holstein”, może to być też bliźniaczy „Schlesien” (notabene zbudowany w gdańskiej stoczni F.Schichau w 1906 r. - rok wodowania, natomiast „SX” również zwodowany został w 1906 r. ale w Kilonii). Sprawę jednoznacznego określenia daty i nazwy pancernika rozwiązałoby dotarcie do wykazu okrętów które odwiedziły Gdańsk w okresie międzywojennym...
2/ zamieszczone zdjęcie kolegi Kolekcjonera z dnia 12.06.2006 (o godz. 22.18) przedstawia zachodnią końcówkę Westerplatte (wygląda jak zdjęcie zrobione z latarni morskiej z Nowego Portu lub z masztu okrętu (statku) stojącego w Nowym Porcie), zdjęcie to kolega już raz zamieścił na niniejszym forum („Myślę, że ciekawy temat... – 1939” cz. I, w dniu 16.08.2005),
3/ Do kolegi Pomka 1:
Strzelec Aleksander Ortian w 1939 r. walczył w obsadzie Wartowni nr 2 (jako zwykły strzelec, ale w trakcie walk obsługiwał również rkm), ze wspomnień kolegów z tej wartowni wynika, iż był to bardzo odważny żołnierz, m.in. odznaczył się tym, iż w trakcie trwania ciężkiego ostrzału wartowni, pomimo ognia niemieckiego, wyczołgał się na zewnątrz wartowni i odsypał okienko strzelnicze dla cekaemu (strzelającego na kierunku bramy wjazdowej) zasypane bliskimi eksplozjami pocisków (epizod sfilmowany również w filmie Różewicza „Westerplatte”). Tutaj podaję link do skróconego życiorysu strzelca Ortiana http://www.westerplatte.pl/biogramy/197.html , ponadto jest on kilkukrotnie wspominany w relacjach kilku innych obrońców zamieszczonych w książce Flisowskiego (w razie potrzeby mogę przesłać skany tych stron), co do jakiś zdjęć Ortiana to musiałbym jeszcze poszukać...
4/ Do kolegi Bolasa,
Zamieszczone zdjęcie (z 14.06.2006) zdaje się że jeszcze nie było zamieszczone na niniejszym forum, ale jest jednym z wielu ujęć przedstawiających „S-X” już po zakończeniu walk o Westerplatte, zacumowanego przy basenie amunicyjnym na WST (skąd pancernik ostrzeliwał m.in. Gdynię),
pozdrawiam,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A to co za informacja? Nowość czy owość"?

http://miasta.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,3441404.html

- Warto przekroczyć próg mojej latarni z jeszcze jednego ważnego powodu - zachęca Jacek Michalak. - Tak naprawdę to z jej okienka padły pierwsze strzały na Westerplatte. Pierwszego września 1939 roku w latarni zainstalowano gniazdo cekaemu. Żołnierze dwie minuty szybciej niż marynarze z pancernika Schleswig-Holstein" ostrzelali polskie posterunki. Polacy nie pozostali dłużni - skierowali w stronę latarni lufę swojego jedynego działa. Pierwszy pocisk nie trafił. Drugi był celny. W wieży latarni powstała spora wyrwa. Wydaje się to niezwykłe, ale mam dokumenty wskazujące, że to właśnie tu, z tego miejsca, rozpoczęto II wojnę światową.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nowość czy owość"?

Nowośc". Już opisywana.
Właściciel latarni wymyslił sobie sposób na promocję swojego interesu. Opowiada o dokumentach, których nikt na oczy nie oglądał. Widać ma dar przekonywania, bo dziennikarzy udaje mu się nabrać.
Właśnie latarnia rozpoczęła sezon dla turystów - stąd artykuł.
Nie byłem, nie widziałem, ale patrząc na stronę internetowa, to chyba zobaczyć warto.
http://www.latarnia.gda.pl/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Więcej o latarni tutaj:
http://forum.westerplatte.org/viewtopic.php?p=730#730

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dziś gdy jechałem tramwajem pojawiło mi się w głowie pewne pytanko.

Czemu mjr. Sucharski widoczny jest na fotkach z kapitulacji w dwóch różnych mundurach ? Pierw widać jak wychodzi wraz z załogą prowadzony przez ogniomisrza Piotrowskiego ma na sobie mundur polowy, bez naszytych patek, baretek i odznaczeń na piersi (chodzi o tą słynną fotkę bez czapki i ze przekrzywionym pasem). Natomiast na fotkach z gen. Ebhardtem mjr.Sucharski ma na sobie już czyściutki mundur garnizonowy, z kompletem odznak, czystym pasem i rogatywką polową na głowie oraz trzyma szablę.

Nie jestem na bierząco po lekturze książek o WST ale pamiętam, że wspomina się jedynie o tym że ktoś Sucharskiemu czapkę przyniósł a samą szable też dostał czyjąś. Niemniej jednak, o ile to co widzę nie jest spowodowane marną jakością skanu, to mamy do czynienia chyba z małą przebieranką ? A nie kojarzę faktu, żeby gdzieś wspominano o przygotowaniu się i przebraniu mjr. Sucharskiego na okoliczność spotkania z gen. Ebhardtem.

Co na tą kwestię specjaliści od historii WST ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bolas->
było o tym w głównym wątku
http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=67736

Pisał też wachmistrz w artykule w Odkrywcy" w tekście Kapitulacja Westerplatte" w tamtym roku.
No i w książce też na pewno napisze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
do kol.Szperacza:
...chyba jakaś odmiana bandera marynarki „kajzerowskiej”... " to jest właśnie bandera Hochseeflotte a ta druga (czarno-biało-czerwona z krzyżem) to flaga cesarstwa czyli zdjęcie zostało wykonane w okresie panowania Wilhelma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam:

Udało mi się dostać film Die Danziger Bucht Wieder Deutsch". Uważam że najciekawsze sekwencje filmu to atak od strony kanału portowego gdzie wyraznie widac przebiegajacych żołdaków z kompanii sztormowej wzdłuż muru (wydaje mie sie ze na przeciwko Promu), oraz pojedynek artyleryjski Schleswiga z Baterią na Helu (widać obramowanie baterii wokół Schleswiga. Rewelacja !!!!!

P.S. Od dłuższego czasu poszukuje Modów do gier komputerowych z Westerplatte. Miał wyjść Mod na Close Combat 5 z rewelacyjną mapką Westerplatte ale autor się rozmyślił. Słyszałem o próbach stworzenia gry na Call of Duty ale czy ktoś słyszał o jakiś konretach ??????????????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.
Tego zdjecia chyba jeszcze nie było w tym wątku.
Wartownia nr 1. 7 września. Na zdjęciu kpt Dąbrowski (na pierwszym planie), por Grodecki (w berecie), ogniomistrz Piotrowski (płaszcz na ręku)i jacyś Niemcy.
Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bartman, unikałbym używania słów żołdacy" w stosunku do żołnierzy Kompanii Szturmowej. Po wojnie zrobili wiele dobrego dla westerplatczyków, a w czasie walk na Westerplatte zrobili wiele by uratować st. sierż. Najsarka i strz. Ussa. Po kapitulacji Westerplatte z szacunkiem odnosili się do polskich żołnierzy. Wróg jest wrogiem, ale MSK to trochę inna jednostka niż np. SS-Heimwehr Danzig. Pewnie jakby SS-man GraSS był 5 lat starszy to być może wstąpiłby do SS-HD w 1939 r. i z zapałem strzelał do naszych na Westerplatte 1 września przy drugim natarciu (albo do polskich pocztowców, których tak nienawidzi), ale to już zupełnie inna historia...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Na jednym forum natknąłem się na takie oto interesujące zdjęcie. Osoba, które je tam umieściła pytała co to za generał rozmawia z majorem Sucharskim. Czy to jest Generalmajor Eberhardt?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach



×

Powiadomienie o plikach cookie