Skocz do zawartości

Lawki w ciezarowce


Gebhardt

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 94
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

nic nie mam na temat wnetrza skrzyni w Pragach - ale jesli nawet oryginalne Pragi mialy lawki wzdluz burt, to wlozenie lawek w poprzek chyba jest prawdopodobne (a ilez to roboty)-
a byloby zgodne z przepisami o przewozie ludzi, wsiadaniu, wysiadaniu itd., a zwlaszcza z tym, ze ciezarowka ma przewozic przecietnie 1- 1 1/2 druzyny"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, w jednostkach zmechanizowanych byly inne ilosci ludzi w skrzyni (w pulkach motorowych po 12) a na pewno 6 mozna bylo spokojnie wsadzic wzdluz. No i chyba latwiej by sie wchodzilo/wychodzilo bez robienia begu przez plotki wewnatrz samochodu - szczegolnie z ckmem! :)

Z drugiej strony, fotki armii czeskiej pokazuja uklad tak jak nasz w poprzek tylke ze akurat nie mam fotek Prag.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to w samochodzie miało zmieścić się jak najwięcej żołnierzy, a wygoda wsiadania, i wysiadania to była sprawa drugorzędna. Siedziska wzdłuż skrzyni trudniej też chyba demontować m.in.: ze względu na ich długość....
Normą było 20 /po 4 w 5 rzędach/, nawet 25 w Fiatach 621. W Pragach mogło być podobnie... Coś mi się wydaje,że w 10 BK, i WBPM przyjęto jako normę 24 żołnierzy na ciężarówce.....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do WBP-M i 10BK to mozna przyjac ze plutony strzeleckie liczyly po 30 ludzi (24 strzelcow, dca, zca, goniec i 3 kierowcow) jako srodki przewozowe 2 samochody ciezarowe lub (w WBP-M tylko) 1 samochod ciezarowy + 2-osiowa przyczepa osobowa i motocykl dla dowodcy. W kabinach siedzieli (oczywiscie :)) kierowcy, zca i goniec i zostawalo po 12 ludzi do skrzyni - czyli nie bylo po co ludziskow upychac a wlasnie o osobowe (czy tez 'ludzkie' jak sie wowczas czasami nazywalo) pojazdy takich plutonow mi chodzi. Plutony ckm na wozach ciezarowych mialy jescze mniej personelu (po 3 ckm na pluton czyli 18 czlonkow zalog chociaz oczywiscie dochodzily 3 ckm, osprzet i amunicja wiec na jedno pewnie wychodzilo). W kompaniach budowlanych w baonach sap zmotoryzowanych bylo nieco gorzej bo ladowano na skrzynie 3 Fiatow 621 4 druzyny a 12 ludzi czyli po 16 ludzi na skrzynie. Z drugiej strony, dla ulzenia czesc kramu mozna bylo upchac na przyczepe ktora kazdy woz ciagnal. Tutal lawki byly w poprzek ale tak bylo na wszystkich Fiatach bylo wiec to niewiele daje :(.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TS - jak najbardziej Pragi. Jak jest fotka opisana? Glownie chodzi mi o to czy to jest armia Czechoslowacka czy pozniejsza Slowacka. Lawki tak jak przypuszczalem po wykonczeniu burty wzdluz, wiec to jest krok w przod, chociaz mogli w Polsce przerobic:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rety, nie wiedzialem ze taka ksiazka istnieje:) Akurat takiego czegos szukalem jak dotad bezskutecznie.

Jezeli jest tam cos na temat organizacji piechoty tzn, dywizji piechoty, pulkow i baonow piechoty; pulkow i dywizjonow artylerii oraz jednostek dywizyjnych to bylbym dozgonnie wdzieczny. Najlepiej chyba na priva bo to conieco nie na temat:) Nie ma wielkiego pospiechu.

Aha, i czy moglbys mi dac namiary na ta ksiazke tzn rok wydania, wydawce itd?

Dzieki z gory.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, rzeczywiscie, jest w tym zdaniu jakas dwuznacznosc. A chodzilo w istocie o to, ze jesli RV mozna traktowac po prostu jak samochod ciezarowy o roznych uzytkownikach, to AV, bedacy duzym samochodem sztabowym z trudem moglby znalezc jakies zastosowania cywilne...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praga RV byla przewidziana glownie dla wojska V = wojenny. Wersja w klasie R (rychly czyli szybki) dla zastosowania ogolnego to RN (rychly nakladny czyli szybki ciezarowy) zreszta rowniez szeroko zastosowana w armii Czechoslowackiej a pozniej Slowackiej gdzie byla ponoc podstawowym sprzetem Dywizji Szybkiej.

Co do Nowaka, ktorego zreszta bardzo cenie, to mamy ilustracje jego przypuszczen co do organizacji plutonu strzelcow. Rzeczywistosc mogla byc inna. Za to mam malo watpliwosci ze organizacja plutonow strzelcow w pulkach zmotoryzowanych byla calkiem inna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do Gebhardt: Jeśli interesuje Cię armia Czechosłowacka to polecam Armada a narod" (armia i naród) z 1938 roku. O organizacji armii czechosłowackiej jest tam dosłownie wszystko. Potężne tomisko - kupiłem ostatnio na aukro.cz i przesyłka kosztowała mnie więcej jak książka :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zielenieje z zazdrosci! Jezeli ci sie ksiazka znudzi to pamietaj o mnie:) Dokladnie chodzi mi o armie slowacka w marcu 1939, ale poniewz to bylo doslownie w dniach po likwidacji Czechoslowacji, na pewno jeszcze nie wprowadzono zadnych zmian organizacyjnych. Glownie w tej chwili chodzi mi o organizacje czeskiej DP od plutonu w gore tzn ile komp i jakich w baonie, oddzialy pulkowe, organizacja artylerii i oddzialow dywizyjnych tzn aplot, rozpoznawcze etc. Jezeli sa jakies globalne cyfry ile zolnierzy w kompanii, ile lkm, km, dzial etc tez by sie przydalo.

Jezeli mozesz cos w tym pomoc to bylbym dozgonnie wdzieczny.

Pzdr
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie