Artur B. Napisano 11 Luty 2005 Napisano 11 Luty 2005 Siedlecki Klub Kolekcjonera wydał w ubiegłym roku całą serię pocztówek z polskimi pociągami pancernymi. Zdaje się, że wydali 7 pocztówek z pociągami: Gromobój", Piłsudczyk", Śmiały" i Śmierć". Gdyby ktoś z Panów był zainteresowany to prawdopodobnie są do pozyskania (oczywiście pocztówki). Kontakt na klub kolekcjonera przez Muzeum w Siedlcach i Pana S. Kordaczuka :)).Pozdrawiam Artur B.
Ferenc Napisano 11 Luty 2005 Napisano 11 Luty 2005 Tych pocztówek ukazało się kilkadziesiąt ale z pociągami pancernymi jest 8 różnych.3 dotycząGromoboja" , 2 Piłsudczyka", poza tym Śmiały" , Śmierć" iKról Stefan Batory"Są to reprodukcje zdięć z okresu wojny z sowietami i na każdej jest oprócz zdięcia widok odznaki pamiątkowej pociągu lub odznaki poc.pancPozdrawiam
sadyk Napisano 16 Luty 2005 Napisano 16 Luty 2005 Mi.Der. zwrocil uwage na Ti3. Poszperalem, znalazlem numery tylko 6 lokomotyw: w 1 Dywizjonie Pociagów Pancernych byly Ti3 o numerach 3, 5, 8,12,16; w 2 Dywizjonie Pociagów Pancernych Ti3 o numerze 14. Nie znalazlem innych serii. Dokopalem sie takze kilku numerow platform, prowadnic, samochodow, czolgow R", T.K.S., T.K., samochodow, motocykli, dwóch rowerów :) bedacych na wyposazeniu 1 DPP; z 2 DPP numery wagonow, kilku samochodow, motocykli, T.K.Do MABMoze te nazwiska pomoga: st. sierzant Bydlon Tadeusz, starszy sierzant Bubicz Stanislaw, sierzant Dobrowolski Stanislaw, plutonowy Zdan Teodor, kapral Wisniewski Antoni, kapral Kedra Stefan, kaspral ndt. Szwed Czeslaw, kapral Jac Stefan itd.
sadyk Napisano 16 Luty 2005 Napisano 16 Luty 2005 Dodam jeszcze, ze w Siedlcach do druku ida nastepne pocztowki z pociagami pancernymi.
bodziu000000 Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 Dokladam zdjęcie drezyny Tatra.Z braku odrębnego tematu o drezynach, muszę wrzucać tutaj.PzdrBodziu
Grendel Napisano 17 Luty 2005 Autor Napisano 17 Luty 2005 Obok stoi PZ 1.To moze troche ulatwic pozytywna identyfikacje.Pas dzialania - od Pily po Gdansk i pozniej przez Kutno, Warszawe, Kilece do Czestochowy.PozdrowieniaGrendel
yupiter Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 Witam i mam pytanie, czy ktoś z Was mógłby udostepnić dobry skan jakiegoś jednego lub dwóch posiadanych przez siebie w oryginale zdjęć Groźnego"??? Najlepiej, jeśli byłoby na nich widać jak najwięcej składu pociągu. Chciałbym za zgodą właściciela okrasić nimi pewien artykulik o walkach w 1939 w okolicach Wyr, w których brał udział właśnie Groźny.Jeśli ktoś coś ma i udostępni to proszę o kontakt na priva.Niestety kasy za udostępnienie zdjęć nie przewiduję, bo sam nie wiem, czy coś za ten tekst dostanę, bo gazeta lokalna i groszem pewnie nie sypnie.PozdrowieniaPiotr
Mi.Der Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 I to polska drezyna. Ciekawe fale kamuflażu na przedniej płycie :-)
Grendel Napisano 17 Luty 2005 Autor Napisano 17 Luty 2005 Sadyk,Dodaj te trzy z Drugiego Dywizjonu, ktorych los jest znany:1.Ti3-4 z PP54Grozny", ktoremu Niemcy nadali numer 54 4021 i dolaczyli do PZ22.2.Ti3-13 z PP52 Pilsudczyk"(54 4024) w skladzie PZ21.3.Ti3-2 z PP51 Pierwszy Marszalek" w PZ10.Pociagow z pancernymi lokomotywami bylo lacznie (tych mobilizacyjnych plus ewakuacyjny z Niepolomic - o ktorych wiemy na pewno, bez improwizowanych) jedenascie.Sugestie?Nadal pozostaje otwarta kwestia lokomotyw czarnych" z pociagow ewakuacyjnych oraz skladow gospodarczych.PozdrowieniaKrzysiek
Mi.Der Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 A skąd jest zdjęcie tej Tatry?Pociągów z lokomotywami pancernymi było chyba 12 - bo jeszcze tzw. szkolny pociąg pancerny I dywizjonu "Czarniecki\", dowodzony przez kpt. L. Zajączkowskiego, zbombardowany i opuszczony między Siedlcami a Łukowem.
Grendel Napisano 17 Luty 2005 Autor Napisano 17 Luty 2005 Michal,Nie tylko polska, ale i do tej pory mi nieznana.Ciekawe ktora to?A propos - kolejne pytanie cisnie mi sie na usta - Czy zna ktos przydzialy drezyn do konkternych pociagow na przelomie lat dwudziestych i trzydziestych.Mam na mysli - ktory numer (od 101 do 106) przypisany byl do ktorego skladu?I jeszcze :Czy w pociagu ewakuacyjnym z Jablonnej istotnie byly Tatry i jesli juz, to czy dwie, czy jedna (spotkalem sie z dwiema opiniami)?PozdrowieniaGrendel
Grendel Napisano 17 Luty 2005 Autor Napisano 17 Luty 2005 Michal,Zdjecie z aukcji.Nic nie jest jasne odnosnie pociagu o ktorym piszesz.Pociag ewakuacyjny z Legionowa zabral stary,jednodzialowy wagon pancerny" i jedna, albo i dwie drezyny Tatra.Lokomotywa byla zdjae sie czarna", ale tutaj upierac sie nie bede.PozdrowieniaGrendel
Mi.Der Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 Nie upieram się, że pociąg z Legionowa miał parowóz pancerny. Skąd ta informacja, że miał jeden stary wagon" i Tatry? Odnośnie Tater (Tatr?): ciekawe, czy to zdjęcie to w niemieckiej służbie, czy tylko eute"? (Jeśli ma oryginalny kamuflaż, to albo eute", albo dopiero została wcielona - i pewnie na krótko). Dopiero teraz doczytałem tą czeską monografię i autor tam zdaje się pisze, że nic nie wiadomo o ewentualnej służbie polskich Tatr u Niemców.Dalsza kwestia: czy rzeczywiście 9 podwozi opancerzono w Polsce według czeskiego projektu, jak twierdził Magnuski? Wg w/w monografii, skoro nie otrzymały nowo projektowanych nadwozi, to nie zostały opancerzone. Może i racja: gdyby nasi kupowali od Tatry jakieś plany opancerzenia, to pewnie by taka informacja gdzieś u nich została... Poza tym, gdybyśmy mieli 15 drezyn, a nie 6, to chyba byłoby więcej zdjęć?.. Odnośnie przydziałów drezyn - nie wiem, ale wydaje mi się, że były raczej rozdzielone na dywizjony. Ewentualnie mogły być przydzielone pewnie tylko do tych kilku aktywnych pociągów szkolnych (i to takich dziwnych, jak Sosnkowski" z częścią taboru Danuty"...)
Grendel Napisano 17 Luty 2005 Autor Napisano 17 Luty 2005 Michal,Cytat z Polskich pociagow pancernych w wojnie 1939" Krawczaka i Odziemkowskiego:...Dnia 7 wrzesnia po poludniu transport ewakuacyjny pod dowodztwem oficera w stopniu kapitana gotow byl do odjazdu. ...Dolaczono tez jeden stary wagon opancerzony, uzbrojony z dzialo 75mm.Prezentowal on minimalna wartosc bojowa.Obrone uzuoelnialy dwa ciezkie karabiny maszynowe, umieszczone na weglarce parowozu. ..."Informacja o Tatrach w tym skladzie pochodzi z artykulu Magnuskiego Drezyna pancerna Tatra" zamieszczonego w nTW (o dwoch drezynach).O jednej wiem z prywatnego zrodla - niestety nie moge tego potwierdzic - ow pan nie zyje juz od czterech lat. Drezyna na zdjeciu jest w ewidentnie polskim kamuflarzu, a wiec albo:1.dopiero co zdobyta2.pamiatkowe zdjecie zolnierzy PZ 1 przy porzuconej. W czeskiej monografii nic w zasadzie nie ma.Sawodny tez sie nie rozpisuje.Do tej pory myslalem, ze drezyny z PZ1 i PZ7 pochodzily z Czechoslowacji, ale teraz...Hmmm...PZ 7 mogl miec jedna z drezyn Smierci" z Modlina, zas PZ1 nawet ta ze zdjecia.Dlatego to zdjecie tak mnie zaskoczylo. Magnuski w tym artykule w nTW zdaje sie odchodzic od swoich twierdzen o opancerzeniu wszystkich 15 drezyn.Pisze zdaje sie, ze nie wiadomo ile ich w Sosnowcu zrobiono (pancerzy) i zamontowano (A ja bym dodal - czy zamontowano choc jedno?). Michal - z przelomu lat 20/30 znane jest to zdjecie Sosnkowskiego" z ukiem" i Osa" o ktorym piszesz.To dwie.Gdzie byly pozostale i jakie nazwy/numery mialy?Z tymi pociagami szkolnymi myslisz niezle, ale to lacznie bylyby cztery (ktore dwie z Niepolomic? - numery?).I jeszcze - co sie dzialo z pozostalymi dwiema (zakladam, ze bylo ich tylko szesc, bo na wiecej nie ma kwitow).Rozpisalem sie.Wybaczcie.PozdrowieniaGrendel
sadyk Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 Dzieki Grendelowi mamy juz 9 Ti3. O drezynach slow kilka.W opinii ze stycznia 1925 roku B.S.R.W. wskazana, ze trzeba zakupic 12 drezyn opancerzonych i 12 samych podwozi, ktore opancerzy sie u nas (cena drezyny z dostawa do granicy Kc 94300 (14710 zl).Pol roku pozniej w pismie z sierpnia stwierdzono, ze zakupic 6 drezyn .... i tak dalej, kiedy to zakupiono 6 drezyn i w sierpniu przekazano (warto zwrocic uwage - po przewrocie majowym)zamawiajacemu na podstawie zamowienia 4094/25. Pierwsze drezyny przyjechaly do Jablonny. W sierpniu 39 na skladzie 1 DPP napewno byla drezyna Tatra" nr rej.101 (nr motoru 14860). Jezeli tak bylo, to znaczy, ze zdjecia z ksiazki o Tatrze" pokazujace drezyny nr 101, 102, 103, 104, 105, 106 przedstawiaja drezyny przekazywane Polsce (szczegolnie zdjecia z zamalowanymi znakami fabrycznymi). Szukajmy dalej....
Mi.Der Napisano 17 Luty 2005 Napisano 17 Luty 2005 Odnośnie Tatry: osobiście zaryzykowałbym tezę, że nie były przydzielone a sztywno" do szkolnych pociągów, lecz dywizjonów. Zdjęcia z ksiazki o Tatrze" (101-106) na pewno przedstawiają drezyny dla Polski (choćby dlatego, że oprócz nich Czesi wyprodukowali tylko jeden egzemplarz). Według tej czeskiej książki (dopiero dziś to doczytałem), znane zdjęcie PZ1 z Tatrą przedstawia czeską drezynę, która otrzymała coś w stylu applique armor". Można ją odróżnić od naszych po zakrywanych reflektorach ...i po trąbce, aczkolwiek niewidocznej na tym ujęciu (nie jest jednak wykluczone, że może to być polska drezyna zmodyfikowana na jej wzór - a reflektory mogą wyglądać na zakryte niemieckimi osłonami szczelinowymi...)Jeszcze Ti3-9 (G5^3 4005 Katowitz; 1904 Borsig /nr 5406) miał (najprawdopodobniej) Nr 53 Śmiały"
Grendel Napisano 18 Luty 2005 Autor Napisano 18 Luty 2005 W/g Czechow, ta ichnia drezyne dodano dla PZ 7 (choc nie wiedza dokladnie kiedy - wiadomo, ze byla uzywana wiosna 1940r. - str.81).Czyli ta z PZ 1 musi byc polska.Tylko ktora?Ot - zagwozdka - jak mawial, zaciagajac z wilenska, moj dziadek...PozdrowieniaGrendelP.S.Rzeczywiscie zapomnialem o ZBO-103.MAgnuski przyporzadkowywal go Smialemu", ale nie dysponuje zadnym dostatecznie dobrym zdjeciem skladu, by to pozytywnie potwierdzic.
Mi.Der Napisano 18 Luty 2005 Napisano 18 Luty 2005 Według Czechów, to ichnia była używana w PZ1, a potem w PZ7 (na tyle ile mogłem rozczytać).
Grendel Napisano 18 Luty 2005 Autor Napisano 18 Luty 2005 Hmmmm...Moze wczesnwiej bylo cos w tekscie, co przeoczylem.Przytaczam fragment ze wspominanej juz strony 81.PozdrowieniaGrendel
MAB Napisano 18 Luty 2005 Napisano 18 Luty 2005 Sadyk, wielkie dzięki.Nazwiska spisałem, bedę szukał.Pozdrawiam, Mariusz
bodziu000000 Napisano 18 Luty 2005 Napisano 18 Luty 2005 Oryginalna?http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=13980&item=6511595049&rd=1&ssPageName=WDVWPzdrBodziu
Grendel Napisano 18 Luty 2005 Autor Napisano 18 Luty 2005 Za dwadziescia dolarow? ;o)Hieh...PozdrowieniaKrzysiek
Mi.Der Napisano 18 Luty 2005 Napisano 18 Luty 2005 Co do czeskiej Tatry: faktycznie piszą o PZ1, ale pomyliłem kolejność :-)str.84: Dalsim nemeckym obrnenym vlakem, ktery prokazatelne mel ve sve sestave ceskoslovenskou drezinu Tatra T18, byl PZ1" - najprawdopodobniej na przełomie 1940/41.Skąd masz te poprzednie numery Ti3? U siebie na stronie (która nota bene w tej chwili nie chce mi się otworzyć) mam kilka inaczej, bazując na informacjach niemieckiego ailfana"
Grendel Napisano 18 Luty 2005 Autor Napisano 18 Luty 2005 Michal,Numery sa z artykulu Magnuskiego i Zalogi w Military Modeling (czesc druga)(za ktory Ci jeszcze raz dziekuje!).Co prawda mam powody przypuszczac, ze sa one bledne, ale nie mam dowodow, wiec tutaj je podalem liczac na weryfikacje ;o)Ten cytat ze strony 84 moze tez oznaczac miejsce budowy drezyny, a nie jej pochodzenie.Tak jak dla nas polskie pozostaja przeznaczone dla Grecji, czy Turcji P-24...Ale to moze troche naciagane.Sam nie wiem.PozdrowieniaGrendel
Grendel Napisano 18 Luty 2005 Autor Napisano 18 Luty 2005 Michal, podaj prosze te numery z Railfan-u".Interesuja mnie.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.