Skocz do zawartości

Polskie pociagi pancerne


Grendel

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Siedlecki Klub Kolekcjonera wydał w ubiegłym roku całą serię pocztówek z polskimi pociągami pancernymi. Zdaje się, że wydali 7 pocztówek z pociągami: Gromobój", Piłsudczyk", Śmiały" i Śmierć". Gdyby ktoś z Panów był zainteresowany to prawdopodobnie są do pozyskania (oczywiście pocztówki). Kontakt na klub kolekcjonera przez Muzeum w Siedlcach i Pana S. Kordaczuka :)).
Pozdrawiam
Artur B.
  • Odpowiedzi 387
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Tych pocztówek ukazało się kilkadziesiąt ale z pociągami pancernymi jest 8 różnych.
3 dotycząGromoboja" , 2 Piłsudczyka", poza tym Śmiały" , Śmierć" iKról Stefan Batory"
Są to reprodukcje zdięć z okresu wojny z sowietami i na każdej jest oprócz zdięcia widok odznaki pamiątkowej pociągu lub odznaki poc.panc
Pozdrawiam
Napisano
Mi.Der. zwrocil uwage na Ti3.
Poszperalem, znalazlem numery tylko 6 lokomotyw: w 1 Dywizjonie Pociagów Pancernych byly Ti3 o numerach 3, 5, 8,12,16; w 2 Dywizjonie Pociagów Pancernych Ti3 o numerze 14. Nie znalazlem innych serii. Dokopalem sie takze kilku numerow platform, prowadnic, samochodow, czolgow R", T.K.S., T.K., samochodow, motocykli, dwóch rowerów :) bedacych na wyposazeniu 1 DPP; z 2 DPP numery wagonow, kilku samochodow, motocykli, T.K.
Do MAB
Moze te nazwiska pomoga: st. sierzant Bydlon Tadeusz, starszy sierzant Bubicz Stanislaw, sierzant Dobrowolski Stanislaw, plutonowy Zdan Teodor, kapral Wisniewski Antoni, kapral Kedra Stefan, kaspral ndt. Szwed Czeslaw, kapral Jac Stefan itd.
Napisano
Obok stoi PZ 1.To moze troche ulatwic pozytywna identyfikacje.
Pas dzialania - od Pily po Gdansk i pozniej przez Kutno, Warszawe, Kilece do Czestochowy.

Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Witam i mam pytanie, czy ktoś z Was mógłby udostepnić dobry skan jakiegoś jednego lub dwóch posiadanych przez siebie w oryginale zdjęć Groźnego"??? Najlepiej, jeśli byłoby na nich widać jak najwięcej składu pociągu. Chciałbym za zgodą właściciela okrasić nimi pewien artykulik o walkach w 1939 w okolicach Wyr, w których brał udział właśnie Groźny.
Jeśli ktoś coś ma i udostępni to proszę o kontakt na priva.
Niestety kasy za udostępnienie zdjęć nie przewiduję, bo sam nie wiem, czy coś za ten tekst dostanę, bo gazeta lokalna i groszem pewnie nie sypnie.

Pozdrowienia
Piotr
Napisano
Sadyk,
Dodaj te trzy z Drugiego Dywizjonu, ktorych los jest znany:
1.Ti3-4 z PP54Grozny", ktoremu Niemcy nadali numer 54 4021 i dolaczyli do PZ22.
2.Ti3-13 z PP52 Pilsudczyk"(54 4024) w skladzie PZ21.
3.Ti3-2 z PP51 Pierwszy Marszalek" w PZ10.
Pociagow z pancernymi lokomotywami bylo lacznie (tych mobilizacyjnych plus ewakuacyjny z Niepolomic - o ktorych wiemy na pewno, bez improwizowanych) jedenascie.
Sugestie?
Nadal pozostaje otwarta kwestia lokomotyw czarnych" z pociagow ewakuacyjnych oraz skladow gospodarczych.
Pozdrowienia
Krzysiek
Napisano
A skąd jest zdjęcie tej Tatry?

Pociągów z lokomotywami pancernymi było chyba 12 - bo jeszcze tzw. szkolny pociąg pancerny I dywizjonu "Czarniecki\", dowodzony przez kpt. L. Zajączkowskiego, zbombardowany i opuszczony między Siedlcami a Łukowem.
Napisano
Michal,
Nie tylko polska, ale i do tej pory mi nieznana.
Ciekawe ktora to?
A propos - kolejne pytanie cisnie mi sie na usta - Czy zna ktos przydzialy drezyn do konkternych pociagow na przelomie lat dwudziestych i trzydziestych.Mam na mysli - ktory numer (od 101 do 106) przypisany byl do ktorego skladu?
I jeszcze :
Czy w pociagu ewakuacyjnym z Jablonnej istotnie byly Tatry i jesli juz, to czy dwie, czy jedna (spotkalem sie z dwiema opiniami)?
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Michal,
Zdjecie z aukcji.
Nic nie jest jasne odnosnie pociagu o ktorym piszesz.Pociag ewakuacyjny z Legionowa zabral stary,jednodzialowy wagon pancerny" i jedna, albo i dwie drezyny Tatra.Lokomotywa byla zdjae sie czarna", ale tutaj upierac sie nie bede.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Nie upieram się, że pociąg z Legionowa miał parowóz pancerny. Skąd ta informacja, że miał jeden stary wagon" i Tatry?

Odnośnie Tater (Tatr?): ciekawe, czy to zdjęcie to w niemieckiej służbie, czy tylko eute"? (Jeśli ma oryginalny kamuflaż, to albo eute", albo dopiero została wcielona - i pewnie na krótko). Dopiero teraz doczytałem tą czeską monografię i autor tam zdaje się pisze, że nic nie wiadomo o ewentualnej służbie polskich Tatr u Niemców.

Dalsza kwestia: czy rzeczywiście 9 podwozi opancerzono w Polsce według czeskiego projektu, jak twierdził Magnuski? Wg w/w monografii, skoro nie otrzymały nowo projektowanych nadwozi, to nie zostały opancerzone. Może i racja: gdyby nasi kupowali od Tatry jakieś plany opancerzenia, to pewnie by taka informacja gdzieś u nich została... Poza tym, gdybyśmy mieli 15 drezyn, a nie 6, to chyba byłoby więcej zdjęć?..

Odnośnie przydziałów drezyn - nie wiem, ale wydaje mi się, że były raczej rozdzielone na dywizjony. Ewentualnie mogły być przydzielone pewnie tylko do tych kilku aktywnych pociągów szkolnych (i to takich dziwnych, jak Sosnkowski" z częścią taboru Danuty"...)
Napisano
Michal,
Cytat z Polskich pociagow pancernych w wojnie 1939" Krawczaka i Odziemkowskiego:
...Dnia 7 wrzesnia po poludniu transport ewakuacyjny pod dowodztwem oficera w stopniu kapitana gotow byl do odjazdu. ...Dolaczono tez jeden stary wagon opancerzony, uzbrojony z dzialo 75mm.Prezentowal on minimalna wartosc bojowa.Obrone uzuoelnialy dwa ciezkie karabiny maszynowe, umieszczone na weglarce parowozu. ..."
Informacja o Tatrach w tym skladzie pochodzi z artykulu Magnuskiego Drezyna pancerna Tatra" zamieszczonego w nTW (o dwoch drezynach).O jednej wiem z prywatnego zrodla - niestety nie moge tego potwierdzic - ow pan nie zyje juz od czterech lat.
Drezyna na zdjeciu jest w ewidentnie polskim kamuflarzu, a wiec albo:
1.dopiero co zdobyta
2.pamiatkowe zdjecie zolnierzy PZ 1 przy porzuconej.
W czeskiej monografii nic w zasadzie nie ma.Sawodny tez sie nie rozpisuje.Do tej pory myslalem, ze drezyny z PZ1 i PZ7 pochodzily z Czechoslowacji, ale teraz...Hmmm...PZ 7 mogl miec jedna z drezyn Smierci" z Modlina, zas PZ1 nawet ta ze zdjecia.Dlatego to zdjecie tak mnie zaskoczylo.
Magnuski w tym artykule w nTW zdaje sie odchodzic od swoich twierdzen o opancerzeniu wszystkich 15 drezyn.Pisze zdaje sie, ze nie wiadomo ile ich w Sosnowcu zrobiono (pancerzy) i zamontowano (A ja bym dodal - czy zamontowano choc jedno?).
Michal - z przelomu lat 20/30 znane jest to zdjecie Sosnkowskiego" z ukiem" i Osa" o ktorym piszesz.To dwie.Gdzie byly pozostale i jakie nazwy/numery mialy?
Z tymi pociagami szkolnymi myslisz niezle, ale to lacznie bylyby cztery (ktore dwie z Niepolomic? - numery?).I jeszcze - co sie dzialo z pozostalymi dwiema (zakladam, ze bylo ich tylko szesc, bo na wiecej nie ma kwitow).
Rozpisalem sie.Wybaczcie.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
Dzieki Grendelowi mamy juz 9 Ti3.
O drezynach slow kilka.
W opinii ze stycznia 1925 roku B.S.R.W. wskazana, ze trzeba zakupic 12 drezyn opancerzonych i 12 samych podwozi, ktore opancerzy sie u nas (cena drezyny z dostawa do granicy Kc 94300 (14710 zl).Pol roku pozniej w pismie z sierpnia stwierdzono, ze zakupic 6 drezyn .... i tak dalej, kiedy to zakupiono 6 drezyn i w sierpniu przekazano (warto zwrocic uwage - po przewrocie majowym)zamawiajacemu na podstawie zamowienia 4094/25. Pierwsze drezyny przyjechaly do Jablonny. W sierpniu 39 na skladzie 1 DPP napewno byla drezyna Tatra" nr rej.101 (nr motoru 14860). Jezeli tak bylo, to znaczy, ze zdjecia z ksiazki o Tatrze" pokazujace drezyny nr 101, 102, 103, 104, 105, 106 przedstawiaja drezyny przekazywane Polsce (szczegolnie zdjecia z zamalowanymi znakami fabrycznymi). Szukajmy dalej....
Napisano
Odnośnie Tatry: osobiście zaryzykowałbym tezę, że nie były przydzielone a sztywno" do szkolnych pociągów, lecz dywizjonów. Zdjęcia z ksiazki o Tatrze" (101-106) na pewno przedstawiają drezyny dla Polski (choćby dlatego, że oprócz nich Czesi wyprodukowali tylko jeden egzemplarz).

Według tej czeskiej książki (dopiero dziś to doczytałem), znane zdjęcie PZ1 z Tatrą przedstawia czeską drezynę, która otrzymała coś w stylu applique armor". Można ją odróżnić od naszych po zakrywanych reflektorach ...i po trąbce, aczkolwiek niewidocznej na tym ujęciu (nie jest jednak wykluczone, że może to być polska drezyna zmodyfikowana na jej wzór - a reflektory mogą wyglądać na zakryte niemieckimi osłonami szczelinowymi...)

Jeszcze Ti3-9 (G5^3 4005 Katowitz; 1904 Borsig /nr 5406) miał (najprawdopodobniej) Nr 53 Śmiały"
Napisano
W/g Czechow, ta ichnia drezyne dodano dla PZ 7 (choc nie wiedza dokladnie kiedy - wiadomo, ze byla uzywana wiosna 1940r. - str.81).Czyli ta z PZ 1 musi byc polska.Tylko ktora?
Ot - zagwozdka - jak mawial, zaciagajac z wilenska, moj dziadek...
Pozdrowienia
Grendel
P.S.
Rzeczywiscie zapomnialem o ZBO-103.MAgnuski przyporzadkowywal go Smialemu", ale nie dysponuje zadnym dostatecznie dobrym zdjeciem skladu, by to pozytywnie potwierdzic.
Napisano

Hmmmm...Moze wczesnwiej bylo cos w tekscie, co przeoczylem.
Przytaczam fragment ze wspominanej juz strony 81.
Pozdrowienia
Grendel

Napisano
Co do czeskiej Tatry: faktycznie piszą o PZ1, ale pomyliłem kolejność :-)

str.84: Dalsim nemeckym obrnenym vlakem, ktery prokazatelne mel ve sve sestave ceskoslovenskou drezinu Tatra T18, byl PZ1" - najprawdopodobniej na przełomie 1940/41.

Skąd masz te poprzednie numery Ti3? U siebie na stronie (która nota bene w tej chwili nie chce mi się otworzyć) mam kilka inaczej, bazując na informacjach niemieckiego ailfana"
Napisano
Michal,
Numery sa z artykulu Magnuskiego i Zalogi w Military Modeling (czesc druga)(za ktory Ci jeszcze raz dziekuje!).Co prawda mam powody przypuszczac, ze sa one bledne, ale nie mam dowodow, wiec tutaj je podalem liczac na weryfikacje ;o)
Ten cytat ze strony 84 moze tez oznaczac miejsce budowy drezyny, a nie jej pochodzenie.Tak jak dla nas polskie pozostaja przeznaczone dla Grecji, czy Turcji P-24...
Ale to moze troche naciagane.Sam nie wiem.
Pozdrowienia
Grendel

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie