Jump to content

kapuchy3

Forum members
  • Posts

    153
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

kapuchy3 last won the day on September 5

kapuchy3 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

487 profile views

kapuchy3's Achievements

7

Reputation

  1. "Pachnie mi" fragmentem orła czako grenadierów francuskich, ale nie mam poglądowo całości, by to jednoznacznie rozstrzygnąć.
  2. Na moje oko to nie baretka medalowa, tylko brytyjska kokarda upamiętniająca dzień pamięci o I wojnie światowej - jakaś odmiana Remembrance Day Red Poppy.
  3. Jak dla mnie bardzo ciekawy błąd menniczy. Na blaszce denarowej z jednej strony bicie "obolowe", z drugiej strony orzeł ewidentnie "denarowy". To oczywiście tylko domysły, ale w mennicy po prostu może wzięto blaszkę denarową i nabito na niej przez pomyłkę monogram stemplem obolowym, po czym mincerz się zorientował i druga stronę nabił już "denarowo" i tak poszło w świat. Teoretycznie mogłoby też być na odwrót (blaszka obolowa), jednak jej podana przez Ciebie średnica oraz fakt przerabianie denara na obola miałoby dla mincerza mniejszy sens. Nie szukałbym również w kierunku falsa pozamenniczego z epoki, gdyż: 1) W 16 wieku fałszowanie tak drobnej monety jeszcze nie było aż tak szeroko praktykowane (przynajmniej w Polsce), w przeciwieństwie do wieku następnego i jeszcze kolejnego, gdzie fałszowano hurtowo nawet boratynki, o srebrze, nawet dość drobnym, nie wspominając. 2) Fałszerz musiałby być bardzo dobry, na co wskazuje charakterystyczny język orła, zgodny z denarowymi oryginałami bitymi w Wilnie, co wobec tego, że była to w epoce bardzo drobna i niewiele warta moneta byłoby dla fałszerza pozbawione sensu ekonomicznego, by aż tak przykładać się do odwzorowania bicia dbając o szczegóły. 3) celem fałszerstwa byłoby obniżenie ilości srebra w stopie (tak jak np z fałszowaniem monet A III przez mennice pruskie czy też popularnych w pruskich dutków - 3 krajcarówek), a na zdjęciach srebro wygląda na "dobre". Błędy mennicze w 16 w. nie były ponadto czymś rzadkim, szczególnie w przypadku masowo bitej monety bilonowej. Jesteś zatem najprawdopodobniej jedynym posiadaczem takiej akurat monety z menniczym błędem, choć w aspekcie różnych błędów menniczych (podwójne bicia, nie ta blaszka itp) jesteś już w przypadku denarów czy frarakcji groszowych Zygmunta Augusta w znacznie szerszym gronie. Czy natomiast jest to ewentualnie fals współczesny, to wiesz już sam (jak dla mnie wygląda raczej dobrze). Jeżeli moneta wyszła z ziemi, to prawdopodobieństwo jest bardzo niskie, choć nie takie rzeczy świat już widział (patrz, tarcze za obronę Gdańska 1945).
  4. Jak dla mnie raczej ewidentnie podwójne bicie, a nie fals.
  5. Typowa Austro-Węgierska plomba kolejowa, początek 20 wieku. Numery to może być numer przesyłki/nadania/wagonu itp., nie określa to rodzaju przesyłki (ani raczej napis). Co ciekawe, plomby tego typu nierzadko mają również nabitą nazwę miasta, można sobie zrobić z nich mapę Austro-Wegier. Jeżeli zacznie ich w tym miejscu "wychodzić" więcej, to znaczy że jesteś tuż obok starej stacji kolejowej, gdyż w takich miejscach wychodzą w ilościach hurtowych (ładunki kolejowe były rozparcelowane na mniejsze na wozy a transportowe plomby zbiorcze "ciepane w krzaczory").
  6. Jak dla mnie zwykły guzik cywilny, stylizowany na marynarski. Np. z ubranka dla dziecka, które to ubranka były w dwudziestoleciu międzywojennym bardzo modne i dysponował nimi każdy zakład fotograficzny.
  7. Obstawiam okres podobnie jak sqr. Jeszcze sto lat temu, nie mówiąc o 19 wieku, kupno złotej obrączki dla przeciętnego mieszkańca polskiej wsi było wydatkiem przekraczającym możliwości finansowe, a jeśli ich nie przekraczało, to wydatkiem niecelowym jako zbędny zbytek wobec bieżących potrzeb. Stąd tez z tego okresu znajduje się w większości obrączki miedziane (lub brąz), rzadziej srebrne (poza zaborem pruskim, gdzie było trochę "bogaciej"). O ile srebrne są już nierzadko w sposób prosty grawerowane (ale raczej nie imię i nazwisko data, tylko np. inicjały, albo np. napis: "żona"), o tyle miedziane praktycznie nigdy. "Zdobienia" na obrączce to po prostu wytarta miejscami patyna.
  8. Bardzo dziękuję za wszelkie opinie i wskazówki. Wydaje mi się, że jest to moneta wskazana przez Tyr-a.
  9. Proszę o wskazówkę, z jakiego typu czapki (leśniczy? weteran? wojskowy?) mógł pochodzić ten wieniec. Korona (niestety przygięta do wieńca) typu jak na pruskich guzikach wojskowych. Na tarczy wieńca z tyłu dwie poziome dziurki - tzn. mogło być do niej jeszcze coś w środku przymocowane. Wieniec wysokość (zakładając, że korona nie byłaby przygięta), około 10 cm. Kontekst - miejsce walk w okresie od wczesnej jesieni 1914 do wiosny 1915.
  10. Bardzo proszę sqr, choć moim zdaniem to pozbawione sensu (ale mogę dodać, że moneta nie jest skrętką czy odwrotką). Od razu uprzedzając szanownych nadgorliwych purystów - nie, moneta nie była czyszczona i nie tego skutkiem są przetarcia - tak wyglądają nierzadko monety po wyjściu z ciężkiej gliny, gdzie wielokrotnie miały kontakt z przebywającymi w niej również gęsto kamieniami. I przepraszam za wprowadzenie niechcący w błąd tytułem "późny" rzymek, litery SC (Senatus Consulto) jednoznacznie wskazują, że będzie to jednak Wczesne Cesarstwo. Ciekawie również forum wyedytowało pierwszą cześć tekstu w pierwszym mailu, z góry przepraszam, to usterka techniczna, a nie świadome niechlujstwo z mojej strony.
  11. Poproszę udostępnioną metodę identyfikacji w obszarze tematu rzyków o możliwość wypróbowania późnego rzymka w trybie agonalnym. Jestem ciekawy wylacznie aktualnego pochodzenia, konkretna identyfikacja jest niemożliwa, ale nie jest takie rzeczy już tu zidentyfikowano. Materiał brąz, średnica około 25 mm, moneta oczywiście jak do późne rzym dość grube. Z jednej strony cala postać na uporządkowanej postaci z wieńcem laurowym ręce zwróconej w pozie a'la statua wolności, po po jej lewej stronie litera S, po prastarej literaturze C, czytelna jest jeszcze litera H w otoku tej strony monety mniej-więcej pod wieńcem laurowym. Postać z wieńcem laurowym w koronie typu jak na antoninianach ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Antoninian). Druga strona praktycznie nieczytelna, widać wylącznie zarys głowy (popiersia), zatem nie ma nawet sensu dołączać zdjęcia tej strony.
  12. Albo 3 halerzówka Śląsk pierwsza połowa XVII w. albo moneta miejska Ratyzbony mniej-więcej ten sam okres. Tak puł na puł.
  13. a coś więcej? Mało! ? Land/miasto poproszę.
×
×
  • Create New...

Important Information