Spiker Posted September 6 Share Posted September 6 Temat kolorów sprzętu WH był wałkowany wielokrotnie (sorry jeśli już przegadany do bólu), ale teraz w nawiązaniu do konkretnego egzemplarza sprzętu i informacji producenta, więc może kogoś zaciekawi. Taki przypadek. Motocykl 351 OSL NSU wyprodukowany 7 września 1937 roku, w ewidentnym wyposażeniu wojskowym, dostarczony do Reichskriegsministerium w Berlinie. Czyli teoretycznie powinien być już malowany w kolorze określanym współcześnie jako Panzergrau. ("cyt: "Panzergrau, czyli „pancerny szary” natomiast w dokumentach z epoki nazywał się on „ciemnym szarym nr 46” – Dunkelgrau Nummer 46), źródło: http://lakiernik.com.pl/ral-7021-pewno-kolor-panzergrau-renowacji-niemieckich-pojazdow-wojskowych-okresu-ii-wojny-swiatowej/). Ale przepytane archiwum producenta (AT) podaje, że dostarczono go w kolorze "feldgrau matt 84 082" .... Czyli w jakim? :-O (KLUCZOWE pytanie tego wątku) Nawiasem mówiąc na przedwojennych fotografiach garażowo-koszarowych z lat 1937-38 ten typ i model motocykla (z rejestracjami WH i ewidentnymi cechami późnego rocznika 1937 takimi jak tłumik ze zintegrowanym ogonem, poziomy pasek puszki narzędziowej, itp.), stojący obok motocykli innych marek jest jakby jaśniejszy. Coś prawie jak wcześniejsze malowanie RW. Czyżby firma z Neckarlsulm opóźniła wdrożenie nowego ciemniejszego koloru? Uprzedzając niektóre odpowiedzi: wiem o komentarzach mówiących, że czarno-biały a nawet kolorowy materiał fotograficzny z epoki może przekłamywać, ale jak już na jednym zdjęciu widać różnicę, to coś jest na rzeczy chyba? Być może to tylko gra światła i cienia - nie będę się upierał. Trudno mi tutaj dodawać fotki z niemieckich aukcji z wyraźnym zaznaczeniem "no copy", co trochę utrudnia wizualizowanie. Ale jak znajdę link to dodam ... Będę wdzięczny za komentarze i porady co do kolorystyki, którą należało by przyjąć podczas odbudowy, aby zachować jak największą autentyczność pojazdu. Zakładam tutaj wstępnie, że nie pozostały żadne resztki oryginalnej powłoki lakierniczej (to się dopiero okaże). Wiem, że wczesny przedwojenny egzemplarz mógł dotrwać w jednostkach liniowych do momentu wprowadzenia Dunkelgelb nawet (mój ulubiony kolor sprzętu WH jak miałbym wybierać) ... Ale jak na razie zakładam odbudowę w wyglądzie z dnia przekazania do jednostki, czyli względnie nowego pojazdu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesio Posted September 6 Share Posted September 6 43 minuty temu, Spiker napisał: dostarczono go w kolorze "feldgrau matt 84 082" .... Czyli w jakim? Czyli RAL 6006 Feldgrau wg palety RAL 840 R. Tu jest po prostu literówka i to nie jest jakiś kolor Feldgrau 84 082, ale kolor Feldgrau wg palety RAL 840 B2, czyli kolor Feldgrau 3 RAL 840 B2, czyli RAL 6006. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 9 Author Share Posted September 9 (edited) Dzięki Grzesio! Ta literówka wszystko wyjaśnia. Nie zawiodłem się na tutejszych forumowiczach - tak jak przypuszczałem zresztą. Czyli w omawianym okresie II połowy 1937 jednak nie był to tylko Panzergrau? A więc Niemcy nie byli aż tak dogmatyczni. Ciekawe. Jeszcze tylko dodatkowe pytania nowicjusza w odnawianiu niemieckiego sprzętu wojskowego: - Jakieś sugestie co do ekwiwalentu tego koloru we współczesnych popularnych paletach RAL? Ewentualnie konkretne sprawdzone źródło i typ farby z konkretnej rynkowej oferty? - Jaki rodzaj (chemiczny) współczesnej farby jest optymalny według waszych doświadczeń z późniejszego użytkowania. Proszek odpada oczywiście. - Audi Tradition pisze "matt" ale czy na sprzęcie WH nie był aby półmat? Jaki to ma być efekt. Na koniec apel: poszukuję wszelkich zdjęć (z epoki) motocykla NSU 351 OSL w wersji "Fußbretter" (podłogi z blachy ryflowanej na dodatkowym rurowym stelażu, hamulec na piętę). Dokładnie takiego: http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/Germany/NSU/NSU_351_OSL/NSU_351_OSL_WH-54956_HH.jpg Edited September 9 by Spiker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 9 Author Share Posted September 9 Kluczowe fragmenty z certyfikatu AT: (prędkościomierz Veigel z licznikiem dziennym, osłona pod silnikiem, podłogi). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesio Posted September 9 Share Posted September 9 2 godziny temu, Spiker napisał: - Jakieś sugestie co do ekwiwalentu tego koloru we współczesnych popularnych paletach RAL? Ewentualnie konkretne sprawdzone źródło i typ farby z konkretnej rynkowej oferty? Szczerze mówiąc, rekonstruktorem nie jestem, ale współczesny RAL 6006 jest dla mnie zagadką. Ogólnie, rzekłbym, że wg współczesnego wzornika K jest to kolor ciemnobrunatny - tyle tylko, że na tym właśnie forum przed nastu laty ktoś prezentował konserwację niemieckiego hełmu, poszedł do mieszalni, żeby mu zmieszali RAL 6006 - i wyszedł im feldgrau. I ogólnie twierdzono w dyskusji, że współczesny 6006 to właśnie można stosować jako feldgrau. Normalnie zgłupiałem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 9 Author Share Posted September 9 Grzesio, chodziło ci o ten wątek?: Wydaje się, że wiele współczesnych źródeł uznaje RAL 6006 jako "Feldgrau Nr. 3" (http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Miscellaneous/Camouflage_finish/Camouflage_finish_until_1937/camouflage_finish_until_1937.html), zarówno firmy od farb modelarskich https://www.mojehobby.pl/products/HTK-BL151-Grey-Olive-RAL-6006.html jak i niemieccy sprzedawcy farb militarnych: https://www.militaerlacke.de/1K-RAL-6006-Feldgrau-Nr.3/SW10050.1 Domniemywałem poprzednio o (nie)dogmatyczności Niemców, ale byli też pewnie pragmatyczni. Skoro rozkaz o zmianie podstawowego koloru sprzętu wojsk lądowych wyszedł 12.07.1937 to seria motocykli do których należy omawiany egzemplarz mogła pochodzić z zamówienia i wstępnej produkcji jeszcze sprzed tej daty. Rama ma na przykład sygnowanie "07.37". Tak więc wygląda jakby zamówiona przed lipcem seria została przekazana odbiorcy we wrześniu jeszcze według starej specyfikacji kolorystycznej. Czy taka teoria ma to sens / potwierdzenie w innych źródłach? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesio Posted September 9 Share Posted September 9 6 minut temu, Spiker napisał: Wydaje się, że wiele współczesnych źródeł uznaje RAL 6006 jako "Feldgrau Nr. 3" Bo tak faktycznie jest jeśli chodzi o numerację jako taką - RAL 6006 wg wzornika RAL 840 R to ,jest nowe oznaczenie koloru 3 RAL 840 B2 - tyle tylko, że wychodzi z tego, że współczesny grauoliv RAL 6006 wg wzornika RAL K nie ma nic wspólnego z kolorem feldgrau RAL 6006 wg wojennego RAL 840 R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 11 Author Share Posted September 11 Dzięki Grzesio jeszcze raz za wsparcie - doceniam. Dzięki tobie mam pełną jasność w temacie palet i ich ewolucji. Kluczowa konkluzja "współczesny grauoliv RAL 6006 wg wzornika RAL K nie ma nic wspólnego z kolorem feldgrau RAL 6006 wg wojennego RAL 840 R" oznacza, że dla zachowania autentyczności przedwojennego koloru (zależy mi) muszę szukać specjalnej dedykowanej oferty (najlepiej sprawdzonej i potwierdzonej przez doświadczonych restauratorów sprzętu WH, bo pewnie są też cwaniacy sprzedający współczesny RAL jako ten przedwojenny), albo znaleźć autentyczny przedmiot w tym kolorze i zlecić przygotowanie koloru w mieszalni. Rynkowych specjalistycznych ofert nikt jak na razie nie podpowiada, nie recenzuje. A druga opcja oznacza, że muszę niepotrzebnie powtórzyć to co robiło dziesiątki osób przede mną, także z tego forum - trochę bez sensu, ale jak będzie trzeba ... Chodzi oczywiście o farby użytkowe oferowane w litrach a nie w rodzajach i ilościach modelarskich. I raczej nie spraye, bo to dobre na hełm a nie na motocykl. Wciąż nie mam pewności co do: - współczynnika zmatowienia lakieru (jest jak widzę w ofertach szeroka skala możliwości, różne nazwy różny współczynnik %) - najbardziej odpowiedniego do współczesnej eksploatacji rodzaju lakieru (odporność mechaniczna, łatwość ewentualnych uzupełnień i poprawek, itp.), rynek oferuje np. alkidowe, 1K/2K? - rodzaju podkładu lub jego braku (jedna ze stron internetowych opisuje farbę Feldgrau jako "antykorozyjną"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 19 Author Share Posted September 19 Rozbieram poszczególne podzespoły motocykla i szukam reliktów oryginalnej wojskowej farby pod powojennymi cywilnymi warstwami. Od wewnętrznej strony tarczy kotwicznych i bębnów hamulcowych i na innych schowanych drobiazgach wychodzi jasny szary - taki jak na podzespołach z wnętrza czołgów, być może to kolor RW (Feldgrau nr 2). Natomiast na zewnętrznej powierzchni obręczy kół jest już ciemniejszy szaro-zielony (być może to oczekiwany późny Feldgrau nr 3). Proces poszukiwań trwa, dam fotki wkrótce ... Mam na razie taką koncepcję, że fabryka stosowała jasny szary jako specyficzny podkład zabezpieczający elementarne części a dopiero poskładane podzespoły (np. kompletne koła) były dopiero malowane docelowym kolorem według specyfikacji z wojskowego zamówienia. Ma to sens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 20 Author Share Posted September 20 Fotki pokazujące resztki pierwotnego fabrycznego koloru. Jakieś komentarze lub sugestie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiker Posted September 27 Author Share Posted September 27 Nie widzę zbytniego zainteresowania, ale i tak podzielę się ostatnim znaleziskiem - kolor pod uszkodzoną i prawie nieczytelną, ale fabrycznie zanitowaną tabliczką informacyjną o poziomie eliminacji zakłóceń radiowych "Enstoert nach..." (oświetlenie sztuczne o barwie ciepłej, spróbuję jeszcze sfotografować w świetle dziennym). Rozpoznajecie kolor? Jasny szary raczej typowy dla RW niż WH (Feldgrau nr 2?). Ale, że jeszcze w 1937-mym? - to jest zagadka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.