Skocz do zawartości
  • 0

Koło Universal Carrier (?)


Koleś_20

Pytanie

Witam serdecznie. Jakiś czas temu udało mi się nabyć na złomie koło widoczne na załączonych zdjęciach. Jego średnica to ~43 cm. Na gumie brak jakichkolwiek oznaczeń. Wiem, że podobne wizualnie koła stosowano w Universal Carrierach, Maultierach, radzieckich T-20 Komsomolec oraz kilku innych lekkich czołgach produkcji ZSRR (np. T-38).

Pytanie - czy da się jakoś jednoznacznie zidentyfikować z jakiego typu pojazdu pochodzi to koło?

Pozdrawiam 

DSC_0525.JPG

DSC_0526.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

wydaje się że istotnie od wózka spawalniczego .Te od pojazdów jakichkolwiek miały dość solidne łożyskowanie i to najczęściej na łożyskach wałeczkowych "igiełkowych" lub bardzo rzadko podwójne łożyska kulkowe "ale te się raczej nie nadają do kół nośnych tylko do kół podtrzymujących gąsienicę" . To widać praktycznie chyba jest tylko łożysko ślizgowe lub pojedyncze kulkowe co dyskwalifikuje jako koło z jakiegokolwiek pojazdu. Ale to sprawdzisz zdejmując koło z ośki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć! Obawiam się, że koło to nie pochodzi od żadnego z pojazdów pancernych okresu II Wojny Światowej...

Na pewno nie jest to koło od Maultiera- ten miał inne wzmocnienia widoczne na Twoim drugim zdjęciu. Poniżej koła od wspomnianego Maultiera:

170456596_Opelmaultier.thumb.jpg.437acc688397a3be57a7282ef11d624c.jpg

Niestety nie jest to koło od Universal Carrier, bo numer części powinien być odlany na zewnętrznej stronie i zaczynać się od „TL” lub „CTL”, gdzie TL oznacza produkcję angielską, a CTL oznacza produkcję kanadyjską- również data produkcji powinna być umieszczona na zewnętrznej stronie koła. Tu widoczne jest koło od Universal Carrier-a:

490087351_UniversalCarrier.thumb.jpg.9d69bfd1222083bd1cf3f0968973bf02.jpg

Podałeś średnicę koła, jednak nie podałeś jego szerokości. Czemu o tym piszę? Bo nie wziąłeś pod uwagę czołgu Vickers. Nie zapominaj, że koła do lekkich czołgów Vickers są szersze niż w modelu Carrier. Niemniej jednak, odrzuciłbym też ten wariant... Poniżej widoczny lekki czołg Vickers Mk VI:

vickers-mkVI-tank-iwm-duxford-bef.thumb.jpg.8d0978d3ed4ead6175cb05f762b7aefc.jpg

Twoje koło nie pasuje również do czołgu T-37, gdyż ten miał je nieco inne, co widać na poniższym zdjęciu:

T-37.thumb.jpg.2a6e8a943a3e499189070abb2ff8fc6f.jpg

Poniżej na zdjęciu widoczne jest koło od T-20 Komsomolec:

T-20.thumb.jpg.95a63442003247aee7d90dcca23b4c6b.jpg

Wszystkie wymienione przeze mnie pojazdy, miały te wzmocnienia jednakowe na całej długości, a na Twoim zdjęciu widać, że tak nie jest- wzmocnienia są pod kątem i nie dochodzą do wewnętrznej krawędzi koła.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Szerokość koła to ~56 mm. Prawdę mówiąc to mocno bym się zdziwił gdyby nie pochodziło od żadnego pojazdu z okresu II WŚ... podobieństwo do części z przedstawionych przez Ciebie kół jest bardzo duże. Niemniej nie zapłaciłem za nie zbyt dużej kwoty, więc jeśli pochodzi z jakiegoś abstrakcyjnego wózka spawalniczego to płakać nie będę ;) Fajnie byłoby jednak potwierdzić tożsamość tego fantu...

Pozdrowienia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie