Jump to content

Perkoz zawieszony bezterminowo. Kolejne opóźnienie śmigłowcowego programu


Recommended Posts

Program śmigłowca wielozadaniowego Perkoz został bezterminowo zawieszony – dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl. Oznacza to, że istniejące śmigłowce W-3, Mi-8, czy nawet Mi-2 będą musiały pozostać dłużej w służbie.

Jak dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl, Inspektorat Uzbrojenia zdecydował zawieszeniu dialogu technicznego w programie średniego śmigłowca Perkoz. Informację o zawieszeniu przekazał 16 marca uczestniczącym w procedurze firmom Szef Szefostwa Techniki Lotniczej IU. Do momentu publikacji artykułu Inspektorat Uzbrojenia nie odpowiedział na pytania redakcji w tej sprawie.

Oznacza to, że wprowadzenie do Wojska Polskiego nowych śmigłowców, które miały zastąpić przestarzałe Mi-2, a także częściowo Mi-8 oraz uzupełnić W-3 Sokół, opóźni się, a co najmniej część z istniejących śmigłowców będzie musiała dłużej zostać w służbie.

Oficjalnie przyczyny zawieszenia programu Perkoz nie są znane. Można jednak spodziewać się, że jest to związane z sytuacją finansową MON, pandemią koronawirusa i koniecznością przeznaczenia środków finansowych na inne priorytety. Program Perkoz był na stosunkowo wczesnym etapie, bo dialog techniczny rozpoczęto w maju.

Do procedury tej zgłosiło się aż 12 podmiotów, w tym zarówno producenci śmigłowców, jak i potencjalni dostawcy szeroko rozumianych systemów wsparcia, uzbrojenia i szkolenia:

  • Works 11,
  • Hindustan Aeronautics za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics,
  • Cobham Aviation Services UK,
  • Airbus Helicopters,
  • Bell Textron,
  • Polska Grupa Zbrojeniowa,
  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
  • WSK PZL-Świdnik,
  • Elbit Systems,
  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa,
  • Boeing Company,
  • Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (należące do Sikorsky-Lockheed Martin).

To już kolejne przesunięcie tego projektu. Jeszcze na przełomie lat 2018-2019 nie zdecydowano się ująć go w Planie Modernizacji Technicznej z perspektywą do 2026 roku, co uzasadniano priorytetową realizacją programu śmigłowca uderzeniowego Kruk. Ten ostatni jest jednak – jak potwierdził Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek – nadal w fazie analityczno-koncepcyjnej, a trwająca przynajmniej od 2016 roku ocena Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa, mająca wpływ na realizację tego programu – nadal nie została zakończona. To uprawdopodabnia hipotezę, że głównym powodem zawieszenia Perkoza

W ramach programu Perkoz, zgodnie z ogłoszeniem o rozpoczęciu dialogu technicznego, planowano pozyskać 32 śmigłowce w trzech wersjach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Zakładano, że w tym programie ma być pozyskany śmigłowiec zdolny przenieść co najmniej 1000 kg ładunku lub pięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy.

To jednak minimalne założenia, a w programie uwzględniano nie tylko lekkie, ale też średnie wielozadaniowe śmigłowce, szczególnie biorąc pod uwagę konieczność zastąpienia maszyn Mi-8. Ujęcie w ogłoszeniu wersji dowodzenia i rozpoznania oraz walki elektronicznej wskazuje też, że planowano przynajmniej częściowo zastąpić śmigłowce W-3 Sokół, bo chodzi tutaj o wymianę ich wersji specjalistycznych Gipsówka i Procjon.

Śmigłowce Perkoz miały odgrywać kluczową rolę w lotnictwie Wojsk Lądowych, zastępując przestarzałe Mi-2 i zapewniając również zdolności do rażenia celów naziemnych bronią kierowaną, którymi dzisiaj polskie śmigłowce w zasadzie w ogóle nie dysponują. Oprócz tego miały uzupełnić i częściowo zastąpić najstarsze z W-3 Sokół i Mi-8 w misjach transportowych.

Wstrzymanie programu Perkoz oznacza, że istniejące śmigłowce będą musiały dłużej pozostać w służbie. Stosunkowo niedawno informowano o złożeniu zamówienia na remonty i modyfikacje silników PZL-10W, używanych w śmigłowcach W-3 Sokół przez spółkę PZL-Rzeszów. Otwiera to drogę do dalszego wykorzystania tych maszyn, a być może także ich ewentualnej modernizacji do wersji wsparcia pola walki, co od pewnego czasu rozważano.

https://www.defence24.pl/perkoz-zawieszony-bezterminowo-kolejne-opoznienie-smiglowcowego-programu

Link to post
Share on other sites
53 minuty temu, Czlowieksniegu napisał:

...informowano o złożeniu zamówienia na remonty i modyfikacje silników PZL-10W, używanych w śmigłowcach W-3 Sokół przez spółkę PZL-Rzeszów. Otwiera to drogę do dalszego wykorzystania tych maszyn, a być może także ich ewentualnej modernizacji do wersji wsparcia pola walki, co od pewnego czasu rozważano.

Dowcip dekady - W-3 do wsparcia pola walki. Chyba na Zanzibarze w walce o dopchanie się w kolejce po piña coladę, bo Zanzibar to teraz szaleństwo wyjazdowe Polaków.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information