Skocz do zawartości

Nieznany typ szybowca


Rekomendowane odpowiedzi

On 6.12.2020 o 13:44, Jedburgh_Ops napisał:

Przygotowuję bardzo obszerny komentarz do wydarzeń związanych z tym Orlikiem, więc cierpliwości.

Judbergh, czy to dzieło to już powstało? Bo rok już minął od szumnej zapowiedzi...

Pewnie rozmiarowo to już gdzieś pomiędzy trylogią o pięcioksięgiem. Byleby tylko dekad nie zabrakło do skończenia i oby  na temat TEGO szybowca było..., bo czasu jak widać masz dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.04.2021 o 09:39, 1990str napisał:

szybowiec_notka_25_IX_1936.png

We wcześniejszych dyskusjach przyjmowaliśmy, że decyzja o rozpoczęciu budowy szybowca mogła być podjęta w 1935 r, a nawet na początku 1936 roku.

W tym tekście prasowym mówi się o 3 latach budowy szybowca. Czyli najpóźniej na początku 1933, a najpewniej jeszcze w 1932 roku wybierano szybowce, na których można by się wzorować.

Czy zmiana daty decyzji o podjęciu budowy szybowca, zmienia listę dostępnych wtedy typów szybowców?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strona - Wilkołaz - okruchy historii  zamieściła poniższy tekst i zdjęcie dotyczące najprawdopodobniej naszego szybowca. Ta informacja coś wyjaśni, czy zagmatwa jeszcze bardziej?

9

Jakiś czas temu przeglądając arcyciekawą stronę FB Strzyżewickie Towarzystwo Regionalne natknąłem się na wpis dotyczący amatorskiego szybowca Orlik. Jego poświęcenie i pierwsze loty były zauważone w m.in. w Expressie Lubelskim i Wołyńskim z 25 września 1936 (nr 266, s.4, http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/applet...) czy w Polsce Zbrojnej. Na forum "Odkrywca" rozwinął się wątek zgłębiający temat konstrukcji szybowca oraz osób związanych z tym projektem https://forum.odkrywca.pl/.../771774-nieznany-typ.../....

Warto tu tylko wspomnieć, że inicjatorem budowy był Władysław Rybicki - nauczyciel szkoły powszechnej w Strzyżewicach-Rechcie, komendant miejscowego Związku Strzeleckiego. Oblatywaczem był Jan Jakubowski - w czasie wojny był m.in. pilotem w Dywizjonie 308. W budowie aktywnie uczestniczyli również Józef Pidek (uczestniczył w działaniach wojennych we wrześniu 1939 roku na samolocie Karaś P.23B, aresztowany przez NKWD, po wymianie jeńców więziony w niemieckich obozach) i Jan Pidek (m.in. pilot Dywizjonu 308).
Okazuje się, że wśród fotografii Jana Żytka mamy najprawdopodobniej jedną ukazującą Orlika. Przekazy ustne mówią o zdarzeniu rozbicia się takiej maszyny w okolicach Wilkołaza stąd fotografia z tego zdarzenia, ale wydaje się to nieprawdopodobne. Na samym zdjęciu widzimy wiele osób w oficjalnych strojach, nie jest to zatem spontaniczne zbiegowisko - raczej Jan Żytek uwiecznił uroczystość poświęcenia szybowca. Wskazuje na to data fotografii - 20 września 1936 (jeśli chodzi o skrupulatność datowania przez naszego fotografa - możemy mu ufać).
Szkoda tylko, że zdjęcie jest kiepskiej jakości, a na dodatek oficjele zasłaniają kadłub maszyny.
Może ktoś z Szanownych Czytelników dysponuje w swoim domowym archiwum lepszym zdjęciem z tego wydarzenia? Byłby to cenny wkład w opisanie historii tego szybowca.
Zachęcam również do obserwowania i polubienia strony Strzyżewickiego Towarzystwa Regionalnego, bo po pierwsze to nasi sąsiedzi, po drugie mamy częściowo wspólną historię - parafia Kiełczewice do 1431 roku należała do parafii Wilkołaz.
-----------------------
Fotografie:
- Jan Żytek, 20 września 1936
- zdjęcie szybowca Orlik udostępnione na stronie STR: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1941848792756204&id=1399068900367532

1936_09_20____n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...
Napisano (edytowane)

 W Lotniczym Miesięczniku Historycznym GAPA znajduje się tekst o poruczniku pilocie Janie Jakubowskim z Bystrzycy. W tekście są wspomnienia Zofii Woźniak, siostry pilota o jego początkach lotniczych w tym o budowie szybowca i pierwszych lotach.

Jan_Jakubowski_g_nr-10-1.thumb.jpg.fd74698730a802bb6ea6321d93010b2c.jpg

Jan_Jakubowski_g_nr-10-4.jpg

Jan_Jakubowski_g_nr-10-2.jpg

Jan_Jakubowski_g_nr-10-3.jpg

Gapa nr10-2014r.jpg

Edytowane przez 1990str
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Poszukiwania przynoszą efekty:

"Głos Lubelski" z października 1936 informował o kosztach budowy "Orlika" ze Strzyżewic. W zamieszczonym tekście znalazły się informacje o całkowitym koszcie budowy szybowca w kwocie 1300 zł. oraz o głównych donatorach: ówczesna Gmina Piotrowice przeznaczyła kwotę 1000 zł oraz ze zbiórki wśród mieszkańców 300 zł. 
To nie jest ostatnia informacja o budowie szybowca, gdyż był jeszcze co najmniej jeden tekst prasowy, którego jak dotychczas nie udało się odnaleźć.
Powstał także miniaturowy model szybowca.
Edytowane przez 1990str
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Dla zainteresowanych tematem. W programie „Na własne uszy” Radia Lublin, proponujemy wysłuchanie reportażu Mariusza Kamińskiego pt. „Jak na wsi zbudowali szybowiec”. W pierwszej połowie lat 30. XX wieku w Strzyżewicach w powiecie lubelskim, w zabudowaniach dworskich, udostępnionych przez Kazimierza Kołaczkowskiego, pododdział Związku Strzeleckiego z Kiełczewic Dolnych, zbudował szybowiec "Ryś".

https://radio.lublin.pl/2023/02/na-wlasne-uszy-godzina-z-reportazem-208/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie