Skocz do zawartości

Zdjęcie naszego samolotu - część 25


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 403
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

@ Alcedo Atthis 2014-10-11 18:36:25

Wiem, że pil. dośw. Jerzy Widawski (od 1947 r mieszkający w Kanadzie) na początku lat 80. (drogą korespondencyjną) przekazał p. E. Malakowi wartościowe informacje na temat m. in. samolotu „Wilk”.
Daty oblatania „Wilków” były bardzo ważne ale to nie wszystko...

1. Co prawda, że według monografii „Wilka” autorstwa A Glassa ”- str. 14
cyt. „O ile w 1936 r. i na początku 1937 r. w korespondencji Dowództwa Lotnictwa określane, że I prototyp Wilka będzie z silnikami Foka, a II z zagranicznymi. to w końcu 1937 r. gdy ZMIENIONO KOLEJNOŚĆ BUDOWY PROTOTYPÓW - pierwszym prototypem zostal egzemplarz z silnikami Ranger”.

2. Według monografii „Wilka” A Glassa - str. 18
cyt. „Drugi prototyp PZL P.38/ll Wilk wykonany z NIEZNACZNYM opóźnieniem w stosunku do P.38/l i od wiosny 1938 r. oczekiwał na silniki PZL Foka”

Rzecz w tym, że nie ma żadnych dowodów, że „Wilk” z silnikami „Ranger” SGV-770B to był PIERWSZY.
Kluczowy byłby tzw. numer prototypu np. nr 001 lub nr 002, ale prototypy „Wilka” nie miały numeru egzemplarza, napisów firmowych ani eksploatacyjnych itp.
Brak dotąd odpowiednich dokumentów i ludzi którzy w tej sprawie zająć autorytatywne stanowisko.
Pełnych wyjaśnień nie jest możliwe, dlatego wstrzymałbym się z wyrokami.

Dla mnie książka A. Glassa Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa 1977 r. - jest AKTUALNA.

P.S. á propos,
pamiętam jak p. A. Glass rozmawiał kiedyś z jakimś dziennikarzem o encyklopedii lotnictwa polskiego (rozmowa odbyła się na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych). Rozmówca zapytał go, czemu nie podejmie się jej napisania. Odpowiedział krótko: - Nie ma historyków, którzy podejmą się takiego zadania...

Pozdrawiam

Napisano

PZL.26 ostatni z serii (nr fabr. 6) - Okęcie. Sfotografowany (wg opisu) w sierpniu 1934.
SP-PZM „Piłsudczyk” (nr konkursowy #62 Challenge de Tourisme International 1934).
W jesieni w tego roku został wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu.

Napisano
@ Spirit of Warsaw

Spirit of Warsaw: Dla mnie książka A. Glassa "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, WKiŁ, Warszawa 1977 r. - jest AKTUALNA".

No i świetnie, jeśli dla Ciebie jest aktualna, to żyj dalej w tym (błędnym) przeświadczeniu. Zauważ tylko, że dla samego autora w/w książki z 1977 roku Andrzeja Glassa, ta nazwa już NIE JEST AKTUALNA, skoro w przywołanej przez Ciebie monografii Wilka z 1995 roku już prawidłowo nazywa prototyp z Rangerami jako PZL-38/I.

Czyli Andrzej Glass co najmniej od 1995 roku wie, że w 1977 się mylił, ale Spirit of Warsaw tego nie uznaje, bo dla niego aktualne są dane z 1977 roku ;)

Pozdrawiam również.
Napisano
Ad.2014-11-06 21:57:42 bodziu000000
Cyt.4 zdjęcia według opisu z Radomia"
I to się zgadza. Ten Lublin nr 146 był później na placu wśród innych wraków na złomowisku w Radomiu".
Napisano

Migawka z Salone Internazionale Aeronautico, Milano 1935 r.

Jak podaje inż. Michał Rosnowski
„- Koncepcja samolotu powstała w pażdzierniku 1935 r., kiedy to studenci Kazimierz Nowicki wraz z Marianem Piątkiem powrócili z wystawy w Mediolanie, gdzie obejrzeli m. in. samolot Bü-131 „Jungmann”. Obaj studenci zaproponowali zaprzyjaźnionemu z nimi inż. M. Rosnowskiemu wspólne wykonanie podobnego w założeniach do „Jungmana”projektu samolotu. Który według zamierzeń łączyłby w sobie cechy samolotu szkolnego typu RWD-8 oraz PWS-26. Wstępne rozpracowany projekt samolotu NPR-1 był pracą dyplomową...”

Jak wiadomo, koncepcja samolotu PWS.35 ”Ogar” była wzorowana na Bü.131 ”Jungmann”.

Napisano

Porzucona siódemka" - siódemka".

Te krzaki obok kojarzą mi się z Ułężem, ale wśród pozostawionych tam samolotów nie mam zanotowanej 7". Są np. 25", 16", 19" albo 27", ale 7" - niet.
Krój cyfry na kadłubie - jakby grudziądzki.
Kojarzy ktoś lokalizację?

Napisano
Krakowska 2 to prawdopodobnie myśliwiec kpr Mariana Futro, ukryty 7 września 1939 roku we wsi Bąkowa koło Ciepielowa.
Pilot niestety nie powrócił do swojej maszyny, zginął 8 września w Ciepielowie w trakcie poszukiwania benzyny do myśliwca.
Więcej - http://www.historyfan.pl/pages/kpr.-pilot-marian-futro.php

Miejsce ukrycia 2 bardzo podobne jak 7 z postu 2014-11-15 01:22:53
Napisano
Ad. 2014-11-15 15:27:39 atrix
Cyt.:Krakowska 2 to prawdopodobnie myśliwiec kpr Mariana Futro, ukryty 7 września 1939 roku we wsi Bąkowa koło Ciepielowa.
Pilot niestety nie powrócił do swojej maszyny, zginął 8 września w Ciepielowie w trakcie poszukiwania benzyny do myśliwca."
Atrix, nie bądź w gorącej wodzie kąpany. Kto napisał, że 2" pochodziła z krakowskiej eskadry ? Co o tym świadczy ?

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie