Skocz do zawartości

wrak autobusu na podwoziu Lublina 51


pająk

Rekomendowane odpowiedzi

Historia, z którą pierwszy raz zetknąłem się w 2006 roku ale do tej pory nie wiem czym był pierwotnie i jak dokładnie wyglądał wrak autobusu na podwoziu Lublina ew. Gaza 51.

8 lat temu na Forum Polskiej Motoryzacji użytkownik Kiełek06 zamieścił zdjęcia nadwozia stojącego w krzakach pod Miechowem: http://www.fpm.onmoto.pl/viewtopic.php?t=261&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ponieważ forum jest dla zalogowanych, zamieszczam photos made by Kiełek06. Tak wyglądało nadwozie w 2006 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiełek napisał na FPM: o lublin ponieważ była na nim tabiczka znamionowa którą chciałem oderwać lecz z braku odpowiednich narzedzi tego nie uczyniłem bo chciałem mieć ją nie uszkodzoną, pojawiłem sie tydzień później a tabliczki już nie było".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiełek próbował dowiedzieć się czegoś o aucie ale właściciel był maksymalnie trudny. Wiadomo tyle, że autobus jeździł w PGR w okolicy Miechowa (nie pamiętam nazwy wsi), a po wyeksploatowaniu został sprzedany. Nabywca zdjął nadwozie, które postawił w miejscu, gdzie zostało znalezione jako wrak.
Na jesieni 2006 roku pojechaliśmy obejrzeć auto ale próba rozmowy o odkupieniu zaowocowała tylko stwierdzeniem iech stoi".
Ponawiałem kontakt telefonicznie, niestety właściciel po prostu rzucał słuchawką.
W 2011 roku autobus wyglądał jak na kolejnych zdjęciach, wykonanych przez Kiełka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbując odtworzyć historię auta i zdobyć jakiekolwiek archiwalne materiały (przede wszystkim zdjęcia) dotarłem do szefów transportu TP S.A. z Rzeszowa i Lublina. Niestety najstarsze pojazdy, które oni pamiętają, to Robury. Żadna dokumentacja prawdopodobnie się nie zachowała.
Około roku 2000 przyszła reorganizacja zakładów telekomunikacyjnych z uwagi na zmiany własnościowe, zmieniła się struktura firmy (m.in. połączenie rejonowych Zakładów Telekomunikacyjnych) i większość dokumentacji poszła do zniszczenia. Dokumenty dotyczące taboru, którego już od dawna nie było na stanie, na 100% zostały zniszczone. To co mogło zostać gdzieś przekazane do zbiorów archiwalnych to najwyżej dokumenty finansowo-księgowe. Z zasady wszelką dokumentację przechowywano w zakładowym archiwum 5 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymczasem wrak ulegał dalszej destrukcji, w ubiegłym roku właściciel wyciął przód i jedne drzwi i sprzedał na złom. Znowu zatelefonowałem i znowu gość rzucił słuchawką. Ale... podzieliłem się tą sprawą z kolegą, który zbiera wielkogabarytowe pojazdy i on - nie wiem jakim cudem - przekonał właściciela do sprzedaży resztek autobusu. Kiedy przyjechał z lawetą, okazało się, że podłoga stała na pustakach i jest w dobrym stanie. Poza nią pozostał dach, jedne drzwi i fragment drugich.

Kolega stwierdził, że nadwozie jest na szkielecie drewnianym i on sobie poradzi z odbudową.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie nadwozie czeka na rekonstrukcję na zakupionym już, sprawnym podwoziu.
Ciągle nie wiadomo, kto był producentem tego autobusu. Można przypuszczać, że zabudowa została wykonana w FSC Lublin ew. w innym zakładzie na zlecenie Zakładu Telekomunikacyjnego w Rzeszowie. Być może zleceniodawca był inny (wojsko?) a rzeszowska Telekomunikacja odkupiła używany pojazd.

Jeden z moich rozmówców (kierownik działu transportu TP S.A. z Lublina) wspominał, że dawno temu widywał na lubelskich ulicach Lublina 51 z nietypową zabudową, pojazd obsługiwał pralnię orza".

Na koniec tej historii prośba do forumowiczów: jeśli ktoś zetknął się z archiwalnym zdjęciem lub innymi materiałami dotyczącymi autobusu na podwoziu Lublina to będę wdzięczny za podzielenie się. Bardzo to pomoże wiernie odtworzyć ten historyczny pojazd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
to jeszcze troche radzieckich autobusów na gazie 51
http://images.yandex.ru/yandsearch?text=%D0%93%D0%97%D0%90-651&stype=image&lr=10473&noreask=1&source=wiz

można też w googlach skopiować i wkleić -1 - to po rusku więc po polsku ART-TA1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Derkb, dziękuję za ostatni trop, widziałem to zdjęcie wcześniej ale nie przyjrzałem mu się, a wygląda na to, że nieźle pasuje. Jedynie dół wykroju szyby drzwiowej się nie zgadza, za to długość autobusu jest w sam raz. Muszę pójść tym tropem i zarzucić temat na rosyjskim forum Gaza 651, może coś ciekawego napiszą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie