Skocz do zawartości

Wojna w Dolinie Kwisy-ocalone od zapomnienia cz.5


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 447
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

I spośród całego tego nieszczęścia, po oczyszczeniu i pierwszych próbach identyfikacji zaczęły wychodzić konkretne elementy.

Zamki luków bombowych.

Napisano

amunicja 7,62mm,12,7mm, 23mm i resztki bomby AO-10, która przypuszczalnie dopełniła losu maszyny. Wyszły też pierwszy raz wydmuchane pociski 23mm. Wreszcie. Tyle było już łusek :)

Napisano

rzeczy które mnie bardzo ucieszyły, tarcze przyrządów z kokpitu: wskaźnik paliwa, wariometr, jakiś manometr i licho wie co w prawym dolnym rogu. Te tarcze znalazłem jakieś dodatkowe 200 m od granicy obszaru, a więc może nie ze szturmowika? Ale ewidentnie utlenione aluminium jak u reszty. W każdym razie jakiś rodzaj zegara, bo są z tyłu kółka zębate.

Napisano

element który działa na wyobraźnię, spust rakiet - PO - reaktiwnoje orudie - broń rakietowa. Z lewej na wolancie był spust bomb.
Na klapce napis uległ zatarciu, więc pilot wydrapał go w przycisku.

Napisano

i tabliczka, na której po raz drugi pojawia się data 1943r. - to nie przypadek. Samolot pochodził z tego okresu.
Tylko zważywszy na raczej krótki żywot tych maszyn (patrz ciekawy wątek na Odkrywcy) jak mu się udało dotrwać do marca 1945r.

  • 4 weeks later...
Napisano

Ciągle przeczesuję miejsce upadku samolotu Ił-2. Znalazłem sporo tak charakterystycznych przedmiotów, że temat nie daje mi spokoju. Kolejne znaleziska świadczą o tym, że teren nie został przeszukany. Być może poszukiwacze odpuszczali sobie to miejsce po napotkaniu na pierwsze aluminiowe złomki.

Cel mam jeden. Identyfikacja maszyny i zarazem pilota oraz strzelca. Zadanie z pozoru nie wykonalne, ale może?

Napisano

Zakładam wątek na jednym z rosyjskich forów. Podaję daty 01-05.03.1945r. (kontratak niemiecki), dane sowieckich pułków szturmowych, które atakowały Lubań. Obszar zawężam do promienia 20km wokół miasta i proszę o pomoc. Czekam.

Pojawia się pierwsza konkretna tabliczka znamionowa. Jakiś zbiornik. Najistotniejsza data – 1943r.

Napisano

W międzyczasie dalej szukam. Namierzam ponownie i kopię coś, co wcześniej wydawało mi się jakimś stalowym prętem wbitym pionowo w glebę w miejscu upadku maszyny. W końcu wyrywam rozczapierzone cholerstwo. I nie żałuję.

Lufa działka WJa-23. Wbita pionowo (dosłownie) w ziemię. Nie pod kątem. PIONOWO.

Napisano

Żeby to wyczyścić i przetkać (piasek wewnątrz lufy pod wpływem temperatury i ciśnienia zamienił się w krzemionkowy cement) zmitrężyłem ze trzy dni.

Napisano

Następnego dnia pojawia się odpowiedź na rosyjskim forum. Konkretne nazwiska pilotów i strzelców pokładowych. Nie ma sensu ich tutaj cytować.

W każdym razie Gwardyjskie Pułki Szturmowe – 141 i 155 w dniach 03-05.03.1945r. w trójkącie Lubań-Bolesławiec-Zgorzelec (Lauban-Bunzlau-Goerlitz) odnotowały straty 5 maszyn. To już coś. Ale pada też odpowiedź: Bez numeru samolotu bądź silnika identyfikacja niemożliwa. Ręce opadają.

Ale ja dalej szukam i znajduję. Tutaj tabliczka znamionowa od zbiornika chłodziwa. Znowu data – 11.1943r.

Napisano

Ciągnę temat. Jeżeli z tamtej strony chcą pomóc, to trzeba to wykorzystać. Proszę na forum o bliższe dane tras lotów bojowych maszyn. Zamieszczam fotki kolejnych znalezionych elementów.

Tutaj układ chłodzenia samolotu Ił-2

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie